Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tveksamt känner jag. Tror snarare på att det är vintern som är runt hörnet som möjligen dämpar priserna något.
Men du får gärna ha rätt för min del. För nu har jag letat häst i tre månader utan några större framgångar...
Jag tror som du, det är dags att stalla in och då kan en del gå ner lite i pris.
 
Jag tycker det börjar komma en del annonser på hästar som verkar bra till något lägre pris än tidigare. Post-Corona effekt?
När det gäller araber så verkar det inte stämma. Lite unghingstar och så förstås. Letar jag efter ston 3 år eller äldre, över 153 så får jag 3 träffar och ingen av dem är min typ. Så det känns skönt att ha fått hem en häst jag faktiskt gillar!
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?
Känns ju inte så kul heller att provrida när man inte ridit på länge. Men blir ju så himla svårt när det inte finns ridskolor/medryttarhästar i mitt område :/
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?

Känns ju inte så kul heller att provrida när man inte ridit på länge. Men blir ju så himla svårt när det inte finns ridskolor/medryttarhästar i mitt område :/
Jag är lite i samma sits. Har ingen lösning, men du är inte ensam :)
 
Känns ju inte så kul heller att provrida när man inte ridit på länge. Men blir ju så himla svårt när det inte finns ridskolor/medryttarhästar i mitt område :/
Kan det inte vara värt det då att ta några privatlektioner 2 timmar bort, dels för att komma igång och dels för att få en ridfilm? Du får väl avsätta en heldag per vecka eller en varannan vecka ett tag? Det kommer ju att gå åt minst lika mycket tid när du väl har häst, men bara inte så koncentrerat.
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?
Jag kände mig också lite stressad över annonser där man skulle ha stallplats klar innan man ens fick provrida. Och jag som inte var helt säker på att jag skulle köpa, funderade först på att hyra en häst. Men tog tillfället i akt när min ridskola annonserade ut lediga stallplatser och bokade en innan jag hade ens bestämt om jag skulle köpa eller hyra. Det gick bra att bara betala kallhyra innan jag hade hittat en häst sa dem. Och sedan, vips, hade jag beställt en importhäst, helt osedd. Kanske inte det smartaste nu med facit i hand då vi stött på lite problem. Så ibland hänger jag på Hästnet och tänker att jag kanske skulle slå till på en annan häst och skicka min lilla dam på utbildning. Men det har jag ju tänkt ändå och om hon då blir ridbar behöver jag ju inte byta häst... Men först måste hon bli frisk ifrån hältan/rörelsestörningen.
 
Kan det inte vara värt det då att ta några privatlektioner 2 timmar bort, dels för att komma igång och dels för att få en ridfilm? Du får väl avsätta en heldag per vecka eller en varannan vecka ett tag? Det kommer ju att gå åt minst lika mycket tid när du väl har häst, men bara inte så koncentrerat.
Jag kände mig också lite stressad över annonser där man skulle ha stallplats klar innan man ens fick provrida. Och jag som inte var helt säker på att jag skulle köpa, funderade först på att hyra en häst. Men tog tillfället i akt när min ridskola annonserade ut lediga stallplatser och bokade en innan jag hade ens bestämt om jag skulle köpa eller hyra. Det gick bra att bara betala kallhyra innan jag hade hittat en häst sa dem. Och sedan, vips, hade jag beställt en importhäst, helt osedd. Kanske inte det smartaste nu med facit i hand då vi stött på lite problem. Så ibland hänger jag på Hästnet och tänker att jag kanske skulle slå till på en annan häst och skicka min lilla dam på utbildning. Men det har jag ju tänkt ändå och om hon då blir ridbar behöver jag ju inte byta häst... Men först måste hon bli frisk ifrån hältan/rörelsestörningen.
Självklart kan det ju vara värt 2 timmars resa. Det är en duktig tränare som har bra hästar också. Men lektionspriset är ju 800kr per gång och sen bensin på ca 800kr per gång. Så ridning 1 gång i veckan blir ca 6.000kr i månaden vilket såklart är billigare än egen häst men jag som är lite snål så svider det lite att betala så mycket för så lite ridning :p Men antagligen blir det de alternativ jag väljer om inte en medryttarhäst skulle dyka upp plötsligt.

Att boka stallplats innan hästen har kommit skulle jag ju absolut kunna tänka mig. Svåra är att jag har varit med om hästar som absolut måste gå i flock, inte alls kan gå i flock, vill vara ute länge eller ute färre timmar. Blir ju knäppt då om man skulle köpa sig en häst som har ”speciella” behov och stallet inte är flexibelt, då måste man ju i alla fall leta efter nytt stall. Speciellt på foderhäst där ägarna brukar ha långa listor om hur hästen ska skötas (förståeligt såklart) och om de ska gå själva/i flock, grushage/stor hage, lång/kort utevistelse osv.
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?

Jag var i samma sits för något år sedan, långt uppehåll pga småbarn och långväga flytt till ny ort, och jag tog helt enkelt nya kontakter. Ringde på annonser om stallplats på blocket, var ärligt med läget, löste veterinär och hovis allt eftersom.

Att rida är som att cykla, det sitter där även om man tappat styrkan. Så börja åka runt och provrida. Har aldrig blivit ombedd att visa en ridfilm.
 
Jag har fastnat lite i en ond cirkel. Hade inte tänkt köpa häst (tror jag) men något alternativ, typ foderhäst eller liknande för tävling. Men har inte ridit på 2 år och kommit lite ur form. Typ alla annonser både foder och till salu vill att man har stall, hovslagare, tränare, veterinär osv klart innan man ens kommer och tittar på hästen. Tycker det känns svårt då jag tappat de flesta kontakter under mitt uppehåll. Så har ingen aning om vilka stall som är lämpliga, hovslagaren jag hade har gått i pension, förra tränaren är inte aktuell osv. Känns ju lite knäppt att bestämma i förväg vem man ska anlita då man inte har någon aning om det matchar med tex tränare. Många vill även ha ridfilmer och den färskaste jag har är 3-4 år gammal. Hitta medryttarhäst här är omöjligt och både traditionell ridskola och de privata ridskolorna är fulla med flera års kö. Närmsta som erbjuder lektioner på lånad häst är 2 timmar bort enkel resa och det känns lite väl långt att åka i nuläget.

Någon annan som varit i denna sits? Hur gör man egentligen när man haft uppehåll och inte har ett team runt sig längre?
Jag känner igen mig lite i det här. Senaste fem åren har jag nästan bara ridit min egen unghäst. Fick tyvärr ta bort honom i december när han var fem år, och med tanke på hans ålder hade jag ju inte särkilt mkt ridning i kroppen. Jag var dessutom gravid när han var fyra och red inget alls själv på honom det året.

Min drömhäst dök upp på hästnet för två veckor sen när jag egentligen inte letade… jag höll bara koll på marknaden 🙈
Skrev ett mail, presenterade mig själv, vad jag vill få ut av mitt hästägande och var brutalt ärligt med att jag är väldig ringrostig, och nu dessutom har en bebis på åtta veckor och egentligen inte får rida pga kejsarsnitt.
Jag fick ändå komma och prova, och ja.. det fick bli en kort stund med tanke på mitt snitt och att jag har sjukt kass kondis just nu. Men jag älskade hästen! Och ägaren tyckte det gick fint så går allt som det ska på besiktningen flyttar hästen hem till mig inom kort ♥️

Med det sagt; det behöver inte vara kört bara för att du har gamla meriter!
 
Jag hittade äntligen något jag gillade och kunde tänka mig, men nä då är jag tvåa på bollen. Men jag står på kö ifall spekulant 1 kliver av.
Efter flera turer och via en besiktad häst i Tyskland har jag idag hämtat hästen jag stått i kö på!
En 3-årig swb efter Diarado.

6215560C-9753-48DC-8E43-F725F532A694.jpeg
 
Så fin! Hur hängde det hela ihop? Kö via häst i Tyskland?
Jag hittade denna på Hästnet och hamnade i kö då någon annan bokat besiktning.
Då hittade jag en ”Barbiehäst” på ehorses, dressyrstammad med 4 strumpor och bläs som jag blev kär i och bokade besiktning på då jag inte hört något om den svenska hästen. Så jag bokade besiktning på den tyska efter jag fått se befintliga plåtar och mer bilder.

Men sen körde allt ihop sig, jag fick veta att jag var först i kön på den svenska och jag och den tyska säljaren (privatperson) kunde inte komma överens om hur hästen skulle betalas. Jag föreslog paypal eller överföring via IBAN när transportören var på plats. Hon kontrade med att hon ville att jag skulle betala så hon hade pengarna på kontot innan hästen lämnade gården. Det kunde ta 3 dagar enligt min bank och det kände jag var för osäkert för min del. Hennes andra förslag var att transportören som hämtade hästen skulle ha pengarna med sig.

Här backade jag ur och hade sån tur att den svenske var osåld så jag var upp och tittade på honom och bestämde mig.
 
Jag hittade denna på Hästnet och hamnade i kö då någon annan bokat besiktning.
Då hittade jag en ”Barbiehäst” på ehorses, dressyrstammad med 4 strumpor och bläs som jag blev kär i och bokade besiktning på då jag inte hört något om den svenska hästen. Så jag bokade besiktning på den tyska efter jag fått se befintliga plåtar och mer bilder.

Men sen körde allt ihop sig, jag fick veta att jag var först i kön på den svenska och jag och den tyska säljaren (privatperson) kunde inte komma överens om hur hästen skulle betalas. Jag föreslog paypal eller överföring via IBAN när transportören var på plats. Hon kontrade med att hon ville att jag skulle betala så hon hade pengarna på kontot innan hästen lämnade gården. Det kunde ta 3 dagar enligt min bank och det kände jag var för osäkert för min del. Hennes andra förslag var att transportören som hämtade hästen skulle ha pengarna med sig.

Här backade jag ur och hade sån tur att den svenske var osåld så jag var upp och tittade på honom och bestämde mig.
Åh!! Ok... det var verkligen en vändning. Så märkligt att inte pengarna kunde lösas...

Det var nog bra att du drog dig ur.
 
Jag föreslog paypal eller överföring via IBAN när transportören var på plats. Hon kontrade med att hon ville att jag skulle betala så hon hade pengarna på kontot innan hästen lämnade gården. Det kunde ta 3 dagar enligt min bank och det kände jag var för osäkert för min del. Hennes andra förslag var att transportören som hämtade hästen skulle ha pengarna med sig.
Jag hade inte heller släppt iväg en dyr häst utan att få betalt för den. Det tror jag ingen hade gjort faktiskt.
 
Det hade givetvis inte jag heller gjort och de tidigare jag importerat har jag betalat i förskott.
Men något i denna affär fick mig att tveka, klokt eller inte.
Ofta är det en känsla som avgör hur man agerar. Det som är självklart med en person, kan kännas knepigt med en annan...

Jag sålde min häst till en person som allt känns toppen med. Hon har idag hand om även mitt föl.

En annan spekulant skulle jag kanske inte ens komma att sälja till.

Likadant fungerar det vid hästköp. Vissa säljare vill man inte köpa av. Det är en dyr affär (oftast), och alla affärer handlar om förtroende. Om det inte känns bra, så är det genast mer tvekan.

Men, sedan beror det på hur gärna man vill ha just den hästen.

I ditt fall, att köpa från ett annat land där man inte setts, är givetvis förtroendet än mer angeläget.
 
Läser hästnet och letar lite oskyldigt just nu.
Jag ska egentligen inte ha nån häst men springer jag på just den där så kanske jag ändrar mig.
Det jag tycker är mest konstigt är att man inte får nått svar alls när man skrivit ett relativt långt meddelande (där telefonnummer ej finns).
Ibland ser man att ägaren läst men oftast är det inte enns öppnat.
Om det nu inte är intressant så tycker jag att man lite kort kan meddela det?
 
Läser hästnet och letar lite oskyldigt just nu.
Jag ska egentligen inte ha nån häst men springer jag på just den där så kanske jag ändrar mig.
Det jag tycker är mest konstigt är att man inte får nått svar alls när man skrivit ett relativt långt meddelande (där telefonnummer ej finns).
Ibland ser man att ägaren läst men oftast är det inte enns öppnat.
Om det nu inte är intressant så tycker jag att man lite kort kan meddela det?
Är det inte HästNet som har en värdelös meddelandefunktion? Tänker om det är den som krånglar..?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 101
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp