Vi som pluggar del VII

På fredag får jag reda på hur det har gått för min inlämning om barns perspektiv och barnsperspektiv 😇 Igår skickade jag in matematik uppgiften om matematikens utveckling genom läroplanerna, skickade in den 2 dagar innan deadline, så det var skönt 👍
 
Det gick egentligen bra på inlämningen, ska bara komplettera lite med mer kring ett begrepp, har redan ändrat i texten, så väntar bara på att få lämna in igen, så ser den som godkänd i stort sett. ;) Matematik inlämningen kändes bra också :)
 
Spännande, ena kursen har sista ordinarie examination måndag _efter_ att terminen har slutat. Kan man ens göra så?
 
Vi ska skriva ut posters på a1 till imorgon kl 9. Vi sa till i tisdags att ingen av plotterskrivarna funkade. Först nu är tekniker på väg :banghead:
 
Idag har jag haft muntligt redovisning i språk, va på 4 hp. Kändes bra, får reda på om någon dag vad betyget blir. ;) Va om olika teorier och om vilka språkliga begrepp som barnen kan utveckla i olika miljöer, samt om empati.
 
Vi har en kurs som börjar 8 november, där vi ska skriva vår B-uppsats som sedan ska in 7 december. 4 veckor.. Kort tid och min grupp är redan stressad. Vi måste genomföra en undersökning med antingen enkäter eller intervjuer och vi alla är intresserade av att undersöka något med genus/jämställdhet/kvinnor i organisationer, då vi studerar arbetsvetenskap osv. Asså, vi har ingen aning vad fan man ska undersöka, det ska ju inte bli för brett att genomföra eller för smalt, och jag är redan stressad och kursen har inte ens börjat, vi vet inte ens vilken handledare som vi ska ha som man kan fråga redan nu... Någon mer som stressade över sin b-uppsats? Känner mig helt lost och vi har inte ens börjat! :arghh:
 
Spännande, ena kursen har sista ordinarie examination måndag _efter_ att terminen har slutat. Kan man ens göra så?

Du menar att ordinarie examination ges efter kursens slutdatum? Jag hittar inget hos UKÄ som invänder specifikt mot det, men även om det inte skulle vara otillåtet så är det högst ovanligt och väldigt olämpligt. Det kan bli väldigt trassligt med CSN för vissa studenter eftersom poängen kommer att registreras på fel termin.

Fråga studievägledaren vad det är som gäller. Denne brukar ha utmärkt koll på alla regler, och då särskilt lokala regler för examination. Du kan även vända dig till kåren.
 
Du menar att ordinarie examination ges efter kursens slutdatum? Jag hittar inget hos UKÄ som invänder specifikt mot det, men även om det inte skulle vara otillåtet så är det högst ovanligt och väldigt olämpligt. Det kan bli väldigt trassligt med CSN för vissa studenter eftersom poängen kommer att registreras på fel termin.

Fråga studievägledaren vad det är som gäller. Denne brukar ha utmärkt koll på alla regler, och då särskilt lokala regler för examination. Du kan även vända dig till kåren.

Japp!
Sista ordinarie 🙈
 
Har nyligen börjat plugga och vår utbildning innehåller väldigt mycket grupparbeten. Varje kurs innehåller minst ett grupparbete och jag hatar det. Hur gör man för att överleva? Det är så illa att jag funderar på om jag verkligen orkar mig igenom utbildningen om det ska vara så här. En grupp var bra, där pitchade alla in och vi fick ett riktigt bra arbete och det var rätt kul att jobba med, men övriga har varit katastrof. Senaste är det absolut ingen som gör något, de orkar inte ens läsa igenom uppgiften eller läsa igenom det som är skrivet (och ja jag har sagt till och då blivit den elaka häxan för de har minsann sjuka barn och jobb att tänka på). Jag får aldrig någon feedback på sånt jag har skrivit och då känner jag att hela grejen med grupparbete faller, jag lär mig ingenting. Så hur överlever man flera år av grupparbeten?
 
Har nyligen börjat plugga och vår utbildning innehåller väldigt mycket grupparbeten. Varje kurs innehåller minst ett grupparbete och jag hatar det. Hur gör man för att överleva? Det är så illa att jag funderar på om jag verkligen orkar mig igenom utbildningen om det ska vara så här. En grupp var bra, där pitchade alla in och vi fick ett riktigt bra arbete och det var rätt kul att jobba med, men övriga har varit katastrof. Senaste är det absolut ingen som gör något, de orkar inte ens läsa igenom uppgiften eller läsa igenom det som är skrivet (och ja jag har sagt till och då blivit den elaka häxan för de har minsann sjuka barn och jobb att tänka på). Jag får aldrig någon feedback på sånt jag har skrivit och då känner jag att hela grejen med grupparbete faller, jag lär mig ingenting. Så hur överlever man flera år av grupparbeten?
Man biter ihop. Det är ett helvete och det värsta med att utbilda sig. FÖRSÖK få välja grupp själv. Man brukar hitta likasinnade som vill ungefär samma saker.
 
(och ja jag har sagt till och då blivit den elaka häxan för de har minsann sjuka barn och jobb att tänka på).
Då talar man om för dem att de själva har valt att utbilda sig samtidigt som de har familj och jobb och det är inte ditt problem om de inte kan kombinera det. (sen kontaktar man aktuell lärare och frågar om man får göra jobbet själv, med hänvisning till att de påtvingade gruppmedlemmarna inte prioriterar att göra skolarbetet)
Jag läser ju på distans och jag kan lova dig att grupparbete i grupper om 7 personer, på distans, där flera har jobb och familj är det näst intill omöjligt att få till tillfällen för grupparbeten. Verkar som andra grupper haft fungerande samarbeten men gruppen jag hamnade i är totalt kass. Nästa vecka är utbildningens sista grupparbete, ska bli SKÖNT att få det avklarat!!
 
Man biter ihop. Det är ett helvete och det värsta med att utbilda sig. FÖRSÖK få välja grupp själv. Man brukar hitta likasinnade som vill ungefär samma saker.
åh att få välja grupp själv hade varit drömmen, vi är några som brukar plugga ihop och vi vill få jobba ihop, men inte fått det ännu. På sätt och vis skönt att man inte är ensam om att känna att det är helvetet på jorden :)
Då talar man om för dem att de själva har valt att utbilda sig samtidigt som de har familj och jobb och det är inte ditt problem om de inte kan kombinera det. (sen kontaktar man aktuell lärare och frågar om man får göra jobbet själv, med hänvisning till att de påtvingade gruppmedlemmarna inte prioriterar att göra skolarbetet)
Jag läser ju på distans och jag kan lova dig att grupparbete i grupper om 7 personer, på distans, där flera har jobb och familj är det näst intill omöjligt att få till tillfällen för grupparbeten. Verkar som andra grupper haft fungerande samarbeten men gruppen jag hamnade i är totalt kass. Nästa vecka är utbildningens sista grupparbete, ska bli SKÖNT att få det avklarat!!
Vi är en mix. Vissa läser helt på distans och vissa läser både distans och på plats beroende på kurs och lärare, så jag känner igen problemet med att hitta en tid.. Helt värdelöst är det att sitta och plugga kl 23 för att man fått anpassa sig till alla andras jobb, läggtider mm. Känner att jag fick lite mindre dåligt samvete för att jag påtalat att alla måste hjälpa till även om man har en knepig sits hemma, de har ju faktiskt valt den situationen själva! :bow:

Förstår att det känns skönt att närma sig slutet!
 
Har nyligen börjat plugga och vår utbildning innehåller väldigt mycket grupparbeten. Varje kurs innehåller minst ett grupparbete och jag hatar det. Hur gör man för att överleva? Det är så illa att jag funderar på om jag verkligen orkar mig igenom utbildningen om det ska vara så här. En grupp var bra, där pitchade alla in och vi fick ett riktigt bra arbete och det var rätt kul att jobba med, men övriga har varit katastrof. Senaste är det absolut ingen som gör något, de orkar inte ens läsa igenom uppgiften eller läsa igenom det som är skrivet (och ja jag har sagt till och då blivit den elaka häxan för de har minsann sjuka barn och jobb att tänka på). Jag får aldrig någon feedback på sånt jag har skrivit och då känner jag att hela grejen med grupparbete faller, jag lär mig ingenting. Så hur överlever man flera år av grupparbeten?

Är det ett utbildningsprogram? Prata med programansvarig om problemet och föreslå att det införs gruppkontrakt. Jag tycker att jag märker stor skillnad på mängden klagomål om grupper som inte fungerar i de fall jag använder gruppkontrakt - särskilt sådana där gruppen själv får sätta upp riktlinjer och förväntningar för arbetsprocessen inför varje inlämning. Det kan t.ex. handla om vad som händer om man inte kan bidra någon vecka till grupparbetet (= får inte stå med på inlämningen).

Om det är ett stort problem (vilket det ofta är) att medstudenter inte kan delta pga att de arbetar vid sidan av så kan du också ge som förslag att de som jobbar vid sidan av eller av andra skäl inte klarar av att hålla sig fria under s.k. kontorstid placeras i samma grupp. Då kan de träffas digitalt på helger eller kvällar då det passar dem bättre (= alla blir mer nöjda).
 
Är det ett utbildningsprogram? Prata med programansvarig om problemet och föreslå att det införs gruppkontrakt. Jag tycker att jag märker stor skillnad på mängden klagomål om grupper som inte fungerar i de fall jag använder gruppkontrakt - särskilt sådana där gruppen själv får sätta upp riktlinjer och förväntningar för arbetsprocessen inför varje inlämning. Det kan t.ex. handla om vad som händer om man inte kan bidra någon vecka till grupparbetet (= får inte stå med på inlämningen).

Om det är ett stort problem (vilket det ofta är) att medstudenter inte kan delta pga att de arbetar vid sidan av så kan du också ge som förslag att de som jobbar vid sidan av eller av andra skäl inte klarar av att hålla sig fria under s.k. kontorstid placeras i samma grupp. Då kan de träffas digitalt på helger eller kvällar då det passar dem bättre (= alla blir mer nöjda).
Gruppkontakt var något nytt för mig! Det ska jag kolla upp. Men ja det finns en programansvarig och jag har tänkt att jag nästa gång jag träffar denna ska föreslå just att vi får vara i grupp med de som har samma förutsättningar.
 
Jag har precis fyllt i en kritisk kursvärdering :angel: Men när sista uppgiften är en reflektion på 1200-1800 ord där man ska reflektera efter diffusa frågeställningar som innehåller begrepp som aldrig nämnts under kursen, och man bara har en enda dag på sig, då blir det så. Det är lite så hela kursen har funkat tyvärr!
 
Jag har precis fyllt i en kritisk kursvärdering :angel: Men när sista uppgiften är en reflektion på 1200-1800 ord där man ska reflektera efter diffusa frågeställningar som innehåller begrepp som aldrig nämnts under kursen, och man bara har en enda dag på sig, då blir det så. Det är lite så hela kursen har funkat tyvärr!
Tack för påminnelsen om att göra kursutvärdering!

Edit; och nu inser jag att jag inte har fått något mail om det?
 
I mina grupper har vi haft förståelse för ojämn insats för det har alltid jämnat ut sig vid kursslut.

Och så hjälper det att betygen sätts på individuella uppgifter enkom. Grupp är U eller G.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
917
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 183
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp