Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Raderad medlem 142449

Hade varit gött med en tråd för oss i hästletar-tagen!

Känner att jag saknar att bolla läget med någon, marknaden är så extremt tuff just nu.

Finns det fler där ute som letar häst och känner samma smygande uppgivenhet som jag börjar känna?
 
Jag letar efter en ponny till dottern.
Vi sålde hennes B-ponny tidigare i somras och letar nu efter en yngre och mer dressyrinriktad förmåga. Väldigt svårt!
Det är antingen oinridna ponnyer, gamla ponnyer, ponnyer som öht inte har förmågan att gå tillräckligt bra eller skitdyra ponnyer :cautious:
 
Jag letar efter en ponny till dottern.
Vi sålde hennes B-ponny tidigare i somras och letar nu efter en yngre och mer dressyrinriktad förmåga. Väldigt svårt!
Det är antingen oinridna ponnyer, gamla ponnyer, ponnyer som öht inte har förmågan att gå tillräckligt bra eller skitdyra ponnyer :cautious:

Visst är det svårt!
Jag söker dels en storhäst, typ hobbyhäst. Har provridit tre stycken utan matchning :( söker även en B-ponny till dottern, en läromästare och nybörjarponny men det finns ju ingenting :o
 
Visst är det svårt!
Jag söker dels en storhäst, typ hobbyhäst. Har provridit tre stycken utan matchning :( söker även en B-ponny till dottern, en läromästare och nybörjarponny men det finns ju ingenting :o

När vi sålde ponnyn var det hur många intresserade som helst. Jag la aldrig upp någon annons utan skrev bara på Facebook och Instagram och lät folk dela. Har ni gjort så?
 
Vi söker, utan att ha bråttom, efter en typ bombsäker trygg sjysst barnponny. Utan fång och eksem. Körd och riden. A upp till C storlek utan betydelse bara individen är rätt.

Helt hopplöst svårt!
Den sista som var superintressant var såld efter 6h på Hästnet. Övriga har gått ungefär lika snabbt.
(Däremot såg jag en jag kontaktade i slutet av maj som var såld då, är till salu av köparen nu...)

Många svarar inte, för trycket verkar enormt hårt. De som syns på Facebook tex har dussintals kommentarer om DM på noll och ingen tid alls. Inte ens lönt att höra av sej till känner jag.

Så det känns lite hopplöst och som att barnen hinner bli stora innan vi hittar nåt 😅
 
Tycker det här är så intressant, har hört samma sak från vänner som letar häst att allt blir sålt direkt. Hur tusan går det till? Kan folk se hästarna samma dag, eller säljs allt osett nu för tiden? Låter knäppt :o
 
Tycker det här är så intressant, har hört samma sak från vänner som letar häst att allt blir sålt direkt. Hur tusan går det till? Kan folk se hästarna samma dag, eller säljs allt osett nu för tiden? Låter knäppt :o

Ja, de säljs osett :/

Jag var spekulant på en häst för någon månad sedan, men hann inte ens få provrida innan han blev såld. Idag kom samma häst ut på annons igen med beskrivningen att han hade köpts osett och att det hade blivit fel :(

Så från att ha haft 25 mil till den hästen är det nu istället 85 mil.

Att bo i Norrland är ingen fördel alls när det gäller hästletande.
 
Jag letar häst lite halvt, ska ha sålt min yngsta först så håller mest koll. Tycker att det finns en del intressanta men de säljs snabbt och står långt bort, ibland i annat land. Vågar man köpa osett om säljaren har många positiva köpare sen innan?
 
Jag letar efter en ponny till dottern.
Vi sålde hennes B-ponny tidigare i somras och letar nu efter en yngre och mer dressyrinriktad förmåga. Väldigt svårt!
Det är antingen oinridna ponnyer, gamla ponnyer, ponnyer som öht inte har förmågan att gå tillräckligt bra eller skitdyra ponnyer :cautious:
Vilken sammanfattning!

Inte många att checka på som lämpliga kandidater. :cautious:
:angel::D
 
Senast ändrad:
Tycker det här är så intressant, har hört samma sak från vänner som letar häst att allt blir sålt direkt. Hur tusan går det till? Kan folk se hästarna samma dag, eller säljs allt osett nu för tiden? Låter knäppt :o
Jag fattar inte heller hur säljaren tänker.
Vi skall sälja vårt sto, och jag har lagt ut annons. Nu har hon föl vid sidan och det gör såklart att en del drar öronen åt sig. Hon är ju inte igång och det krävs avvänjning osv först.

I alla fall, jag har annonserat nu för att ha en möjlighet att känna köparen på pulsen. Jag är angelägen om att allt blir bra för alla parter. Hästen ifråga är pigg att rida och känslig för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

MEN, jag har fått många svar och det är allt från att man vill ha skogsmulle till att satsa på tävling eller avel.

Att hästen har föl nu har vissa ignorerat helt, och någon annan ville köpa fölet också.

Så som säljare undrar jag också lite? Hur går det till egentligen? Jag hade inte vågat sälja till någon som inte kom och tittade, eller åtminstone verkade väldigt seriös.
 
Ja, de säljs osett :/

Jag var spekulant på en häst för någon månad sedan, men hann inte ens få provrida innan han blev såld. Idag kom samma häst ut på annons igen med beskrivningen att han hade köpts osett och att det hade blivit fel :(

Så från att ha haft 25 mil till den hästen är det nu istället 85 mil.

Att bo i Norrland är ingen fördel alls när det gäller hästletande.
Du får komma till någon bekant och starta letandet på plats.

85 mil är en bra bit. Vi skall åka 28 mil och titta på en häst. Det tycker jag är ok, men efter 30 mil börjar det kännas långt!
 
Du får komma till någon bekant och starta letandet på plats.

85 mil är en bra bit. Vi skall åka 28 mil och titta på en häst. Det tycker jag är ok, men efter 30 mil börjar det kännas långt!

25 är det längsta jag kört hittills! Söker inom en radie på 50 mil. Men 85 är lite väl alltså…
 
Jag letar häst lite halvt, ska ha sålt min yngsta först så håller mest koll. Tycker att det finns en del intressanta men de säljs snabbt och står långt bort, ibland i annat land. Vågar man köpa osett om säljaren har många positiva köpare sen innan?

Jag har förstått att många köper osett och från utlandet och tänker ”passar vi inte ihop så säljer jag bara vidare”. Det är väl okej på ett sätt - det kommer fler hästar in i landet. Men trist för hästen att vandra runt och trist för ryttaren som inte blev nöjd 🤷‍♀️
 
Det beror på hur stora krav du har att verkligen "klicka" med hästen ifråga. Det kan bli jättebra eller ren katastrof att köpa häst på postorder, omöjligt att veta.
Det beror ju också lite på vilka möjligheter man har att sälja vidare, om det inte passar.

Det är lätt att bli lurad och så står man där och är ärlig själv.

Att sälja vidare som projekt, när man trodde sig få något som sedan inte stämde, kan inte vara roligt.

Det kan bli kostsamt.
:crazy::(

Okomplicerade hästar verkar dock säljas som smör i solsken, men hur skall man veta om man inte får en känsla?

Jag lade ut ett inlägg på Facebook och frågade lite hur uppfödare tänker kring potentiellt avelsto. Jag fick i alla fall fem pm från personer som ville köpa min som ridhäst. (Det finns alltså inga skador på hästen eller så).
 
Jag har förstått att många köper osett och från utlandet och tänker ”passar vi inte ihop så säljer jag bara vidare”. Det är väl okej på ett sätt - det kommer fler hästar in i landet. Men trist för hästen att vandra runt och trist för ryttaren som inte blev nöjd 🤷‍♀️
Och eventuellt svårt att sälja, om man är noga med att hitta rätt person.

Jag hade inte haft nerver till det. Jag vill dels ta ansvar som säljare för att jag vill vara seriös, men jag vill inte heller ha problem med köparen sedan.
 
@prinsessfeminist Lite OT kanske men på ämnet hästköp, hur har du tänkt upplägget med försäljning av ditt sto med föl vid sidan? Handpenning nu hämta i höst typ, som ett föl? Har samma situation här men tänkte att jag måste vänta tills fölet är avvant och stoet igång för att få napp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 847
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 769
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
4 797
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp