Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var bara jag på kvällens lektion. Vilken lyx! Kunna prata fritt. Fick tipset om att tänka på hur man uttalar mitten av Växjö vid en speciell bokstavskombination som jag har extremt svårt för. Inte helt korrekt men bättre än jag får till det nu enligt läraren. (Läraren kunde å andra sidan inte uttala Växjö så hur det uttalet ändå var bra på iriska...? :D)

Känns betydligt bättre nu generellt. Tempot har dragits ner något så jag hinner andas och faktiskt plugga. Kul! :)
 
Var bara jag på kvällens lektion. Vilken lyx! Kunna prata fritt. Fick tipset om att tänka på hur man uttalar mitten av Växjö vid en speciell bokstavskombination som jag har extremt svårt för. Inte helt korrekt men bättre än jag får till det nu enligt läraren. (Läraren kunde å andra sidan inte uttala Växjö så hur det uttalet ändå var bra på iriska...? :D)

Känns betydligt bättre nu generellt. Tempot har dragits ner något så jag hinner andas och faktiskt plugga. Kul! :)
Hur ska Växjö uttalas?
Jag säger typ Väck-schö.
 
Stressen när tentan är på fredag och jag inte lyckats ladda ner ett program som rekommenderas att man har övat i innan dess :crazy: .
 
Hur ska Växjö uttalas?
Jag säger typ Väck-schö.
Precis. :) Det är ju ett uttal rätt långt bak i munnen som iaf jag upplever inte är jättevanligt i svenskan och de vi har är väldigt mjuka. Det vi är ute efter är just lite "hårdare ", eller distinkt sje-ljud men fortfarande långt bak och då var det ok om det fick en dragning åt k initialt för att gå över i sje.
Vet att i grammatikboken hade de uttalet av kompositören Bach som ex.
 
Ska snart ägna några timmar åt att läsa relevanta rättsfall som examinatorn lagt ut eftersom han tycker att vi ska kunna hänvisa till rättspraxis i våra svar.
 
Är less på min handledare, jag fattar att man inte kan svara omgående på mejl men det drar liksom iväg i tid. Jag har utöver skickat min uppsats när det är bestämt mejlat honom totalt två gånger så det är ju inte som om jag överöser honom med mejl. I måndags ville han att jag ska skruva till frågorna, jag mejlade honom ett förslag sen i går kväll men ingen respons idag än så länge. Sist fick jag vänta 48 h på svar så jag har väl inte allt för höga förhoppningar trots att han säger att vi ska mejla när vi har funderingar.
Hans kommentarer var rätt intetsägande, kommentera några ställen där det var uppenbart slarvfel och sen i stort sett inget annat. :(
 
Skickade in första delen av tentan igår, idag ska jag försöka färdigställa mina delar av de två gruppuppgifterna som har samma deadline som nästa tenta vi får ut på fredag (alla tre har deadline 17, tentan får vi klockan 10). Blä! :yuck: Längtar SÅ efter att denna kurs är över..!
 
Idag blev det lite ihopbryt igen när det bara blev alldeles för mycket med böcker hit och böcker dit. Men har lyckats samla mig efter det och fått ihop det nu. Med böckerna som bara en kunde vara inne på samtidigt visade det sig att det fanns vissa sätt att lura systemet så nu finns dem på min dator. En bok som jag hade missat har jag beställt och den ska komma innan den 20 november. Jag behöver den till ett seminarium den 4 december och gissar på att vi ska skriva pm på dem veckan innan, så det blir tight men borde gå. Den sista boken är slutsåld i hela Sverige (och det är en svensk bok) men jag fick tag på den på dagslån på skolans bibliotek så jag ska sätta mig och kopiera upp den. Avskyr när det krånglar såhär mycket, men nu känns det lite bättre.

Sen mindre roligt är att halva klassen fått tillbaka förra tentan, men vi andra har det inte. Hatar att gå runt och vänta såhär spänt, förmodligen kommer den väl den här veckan om vi har tur men det kan lika gärna dröja.. Hatar att lyssna på hur det gått för andra innan jag själv vet om jag klarade det eller inte :nailbiting:
 
Jag är sjukt less på att plugga! Läser metod och vill bara gråta mest hela tiden. Blir givetvis inte bättre av att jag jobbar 100% samtidigt men det är ju som det är med det...

Som tur är så är kursen bara 7.5 hp så om mindre än fem veckor är vi klara med skiten...
 
Har tenta imorgon, hostar lungorna ur mig.. är jag lika illa får jag hoppa men jobbigt då att ha två tentor liggande efter :crazy:.

Har verkligen haft en skit månad och inte orkat med mig själv ens. Har iaf klarat av alla andra moment. :meh:
 
Ångesten inför fredagens tenta är brutal. Förstår inte hur jag ska ha i princip hela civilrättens grunder i huvudet. Just nu känns det bara som när jag läser om ett område och greppar det...då har jag glömt alla dem andra istället 🙃
 
Ångesten inför fredagens tenta är brutal. Förstår inte hur jag ska ha i princip hela civilrättens grunder i huvudet. Just nu känns det bara som när jag läser om ett område och greppar det...då har jag glömt alla dem andra istället 🙃

Haha, exakt så minns jag också civilrättskursen. :D
 
Jag är sjukt less på att plugga! Läser metod och vill bara gråta mest hela tiden. Blir givetvis inte bättre av att jag jobbar 100% samtidigt men det är ju som det är med det...

Som tur är så är kursen bara 7.5 hp så om mindre än fem veckor är vi klara med skiten...
😰 Nästa termin har vi metod kurs, jag drömmer redan mardrömmar om den. Det räcker utmärkt med det lilla vi har nosat på till B-uppsatsen
 
Är sjukskriven nu och har börjat fundera över mitt val av masterutbildning, om jag verkligen är på rätt plats. Har sökt en 15p kurs på distans till våren i film, och eftersom jag håller på med film i min master tänkte jag att det är perfekt.
Men frågan är väl om jag inte kan få mer ut av en master i fri konst än en i keramikkonst, när det ändå inte är keramik jag primärt håller på med..

Problemet är väl att arbetsproverna och ansökan ska in i januari, och hur ska jag hinna och orka med det när jag nu är rejält deprimerad?
Och vill jag gå på Konstfack eller Valand..?

Massa jobbiga tankar nu.
 
😰 Nästa termin har vi metod kurs, jag drömmer redan mardrömmar om den. Det räcker utmärkt med det lilla vi har nosat på till B-uppsatsen
Ja, alltså det är så sjukt tråkigt. Jag försöker tänka att det är nödvändigt inför masteruppsatsen men ändå är det riktigt svårt att motivera sig tycker jag.

Fyra veckor kvar tills det är över 😩💪🏻.
 
Jag har precis börjat plugga igen, drygt 10 år sedan jag tog studenten. Tycker det är så himla svårt med motivationen bara, och som alltid så ifrågasätter om jag verkligen vill plugga eller om jag ska tillbaka till hästarna. Jag har provat att plugga x antal gånger sedan gymnasiet men har alltid lagt ner ganska omgående för att jobba med hästar istället.

Har åtminstone klarat av en av de två kurser som jag nu läst, den andra har jag varit för lat för att genomföra helt och hållet så får satsa på att ta mig i kragen och göra (och klara) alla omexaminationer.
 
Jag har precis börjat plugga igen, drygt 10 år sedan jag tog studenten. Tycker det är så himla svårt med motivationen bara, och som alltid så ifrågasätter om jag verkligen vill plugga eller om jag ska tillbaka till hästarna. Jag har provat att plugga x antal gånger sedan gymnasiet men har alltid lagt ner ganska omgående för att jobba med hästar istället.

Har åtminstone klarat av en av de två kurser som jag nu läst, den andra har jag varit för lat för att genomföra helt och hållet så får satsa på att ta mig i kragen och göra (och klara) alla omexaminationer.
Men har du inget mål med att plugga? Det är det som håller mig igång, jag började om nästan 15 år efter studenten men jag har mitt mål i sikte, jag älskar att jobba i skolan och att undervisa, så varje tuff kurs ser jag målet framför mig och kör ner huvudet och pluggar på.
Hade jag inget mål med mitt pluggande så hade jag hoppat av och jobbat flera gånger om.
 
Men har du inget mål med att plugga? Det är det som håller mig igång, jag började om nästan 15 år efter studenten men jag har mitt mål i sikte, jag älskar att jobba i skolan och att undervisa, så varje tuff kurs ser jag målet framför mig och kör ner huvudet och pluggar på.
Hade jag inget mål med mitt pluggande så hade jag hoppat av och jobbat flera gånger om.
Jo det har jag, men jag tycker det är svårt att verkligen se och ta på det. Målet är att ha ett roligt och stimulerande jobb vilket jag tror inte jag kan få utan utbildning, men jag vet inte "vad jag vill bli" så det blir ändå ett väldigt vagt mål. Jag tycker det är kul att lära mig saker, det är bara när det blir jobbigt eller tråkigt så skjuter jag på det så länge det bara påverkar mig själv. Och jag vill egentligen inte jobba med hästar det är bara det att när det blir lite jobbigt i vardagen ser jag alla fördelar med hästjobbet, men inte nackdelarna.
 
Jo det har jag, men jag tycker det är svårt att verkligen se och ta på det. Målet är att ha ett roligt och stimulerande jobb vilket jag tror inte jag kan få utan utbildning, men jag vet inte "vad jag vill bli" så det blir ändå ett väldigt vagt mål. Jag tycker det är kul att lära mig saker, det är bara när det blir jobbigt eller tråkigt så skjuter jag på det så länge det bara påverkar mig själv. Och jag vill egentligen inte jobba med hästar det är bara det att när det blir lite jobbigt i vardagen ser jag alla fördelar med hästjobbet, men inte nackdelarna.
Men vad läser du för något? Jag skulle fundera först på vad jag vill jobba med och sen sikta in sig på det med rätt utbildning. Det finns mycket jobb med kortare yrkeshögskoleutbildningar, men du måste först fundera på vad du tycker är roligt att jobba med. Att plugga och hamna efter med poäng för CSN kan ställa till det för en när man väl har bestämt sig. Inom skola och förskola skriker man efter folk, du kan säkert prova på såna jobb och se om det passar dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 326
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp