Vi som letar ponnyhingstar -16

rebeckasff

Trådstartare
Hej allihopa!
Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske jobbigt att sitta och kolla igenom alla ponny hingstars egna hemsidor osv.
Det är ju vanligt att ponny hingshållare bara har en eller två hingstar och gör dåligt med reklam för sig.

Var hittar man alla ponny hingstar?
Måste man sitta och kolla igenom alla ras sidor för att komma till hingstarna och hoppas på att man hittar det där?

Tänkte denna tråden kunde innehålla ponny hingstar och tips för oss som vill ha fram fina ridponnyer även med stora ston (eller tvärrtom)

Jag kan själv börja:)
Jag har två ston här som ska betäckas nästa år.

1) D ponny sto med okänd stam, har gått som hopp ponny, ca 147 cm.
Vill hitta en hingst (avkomman ska förhoppningsvis hålla d ponnymått) som har trevliga gångarter gärna med en del action och rörelse i bog och has. En bra typ, gärna lite längre hals då stoet är ganska kort, trevligt temperament och som lämnar bra hopp.
Jag har inte snöat in på någon speciell ras till henne utan är helt öppen för förslag.
Själv har jag redan kollat på Ulk d ete (såklart) som är en fransk ridponnyhingst som är welsh/halvblod.
Minuset med honom är ju just att han har hbl pappa och jag vet ju inte vad som finns i stoet så jag tänker lite grann på storleken... Och att han är på fryst?
Sen har jag även kollat på Melker som är en New Forest E: sturevallens Gentleman, tycker han har det mesta :)
Men ös gärna på med förslag!

2)Fbl sto på 157 cm. Har en avkomma efter WM hingst på 113 cm där avkomman redan nu som 2 åring är 140 cm.
Vill ha en hingst med både hopp och gång för att förvara och förbättra det hon redan har, bra (Rund) galopp är ett plus! letar hingst runt 120 cm så jag antar att det blir nån welsh men ös gärna på!

Jag bor i skåne så alla på naturlig betäckning långt upp går bort för mig
 
Jag har ju använt Ulk på mitt C-ponnysto vars mamma har okänd stam. Ungen blir antaligen också C-ponny. De två andra med maxade D-ponnyston till mamma kommer nog blir just medel-maxad D. Så hittills ser det ut som om stona sätter storleken. När mitt sto betäcktes så var hon maiden och det tog sig lätt - eftersom jag har haft henne på en station som varit sjukt noggranna. HOn är dräktig med honom igen - ett försök i en brunst. Han har för övrigt alla dräktiga utom ett sto iår - tror att på det stoet så missade de ägget (inte samma station som min)
 
Moderatorn undrar varför inte hingstval till alla raser kan vara i samma tråd? Kom med ett riktigt bra argument till varför jag inte ska slå ihop denna med den hingstvalstråd som redan finns! Själv tycker jag att alla ston ska kunna samsas i samma tråd oavsett ras.

Görel moderator på avel
 
Fast jag kan tycka att det är rätt bra om det är uppdelat på just raser just för då behöver den som är ointresserad/okunnig om en viss ras inte scrolla bland massvis av sidor som är ointressanta.

Exakt, det hade jag kunnat göra nu om jag inte vetat att Görel skrivit en fråga i tråden som jag ville läsa svaren på!
 
Det finns flera bekymmer med att dela upp hästarna så.

I grunden tycker jag att man ska känna sig välkommen i alla trådar som gäller betäckning/dräktighet/fölning/unghäst oavsett vilken ras man har på sin häst.

Min erfarenhet är att om det finns flera ställen att skriva liknande saker på så gör flera det, vissa kopierar in ett inlägg på flera ställen. Bukes grundinställning är att trådar/inlägg bara ska vara på ett ställe.

Sen kommer de som har både ponnyer och hästar av alla raser. De nämner hästarna av andra raser av någon anledning, och så startar en sidodiskussion om det som egentligen hör hemma i en annan tråd.

Så finns de som inte har koll på att det handlar om ponnyhingstar och tänker att de som vill ta sitt ponnysto till en hingst som inte är ponny hör hemma i tråden för att det handlar om ponnyer.

Det är de argument jag först kommer på, det kommer säkert flera.

Görel moderator på avel
 
Det finns flera bekymmer med att dela upp hästarna så.

I grunden tycker jag att man ska känna sig välkommen i alla trådar som gäller betäckning/dräktighet/fölning/unghäst oavsett vilken ras man har på sin häst.

Min erfarenhet är att om det finns flera ställen att skriva liknande saker på så gör flera det, vissa kopierar in ett inlägg på flera ställen. Bukes grundinställning är att trådar/inlägg bara ska vara på ett ställe.

Sen kommer de som har både ponnyer och hästar av alla raser. De nämner hästarna av andra raser av någon anledning, och så startar en sidodiskussion om det som egentligen hör hemma i en annan tråd.

Så finns de som inte har koll på att det handlar om ponnyhingstar och tänker att de som vill ta sitt ponnysto till en hingst som inte är ponny hör hemma i tråden för att det handlar om ponnyer.

Det är de argument jag först kommer på, det kommer säkert flera.

Görel moderator på avel
Jag tänkte lite som Circus skrev. det är sidvis med info om stoa hingstar (eller någon speciell hingst) med info som man bara bläddrar förbi när man ska betäcka ponnys. Svårt att hänga med i alla inlägg och sidor...

OCH, man blir (uppfattar jag det som) oftast ignorerad när man efterlyser ponnyer då de som avlar häst antingen har noll intresse eller noll koll på just ponnyhingstar
 
Jag har ju använt Ulk på mitt C-ponnysto vars mamma har okänd stam. Ungen blir antaligen också C-ponny. De två andra med maxade D-ponnyston till mamma kommer nog blir just medel-maxad D. Så hittills ser det ut som om stona sätter storleken. När mitt sto betäcktes så var hon maiden och det tog sig lätt - eftersom jag har haft henne på en station som varit sjukt noggranna. HOn är dräktig med honom igen - ett försök i en brunst. Han har för övrigt alla dräktiga utom ett sto iår - tror att på det stoet så missade de ägget (inte samma station som min)
Jag är ju så intresserad av just honom, men jag har lite tankar om det där med fryst..
Det springer snabbt i väg i pengar och stoet blir 13 år nästa år och har mig veterligen aldrig haft föl så jag vet inte om jag vågar prova med fryst på första gången...?
Annars om hon tar sig och är en bra mamma så blir det fler bebisar och då kanske jag vågar prova honom :love:
 
Jag tänkte lite som Circus skrev. det är sidvis med info om stoa hingstar (eller någon speciell hingst) med info som man bara bläddrar förbi när man ska betäcka ponnys. Svårt att hänga med i alla inlägg och sidor...

OCH, man blir (uppfattar jag det som) oftast ignorerad när man efterlyser ponnyer då de som avlar häst antingen har noll intresse eller noll koll på just ponnyhingstar

Jag kan inte riktigt se att det är något svar på mina farhågor. Argumentera emot mig.
 
I så fall undrar jag varför specifika ston kan få sina egna trådar - men en hel ras kan inte få det?

Jag tycker det blir väldigt oöverskådligt i trådarna när allt samlas på ett ställe.

Jag tycker inte det är hela världen om det kommer in lite sidofrågor, men det stora hela är ju ändå att ponnyfolket vet att just i den här tråden så samlas vi som vill avla ponny (oavsett stoets ras) och så slipper man se 200 sidor om halvblod och kanske hitta något litet guldkorn på sidan 178 om ponny.
 
Moderatorn undrar varför inte hingstval till alla raser kan vara i samma tråd? Kom med ett riktigt bra argument till varför jag inte ska slå ihop denna med den hingstvalstråd som redan finns! Själv tycker jag att alla ston ska kunna samsas i samma tråd oavsett ras.

Görel moderator på avel
Ett argument är ju att det är extremt få, om någon, som har ston av alla raser, och letar och kan hingstar i alla raser som finns i Sverige. Därför verkar det ju rimligt att dela upp det lite, så att de som vill ha tips kan få och ge tips om det de är intresserade av och kan något om. Att försöka slänga in en ensam fjordhästfråga i en tråd dominerad av halvblodsfolk ger troligtvis ingenting: de som kan något om fjordhästar är inte där, eftersom de inte är intresserade av halvblod, och de som kan något om halvblod har inte kompetensen eller intresset att ge några vettiga tips på fjordinghingstar. Visst finns det de som har lite bredare kunskap och intresse, men de flesta torde vara mest inriktade på några raser, inte på alla hingstar av alla raser.
 
Kul med en tråd specifikt om ponnyhopphingstar!
Det är klurigt att hitta, man får leta över rasgränserna om man inte tvunget vill avla renrasigt.
Jag har två dräktiga i år (med Ulk) och funderar på vad jag ska använda nästa år om jag vill byta hingst. Jag letar stor D med mycket bra hoppteknik, gärna med bra tävlingsresultat inom hoppning.
 
Själv kan jag inte finna ett enda argument för att de ska vara i samma tråd. Avel är så litet här på buke så om det är fyra eller tio trådar om hingstval har det ingen som helst betydelse. Och som sagt, de är ju massor av trådar om hingstval till specifika ston - ska vi inte få göra det längre heller??
 
[Hittade inte något vettigt sätt att bemöta ett inlägg punkt för punkt, så i nedanstående är det kursiva min text, och icke-kursiverat från @Görel . Hoppas det är begripligt vad som är vad]

Det finns flera bekymmer med att dela upp hästarna så.

I grunden tycker jag att man ska känna sig välkommen i alla trådar som gäller betäckning/dräktighet/fölning/unghäst oavsett vilken ras man har på sin häst.

Det verkar inte rimligt. Så om det är en tråd där någon letar t ex hopphingst till halvblodssto, då ska jag känna mig lika välkommen med lite tips på fina shetlandshingstar där, om det är shetlandsponnyer jag själv har och kan något om?

Min erfarenhet är att om det finns flera ställen att skriva liknande saker på så gör flera det, vissa kopierar in ett inlägg på flera ställen. Bukes grundinställning är att trådar/inlägg bara ska vara på ett ställe.

Men Bukes grundinställning är också att en tråd inte ska handla om allt och ingenting. Mycket ofta blir de som bryter av en diskussion och leder den i en helt ny riktning uppmanade att sluta kidnappa tråden och starta en egen tråd om det de vill diskutera istället. Är det så att någon spammar forumet med samma inlägg i många olika trådar, så är det ett separat problem, som jag tror man får lösa separat. Självklart kan det finnas de som har ett sto, och letar hingst av alla raser och storlekar till det stoet - jag skulle dock säga att det hör till undantagen. De flesta har åtminstone så mycket riktning på sin avel att de t ex vet om de är intresserade av Shetland, ardenner eller halvblod till stoet.

Sen kommer de som har både ponnyer och hästar av alla raser. De nämner hästarna av andra raser av någon anledning, och så startar en sidodiskussion om det som egentligen hör hemma i en annan tråd.

Detta kan givetvis hända i alla trådar. Men lösningen på att trådar inte alltid håller sig till ämnet är ju knappast att förbjuda folk att starta egna trådar om sidodiskussioner, och istället säga att alla diskussioner om alla ämnen ska vara i en och samma tråd. Det är inte konsekvent att tycka det är ok med en tråd där någon t ex frågar om hingsttips till sitt Electro-sto (som ju råkar ligga uppe just nu), eftersom man inte kan garantera att någon t ex hakar på en diskussion om någon hingst som föreslås i den tråden, eller kanske har ett eget liknande sto som de också ber om tips till, osv. Även om du som moderator bestämmer att det bara får finnas en enda tråd om hingsttips, oavsett ras, så kvarstår problemet: en sådan tråd kan fortfarande komma in på sidodiskussioner om t ex priser, avelsmål, vad som är bra gångarter och inte, osv. Så länge inte hela forumet består av en enda tråd om allt, så finns alltid risken för sidordiskussioner i alla trådar.

Så finns de som inte har koll på att det handlar om ponnyhingstar och tänker att de som vill ta sitt ponnysto till en hingst som inte är ponny hör hemma i tråden för att det handlar om ponnyer.

Absolut finns det alltid möjligheten att folk läser fel och missförstår. Men återigen, det problemet löser man inte genom att ta alla hingstdiskussioner i en och samma tråd. Även en sådan tråd kan naturligtvis missförstås: att det ska handla om tillgängliga hingstar, att man börjar diskutera olika hingstars för- och nackdelar, att det ska handla om hingsttips till ston och inte tvärtom, osv. Risken för missförstånd och felläsningar finns alltid där, i alla trådar.

Sen finns det ju ett väldigt tungt argument för att ha alla hingstråd i en tråd, nämligen att du tycker det och du är moderator och därför har makten att bestämma. Och så kan det ju vara, som moderator har du den makten. Men då behöver vi ju inte ägna tid åt att diskutera saken.
 
Håller med de som vill ha en tråd särskilt för ponnyhingstar. Som Rebecka säger är det svårt att få en överblick just om man inte håller sig till en särskild ras utan tittar lite på flera raser. Det går inte att jämföra med halvbloden som har språngrulla tex.
 
Själv kan jag inte finna ett enda argument för att de ska vara i samma tråd. Avel är så litet här på buke så om det är fyra eller tio trådar om hingstval har det ingen som helst betydelse. Och som sagt, de är ju massor av trådar om hingstval till specifika ston - ska vi inte få göra det längre heller??

Om något skulle jag säga att problemet med avelsforumet är att det är för dött, och för lite aktivitet. Inte att det är för många trådar och för löst modererat, så att diskussionerna blir för vidlyftiga. Jag är helt med på att det mest välordnade och lättmodererade forumet är ett där ingen gör några inlägg öht, ett sådant forum skulle alltid vara perfekt. Men det beror ju lite på vad man ser som syftet med ett forum: diskussioner eller ordning?
 
Om något skulle jag säga att problemet med avelsforumet är att det är för dött, och för lite aktivitet. Inte att det är för många trådar och för löst modererat, så att diskussionerna blir för vidlyftiga. Jag är helt med på att det mest välordnade och lättmodererade forumet är ett där ingen gör några inlägg öht, ett sådant forum skulle alltid vara perfekt. Men det beror ju lite på vad man ser som syftet med ett forum: diskussioner eller ordning?

Word!
 
Jag har betäckt mitt lilla halvblod på 1,56 med Stings Testarossa.Trevlig hingst med gott temperament goda gångarter och verkar hoppa kanon.Han är ju i år bara tre år så nästa år kommer hans första föl.Kan varmt rek honom som nöjd storägare
 
Här är en till som uppskattar en ponnytråd, fastän jag har storhäst. Följer dock ponnyaveln med ett öga och tycker det är intressant. För mig som är obekant med namnen så är det lättare med en separat tråd.
 
Jag är ju så intresserad av just honom, men jag har lite tankar om det där med fryst..
Det springer snabbt i väg i pengar och stoet blir 13 år nästa år och har mig veterligen aldrig haft föl så jag vet inte om jag vågar prova med fryst på första gången...?
Annars om hon tar sig och är en bra mamma så blir det fler bebisar och då kanske jag vågar prova honom :love:

Faktum är att alla tre som föddes iår har mammor som inte varit dräktiga tidigare. Tror att flera av de som föds nästa år också är första fölet för de stona. har du bara en bra veterinär som kan stogynekologi och stoet inte är infekterat hade jag inte tvekat av den anledningen, samtidigt så kan jag förstå principen att använda något billigare första gången, men så gjorde inte jag :angel:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Avel Jag har kollat runt och läst om massor av hingstar som kan passa mitt hann sto efter Wordly - Weltmeyer -( Walt disney från mamman sida)...
Svar
5
· Visningar
1 273
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 196
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 319
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp