Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Imorgon ska vi tävla igen, ca en månad sen sist.
Hur mkt jag tränat? Knappt något alls då hon dels vrickade sig halt (explosiv malle ihop med knölig gräsmatta är ingen bra kombination), fick vila, gjorde samma race igen och blev halt IGEN och fick vila och har därefter fått vart i lina på tomten medan vi lagt all tid på att måla vårt hus.

Har lagt lite plats och igår tog jag ut henne för att känna av lite och Jesus vad hon gick och hetsade :rofl:
Eftersom målet i år är att tävla så mkt som möjligt för att hitta bra rutiner för mig och Jaga vid tävling så får jag väl se det positiva i det hela, att vi får en helt ny rutin att skriv in i boken - överhetsig malle :D:banana:
 
Från Zathungens, lär bli rejält med fart i den hunden, oroar mig redan för hur jag ska hinna med :p

Det kommer blir hur bra som helst! Det är ju skitkul med fart!
Wissla har mer fart i sig än jag vågat önska och jag älskar det -och då är jag van vid ridgeback;)
Vem är pappa till valparna? Hittade inte så mycket info på hemsidan..
 
Presentation av oss då!

Hunden: Billinge Gårds Ebun
Ras:
Rhodesian Ridgeback
Ålder: 5år

76766_10151143344721604_1760034198_n.jpg

Bakgrund:
Min första hund som har fått och fortfarande får stå ut med mina nybörjarmisstag och med allt jag velat prova på inom hundvärlden. Hon har verkligen fått mej att fastna för det här med hundträning!
Klass: 1
Håller till: Kalmar
Tränar mest på: Motivation och attityd.
Mål: LP1

Hunden: Vickulas Wissla
Ras:
Australian Kelpie
Ålder: 1år

564733_10151957557376604_4778497765433899583_n.jpg

Bakgrund:
Köptes för att bli min tränings- och tävlingskompis både i lydnad och bruks. Än så länge lever hon upp till alla mina förväntningar!
Klass: 1
Håller till: Kalmar

Tränar mest på:
Stadga, grunder och delar av moment i kl1-2
Kortsiktiga mål: Förhoppningsvis känna att vi kan komma till start till sena hösten
Långsiktiga mål: SELCH
 
Det kommer blir hur bra som helst! Det är ju skitkul med fart!
Wissla har mer fart i sig än jag vågat önska och jag älskar det -och då är jag van vid ridgeback;)
Vem är pappa till valparna? Hittade inte så mycket info på hemsidan..

Haha, ja det är lite skillnad att jämföra med en del andra raser. Jag tyckte Kiro var sjukt snabb i början men har nu vant mig, men efter vad jag sett hos mamma och halvsyskon till den kommande valpen så finns det minst en växel till i dem. Ser fram emot någon film på Wissla i träning/tävling någon gång framöver, vill gärna se så mycket som möjligt av hundar ur olika linjer.

Nakkarra Molle är pappan :)
 
Debuten gjord igår. Jag var inställd på max ett andra pris. Blev ett första pris men de var just, 164 poäng. Vi nollade läggandet då hon bestämde sig för att göra ett klockrent ställande istället.

Om tre veckor åker vi på tredagarstävling så efter de har vi förhoppningsvis LP1.
 
Hunden: Frenja Eternal Flame "Tyra"
Ras: Shetland sheepdog
Ålder: 11 månader
Bakgrund: Min första hund med siktet mer seriöst på träning/tävling
Klass: 1
Tränar mest på: Störningar i olika former
10426646_10152601818269225_5442167891554600136_n.jpg


Igår gjorde vi vår debut i LK1. Vi avstod platsliggningen då jag kände att vi inte var riktigt redo och tur var väl det för det var MÅNGA hundar som lämnade sin plats. Läggandet under gång drog vi på oss en nolla också då lillan inte ville lägga sig ner. Annars fick vi poäng i allt och jag är jättenöjd! :D
 
Hundens namn: Mac Conrads Lara Croft (Pärla)
Ras: American Akita
Ålder: 2,5 år
2obQDzc.jpg


Lite bakgrund: Inköptes inte för tävling precis, men vi tycker det är kul! Tävlar nu Lk1 och öppenklass viltspår. Tanken är att vi ska komma ut och tävla bruksspår så småningom, spårandet sitter, lydnaden not so much:angel:.

Klass: Lk1

Tränar mest på: Motivation, fokus, attityd

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: 1a-pris Lk1

Långsiktigt mål: Lp1

Nästa tävlingsdatum: 23 juli
 
Hundens namn: Mexican BlackBird Rosemary's Baby ''Tyra''
Ras: American Staffordshire Terrier
Ålder: 11 månader




Lite bakgrund: Första hunden som jag ger mig in i lydnadsbiten med. Så både hon och jag är lika färska. Har precis påbörjat våran Tävlingslydnadskurs. Håller annars på med viltspår, springer vänstervarv samt DragWeight när hon inte är stallhund.

Klass: Debuterar LK 1 i höst

Tränar mest på: Allt är nytt så vi tränar på alla bitar. Men just nu är det ingång och fritt följ samt kontakt vi jobbar med.

Håller till: Östersund

Kortsiktigt mål: Att våga debutera, tävla under hösten/vintern med bra känsla och att till våren/sommaren förhoppningsvis tjäna ihop ett förstapris i LK1

Långsiktigt mål: LP1

Nästa tävlingsdatum: Någon gång i september gör vi debuten
 
20 minuter sedan vi kommit hem från tävlingarna. Tävlade lydnad i fredags och agility lördag och söndag. Tävlingshelgen är över och det är dags att se framåt.

Tanken är att ta LP1 men sen ska vi vidare. Därför måste vi börja träna så smått på tvåans moment. De enda som känns svårt är rutan. Hur lärde ni in den, hur tänkte du kring inlärningen? Kan man tänka på något speciellt från start som kan gynna en i trean och eliten sen?
 
Ser fram emot någon film på Wissla i träning/tävling någon gång framöver, vill gärna se så mycket som möjligt av hundar ur olika linjer. :)

Ovanstående kommentar fick mej att slita ut sambon från TV-soffan för att filma lite på kvällens pass.
Första filmen är några minuters FF och andra är Läggande. Ge mej alla era tips, åsikter, pekpinnar och kommentarer ni kommer på!
Ser själv att jag måste lära mej gå ordentligt, måste verkligen torrgå mer i FF! ;)

Wissla 11 månader

 
Fiin attityd och position! Nu är inte jag nån expert men känns som att du stannar upp i vändningarna en del? Likaså i liggkommandot, vet inte om det är medvetet men där finns ju risk för dk.
 
Vi har börjat jobba lite mer fokuserat med 3ans moment. De två stora utmaningarna är fjärren och vittringen. Inte så att de är omöjliga men jag har fått för mig att jag ska försöka få ihop något slags tävlingsmässigt program till september då det är rasmästerskap, ont om tid ;)

I vittringen jobbar jag just nu med att långsamt minska avståndet mellan vittrad pinne gömd i gräs och ovittrad synlig. Och i fjärren försöker jag få till stadiga skiften sitt - stå på nära håll med mycket hjälper. Det går framåt iallafall :D
 
Fiin attityd och position! Nu är inte jag nån expert men känns som att du stannar upp i vändningarna en del? Likaså i liggkommandot, vet inte om det är medvetet men där finns ju risk för dk.

Jag är medveten om att jag har en del dk i fria följet, ffa vändningar och halter. Jag känner att jag fortfarande behöver hjälpa henne en del för att hon inte ska "flyta ut" för mycket. Men tack för att du ändå uppmärksammar mej på det! Precis det jag behöver!
I läggandet har jag bara de senaste passen kunnat lämna henne mer än något enstaka steg, därav min lilla "halvhalt" där. Hon är så explosiv och på tårna så mycket av vår tid på lydnadsplanen går åt till att träna stadga fortfarande och har så gjort väldigt länge. Momentträningen tar fortfarande väldigt lite av vår träningstid ;)
 
@Jenka jag försöker "locka" fram korrekta skiften med handtecken och godis, precis som jag gjort med de andra skiftena. Har inte riktigt haft energi att ta tag i något annat inlärningssätt just nu ;)
 
Puttar upp tråden med en film från idag när vi tränar vittring :)
Det går framåt med stormsteg för oss, så himla roligt!

Något jag dock har problem med är hur JAG ska gå i stegförflyttningar till vänster. Hur gör ni? Vilket ben går ni med först? Korsar ni? framför eller bakom?
Jag har svårt att gå rakt åt sidan om jag korsar men om jag inte korsar så har jag svårt att få med Ila. Korsar jag framför så hänger hon med men det blir inte särskilt bra egentligen.
Måste få bukt med hur jag själv ska gå innan jag tränar vidare känner jag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 381
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp