Bukefalos 28 år!

Vi som rider ardenner

Limelight

Trådstartare
Antar att det måste finnas flera på denna sida som rider ardennerhästar?.
Jag skaffade mig en 3 årig ardenner för 9mån sedan och har haft fullt upp med att uppfostra honom. Han är varken inriden eller inkörd eller hanterad typ.. Men nu har det börjat arta sig så ihelgen började vi lite smått med inridningen. Gick riktigt bra, han är sadel och tränsvan sedan tidigare, men det där att trycka med benen i magen är ingen vidare tycker han då bockar han och sparkar bakut :crazy:.
Men ni som rider dem stora sakerna, vad använder ni för utrustning?.
Vore jätteskoj o få tag i ngn som älskar de stora lika mycket som jag :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

en bekant till mig har ardennrar till både ridning och körning. h*n har kört in sina innan dom rids in, i ridningen har h*n samma huvudlag som när dom körs samt manskaps sadlar. eftersom dom redan är inkörda så har h*n mkt. "gratis" i ridningen som tex. att hästen går på röstkomandon samt lyssnar på tygeltag

nästan inga unghästar tycker om/accepterar kraftig skänkel från början, dom förstår inte vad som menas ;)
 
Sv: Vi som rider ardenner

kl


jag rider mina strora bestar :) Jag har en vallack på 14 år som är helt underbar att rida, kan dock vara lite seg ibland men rider man han på rätt sätt så blir det fart på gubben. ;)
Jag har även en treåring ( 4 till våren) som jag rider in och det går jättebra. Jag började med att tömköra henne med en sele som vi köpte av en gubbe någon mil bort. Då fick jag henne att lysnna på tygeltag och röst och bli van att ha något på ryggen utan att det var jag som satt där ;) Nu rider jag alltsom oftast med westernsadel på henne eftersom min pappa (som också rider då och så) tycker att han ska rida bekvämt :grin:) men jag har även en vanlig sadel som används mest på vallacken men jag kan även ta en tur på henne med den . Om några månader så är det dags för fölning för damen och jag hoppas att denna går utan problem. Så ser dagsläget ut.


Jag älskar min små ponnysar ;)
/ida


<-----------------------

ps. bild till vänster --------------
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som rider ardenner

Jag brukar rida på en ardenner 1 gång i veckan. Rider han i westernsadel och hans körträns :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

en bekant till mig har ardennrar till både ridning och körning. h*n har kört in sina innan dom rids in, i ridningen har h*n samma huvudlag som när dom körs samt manskaps sadlar. eftersom dom redan är inkörda så har h*n mkt. "gratis" i ridningen som tex. att hästen går på röstkomandon samt lyssnar på tygeltag

nästan inga unghästar tycker om/accepterar kraftig skänkel från början, dom förstår inte vad som menas ;)

Det är sant att mycket är "gratis" när de är inkörda redan. Jag har tömkört min en hel del, dock bara med en tömkörningsgjord för har inte skaffat någon sele ännu. Vet du om manskapssadlar är sköna att rida i?.
 
Sv: Vi som rider ardenner

kl


jag rider mina strora bestar :) Jag har en vallack på 14 år som är helt underbar att rida, kan dock vara lite seg ibland men rider man han på rätt sätt så blir det fart på gubben. ;)
Jag har även en treåring ( 4 till våren) som jag rider in och det går jättebra. Jag började med att tömköra henne med en sele som vi köpte av en gubbe någon mil bort. Då fick jag henne att lysnna på tygeltag och röst och bli van att ha något på ryggen utan att det var jag som satt där ;) Nu rider jag alltsom oftast med westernsadel på henne eftersom min pappa (som också rider då och så) tycker att han ska rida bekvämt :grin:) men jag har även en vanlig sadel som används mest på vallacken men jag kan även ta en tur på henne med den . Om några månader så är det dags för fölning för damen och jag hoppas att denna går utan problem. Så ser dagsläget ut.


Vad söt ponnie du har ;) ..Jag har tömkört min en del, bara med en gjord för har inte köpt/hittat någon sele till honom ännu. Han är ganska stor för att vara ardenner så svårt o hitta begagnad sele. Så tygeltag och röstkommandon börjar han fatta riktigt bra, men värre med vikten på ryggen, ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Han bockar och sparkar bakut, men antar att det kommer ge sig.
Vad har du för vanlig sadel, är det ngn vanlig sadel som passar dem? :D.
Gud vad kul med bebis, hoppas verkligen det kommer gå bra för er !!!
/
 
Sv: Vi som rider ardenner

Det är sant att mycket är "gratis" när de är inkörda redan. Jag har tömkört min en hel del, dock bara med en tömkörningsgjord för har inte skaffat någon sele ännu. Vet du om manskapssadlar är sköna att rida i?.

Manskapssadlar är :love:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag rider inte ardenner, men jag har gjort det några gånger :angel: Senast sommaren 2006, en lång tur på Öland..skulle inte tveka att göra om det!!

Hercules :love:
nu ca 8år gammal, bilderna är från 2006. Ignorera mig :D
Jag+%26+Hercules1.jpg

Jag+%26+Hercules+5.jpg
 
Sv: Vi som rider ardenner

jag tycker det är ganska ok. att rida i manskaps sadel men inte att hoppa i dom då dom är höga i framvalvet och tämligen hårda. red mkt. i sådana när jag va liten :)

män kan få lite (eller väldigt) ont i heligare delar om hästen hoppar och balansen tappas :angel:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag rider inte ardenner, men jag har gjort det några gånger :angel: Senast sommaren 2006, en lång tur på Öland..skulle inte tveka att göra om det!!

Hercules :love:
nu ca 8år gammal, bilderna är från 2006. Ignorera mig :D
Jag+%26+Hercules1.jpg

Jag+%26+Hercules+5.jpg


Åh vilken vacker ardenner det där var =). Visst är det mysigt med de "små" liven? :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

jag tycker det är ganska ok. att rida i manskaps sadel men inte att hoppa i dom då dom är höga i framvalvet och tämligen hårda. red mkt. i sådana när jag va liten :)

män kan få lite (eller väldigt) ont i heligare delar om hästen hoppar och balansen tappas :angel:


De man pratar med säger att de är hur sköna som helst att rida långt i. Sadeln jag ska använda på min är en bomlös, de är också sköna att rida i, men skulle vilja få tag i kanske manskapssadel eller westernsadel till han senare i livet.
Spelar ingen roll om de är sköna att hoppa i eller inte, man ska ju helst undvika att hoppa med en ardenner ;)
 
Sv: Vi som rider ardenner

ja, kanske det :) men även ardennrar kan ju göra krumbuktsprång och stor skutt över små bäckar/diken eller andra ofrivilliga hopp ;) min bekant har råkat ut för det....iofs. så är 2 av deras av "turbo" modell :angel: och visst är manskaps sadlen en bra sadel, det tycker jag med

fina och maffiga är dom :love:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag har ridit ardenner, dock gör jag inte det nu längre eftersom jag lämnat tillbaka min fina stora bebbe. Ingen sadel passade honom så det var barbacka som gällde. Mysigast var att galoppera barbacka ute på ängen, då kunde det bli ett bocksprång också ;)

Här är jag på Munther :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

kl


Vad söt ponnie du har ;) ..Jag har tömkört min en del, bara med en gjord för har inte köpt/hittat någon sele till honom ännu. Han är ganska stor för att vara ardenner så svårt o hitta begagnad sele. Så tygeltag och röstkommandon börjar han fatta riktigt bra, men värre med vikten på ryggen, ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Han bockar och sparkar bakut, men antar att det kommer ge sig.
Vad har du för vanlig sadel, är det ngn vanlig sadel som passar dem? :D.
Gud vad kul med bebis, hoppas verkligen det kommer gå bra för er !!!
/

Tack så mkt! :)
Jag ringde en tjej som provar ut sadlar (även begagnade) och sa exakt hur hästen ser ut och så. Så hade hon med sig olika typer och provade ut vilken som låg bäst. Den ser ut som en helt vanlig allroundsadel och den är jätteskön att rida i. Jag kan slänga in en bild på sadeln där den sitter på killen.






Jag kastar in en bild på flora med, här från premieringen förra sommarn :)



/ida
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som rider ardenner

ja, kanske det :) men även ardennrar kan ju göra krumbuktsprång och stor skutt över små bäckar/diken eller andra ofrivilliga hopp ;) min bekant har råkat ut för det....iofs. så är 2 av deras av "turbo" modell :angel: och visst är manskaps sadlen en bra sadel, det tycker jag med

fina och maffiga är dom :love:


Jo det är sant de kan vara ganska pigga och busiga ute i skogen. Men det där att hoppa bana med dem är nog bäst att låta bli för deras skull. Har ridit ardenner i flera år och har hoppat många bäckar :D.
Kul o höra folk som gillar de små liven :love:
 
Sv: Vi som rider ardenner

Jag har ridit ardenner, dock gör jag inte det nu längre eftersom jag lämnat tillbaka min fina stora bebbe. Ingen sadel passade honom så det var barbacka som gällde. Mysigast var att galoppera barbacka ute på ängen, då kunde det bli ett bocksprång också ;)

Här är jag på Munther :)


Man sitter ju ganska stadigt på de små sakerna så barbacka är ganska skönt o rida dem :). Fin han var :)
 
Sv: Vi som rider ardenner

Tack så mkt! :)
Jag ringde en tjej som provar ut sadlar (även begagnade) och sa exakt hur hästen ser ut och så. Så hade hon med sig olika typer och provade ut vilken som låg bäst. Den ser ut som en helt vanlig allroundsadel och den är jätteskön att rida i. Jag kan slänga in en bild på sadeln där den sitter på killen.
Jag kastar in en bild på flora med, här från premieringen förra sommarn :)




Vad små sadlarna ser ut på deras ryggar alltså, ser ut som en bebis ska sitta där :D. Men tycker sadeln ser ut att ligga bra på han!.
Flora är:) verkligen vacker!!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 382
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 141
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp