Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner du dig trygg med det, så låter det som en bra deal. Tänk bara på att du inte är ägare om något händer.

Det går säkert att lägga till i kontraktet att du återfår din handpenning om hästen avlider eller blir obrukbar.

Du har ingen annan försäkring, tänker jag.
Så tänker jag också. Är ju lite samma princip vid att handpenning återfås om köp inte genomförs pga betydande anmärkningar vid besiktning. Den görs ju innan flytt och är hästen på tre ben eller död så får det antas vara betydande anmärkning 😅
 
Fast hinner en 5-åring komma upp till 1.20 m med det poängsystemet som finns nu? Okej för att den blir c-graderad och kan tävla ABC, men vem gör det på en 5-åring?
Kan inte svara på det. Det var vad som stod i annonsen. Oavsett så verkade den vara bränd, ville ju inte hoppa nu som det lät. Eller som de skrev. "Behöver börja om från början"
 
Besiktningen UA så idag har Fric's Limonit flyttat in :)

IMG_20211005_123401.jpg
 
Håller på att sälja häst och jag blir galen på folk. En snäll hobbyhäst och folk vill betala 10.000.
HUR kan man anse att det är ett rimligt prialäge i dagens marknad.


Åh vänta bara, snart ramlar det in folk som ska köpa osett direkt för att sedan gå upp i rök, meddelanden om hur gullig hästen är och spekulanter som bokar tider de inte ringer på eller ännu hellre, inte dyker upp på. Till slut kan man ta 10 papp för att slippa befatta sig med fler hästköpare.

Avskyr att sälja häst med hela mitt väsen.
 
Håller på att sälja häst och jag blir galen på folk. En snäll hobbyhäst och folk vill betala 10.000.
HUR kan man anse att det är ett rimligt prialäge i dagens marknad.

Antagligen har man en liten privat ekonomi så det känns som mycket pengar för en hobby som redan är kostsam, och så hoppas man på det där klippet. Är min analys. Vi försöker sälja en "billig" häst men får ideligen avskräcka köpare vars förväntningar hästen inte kommer motsvara.
 
Jag försöker med att sälja min häst. Inte en enda som har hört av sig på 2 veckor....har ändå sänkt priset en gång med 10 000kr.
 
En påminnelse från moderator (som raderat några inlägg):
Diskussion gällande prissättning av en specifik häst bör undvikas på forumet. Jämför med liknande hästar som finns på annons. Man får gärna diskutera vad som styr prissättning eller liknande, i mer generella ordalag.
 
Jag har äntligen hittat en häst som jag vill köpa. Men jag har svårt att förstå mig på ägaren... Dagen efter jag provridit hörde ägaren av sig och frågade ifall jag var intresserad, vilket jag svarade att jag var. Får då svar att ägaren har andra intresserad som dom vill ge en chans att provrida hästen. Jag antar att jag ska tolka det som att ägaren egentligen inte vill sälja hästen till mig men tycker det vore enklare ifall de bara sa det direkt :(
Nej, det behöver det ju inte alls betyda! Jag har sålt häst på det sättet för att försäkra mig om att hästen kom till det hem som jag bedömde var bäst. Tre familjer fick provrida, alla ville köpa, jag valde vem som fick (och det blev jättebra). Dock var jag extremt tydlig gentemot alla spekulanter att det var så jag tänkte göra.
 
Nej, det behöver det ju inte alls betyda! Jag har sålt häst på det sättet för att försäkra mig om att hästen kom till det hem som jag bedömde var bäst. Tre familjer fick provrida, alla ville köpa, jag valde vem som fick (och det blev jättebra). Dock var jag extremt tydlig gentemot alla spekulanter att det var så jag tänkte göra.
Ja, jag förstår ju att man vill att hästen ska få ett bra hem och inte sälja till första bästa som ville köpa. Jag var mest frustrerad av att ägaren var otydlig med vad hen egentligen menade. Som någon skrev, leta häst är jobbigt nog utan att behöva hålla på och gissa vad folk menar med det som säger..
 
Ja, jag förstår ju att man vill att hästen ska få ett bra hem och inte sälja till första bästa som ville köpa. Jag var mest frustrerad av att ägaren var otydlig med vad hen egentligen menade. Som någon skrev, leta häst är jobbigt nog utan att behöva hålla på och gissa vad folk menar med det som säger..
Ja, okej, det förstår jag. Jag var som sagt mycket tydlig med min process när jag sålde häst på det sättet - det gällde en äldre häst som fick sitt (troligen) sista hem och jag ville försäkra mig om att allt, så långt jag kunde kontrollera, blev på rätt nivå för honom (blev jättebra, han blev en 8-årig flickas läromästare).
 
Jag hittade äntligen något jag gillade och kunde tänka mig, men nä då är jag tvåa på bollen. Men jag står på kö ifall spekulant 1 kliver av.

@Retnac Hur går det för dig?
 
Innan jag hittade min ponny var jag spekulant på en åring som hann säljas innan jag kom iväg för att kika. Nu ett halvår senare ligger han ute igen, 20tkr dyrare än sist 😜
 
Nyfiken hur det går för @SiZo också. Fortfarande nöjd?
I det stora hela, ja. Vi har haft lite oflyt och just nu står hon på box pga mugg från hoven upp till kotan. Gissningsvis så tog hon flytten rätt hårt. Hon gillar inte att stå "själv" så hon äter dåligt nu. Men hon är helt fantastisk som låter mig skrubba och ha mig trots att hon har riktigt riktigt ont. Hon flaxar med benen åt alla håll utom mot mig så det är helt hanterbart. Som värst var hon 2 grader halt pga muggen. Nu är hon nog ohalt så det går framåt! På regnfria dagar går hon i en liten grusad sjukhage - baksidan med att ha riktigt bra hagar med massor gräs...
Veckan innan var det sår på hornhinnan... Men det läkte bra och snabbt iaf. Vi har inte hunnit göra så mycket pga allt så jag har inte hunnit känna på henne. Men det lilla jag har gjort har gått riktigt riktigt bra! Igår övade jag att ta henne på huvudet och tog riktiga hästkliv framåt. Och det trots en vecka på hag/boxvila. Nu är muggen på rätt väg iaf så 1,5 vecka till så kanske jag kan återuppta utbildningen.
 
Jag som säljare vill inte ha dit folk som åker och kollar på min ponny/häst för att vara lydiga mot nån annan än sig själv. Det är slöseri med allas tid och framförallt med djuret
Precis min åsikt också, och nu vill jag berätta hur det fortlöpte.

Jag ringde lydigt runt till några annonser och blev jätteglad för varje som svarade att hästen redan var såld, eller att de hade andra spekulanter inbokade redan. En enda var fortfarande till salu, men den ägaren hade inte tid att boka in provridning förrän mer än en månad senare. Sedan visade jag tränaren de hästar vi tittat på innan men som inte passade :angel:, och så åkte vi och provade den vi gillade en gång till.

Det blev den ponnyn jag förälskat mig i, och nu är hon hemma hos oss! :love:

De första dagarna hon var hemma hos oss var hon jättestressad, och jag undrade vad jag gett mig in på :crazy:. Hon vävde över boxdörren och gick liksom in i sig själv. Åt dåligt och blev jättesmal (i alla fall jämfört med våra som är ganska runda över magen om än inte feta pga att de går i stora gräshagar). Vi hade dåligt väder och ridbanan stod under vatten, så hon blev inte riden på några dagar. Sedan rann det bort från ridbanan och dottern kunde rida ett pass. Jag hade min häst med som sällskap och båda var riktigt spända över det nya sällskapet. Tror vi skrittade runt runt på lång tygel i 12-15 min innan hästarna slappnade av. Efter ridpasset var den nya så harmonisk och lugn, började äta sitt ensilage och sökte kontakt. Och sedan dess är hon precis så mysig och trevlig som hon var när vi provred!

Igår hade vi med henne till dotterns ridlektion för första gången, och även det fixade hon med bravur. Det är ingen vacker häst, men den är såå mysig att ha med att göra. Dottern och ponnyn kommer jättebra överens och allt känns så okomplicerat.:love::D:heart
 
Jag tycker det börjar komma en del annonser på hästar som verkar bra till något lägre pris än tidigare. Post-Corona effekt?
Tveksamt känner jag. Tror snarare på att det är vintern som är runt hörnet som möjligen dämpar priserna något.
Men du får gärna ha rätt för min del. För nu har jag letat häst i tre månader utan några större framgångar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 916
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp