Vi som lever med kronisk smärta

kakan89

Trådstartare
Jag antar att det är ett helt gäng här inne som lever med kronisk smärta och just idag känner jag att jag behöver lite sympati och pepp av någon som förstår. Tänkte att vi kunde ha denna tråd till att ventilera både bra och dåligt.

Pres av mig själv. Jag är 29 år och har levt med smärta hela livet (vad jag minns iaf), fick förra året diagnosen hEDS och det var så skönt att få svart på vitt att man inte var känslig och lat. Har för det mesta ok dagar men är aldrig smärtfri. Idag är en riktigt bottenskrapsdag med extrema smärtor i nacke och axlar. Har dessutom nervsmärtor i benen. Har tagit mina starkaste tabletter och hoppas på en bättre dag i morgon.
 
Jag antar att det är ett helt gäng här inne som lever med kronisk smärta och just idag känner jag att jag behöver lite sympati och pepp av någon som förstår. Tänkte att vi kunde ha denna tråd till att ventilera både bra och dåligt.

Pres av mig själv. Jag är 29 år och har levt med smärta hela livet (vad jag minns iaf), fick förra året diagnosen hEDS och det var så skönt att få svart på vitt att man inte var känslig och lat. Har för det mesta ok dagar men är aldrig smärtfri. Idag är en riktigt bottenskrapsdag med extrema smärtor i nacke och axlar. Har dessutom nervsmärtor i benen. Har tagit mina starkaste tabletter och hoppas på en bättre dag i morgon.
Jobbigt att du har en dålig dag hoppas du mår bättre imorgon!
Jag har Fibromyalgi så har ständig värk sen flera år tillbaka, har värk dygnet runt och är aldrig smärtfri. Jag har mestadels samma smärtnivå MEN det som lättar min värk är helt klart att inte krympa livet, jag försöker leva precis som jag hade gjort utan värk. Jag studerar trots min värk, jag rider trots min värk. Jag fick lära mig i smärtrehabilitering att i hjärnan finns "grindvakter" som blir särskilt aktiva när man har roligt och de släpper då igenom färre smärtsignaler till hjärnan, och därför upplever vi inte smärtan på samma sätt. Så jag kan ha lika ont som vanligt men jag märker inte av det eftersom min hjärna är upptagen av positiva saker. Sen har ju jag också dåliga dagar även nu, och det är ett evigt kämpande men jag har lärt mig mycket. har du fått gå i någon smärtrehabilitering? Om inte så kan du be en läkare om en remiss, det är guld!
 
Jag lever med kronisk smärta. Har alltid, så länge jag kan minnas, haft värk i leder och allmänt i kroppen men aldrig tagits på allvar. Fick mitt första diskbråck 18år gammal, tre till som 22åring, sedan ett hösten 2015 som resulterade i en stor operation, tyvärr gick det sönder igen bara 6v efter operationen och sedan dess lever jag med kraftiga nervsmärtor i benen och nedsatt funktion i båda benen.
Först då fick jag förklarat att mina diskar smäller som bubbelplast för att jag är så överrörlig.
Statusen i ryggen just nu är två buktande diskar som inte går tillbaka av sig själva (oförändrad status sedan 2009) och ett stort diskbråck med nervpåverkan enligt MR i augusti 2016.
Dessutom tror jag att jag smällde en disk till i somras, men kollade aldrig upp det pga olika skäl.

Jag lever lite efter devisen att ”vadå ont, bit ihop för fan!” - på gott och ont.
Har inte kunnat ta några av mina starka smärtstillande mediciner sedan november 2016 då vi bestämde oss att skaffa barn, han föddes i september -17 och med amning osv så är det fortfarande Big no no med alla mina tabletter.

Det är som det är. Vissa dagar, typ när jag inte knappt kommer ur sängen och sonen (som jag är ensam med) vill bli lyft hundratrettiosjumiljoner gånger och jag bara vill grina för att det svartnar för ögonen och benen viker sig om jag nyser.. då är det inte kul och jag är inte så uppkäftig liksom.
Men andra dagar är smärtan mer hanterbar och jag klarar av att ta en promenad liksom, då känns det ändå.. okej typ.

(Det finns en plan om en stor steloperation av flertalet leder i ryggen, men det är inte genomförbart just nu pga litet barn +’sjukt lång rehab, samt ger inga garantier för framtiden, men kanske kan den göra mig smärtfri iaf från diskbråcksrelaterad nervsmärta!)
 
Vet inte riktigt om det räknas som "kronisk" smärta i den bemärkelsen, mer "kroniskt återkommande" men skriver ändå.
Har väldigt ofta återkommande huvudvärk och migrän. Haft det sedan 12 års ålder, dvs. i 9½ år nu.
Har huvudvärk (spännings- och/eller tryckande) under minst 4-8 h, 5-6 dagar/vecka.
Därtill har jag "lindrigare/måttligare" migränanfall, under 4 h-2 dygn ungefär 6-12 dagar/månad.
Lyckligtvis bara 2-4 h, 1-3 dagar/månad, men då har jag också en helt extrem migrän som sätter sig bakom ena ögat, som gör helt överjävligt ont.
Alltså huvudvärk i någon mån, några timmar, i stort sett varje dag.
Migrän av lindrig eller måttligare karaktär 6-12 dagar/månad.
Helt överjävlig migrän bakom ena ögat i (lyckligtvis!) mycket korta anfall 1-3 dagar/månad.
Räknas som kronisk smärta? Nja, jag har ju inte ont dygnet runt, året runt lyckligtvis...

Har aldrig utrett detta hos sjukvården, och medicinerar inte heller mot det. Huvudvärken är jag så van vid att jag knappt känner av den längre. Det är bara något vagt, knappt märkbart, som finns i bakgrunden. Typ 1-3 på en smärtskala. De lindrigare/måttliga migränanfallen var ganska störande men ändå hanterbara fram tills för något år sedan, nu har jag lärt mig att hantera även de så väl att jag kan leva ett rätt normalt liv med de också (har t.ex. fått några sådana under olika studentevent, men ändå kunnat agera och fungera till 99% normalt). Ungefär 4-6 på en rent faktisk smärtskala, men jag har på något vänster lyckats lära mig att fjärma mig från smärtan. Däremot när jag får den här överjävliga värken bakom ena ögat, då är det bara tack, godnatt och lägga sig. Den smärtan har t.om. vid några tillfällen varit så jävlig att jag kräkts. I ren desperation har jag då tagit Alvedon, men helt utan effekt. Minst 8, ibland 11 på en smärtskala. Helt, totalt överjävligt. Hade jag bara sluppit de, är resten ändå såpass hanterbart att det går att leva ett till 99% normalt liv.
 
@Dressyrtjejen_97 Jo, det låter som kronisk huvudvärk. Som kronisk räknas huvudvärk minst 15 dagar/månad, i sex månader eller mer. Man behöver alltså inte ha ont dygnet runt, året runt.

Kräkningarna är ett symtom på migrän. Enligt min neurolog sitter ”illamåendecentrum” i hjärnan nära den del där migränen börjar, det är därför man kräks. Jag kan kräkas minst en gång i timmen i över ett dygn. Är proffskräkare. :meh:
 
@Dressyrtjejen_97 Jo, det låter som kronisk huvudvärk. Som kronisk räknas huvudvärk minst 15 dagar/månad, i sex månader eller mer. Man behöver alltså inte ha ont dygnet runt, året runt.

Kräkningarna är ett symtom på migrän. Enligt min neurolog sitter ”illamåendecentrum” i hjärnan nära den del där migränen börjar, det är därför man kräks. Jag kan kräkas minst en gång i timmen i över ett dygn. Är proffskräkare. :meh:

Ok! Ojdå, då firar min kroniska huvudvärk 10 år i oktober.......:down:

Men fy! Stackars dig! :cry:
Tackar högre makter för att de här mycket kraftiga attackerna bara kommer någon högst enstaka dag i månaden och bara varar ett par timmar. Även vid de måttliga attackerna kan jag känna ett visst illamående, men det är väldigt lätt och övergående (vi pratar max typ 10 min i början av attacken!), men annars är jag lyckligtvis inte illamående i samband med huvudvärk så ofta...
 
Ok! Ojdå, då firar min kroniska huvudvärk 10 år i oktober.......:down:

Men fy! Stackars dig! :cry:
Tackar högre makter för att de här mycket kraftiga attackerna bara kommer någon högst enstaka dag i månaden och bara varar ett par timmar. Även vid de måttliga attackerna kan jag känna ett visst illamående, men det är väldigt lätt och övergående (vi pratar max typ 10 min i början av attacken!), men annars är jag lyckligtvis inte illamående i samband med huvudvärk så ofta...
Om den hemska smärtan du beskriver är huggande skulle det kunna vara Hortons huvudvärk. Om den är mer konstant låter det som den migränsmärta jag just haft. Hela måndagen vid vänster öga, sedan hela tisdagen och natten till idag vid höger. Gör jävulskt ont.
 
Om den hemska smärtan du beskriver är huggande skulle det kunna vara Hortons huvudvärk. Om den är mer konstant låter det som den migränsmärta jag just haft. Hela måndagen vid vänster öga, sedan hela tisdagen och natten till idag vid höger. Gör jävulskt ont.

Huggande vet jag inte riktigt, mer som att någon står med en hammare och försöker slå ut mitt (oftast) vänstra öga. Och som sagt, korta intensiva attacker. :down:

Men fy, stackare, lider med dig! :cry:
 
Jag fick en svår whiplash som 15-åring. Det blev en hel del nervskador bla i ryggmärgskanalen, trasiga kotor, avslitna ligament etc. Jag fick också kotkompressioner i bröstryggen. Sen dess har jag haft ont dygnet runt och haft svåra sömnproblem. Det är väl snart 25 år sedan.
Av det fick jag Hortons och Fibromyalgi.
När Hortonsen var som värst klarade jag ingenting. Jag tålde inget ljus, ljud eller att någon rörde mig. Då spydde jag bara. Det brukar ju vara rätt tydligt om det är Hortons. Man vill typ hacka ur sig ögat för att bli kvitt värken. Det kallas självmordshuvudvärk av ett skäl. Man blir desperat.
Efter några år fick jag testa en antidepp som funkat bra på nervskador. Jag blev av med Hortons. Jag kunde känna som det brukade kännas just innan anfallen. Men det blev inget. Helt mirakulöst kändes det. Jag var livrädd för att det skulle komma åter i många år.
Numer lever jag med en kiro som kan behandla mig. Jag har tagit bort antideppen och om han behandlar mig regelbundet slipper jag Hortonsanfall. Och fibron hålls rätt ok.
Jag tar också hyaluonsyra som jag tycker hjälper mycket.
Jag har lite diskbråck och annat skit med.
Men bara jag slipper Hortons kan jag ta det mesta andra.
Jag är ju mycket bättre öht nu mer. Jag kan ju jobba, röra mig etc.
Och för första gången på 25 år har jag lyckats sova lite längre sammanhängande timmar. Rekordet är nog normal sömn på ca 6 h. Jäklar vad man kände sig fräsch efter den natten. Nu satsar jag på att få det till det normala.
 
Även här är det diskbråck med tillhörande nervkläm som sätter begränsningar i livet,diskbråck ländrygg x3 sen 2013 ,nervsmärtor som gör mest on i höft,yttersidan av låren och ibland ända ner till under fotsulan.
Tar citodon för "bråcken" vid behov, fick saroten (tror jag var det verksamma medlet) för nervsmärtorna tidig försommar 18, när det funkar är jag glad.
Kommer att skriva en egenremiss till våren då jag är less på skiten, erbjöds op på KSS (skövde) 15 men tackade nej och vill ff inte bli op där.
 
Migrän och ledsmärta. Tidigare hade jag 15 anfall i månaden men det är bättre nu. Har haft kronisk migrän i 27 år.

Ledsmärta började kanske på samma gång. Jag minns inte. Axlar, nacke, knän, fingrar främst. Har inte orkat utredas mer än att jag har en diagnos för psoriasisartrit, men jag är lite osäker på om det ändå kanske är fibro.

Jag är van med min smärta. Brukar mest hålla ut bara. Får inte äta så mycket värkmedicin pga triggar mer migrän. Är mest bara bitter över folk som gnäller över lite huvudvärk.
 
Vad jag lider med alla i tråden :(, även om ni verkat kunna hantera det bra. Jag blir nästan skräckslagen av bara tanken på att ha konstant ha ont. Det är väl en sak att ömma lite, ha lite träningsvärk och sådär, men ha ONT. En annan höll på att bryta ihop av smärtan av en stukad handled, en smärta som varade en natt.

Hoppas ni kan få mer hjälp mot era smärtor och sorry att jag egentligen inte bidrog till diskussionen ;).
 
Vad jag lider med alla i tråden :(, även om ni verkat kunna hantera det bra. Jag blir nästan skräckslagen av bara tanken på att ha konstant ha ont. Det är väl en sak att ömma lite, ha lite träningsvärk och sådär, men ha ONT. En annan höll på att bryta ihop av smärtan av en stukad handled, en smärta som varade en natt.

Hoppas ni kan få mer hjälp mot era smärtor och sorry att jag egentligen inte bidrog till diskussionen ;).
Alltså för mig tog det jätte många år innan jag ens fattade att inte alla människor har såna här smärtor. Jag tänkte att det var normalt att ha ont lite här och där.

Alla mina smärtor sköter jag bäst genom att ordna mitt liv. En diagnos gör varken från eller till.
 
Jobbigt att du har en dålig dag hoppas du mår bättre imorgon!
Jag har Fibromyalgi så har ständig värk sen flera år tillbaka, har värk dygnet runt och är aldrig smärtfri. Jag har mestadels samma smärtnivå MEN det som lättar min värk är helt klart att inte krympa livet, jag försöker leva precis som jag hade gjort utan värk. Jag studerar trots min värk, jag rider trots min värk. Jag fick lära mig i smärtrehabilitering att i hjärnan finns "grindvakter" som blir särskilt aktiva när man har roligt och de släpper då igenom färre smärtsignaler till hjärnan, och därför upplever vi inte smärtan på samma sätt. Så jag kan ha lika ont som vanligt men jag märker inte av det eftersom min hjärna är upptagen av positiva saker. Sen har ju jag också dåliga dagar även nu, och det är ett evigt kämpande men jag har lärt mig mycket. har du fått gå i någon smärtrehabilitering? Om inte så kan du be en läkare om en remiss, det är guld!


Va härligt att du hittat så bra verktyg! Jag tackade nej till smärtskola när jag blev erbjuden, jag har en fungerande vardag och tyckte att det fanns andra som behövde platsen bättre men ibland funderar jag på om det verkligen var ett bra beslut. :angel:

Vet inte riktigt om det räknas som "kronisk" smärta i den bemärkelsen, mer "kroniskt återkommande" men skriver ändå.
Har väldigt ofta återkommande huvudvärk och migrän. Haft det sedan 12 års ålder, dvs. i 9½ år nu.
Har huvudvärk (spännings- och/eller tryckande) under minst 4-8 h, 5-6 dagar/vecka.
Därtill har jag "lindrigare/måttligare" migränanfall, under 4 h-2 dygn ungefär 6-12 dagar/månad.
Lyckligtvis bara 2-4 h, 1-3 dagar/månad, men då har jag också en helt extrem migrän som sätter sig bakom ena ögat, som gör helt överjävligt ont.
Alltså huvudvärk i någon mån, några timmar, i stort sett varje dag.
Migrän av lindrig eller måttligare karaktär 6-12 dagar/månad.
Helt överjävlig migrän bakom ena ögat i (lyckligtvis!) mycket korta anfall 1-3 dagar/månad.
Räknas som kronisk smärta? Nja, jag har ju inte ont dygnet runt, året runt lyckligtvis...

Har aldrig utrett detta hos sjukvården, och medicinerar inte heller mot det. Huvudvärken är jag så van vid att jag knappt känner av den längre. Det är bara något vagt, knappt märkbart, som finns i bakgrunden. Typ 1-3 på en smärtskala. De lindrigare/måttliga migränanfallen var ganska störande men ändå hanterbara fram tills för något år sedan, nu har jag lärt mig att hantera även de så väl att jag kan leva ett rätt normalt liv med de också (har t.ex. fått några sådana under olika studentevent, men ändå kunnat agera och fungera till 99% normalt). Ungefär 4-6 på en rent faktisk smärtskala, men jag har på något vänster lyckats lära mig att fjärma mig från smärtan. Däremot när jag får den här överjävliga värken bakom ena ögat, då är det bara tack, godnatt och lägga sig. Den smärtan har t.om. vid några tillfällen varit så jävlig att jag kräkts. I ren desperation har jag då tagit Alvedon, men helt utan effekt. Minst 8, ibland 11 på en smärtskala. Helt, totalt överjävligt. Hade jag bara sluppit de, är resten ändå såpass hanterbart att det går att leva ett till 99% normalt liv.

Det låter ju onekligen som kronisk huvudvärk. Varför har du aldrig utrett det hos sjukvården? Jag har också migrän men har fått en fungerande medicin så jag får fulla anfall kanske varannan månad istället för typ 3 gånger i månaden.

Vad jag lider med alla i tråden :(, även om ni verkat kunna hantera det bra. Jag blir nästan skräckslagen av bara tanken på att ha konstant ha ont. Det är väl en sak att ömma lite, ha lite träningsvärk och sådär, men ha ONT. En annan höll på att bryta ihop av smärtan av en stukad handled, en smärta som varade en natt.

Hoppas ni kan få mer hjälp mot era smärtor och sorry att jag egentligen inte bidrog till diskussionen ;).

Man lär sig att hantera det. Har man ont tillräckligt länge blir det ju normalläge.

Alltså för mig tog det jätte många år innan jag ens fattade att inte alla människor har såna här smärtor. Jag tänkte att det var normalt att ha ont lite här och där.

Alla mina smärtor sköter jag bäst genom att ordna mitt liv. En diagnos gör varken från eller till.

För mig var diagnosen allt. Men då har ju spenderat 10 år att försöka träna mig pigg och frisk vilket resulterat i en ännu sämre kropp. Nu vet jag hur jag ska träna och när inte ska göra det och framför allt vilken träning. Det är så skönt!
 
Skriver sällan här men kände att det var läge nu. Har en spinaltumör i ländryggen som man ej lyckats ta bort helt, trots två långa operationer 2014. Op gjorde att jag återfick mycket rörelseförmåga och betydligt mindre smärta i ben och bäcken men det var fortfarande väldigt besvärligt (tiden närmast efter op 1 är en period som jag frf knappt kan tänka på utan att bli ledsen).

Provade ALLA typer av läkemedel som kan ha effekt på nervsmärta och det enda som fungerade var maxdos Lyrica som tog bort det mesta av smärtan men den tog också bort allt annat, inklusive lusten att gå upp ur sängen på morgonen och lusten att typ leva..

Blev våren 2016 erbjuden att få en ryggmärgsstimulator inopererad och fick sedan livet tillbaka. Har frf en del värk och äter starka tabletter vid enstaka tillfällen men med styrketräning och rätt kost är jag arbetsför till iaf 75%.

Att få stimulatorn var en totalt livsavgörande händelse för mig. Vet att den även har mkt god effekt på smärtor från diskbråck osv. Ett tips till er som kämpar med sådant.
Vet såklart att man inte bara väljer själv vad man önskar inom vården men har varit såpass mycket i kontakt med sjukvården de senaste åren att det står väldigt klart för mig att man har större chans att få hjälp om man är aktiv och pushande själv.
Operationen görs i 3 steg och är mkt enkel (man får komma hem samma dag samtliga 3 gånger).
 
Skriver sällan här men kände att det var läge nu. Har en spinaltumör i ländryggen som man ej lyckats ta bort helt, trots två långa operationer 2014. Op gjorde att jag återfick mycket rörelseförmåga och betydligt mindre smärta i ben och bäcken men det var fortfarande väldigt besvärligt (tiden närmast efter op 1 är en period som jag frf knappt kan tänka på utan att bli ledsen).

Provade ALLA typer av läkemedel som kan ha effekt på nervsmärta och det enda som fungerade var maxdos Lyrica som tog bort det mesta av smärtan men den tog också bort allt annat, inklusive lusten att gå upp ur sängen på morgonen och lusten att typ leva..

Blev våren 2016 erbjuden att få en ryggmärgsstimulator inopererad och fick sedan livet tillbaka. Har frf en del värk och äter starka tabletter vid enstaka tillfällen men med styrketräning och rätt kost är jag arbetsför till iaf 75%.

Att få stimulatorn var en totalt livsavgörande händelse för mig. Vet att den även har mkt god effekt på smärtor från diskbråck osv. Ett tips till er som kämpar med sådant.
Vet såklart att man inte bara väljer själv vad man önskar inom vården men har varit såpass mycket i kontakt med sjukvården de senaste åren att det står väldigt klart för mig att man har större chans att få hjälp om man är aktiv och pushande själv.
Operationen görs i 3 steg och är mkt enkel (man får komma hem samma dag samtliga 3 gånger).
Nu blev jag nyfiken, tre steg? Min ryggmärgsstimulator sattes i två steg! Vad var det tredje? Kan de ha ändrat något sedan min sattes för 11 år sedan? När jag fick min insatt var det fortfarande mycket på teststadiet och det var enbart för att den smärtläkaren jag hade då kände han som tog metoden till Sverige som jag fick möjlighet att prova (jag var den första som fick för nervskador i arm) så kanske har de hittat bättre sätt nu? Jag fick först stimulatorn, dvs. elektroden satt och hade "dosan" (inte den som sedan sattes in utan en annan grej jag kunde testa mig fram med) utanför kroppen, därefter test i 10 dagar och sedan sattes dosan med batteriet in. Jag har dock fått ta bort min ganska nyligen. Den gav så mycket biverkningar de sista två åren att det vida översteg fördelarna men i början var det för mig precis som du upplever det, jag fick enorm hjälp av den! :)
 
Jag antar att det är ett helt gäng här inne som lever med kronisk smärta och just idag känner jag att jag behöver lite sympati och pepp av någon som förstår. Tänkte att vi kunde ha denna tråd till att ventilera både bra och dåligt.

Pres av mig själv. Jag är 29 år och har levt med smärta hela livet (vad jag minns iaf), fick förra året diagnosen hEDS och det var så skönt att få svart på vitt att man inte var känslig och lat. Har för det mesta ok dagar men är aldrig smärtfri. Idag är en riktigt bottenskrapsdag med extrema smärtor i nacke och axlar. Har dessutom nervsmärtor i benen. Har tagit mina starkaste tabletter och hoppas på en bättre dag i morgon.
För att svara på ursprungsinlägget.

Jag har fler diagnoser än jag orkar hålla reda på, jag har dem alla uppskrivna och lämnar fram till varje ny läkare jag träffar för att slippa förklara så mycket. Nu får jag förklara en massa ändå för få vet ens vad flera av diagnoserna betyder eller innebär men jag slipper dra allt. I övrigt tänker jag inte på dem alls och kan inte rabbla dem alla ur minnet. Det är så oviktiga och framförallt är de inte mina som att de är endel av mig. Det är bara något som jagar efter mig och som inte fattar att jag inte vill veta av dem.

Jag har gått från duracellkanin på speed till fullständigt orörlig, djupt drogad på enorma mängder morfin och beroende av rullstol oförmögen att klara ens de enklaste saker själv. Kroppen la ner funktion efter funktion och jag var döende. Alla inklusive vården hade gett upp hoppet. Det var bara jag som vägrade ge upp även om jag vissa dagar funderade över om jag skulle orka leva så i kanske 40 år till eller om det kanske var lika bra att ge upp nu? Men efter varje sådan dipp kom jag alltid fram till att nej, jag ska inte leva såhär i 40 år till för självklart ska jag bli frisk.

Jag tror att det är viktigt att tillåta sig själv att ha de där dipparna men att man däremellan ser vad man faktiskt har och kan göra. Jag tror att det är viktigt för att om man inte tillåter sig att dippa och inte ser vad man faktiskt har och kan göra så hamnar man snart i ett mode som gör att man far väldigt illa. Man behöver gråtande vråla/snyfta/viska att man inte orkar längre för att sedan kunna resa sig igen.

Jag blir ganska provocerad av de som menar att man lär sig leva med smärtor och inte tänker på dem längre. Det kan absolut vara en sanning för den som säger det men man gör inte det om de är tillräckligt illa. Morfindoserna jag tog kapade de värsta topparna men i närheten av smärtfri var jag aldrig. Smärtfri vet jag inte vad det är nu heller trots att jag numera inte har sådana allvarliga smärtor längre och därmed inte behöver morfin längre alls. Nu, med det jag har idag går det alldeles utmärkt att leva med och hantera smärtorna men inte det jag hade förut och jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att säga att det går att lära sig leva med smärtor för det är helt enkelt inte sant. Man kan säga att man själv har hittat sätt att hantera den smärtan man har men man bör inte uttala sig så generellt, som om det gällde alla.

Sedan är det också en fråga om vad man kallar för att lära sig leva med och hantera smärtor. Ser man det som att kunna leva med och hantera smärtorna när man inte kan utföra det enklaste ens, inte bädda sängen eller duscha när lusten faller på för att man ändå andas så visst, men det räknar inte jag som att kunna leva med smärtorna, jag ser det som ren misär.

För mig vände det för fyra år sedan när jag av en ren slump träffade en människa som kunde ge mig den behandlingen som fungerade för just mig. Det har tagit tid men det jag har idag är helt fantastiskt för mig. Jag orkar i dagsläget vara aktiv 3 och ibland 4 timmar/dygn varje dag. Då menar jag all aktivitet, duscha, äta klä sig osv. Det innebär för mig att jag har ett liv. För andra hade det varit fullständig katastrof givetvis.

Nu drömmer jag om att kunna vara uppe hela dagar. Att få sova hela nätter. Att kunna hälsa på folk när jag har lust. Att kunna laga mat varje dag, att kunna städa mitt hem själv, att kunna köra bil när lusten faller på och framförallt drömmer jag om att kunna jobba igen. Jag hade gett så mycket för att få känna att jag spelar roll, att någon räknar med mig och att jag behövs och inte bara är en parasit.
Så många av mina drömmar har redan gått i uppfyllelse, jag kan laga mat ibland, sådär var tredje vecka, jag kan baka ibland, ta fram dammsugaren med och till och med sy då och då och även om de aktiviteterna innebär att allt annat får stå tillbaka då så är det värt det. Jag kan rida igen och jag kan gå! Känslan av triumf när jag varje dag kan gå min fyra kilometers promenad är enorm! Så att jag kommer nå mina övriga mål ser jag inte alls som otänkbart. Det är hoppet om en ännu bättre dag som håller mig uppe men att falla ibland behöver nog alla.
 
Nu blev jag nyfiken, tre steg? Min ryggmärgsstimulator sattes i två steg! Vad var det tredje? Kan de ha ändrat något sedan min sattes för 11 år sedan? När jag fick min insatt var det fortfarande mycket på teststadiet och det var enbart för att den smärtläkaren jag hade då kände han som tog metoden till Sverige som jag fick möjlighet att prova (jag var den första som fick för nervskador i arm) så kanske har de hittat bättre sätt nu? Jag fick först stimulatorn, dvs. elektroden satt och hade "dosan" (inte den som sedan sattes in utan en annan grej jag kunde testa mig fram med) utanför kroppen, därefter test i 10 dagar och sedan sattes dosan med batteriet in. Jag har dock fått ta bort min ganska nyligen. Den gav så mycket biverkningar de sista två åren att det vida översteg fördelarna men i början var det för mig precis som du upplever det, jag fick enorm hjälp av den! :)


Du har helt rätt. 2 steg naturligtvis. Jag snurrade till det för min hamnade inte helt rätt så fick ändra läge på den, därav 3 besök.
Du behöver inte svara om du inte vill men vad för typ av biverkningar fick du?
Jag tror att det finns ett klart mer utvecklat system än det jag har. Eftersom jag har en tumör så görs en MR 3 ggr/år och systemet måste vara MR-säkert.

Uppfattade det som att den moderna versionen kunde styras med en app ifrån mobilen och att det också finns fler program att välja mellan.
 

Liknande trådar

Småbarn Nåhon som känner igen sig, kan stötta eller ge råd? Vi har en dotter på 4 månader och min man lever med kronisk ryggsmärta (diagnosen...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 184
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 139
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
826
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 980
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp