Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kan det vara men de som står att de läst kan iafl skriva ett litet tack men nej tack tycker jag.
Är tyvärr inte alltid svar på meddelanden går fram. Varit med om det vid flera tillfällen. Nån gång skickades sedan mitt svar någon månad senare. Blir lite märkligt….
 
Jag har precis fått hem den där sagoponnyn barnponnyn shetlandsponnyn.
Jag tror faktiskt han är precis lika snäll som han ser ut och utstrålar. Precis som jag önskar för mina barn.
Har väntat i nästan ett halvår så nu äntligen kom han loss. Det ska bli jättekul och jättespännande och barnen har ritat varsin teckning med hans namn som nu är uppspikad på hans boxdörr. Så gulligt 🥰
Nu ska han få landa och lära känna oss och vi honom.
Det är nåt visst med små söta ponnyer ändå 🖤
 
Igår var vi hos veterinären och dubbelkollade min lilla dam efter allt som har varit. Har haft sån sjuk otur med henne att det är helt otroligt så nu kände jag att jag ville dubbelkolla att inget var fel och hon gick igenom böjprov som en dans. Och inte bara det, hon var en dröm att ha med sig på det nya stället, SÅ duktig! Aldrig varit med om något och betedde sig som ett proffs! In i olika undersökningsrum, in i ridhus och allt och hon sänkte huvudet, tittade på mig och frågade "Är det ok?" och så fort hon såg att jag var lugn med att gå in i nya rum, gå på nytt underlag osv så skrittade hon lugnt på bakom mig. Endast tre år gammal och jag har sett vuxna, erfarna hästar som har varit BETYDLIGT stökigare.
 
Alltså, ni som kollar på hästar och annonser - finns det en marknad för en 2-årig d-ponny?
Köper folk en sådan numer eller är det bättre att rida in honom och sälja honom till våren/sommaren?
 
Alltså, ni som kollar på hästar och annonser - finns det en marknad för en 2-årig d-ponny?
Köper folk en sådan numer eller är det bättre att rida in honom och sälja honom till våren/sommaren?
Det beror på priset, kan jag tänka mig. Han är ju snart tre, så det är ju bättre än att sälja en ettåring. Någon duktig ryttare som vill prova att rida in och göra jobbet från scratch, finns säkert, men de är inte så många.

Hade det varit ett sto, hade det varit fler intresserade, tror jag. Då hade man kunna betäckt till våren, om man ville.

Men det är inte så stor marknad det heller, när jag tänker efter.

Finns det risk att ponnyn du har växer över? I så fall är nog intresset än svalare, just nu.
 
Hade det varit ett sto, hade det varit fler intresserade, tror jag. Då hade man kunna betäckt till våren, om man ville.

Men det är inte så stor marknad det heller, när jag tänker efter.

Finns det risk att ponnyn du har växer över? I så fall är nog intresset än svalare, just nu.
Risk att de växer över finns det ju alltid. Även med denna. Det är en Connemara-korsning.

Ston är omöjliga att hitta. Jag letar efter ett d-ponnysto att betäcka, men det finns inte. Jag vill ha en Connemara dock.
 
Jag tror allt mer att det är en enhörning jag letar snarare än en häst. Har scrollat annonser i månader och svarat på några. Var nyss en hårsmån från att köpa en som uppfyllde så gott som alla kriterier men det föll på ett mycket osäkert läge kring försäkring och lite skadehistorik som fick mig att backa ur.
Känns som att det kanske inte kommer att komma ut så mycket hästar förrän framåt våren?
 
Jag tror allt mer att det är en enhörning jag letar snarare än en häst. Har scrollat annonser i månader och svarat på några. Var nyss en hårsmån från att köpa en som uppfyllde så gott som alla kriterier men det föll på ett mycket osäkert läge kring försäkring och lite skadehistorik som fick mig att backa ur.
Känns som att det kanske inte kommer att komma ut så mycket hästar förrän framåt våren?

Det brukar vara en dipp runt nu. Tråkigt underlag, kallt och många vilar dem lite under värsta vintern. Det brukar lossna framåt Mars tycker jag
 
Här händer det lite saker :)

Bestämde mig för att sälja islänningen ändå och har hittat ett bra hem till honom. Sen var vi iväg och provred några, totalt tre stycken. Den första kändes halt båda fram och den andra ena fram :down:. Men den tredje :love:. En het liten ponny med inte alltför bra trav, men väldigt rolig att rida.
Så nu väntar vi bara på besiktning :bump:
 
En liten fundering... Hur mycket pengar är rimligt att lägga på en hobbyhäst? Dvs man är inte intresserad av någon tävlingskarriär, men vill ha en snäll, frisk, trevlig häst utan olater som kan ridas ut på, rida ett pass på dressyrbanan, hoppa en mindre bana upp till 1 m, kanske följa med på WE-träning, tömkörningskurs gå en trail-bana etc när tillfällen dyker upp?

Min häst kommer ju inte fungera till allt detta och det är ju sånt jag vill ha häst till, så börjar fundera på att kanske byta häst ändå. Men de hästar som annonseras ut är antingen superlovande tävlingshästar som söker tävlingsryttare, med pris därefter, eller problemhästar som söker erfarna ryttare med tålamod och skinn på näsan, eller hästar med gamla skador, till ett lägre pris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 707
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 827
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp