Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bibliotek nummer två besökt och än har jag inte hittat vad jag söker i litteraturväg till min b-uppsats.. Så himla svårt. Önskar att jag hade någon att bolla tankar med :( Det är verkligen inte lätt att plugga.
 
Bibliotek nummer två besökt och än har jag inte hittat vad jag söker i litteraturväg till min b-uppsats.. Så himla svårt. Önskar att jag hade någon att bolla tankar med :( Det är verkligen inte lätt att plugga.

Jag har inte läst mycket av tråden de sista sidorna, vad är det för ämne? Kan du få hjälp av din handledare vad gäller lämplig litteratur?
 
Jag har inte läst mycket av tråden de sista sidorna, vad är det för ämne? Kan du få hjälp av din handledare vad gäller lämplig litteratur?

Vi har inga handledare i den här kursen, utan vi är "on our own". Det tilltänkt ämnet är (lite flummigt, inte helt formulerat än) romantisering av skadliga förhållanden/abuse i böcker riktade till tonåringar. Så jag letar efter litteratur som berör sexualitet, romantik eller genus i skönlitteratur eller popkultur.
 
Jag har kursstart idag, (eller, dom kom igång idag) på tre kurser och så en till på måndag. Kommer bli 200% ett tag :angel: har dock möjlighet att vara hemma to-fr så jag tänker slutföra tre uppgifter då. Och har redan börjat fundera på den fjärde, så jag hoppas det ska bli bra. Måste dock kliva upp typ 0450 fyra dagar nästa vecka för att hinna med bussen O_o
 
Vi har inga handledare i den här kursen, utan vi är "on our own". Det tilltänkt ämnet är (lite flummigt, inte helt formulerat än) romantisering av skadliga förhållanden/abuse i böcker riktade till tonåringar. Så jag letar efter litteratur som berör sexualitet, romantik eller genus i skönlitteratur eller popkultur.
Jag ska kolla lite, jag har något svagt minne att jag har något material med anknytning åt det hållet. Men tänker du dig dagsaktuell litteratur eller vill du även titta på klassiker? Jag tänker att Jane Austens skildringar inte är helt hållbara i dagens samhälle trots att de älskas även idag. Twilight är ju både bok och film som skildrar ett rätt knepigt förhållande, där tjejen blir övervakad osv och det ses som något bra. Kommer säkert på mer om jag funderar lite. ;)
 
Jag ska kolla lite, jag har något svagt minne att jag har något material med anknytning åt det hållet. Men tänker du dig dagsaktuell litteratur eller vill du även titta på klassiker? Jag tänker att Jane Austens skildringar inte är helt hållbara i dagens samhälle trots att de älskas även idag. Twilight är ju både bok och film som skildrar ett rätt knepigt förhållande, där tjejen blir övervakad osv och det ses som något bra. Kommer säkert på mer om jag funderar lite. ;)
Manga har en del knepiga förhållande också i en hel del av litteraturen.
 
Jag ska kolla lite, jag har något svagt minne att jag har något material med anknytning åt det hållet. Men tänker du dig dagsaktuell litteratur eller vill du även titta på klassiker? Jag tänker att Jane Austens skildringar inte är helt hållbara i dagens samhälle trots att de älskas även idag. Twilight är ju både bok och film som skildrar ett rätt knepigt förhållande, där tjejen blir övervakad osv och det ses som något bra. Kommer säkert på mer om jag funderar lite. ;)

Tack!! Jag tänkte mig lite mer dagsaktuell litteratur i stil med twilight, som har blivit hypade och som liksom beskriva som relations "goals" men som egentligen inte alls är hälsosamma.
 
Tack!! Jag tänkte mig lite mer dagsaktuell litteratur i stil med twilight, som har blivit hypade och som liksom beskriva som relations "goals" men som egentligen inte alls är hälsosamma.
Jag ska kika igenom mina pärmar imorgon! :D Men som sagt Manga är värt att titta på också även om det inte är så stort i Sverige. Samtidigt blir det "förlåtet" för att det kommer från en annan kultur, den vi fick läsa handlade om hur en man köpte en lite flicka för att utbilda henne till sin blivande fru, betydligt mer invecklat än så men rätt creepy hur det framställdes som något gott.
 
Jag ska kika igenom mina pärmar imorgon! :D Men som sagt Manga är värt att titta på också även om det inte är så stort i Sverige. Samtidigt blir det "förlåtet" för att det kommer från en annan kultur, den vi fick läsa handlade om hur en man köpte en lite flicka för att utbilda henne till sin blivande fru, betydligt mer invecklat än så men rätt creepy hur det framställdes som något gott.

Jag har manga lite som back up-plan, för där finns det verkligen en massa problematik gällande det mesta som rör genus, sexualitet mm. Jag har hittar en bok jag gärna skriver om eftersom filmatiseringen innehöll väldigt mycket skit, och alla ungdomar i salongen satt och hypade över hur fint och fantastiskt och bra allting var, typ. Lite skrämmande :crazy:
 
Jag har manga lite som back up-plan, för där finns det verkligen en massa problematik gällande det mesta som rör genus, sexualitet mm. Jag har hittar en bok jag gärna skriver om eftersom filmatiseringen innehöll väldigt mycket skit, och alla ungdomar i salongen satt och hypade över hur fint och fantastiskt och bra allting var, typ. Lite skrämmande :crazy:
Det finns ju någon netflix serie också har jag för mig? Där tjejen förväntas rädda killen från missbruk typ? Jag har bara läst om den, inte sett själva serien. :o Men svensk serie stor för något år sedan? *edit* hittade nu, Störst av allt, både bok och serie! :D
 
Nu har vi fått schemat för resten och terminen och det krockar bara med typ varannan grej jag har planerat... Dessutom med en saftig hemtenta lagd precis över valborg. Tack för den liksom. Veckan efter har vi typ ingen undervisning, varför inte tentan där istället?! Mvh kränkt Uppsala-student :p
 
Vi har inga handledare i den här kursen, utan vi är "on our own". Det tilltänkt ämnet är (lite flummigt, inte helt formulerat än) romantisering av skadliga förhållanden/abuse i böcker riktade till tonåringar. Så jag letar efter litteratur som berör sexualitet, romantik eller genus i skönlitteratur eller popkultur.
Vet inte om du menar att du letar litteratur om problematiken eller skönlitteratur av det slag du pratar om :p, men om det är skönlitteratur kan jag peka mot bokserien "After" (vet inte vad den heter på svenska), finns även filmatisering av första boken. Väldigt problematiskt förhållande som romantiseras i den bokserien.
 
Vet inte om du menar att du letar litteratur om problematiken eller skönlitteratur av det slag du pratar om :p, men om det är skönlitteratur kan jag peka mot bokserien "After" (vet inte vad den heter på svenska), finns även filmatisering av första boken. Väldigt problematiskt förhållande som romantiseras i den bokserien.

Det är faktiskt just den boken (den första i serien) som jag ska skriva om. Det är främst vetenskapliga böcker på ämnet som jag har svårt att hitta att använda som grund i uppsatsen.
 
Vi ska citera runt 1000 ord från kurslitteraturen som vi tycker åskådliggör social exkludering ur en massa perspektiv och teorier men jag klarar inte av att läsa litteraturen nu för jag fastnar bara i letandet efter citat istället för att läsa vad som står. Gah!
 
Och läraren I vår andra kurs (som vi läser samtidigt som b-uppsats kursen) fortsätter att lägga till nya uppgifter hela tiden trots att vi redan har massa att göra :arghh: Kan hon inte bara hålla sig till dem som står i kursplanen vi fick vid kursstarten, eller iallafall ge ut dem alla nu så man kan planera lite :(
 
Någon som har några bra tips på hur man kan hantera sitt "can´t do"-ämne om man känner att man låser sig totalt i hjärnan innan man ens försökt? Jag har som förprogrammerat att jag inte kan klara något som innehåller matematik.
Har haft dålig relation till matematik sedan högstadiet och känner hur mycket ångest jag bygger upp inombords inför nuvarande kurs.
Nu är det ju tyvärr så att jag måste lyckas, men jag förstår inte riktigt hur jag ska lyckas och känns inte direkt som det underlättar att jag går in i det med väldigt lågt självförtroende. Nu läggs så mycket energi på att få panik över att jag inte kan klara det.😣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
734
· Visningar
38 258
Senast: Sryoqwe
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 958
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 601
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp