Vi som pluggar - del 5

"Min tid" är 20-25 år sen. 🙈 Betygen var ju också maxade då, vilket kan vara lättare att förstå då betygssystemet var enklare. X antal ämnen med ett slutbetyg medan nu verkar det vara en hel vetenskap med olika viktningar av betyg i olika ämnen mm och då inte lika "lätt" att kunna få max.

Haha. Håller heeelt med om det sista och är så glad att jag i grunden är färdigpluggad. :)

Vet inte om det spelar in men de senaste åren har vi haft lite mindre studentkullar och att söktrycket varit lite lägre generellt.
 
Haha. Håller heeelt med om det sista och är så glad att jag i grunden är färdigpluggad. :)

Vet inte om det spelar in men de senaste åren har vi haft lite mindre studentkullar och att söktrycket varit lite lägre generellt.
Att själv kunna räkna ut sitt medelbetyg var ju onekligen trevligt. När min medryttare skulle söka utbildning i våras och inte visste om hon skulle komma in och jag tyckte att hon kunde väl jämföra vad hon har för snitt med tidigare år och hon svarade att hon inte kunde veta snitt innan hon sökt. Då insåg jag komplexiteten i dagens system. 🙄

Vid random koll så kan ju utbildningar med intag runt 20 samtidigt ligga runt 1.1 på HP. Det är ju, i min värld, inte en proportionerlig skillnad. Eller dryga 21 och sen 1.3-1.4.
Intressant känner jag bara och jäkla skit att jag också är nöjd med min utbildning och yrke när jag idag skulle haft så mycket större valmöjlighet. :idea::D
 
Hoppar in i tråden då jag nu ska börja plugga igen. Siktar mot en lärarlegitimation då jag äntligen klurat ut vad jag vill jobba med. Förhoppningen är att kunna knåpa ihop ett lärar-leg men lite ämnesstudier, pedagogik och förhoppningsvis kunna validera min tidigare examen. Vi får se, nu först blir det i alla fall geografi 30 hp halvfart på distans. Går på föräldraledighet i november så vi får se hur det går att kombinera bebis och plugg.
 
En månad till terminsstart och jag beställde precis kurslitteratur. Ovanligt mycket, ena första kursen (7,5hp) har 8 böcker och självklart finns ingen på biblioteket! Jag som kände mig rikare än på länge efter att ha fått in lön är nu tillbaka som fattig student :laugh: Känner mig fruktansvärt opepp men hoppas på att lärarna vi har denna termin kommer vara bättre/ha bättre upplägg så att det blir intressant igen. Förhoppningarna är höga!
 
Får inte ordning på skadeståndsrätten. Bah. Måste fixa det veckan som kommer annars får jag inte tenta. De andra 4 proven klarade jag på första försöket.

Har även 3 av 4 godkända uppgifter till akademiskt skrivande, den fjärde är inte rättad ännu.

Från måndag är det kombinerad råplugg JIK/Socialt arbete på meso-nivå :nailbiting:
 
Får inte ordning på skadeståndsrätten. Bah. Måste fixa det veckan som kommer annars får jag inte tenta. De andra 4 proven klarade jag på första försöket.

Har även 3 av 4 godkända uppgifter till akademiskt skrivande, den fjärde är inte rättad ännu.

Från måndag är det kombinerad råplugg JIK/Socialt arbete på meso-nivå :nailbiting:

Skadeståndsrätt är knepigt. Om du tror att jag kan hjälpa är det bara att dra iväg ett PM, något kommer jag kanske ihåg. :p
 
Just hemkommen från träff 2 på årets sommarkurs. Fjällekologi i Abisko. Jättebra kurupplägg och underbarmiljö. Dock var vi drygt dubbelt så många som vi borde varit och ca 4 ggr fler än förra året (55 mot 14) och jag är verkligen avundsjuk på dem som gick då för det var säker som inte riktigt funkade nu. Allt tar ju längre tid och diskussionerna uteblir ju mer eller mindre nr man är så många. Nåväl det har varit underbara dagar på fjället (strålande sol och ca 15 grader) och jag har det mig mycket så jag är super nöjd. Tentan skrev vi i går innan hem resa och jag bör ha klarat mig trots minimalt regelrätt plugg.
 
På fjällekologikurs i Abisko. Underbar natur, fjällvärlden är fantastisk och vädret är visserligen kallt men bättre än de hotat med så jag njuter. Trist bara att vi är alldeles för många på kursen. Det är egentligen 24 platser och förra året var de 14 för att många inte dök upp. I år gjorde de ett gigantiskt överintag så vi är 55 st. Alldeles för många för diskussioner och exkursioner. I dag delade de dock upp oss i tre grupper så då var det bättre. Härligt är det i alla fall och jag hänger med trots att jag nog är dubbelt så gammal sim många av de andra och inte har nån som helst erfarenhet av att vandra i fjällen.
Sökte den utan att komma in för ett par år sen.
Edit: läste senaste inlägget nu.

Får se om jag provar söka den om något år igen.
 
Sökte den utan att komma in för ett par år sen.
Edit: läste senaste inlägget nu.

Får se om jag provar söka den om något år igen.
Gör det den är väl värd att gå. Och med färre deltagare vilket jag antar att det kommer att vara skulle den varit underbar. Jag sökte den förra året och kom inte in och skrev högskoleprovet bara för att vara säker denna gången. Så på ett sätt känner jag mig lite lätt lurad ;). Jag hade troligen kommit in i alla fall.
 
Kom in på det jag sökte, så blir Sociologi GR B till hösten samt Kriminologi GR B, Viktimologi :bump: Gjorde stort nybörjarmisstag att inte räkna poäng på de olika perioderna så fick avtacka en kurs som går samtidigt som Kriminologi. Hade funkat, men vill hellre satsa på att extrajobba än att återigen plugga flera kurser samtidigt. Har ni aktuell kurslitteratur att sälja så pma gärna för böcker är dyrt :p

Sommarens hemtentamen är släppt, och jag har hunnit kolla på frågorna mellan jobb och semester. Först på onsdag kan jag börja kika ordentligt på det, och hela nästa vecka är till för att skriva 4 - 6 sidor. Inte mitt mest genomtänkta beslut att jobba över sommaren samt läsa ett helt obekant ämne, men var nödvändigt.
 
Jag börjar förbereda mig inför ett liv som student! :) Ska bo halvtid i studiestaden och har beställt alla böcker vi ska ha. Min syster sa att man kanske inte använde alla böcker på listan, men vill vara förberedd första gången. :) 10 böcker (13.5hp kurs), varav jag fick en bok av min förra chef i present :D

Jag har införskaffat mig en mattermos, vanlig termos, block, pennor och allt jag tror jag kan behöva! :) Ansökt om CSN. Min kompis sa dock att jag var dum som tog studielån när jag "kan leva på min farfar", jag kontrade med att jag vill betala för mig och ingen annan ska betala mitt liv när jag kan själv. :)

För jag är väl inte ensam om att ta studielån? :/
 
Jag börjar förbereda mig inför ett liv som student! :) Ska bo halvtid i studiestaden och har beställt alla böcker vi ska ha. Min syster sa att man kanske inte använde alla böcker på listan, men vill vara förberedd första gången. :) 10 böcker (13.5hp kurs), varav jag fick en bok av min förra chef i present :D

Jag har införskaffat mig en mattermos, vanlig termos, block, pennor och allt jag tror jag kan behöva! :) Ansökt om CSN. Min kompis sa dock att jag var dum som tog studielån när jag "kan leva på min farfar", jag kontrade med att jag vill betala för mig och ingen annan ska betala mitt liv när jag kan själv. :)

För jag är väl inte ensam om att ta studielån? :/
Jag tar fullt lån och allt extra som går! :D
 
Jag börjar förbereda mig inför ett liv som student! :) Ska bo halvtid i studiestaden och har beställt alla böcker vi ska ha. Min syster sa att man kanske inte använde alla böcker på listan, men vill vara förberedd första gången. :) 10 böcker (13.5hp kurs), varav jag fick en bok av min förra chef i present :D

Jag har införskaffat mig en mattermos, vanlig termos, block, pennor och allt jag tror jag kan behöva! :) Ansökt om CSN. Min kompis sa dock att jag var dum som tog studielån när jag "kan leva på min farfar", jag kontrade med att jag vill betala för mig och ingen annan ska betala mitt liv när jag kan själv. :)

För jag är väl inte ensam om att ta studielån? :/

Studielån är ju ett väldigt förmånligt lån, så hellre det och känna att man gör rätt för sig. Men en grej kan ju vara värt att kolla- om du behöver ta fullt lån eller inte?

Jag tog studielån, dels ett år eftergymnasial utbildning, och så 5 år på universitetet. Mitt lån är alltså rätt saftigt men inget jag ångestar över. :)

Tycker det är en bra plan att vara väl förberedd till första kursen med böckerna. :) senare så har du lärt känna fler och har kontakter som läst kurserna innan som kan tipsa om vad som behövs och inte. :)
 
Har idag bestämt mig för att börja plugga igen. Bara ett år sedan jag tog min examen, hunnit byta jobb 2 gånger under detta året och känner bara att jag hamnat i helt fel yrke. Kom in på en utbildning jag inte trodde jag skulle ha en chans att komma in på, och efter mycket om och men har jag bestämt mig för att ta chansen nu när den ändå ligger precis framför mig och jag dessutom vantrivs på jobbet.
Känns lite nervöst att börja plugga igen, hoppas verkligen på att jag hittat rätt denna gång. Blir dessutom lagom kul att gå till chefen imorgon och berätta läget då jag inte jobbat där speciellt länge.. Men visst måste man sätta sig själv i första rummet i en sån här situation? :o
 
Jag börjar förbereda mig inför ett liv som student! :) Ska bo halvtid i studiestaden och har beställt alla böcker vi ska ha. Min syster sa att man kanske inte använde alla böcker på listan, men vill vara förberedd första gången. :) 10 böcker (13.5hp kurs), varav jag fick en bok av min förra chef i present :D

Jag har införskaffat mig en mattermos, vanlig termos, block, pennor och allt jag tror jag kan behöva! :) Ansökt om CSN. Min kompis sa dock att jag var dum som tog studielån när jag "kan leva på min farfar", jag kontrade med att jag vill betala för mig och ingen annan ska betala mitt liv när jag kan själv. :)

För jag är väl inte ensam om att ta studielån? :/
Oh nej, jag tar både bidrag och lån.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 330
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp