Bukefalos 28 år!

Vi som letar hoppsadel!

weasel_

Trådstartare
Tänkte vi kunde härma dressyr lite med en tråd där vi alla som letar hoppsadel kan samla våra bilder och frågor samt få tips av varandra :laugh:
Så slipper det bli en massa trådar om "samma sak".

Shoot!
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Jag börjar :)

Denna filur behöver få sig en hoppsadel. Hon är bred och platt över ryggen.
Sadeln bör vara flat back och ha korta kåpor.
31636389.jpg

30577166.jpg

31636387.jpg

hade inge skritt bild.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

åh, en sån här tråd har jag letat efter

31716463.jpg


31716467.jpg


2 kassa mobilbilder. Han är rätt grov. Provade en prestige som var omvärmd till 36 grader (från början 33.) den var påtok för smal. nått tips? 16,5-17 (om den har vääldigt kort anläggningsyta)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Jag har funderat lite på ev Tekna, men har inte sett den irl så jag vet inte hur den ser ut i bommen osv men vad tros?
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

fast den passar enligt sadelmagasinet på raka överbyggda hästar som är lite nätta och korta fram. Han är precis så han inte är överbyggd och har något svängd rygg. ska försöka ta bättre bilder:)

Hade en häst som var ganska lik din. Den hade jag en Jacson Jean luc på som låg bra:)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Dominus? Passar en svängd rygg, och har riktigt vida modeller, xw tror jag ligger på 105 eller 110 grader, men de har en hw också, som är anpassade för haflinger.
Albion har också generösa bomvidder, tror deras xw ligger på 115 grader. Kanske en för rak bom, men undvik K2 modellen, det är deras rakaste.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar hoppsadel!

hon hade en legano förut i xx-vid kanske hade legat bättre i x-vid för den var inte optimal.
Jean luc hade jag för många år sedan och gillade den då, men inte nu :)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Däremot så kanske legano skulle vara värd att prova på din pålle, jag upplevde den svängd och den var väldigt bred i xx-vid.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Jag tror Jean Luc blir gör takformad om din är platt över ryggen.
Tekna gick inte att få vid nog till min som var för bred för/växte ur Jacson Celine XW.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Men hur många grader bred är en Jacson XW? Dom sägs väl dessutom vara en strl mindre än det som står oxå. Kan väl aldrig vara bredare än 120grader? (Som Tekna kan vidgas till) ;o
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

ja de är ju rätt smala jacson.. Leganon jag hade på skimmeln var xx-vid och vart då lite för vid och såklart för svängd, red i den ett par gånger bara när jag skulle rida ut.. inte så kul att rida en grön häst ute i dressyrsadel :)
Hade jean luc till mitt fullblod för länge sedan med normal bomvidd, alltså väldigt smal, hon skulle aldrig kunna ha en sån idag.. hon var tanig på den tiden.

Till fullblodet har jag nu en OE Mars fältsadel som jag lagt på skimmeln, skulle möjligtvis kunna funka om den värmdes om vill vid-xvid om tvivlar på det då den är byggd för typiskt lite tunnare hästar framtill.
Eftersom att det är en fältsadel så är den ju väldigt framskuren vilket kanske inte heller skulle funka med hennes sadelläge och hon rör sig väldigt mycket i bogarna.
sen så är den ju lite takformad så det går ju inte kom jag på.. =/
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Hur platt är hon över ryggen?

Mina två som är ganska lik din i rygglinjen av bilderna att dömma har fått en Prestige Arezzo D utprovad och jag tror det kan vara värt att prova. Det var den enda Prestigen som ens var att tänka på till mina, och tyvärr en av de dyraste... Men när inget annat passar så får man hosta upp vad som krävs :crazy:
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

nja alltså heeelt platt är hon väl inte, men mer platt än tak. Har en mark todd dressyrsadel till henne som ligger bra men de är ju inte direkt lätt att hitta för att prova..
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Har kikat lite på T.P. hoppsadeln cc, kan den vara värd att testa?
men fanns inga bra bilder, hade velat sett formen på bossorna :(
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

kl

mina problem:

Något överbyggd utan manke.
Alla sadlar ligger i bakvikt och glider fram :confused:
Kan inte ha svanskappa och en Tixerant sadelgjord funkar inte heller
Kort sadelläge (behöver en 16,5-17 som har kort anläggningsyta)
Behöver ca 115 grader i bommen
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

jag vet :laugh: och det som är lite roligt är att han är ju högre bak.

Men som sagt. C-ponny är han. Grov och rund med alla utprovade sadlar glider fram och han kan inte ha svanskappa. Tips? :idea:
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

knapplån

jag undrar om ngn har Gold Medal Agnes? hur är den?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: liiinnea
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 187
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp