Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista laborationen (utöver slutuppgiften) nu. Och jag har både tappat suget och förstår inte vad som ska göras :arghh: . Förhoppningsvis kan nån kursare peka mig i rätt riktning.
Just nu känner jag bara att jag aldrig vill jobba med det här. Nånsin.
 
Ha, vi ska ha GIS i nästa kurs och tack vare er vet jag nu vad det är :)

Vi har även fått reviderat schema för kursen och flera praktiska delar är framskjutna till HT. Andra ska vi göra som gruppuppgifter genom inläsning istället.
 
Herregud så segt det är att motivera sig ibland, jag är oändligt tacksam för en ovärderlig kurskamrat. Hen har gjort en hästjobb och tycker att det är helt okej att jag glider med den här veckan.
 
Herregud så segt det är att motivera sig ibland, jag är oändligt tacksam för en ovärderlig kurskamrat. Hen har gjort en hästjobb och tycker att det är helt okej att jag glider med den här veckan.
Såna är guld värda! Jag kände samma sak med två kursare under den här kursen, tack och lov kände de likadant så vi har glidit med varandra helt enkelt :D
 
Skall snart ha introduktion och upp rop på zoom snart. Är inte jätte glad i att sitta via webcamera :cautious: får hoppas en annan slipper visa sig bara :D
Vi hade kursare som inte hade webkamera, de hade sitt namn bara i bilden, eller profilbild (en drake i det här fallet :D). Du borde kunna stänga din webkamera och ha likadant?
 
Vi hade kursare som inte hade webkamera, de hade sitt namn bara i bilden, eller profilbild (en drake i det här fallet :D). Du borde kunna stänga din webkamera och ha likadant?
Har stängt av den och mikrofon i förväg :angel: så får jag se vad de säger om de tycker man skall ha kamera och/eller mikrofon på.
 
Ingen hade bild eller mikrofon på. Men läraren hade på två mikrofoner så det blev eko :cautious: inte så lätt att höra då. Däremot så startade läraren alla mikrofoner för han tryckte fel. Detta fatta inte alla. Så en snubbe satt och kommenterade på ett nedsättande vis om att läraren hade två mikrofoner på. Lite pinsamt...
 
Ingen hade bild eller mikrofon på. Men läraren hade på två mikrofoner så det blev eko :cautious: inte så lätt att höra då. Däremot så startade läraren alla mikrofoner för han tryckte fel. Detta fatta inte alla. Så en snubbe satt och kommenterade på ett nedsättande vis om att läraren hade två mikrofoner på. Lite pinsamt...
Fy så pinsamt.. och lite osmidigt av personen att kommentera på ett nedsättande sätt.

Vi slapp inte bild på dagens seminarium, mick var såklart tvunget att vara på i och med att tanken är att vi ska prata med varandra på seminariet :D Men kändes lite underligt att sitta och titta på sig själv!
 
Fy så pinsamt.. och lite osmidigt av personen att kommentera på ett nedsättande sätt.

Vi slapp inte bild på dagens seminarium, mick var såklart tvunget att vara på i och med att tanken är att vi ska prata med varandra på seminariet :D Men kändes lite underligt att sitta och titta på sig själv!
Pinsamt ja..

Slipper nog inte imorgon då vi skall diskutera i en annan kurs om en bok. Men det är inte så många och man har träffat alla iaf 😁
 
Fy så pinsamt.. och lite osmidigt av personen att kommentera på ett nedsättande sätt.

Vi slapp inte bild på dagens seminarium, mick var såklart tvunget att vara på i och med att tanken är att vi ska prata med varandra på seminariet :D Men kändes lite underligt att sitta och titta på sig själv!
Prova att ha lektion med enbart bild på dig själv och veta att det sitter 40 gymnasieungar och tittar på dig. :nailbiting:
 
Har mitt första digitala seminarium i morgon, blir spännande att se upplägget!
Jag är nästan klar med att sammanställa allt inför det hela, hade skrivit fel i min kalender så jag trodde att seminariet var på torsdag och inte i morgon...
 
Men det är nog det roligaste jag vet! Även om det var lite jobbigt första online lektionen. Men hålla lektion online är slitigare än irl, men fortfarande otroligt roligt! :D
Hur gör du för att hålla ångan uppe när du inte får den där direkta feedbacken? Jag har visserligen ingen mer sådan undervisning kvar den här terminen, och har ju uni och inte gymnasiet- men ändå? Jag tyckte det gick bra det passet jag hade, men det blev så tydligt hur mycket energi som matas in av att ha studenterna där och utbytet som blir.
 
Hur gör du för att hålla ångan uppe när du inte får den där direkta feedbacken? Jag har visserligen ingen mer sådan undervisning kvar den här terminen, och har ju uni och inte gymnasiet- men ändå? Jag tyckte det gick bra det passet jag hade, men det blev så tydligt hur mycket energi som matas in av att ha studenterna där och utbytet som blir.
:D Vi tvingar dem att ge feedback! Dels med emojis, dels med chattmeddelande men även genom att ställa direkta frågor. Sen har vi valt att de gör ett arbete i grupper, där kan jag hoppa in i grupperna och då är det lättare för dem att prata när vi bara är 4-6 personer. Det har varit lite uppförsbacke, jag hann träffa klasserna irl 2 gånger innan det blev distans och de har helst valt att vända sig till sina "välkända" lärare. Nu ligger en av dem sjuk så de har inte mycket till val och jag "tränger mig på dem" och märker att jag får mer och mer frågor efter hand.
Jag tror att jag har klar fördel av att ha pluggat på distans själv tidigare och att eleverna här är väldigt vana vid att jobba i en datamiljö. Sista gången jag träffade dem irl så ställde de ändå frågor via chatten för att de tyckte att det var enklare än räcka upp handen. ;)
 
Jag kollade just på en av våra föreläsningar, en inspelad riktig men där jag bara ser powerpoint-bilderna och hör läraren. Bra föreläsare, intressant ämne tills.... läraren börjar rita på tavlan och relatera till "plutten här sätter sig här och då blir grejen sådär" och detta ser ju inte vi som är på distans så inte en susning om vad hon försöker visa.

Och sedan återkommer flera gånger till bilden på tavlan, ritar dit nya grejer osv och sedan även har väldigt svårt för att använda muspekaren på powerpointen så vi kan se vad hon pekar på utan istället använder laserpekaren på skärmen live, vilket vi inte heller ser. :cautious:

Så ett tips till er som undervisar, gör inte som denna föreläsaren om det ska gå online.
:D
 
Rapporten som avslutar vårens första kurs är inlämnad. Är man för självsäker på att rapporten borde bli godkänd när det bara var "petiga fel" som tex att jag glömt ändra till XX et al. 2013 istället för att det står alla författare samt att opponenten tyckte att tabellen med variabler innehöll för mycket information? Handledningen veckan innan gav bara att jag skulle ändra lite ord för att förtydliga textens syfte och välja om det var rad- eller kolumnprocent jag analyserade.

Det är första gången någonsin som jag känner press att klara alla mina kurser, då höstens kurs kräver det att allt blir godkänt på första försöket :nailbiting:. Samtidigt känner jag mig mer och mer nöjd med rapporten, speciellt då jag parallellt skött sjuk hund och sjuka barn. Som för så många andra så pågår livet för fullt utöver studier.
 
Jag började en ny fristående kurs igår, biogeokemiska kretslopp. Blev distansutbildning, som tur är, jag pluggar bäst då.
Vidare jag jag ha min första lektion som lärare på distans idag 😱 Tur att jag har snälla, kända elever 😅😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 323
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 469
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp