Vi som pluggar - del 5

Nej, har inte tänkt att man kan det ? Får börja med det när jag verkar ha missförstått en uppgift.

Fick tydliga förklaringar under sommarkursen, som jag kommer ta till mig.

Olika lärare kan säkert tänka lite olika om det, men jag skulle bara tycka att det var bra om en av mina studenter ville stämma av mer kring vad det är som missas för att nå det högre betyget. Dels vill jag uppmuntra de som vill mer, och dels är det också viktigt att det är tydligt för studenterna vad de behöver göra. Antingen så kanske mina kriterier eller uppgifter inte är tillräckligt tydliga, eller så kan studenten behöva hjälp med att tolka dem.

En spontan fundering är också om det inte kan hindras lite när man läser på distans- jag träffar mina studenter relativt ofta i olika sammanhang och frågor som ställs om ditten eller datten når ofta ut till många. Genom att vi har olika typer av diskussioner och övningar så möts vi ganska ofta i lite mindre formella sammanhang men där många pusselbitar till det vi vill ha ut av dom läggs... Nu har jag inte varit överdrivet hängiven i de distanskurser jag läst, men jag upplever att mycket av det utbytet inte funnits där.
 
Min inlämning i min sommarkurs blev väääldigt lång och var lite orolig att det skulle leda till att det upplevdes som svamligt. Men fick väldigt fin feedback på den och jag behövde inte alls oroa mig för det. Så gött, även om det bara var en liten kurs på 5 hp och med bara U/G. :)
 
Jag som hade sådan pluggpepp! Självklart har jag lyckats vara sjuk hela veckan. Först en ordentlig förkylning, och när den försvann drog jag på mig vestibularisneurit... :nailbiting: Idag har jag verkligen försökt plugga, men när jag knappt kan sitta upp utan att bli svimfärdig blir det svårt.
 
Jag som hade sådan pluggpepp! Självklart har jag lyckats vara sjuk hela veckan. Först en ordentlig förkylning, och när den försvann drog jag på mig vestibularisneurit... :nailbiting:Idag har jag verkligen försökt plugga, men när jag knappt kan sitta upp utan att bli svimfärdig blir det svårt.
Stackare! :(
 
Första examinationen på fysiologikursen var i onsdags. Quiz på plattformen om grundläggande kemi och cellen på näten. Kemi är ju mitt ämne och cellen har jag läst förr så det gick bra. Ett retligt stavfel gjorde att jag inte fick full pott men det spelar ju ingen roll. Ni måste jag nog börja försöka plugga lite, veckans avsnitt är vävnader och huden, har lyssnat på nästan alla föreläsningar, om an sätter upp hastigheten till 1,5 blir de uthärdliga men jag somnade ett antal ggr idag men det berodde nog mer på mig. Nån gång i början av oktober ska vi lämna in nåt om medicinsk etik. Uppgiften är följande
  1. A. Ta reda på vad KUB-diagnostiken innebär och ge en kort redogörelse för den.
  2. B. Analysera vilka etiska frågor som du anser aktualiseras vid denna diagnostik.
inget annat material så man får väl freestyla lite. Första tentan är 1 november. Klar risk att jag skjuter upp pluggandet för länge.
 
Vi hade en bra online-lektion i tisdags och nya uppgiftern byggde på samma som vi gjort, inget nytt. Nu är det även ändrat till inlämning varannan vecka. Vet inte om han tänkt fel i tidsplaneringen. Så känns lite lugnare nu även om jag ändå tycker det är svårt. Är väl bara att nöta de regler som finns så fastnar de väl och börjar komma naturligt vad det lider.

Är oerhört roligt ändå. Så längesen jag lärde mig något helt nytt och ffa något som inte alls har med jobbet att göra. ☺
 
Barnet sjukt igen. Hurra.
Imorgon har vi grupparbete men det känns ju inte som att jag kommer kunna vara där och då tänkte jag skriva en massa så jag har tillfört något iaf. Men när?

Och så är det dags att söka vårens kurser. Dumt system, borde gå automatiskt när man läser program.
 
@Kirre Visst läste du ett nytt språk? Jag tror att det är glosmaskinen.se som man kan skaffa ett gratiskonto hos och sedan använda för att öva ord och begrepp, kan vara smidigt om man orkar mata in alla först bara.

Jag tyckte också att det funkade bra att göra små kort med böjningar (sju kasus i singular och plural samt nio former av verben i varje tempus, svettigt i början! ) av alla ord och sedan öva på att lägga dem i rätt ordning. I början är det ju mkt nötande så då hjälpte det att slippa skriva och få kramp i handen.

Skönt att inlämningstakten sansat sig. Man kommer in i det där med regler och undantag efter ett tag men i början är det mest förvirrande. Men så roligt när man får fart på det sedan!
 
Jag pluggar igen, efter ett års uppehåll. Denna gången har jag lämnat konststudierna för att läsa en kandidatexamen i geografi. Har gått ett par veckor nu och jag känner att detta är verkligen ett spännande och roligt ämne. Vi läser både kulturgeografi och naturgeografi i utbildningen, så blir brett.
Just nu läser vi introduktionskursen, så handlar om att lära oss begrepp och tänka på ett nytt sätt. Trodde inte det kunde vara så komplicerat att lära mig vad som menas med place och space till einspirerarxempel.

Naturgeografin inspirerar mig dessutom en massa i mitt konstnärliga arbete, det är en bonus jag inte räknat med. :)
 
@Kirre Visst läste du ett nytt språk? Jag tror att det är glosmaskinen.se som man kan skaffa ett gratiskonto hos och sedan använda för att öva ord och begrepp, kan vara smidigt om man orkar mata in alla först bara.

Jag tyckte också att det funkade bra att göra små kort med böjningar (sju kasus i singular och plural samt nio former av verben i varje tempus, svettigt i början! ) av alla ord och sedan öva på att lägga dem i rätt ordning. I början är det ju mkt nötande så då hjälpte det att slippa skriva och få kramp i handen.

Skönt att inlämningstakten sansat sig. Man kommer in i det där med regler och undantag efter ett tag men i början är det mest förvirrande. Men så roligt när man får fart på det sedan!
Ska kolla det. Tack för tipsen!

Ja nu blev det ju stenlugnt. Inlämningsuppgiften vi fick förra veckan som jag då tänkte skulle in igår senast ska inte in förrän nästa vecka nu med nya planeringen. Och den var jag nästan klar med. :D Nu hinner lite mer sätta sig och jag har hunnit youtuba lite fler uttalsklipp som hjälper jättemkt känner jag. Få fler jämförelser med uttal av engelska ord och beskrivet på fler sätt än bara kurslitteraturen.
Det är verkligen superkul! :)
 
Första examinationen på fysiologikursen var i onsdags. Quiz på plattformen om grundläggande kemi och cellen på näten. Kemi är ju mitt ämne och cellen har jag läst förr så det gick bra. Ett retligt stavfel gjorde att jag inte fick full pott men det spelar ju ingen roll. Ni måste jag nog börja försöka plugga lite, veckans avsnitt är vävnader och huden, har lyssnat på nästan alla föreläsningar, om an sätter upp hastigheten till 1,5 blir de uthärdliga men jag somnade ett antal ggr idag men det berodde nog mer på mig. Nån gång i början av oktober ska vi lämna in nåt om medicinsk etik. Uppgiften är följande
  1. A. Ta reda på vad KUB-diagnostiken innebär och ge en kort redogörelse för den.
  2. B. Analysera vilka etiska frågor som du anser aktualiseras vid denna diagnostik.
inget annat material så man får väl freestyla lite. Första tentan är 1 november. Klar risk att jag skjuter upp pluggandet för länge.

Snacka om aktuell fråga!
 
Har någon här inne koll på om det är någon större skillnad mellan att ha en examen som endast heter Ekonomie kandidatexamen och en som heter Ekonomie kandidatexamen med inriktning företagsekonomi?

Gör det någon större skillnad i praktiken? Kommer man vara mer begränsad med den med inriktning företagsekonomi? Har nämligen suttit och jämfört GUs ekonomiutbildning med den hos SU som heter Kandidatprogam i företagsekonomi.
 
Alltså.

Jag var sjuk på måndagens föreläsning, imorgon är det seminarium och skulle därför sätta mig ner nu och titta igenom uppgiften. Inser då att det är en gruppuppgift med intervjuer som ska genomföras och jag har inte hört ett knyst från de som är i min grupp? Åh, blir så less. Vet inte ens om jag ska vara mest sur på mig själv eller på dom.

Såhär lite in på terminen är motivationen rekordlåg. Att "börja om" med en till kandidat har verkligen sina nackdelar och de nackdelarna stavas uni-newbies som inte vet vad ord som konsensus betyder. :meh: Alla heter Sofia/Hanna/Rebecka, är 20 år, kommer från Sthlm och har sen studenten jobbat i klädbutik. De har långt blont hår och bär minst ett klädesplagg från Fifa. De där fördomarna jag hade om folk som läser media nu för tiden visade sig stämma oerhört bra.

Mvh den bittra 31-åringen som nu pluggat i cirka 10 år.
 
Olika lärare kan säkert tänka lite olika om det, men jag skulle bara tycka att det var bra om en av mina studenter ville stämma av mer kring vad det är som missas för att nå det högre betyget. Dels vill jag uppmuntra de som vill mer, och dels är det också viktigt att det är tydligt för studenterna vad de behöver göra. Antingen så kanske mina kriterier eller uppgifter inte är tillräckligt tydliga, eller så kan studenten behöva hjälp med att tolka dem.

En spontan fundering är också om det inte kan hindras lite när man läser på distans- jag träffar mina studenter relativt ofta i olika sammanhang och frågor som ställs om ditten eller datten når ofta ut till många. Genom att vi har olika typer av diskussioner och övningar så möts vi ganska ofta i lite mindre formella sammanhang men där många pusselbitar till det vi vill ha ut av dom läggs... Nu har jag inte varit överdrivet hängiven i de distanskurser jag läst, men jag upplever att mycket av det utbytet inte funnits där.

Jag håller med, det är svårare på distans. Det finns ingen att "bolla" med, det går inte heller fråga på föreläsningar eller ta till sig information på seminarium.

Tyvärr är det inte möjligt för min del att studera på annat sätt, och det gör att jag letar tips på sånt som är självklart om man går på regelbundna föreläsningar.
 
@Bexzor Har ni inget forum eller en FB-grupp som ni kan bolla i? Det har vi haft på mina distansutbildningar. Personligen föredrar jag distans pga så trött på folk (:D) men det är klart att vissa saker kan bli svårare. För min del är det dock inte möjligt för tillfället.
 
Jag läser en 15p distanskurs på 50% och den känns nästan lika "tung" som 30p 100% som jag läst förut :confused: Inte riktigt förstås, men det är mer än jag väntat mig.
 
Hade presentation på första grupparbetet idag, trodde jag skulle kräkas av nervositet. Men jag hade en riktigt bra grupp, så vi klarade det bra ändå trots att jag stod och hackade tänder innan det var min tur att prata.
Var ett år sedan jag pluggade sist och behövde prata inför folk, så är väl ovanan som gör det så nervöst.

Har exkursion till veckan och en inlämning på det sedan, ser fram emot det. :)
 
Idag började jag med den praktiska delen av min master. Jag har stått och malt ner sten för hand... Drygt 40gram extra finmalet stenmjöl med hjälp av en hammare och en mortel. Trött i handen..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp