Vi som letar hoppsadlar

Snurre

Trådstartare
Hej! Tänkte samla lite ny info och tips om hoppsadlar här.

Jag har problem! är inte säker på om jag letar rak eller svängd bom till denna rygg.
stillastående = väldigt svängd, högt framparti.
DSC_0619.jpg


i rörelse, här trav =, blir ryggen rakare men lutar från manke ner till en punkt strax före länden för att sen vända tvärt uppåt.
DSC_0623.jpg


De festa sadlar slutar i bakvikt och/eller glappar bak. Jag har provat 2 santa cruse xxw, en var celine båda glappa i trav och annars något i bakvikt.
DSC_0617.jpg

Testade en tekna a-line men den blev för böjd, gungstol.
Albion k2, w, blir för lång med kilbossan och gled i sidled.

En svängd sadel får " den svängda lägsta punkten" för långt fram och en rak hamnar i baklut. Sadeln måste vara kort och viid(110-115 grader) och en rundbossa känns nödvändigt.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

sadel på nedre bilden ligger rejält i bakvikt och är sannolikt flera vidder för smal

Det viktiga är ju att sadeln ligger bra i rörelse, jag skulle leta efter en "ganska rak" om jag vore du. Och sen testa att rida i den.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Tror du ska ha betydligt vidare än 110-115, och sadeln på bilden ser påtok för smal ut. Sen tycker jag att du gör helt rätt i att leta efter något med rundbossa. :)
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Jag ska göra en nyare mätning på hans vinkel men tror den ligger där om kring men han är ju bred så behöver ett "öppnare" framvalv även om vinkeln inte är större.

Slängde på en globus clic dressyr 36 som låg rätt bra så ska leta en hopp 36 eller 38 att prova.

Vilka mer modeller är öppna fram?
Albion k2 var ju för lång och för framskuren till mina korta ben. Crown är vidare tror jag men vet inte längden.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Om du finns i närheten av mig så kan du få prova en av mina supervida, något svängda sadlar, för att ha något att jämföra med...
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Nej du skall inte ha bom med öppnare framvalv, dessa skall du ha om du har en bred häst med HÖG manke de har längre koppjärn vilket blir helt fel på en häst som din som är bred med låg manke då de just hamnar alldeles för högt upp över manken. En bred häst med låg manke skall ha V format framvalv och då helst med korta bomben. Den typen kommer ner mest på sådana hästar. U format framvalv är som sagt var för att få plats med en hög manke.
Jag tänkte själv också helt fel på den biten en period, men blev snabbt klok på hur det egentligen fungerade. Är ju lite lurigt för de med öppna/U formade koppjärn ser ju bredare ut än de andra. Men för låga runda mankar är det vanligt V format man skall satsa på.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Men att kammaren är öppen har ju inget att göra med koppjärnet? Utan det är mer som att sadeln framtill blir öppnare och trattformad vid manken. Är väl dock inte så säker på att det skulle passa just denna hästen. Men som på min ena som har en liten väödigt nred manke är det vad som passar bäst. Är även den utformning på Amerigos Vega som främs riktar sig till isländshästar med kort breda mankar.

Eller missförståd jag dig hellt med koppjärn/öppen kammare?

*TS*

Du skulle behöva en sadel som funkar på hästar som är högre framtill. Jag hade testat en Amerigo Farouche om du har möjlighet att göra det. Den kommer inte se bra ut på kusen stillastående, men tror den hade funkat bra i rörelse.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Jo att kammaren är öppen har i allra högsta grad att göra med utformningen på koppjärnen det är dess utformning U formade som gör att de får en öppen kammare. Öppen kammare är till för hästar som är breda med hög manke, för att ge plats åt den höga manken som det inte finns plats för i ett tillräckligt brett V format koppjärn. Gå in på vilken av tillverkarna (som har denna typ av bom som alternativ) du vills hemsidor så kan du på de flesta läsa om just detta. Lägger du en sadel med öppen kammare i rätt bomvidd på en häst med låg manke så hamnar sadeln alldeles för högt över manken.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Jag finns utanför vetlanda.
Vad har du för sadlar?
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Intressant. Jag hade förstått att öppet framval endast hade med brädden att göra oavsett höjd på manken.

Men är ändå inne på att ha lite öppnare framvalv, här är en globus click 36 som har öppnare framvalv(?) och ser inte jätte högt ut. är dock en dressyr..

IMG_20131029_203641.jpg


Tillägg: mätte vinkeln i dag och fock den till max 100 grader. mätte flera gånger och han har iof gått ner i vikt och minskat fett depåerna kring manken sen i somras(116 grader)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Jag har inte testat amerigo men skulle vilja. Dock lite dyra pga att jag även ska ha en sadel till min andra pålle. :/
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Oj, vilken knepig rygg! Djupaste punkten är väldigt långt bak, och innan det så lutar ryggen tydligt uppåt.
Kan tänka mig att du på något vis behöver en svängd sadel som matchar hästens rygg, men få har djupaste punkten så långt bak.

Den hästen hade jag nog rådfrågat en VAN sadelmakare om råd, som också kan göra korrigeringar.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Ja det är just det. vi har under senaste året tränat och haft hästfysioteraput för att stärka upp ryggen innan sadel skulle provas ut. så blir nog inte jätte mycket bättre än så :/
Konstatera idag att raka sadlar bryggar lite även i rörelse så någon form av svängd bom behövs. Lägsta punkten är även där anläggningsytan bör sluta så blir lätt tryck där.

Men behöver man inte ha någon "så bra som möjligt" sadel med sig för att sadelmakare ska korrigera eller finns de dom som även säljer/provar ut sadlar. Har inte möjlighet till ny special sadel.. ( har inte någon direkt erfarenhet av sadelmakare..)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Bor i närheten av dig! Om du vill ha nr till sadelprovare som jag använder får du gärna skicka PM.
Hon tar med sig olika sadlar och provar fram vad som passar. Har kanske inte alltid rätt sadel hemma men då vet du ju vad du ska leta efter eller så letar hon fram åt dig.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Finns sadelmakare som både provar ut och säljer nya såväl som gamla sadlar utöver omstoppningar och korrigeringar i sig, vet dock inte hur det ser ut i dina trakter.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Letar också efter en hopplasadel.
Min häst är mkt rak rörelse samt överbyggd och kort rygg(tänk arab) med ca 1 cm när vi mätte ben till ben!
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

1 cm ben till ben? Hänger inte med på vad du mätt för något då.
Albion hade bra bodfrihet, rak o kort. framskurna kåpor så man bör ha längre ben.
Ideal( vet tyvärr inte modell) kort, ca 45-46 anläggningsyta i 17", bogfrihet , för rak för min iaf, skön att sitta i enligt mej. framskuren men inte lika som albion.
Sen santa cruse bla ciline, (den på bild i början) rak något lägre framvalv jämfört de andra 2. rätt kort har jag för mig. latexpaneler.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

Tänk arabrygg: Crown/ideal. Passier. Jensen exmoor. Frank baines, morris n nolan, j rudge har alla rakare modeller för vidare ryggar i sitt sortiment. Wintec. Thorowgood. Globus. Prestige. Jadu listan kan göras lång... Lägg in bild på hästen istället, samt vad du har provat tidigare som passat/inte passat, lättare att tipsa då.
 
Sv: Vi som letar hoppsadlar

kl*
det artar sig! hade hem en harry dubs idag som låg helt ok på ponnyn men just denna var för stor för mig. ska hålla ett öga öppet efter en mindre men funderar på att lägga letandet på is fram till jan-feb då ponnyn ska vila och hoppträningen inte lär komma igång förens senare..

Vet ni någon mer sadel liknande harry dubs?
 

Liknande trådar

Utrustning Letar lite smått efter dressyrsadel till min 4åriga D-ponny. Sadelutprovaren är tyvärr mammaledig så får söka lite på egen hand ett tag...
Svar
3
· Visningar
2 050
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 352
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar hoppsadel åt min 3 åriga valack. Har funderat en hel del och jag tror att jag behöver testa en sadel som är bred/bred kanal...
Svar
4
· Visningar
2 474
Senast: sissu
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp