Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Var håller alla bukes lydnadshundar hus i värmen?
Jag och Nessie ska iväg imorgon och tävla hos Roslagen BK, det blir andra tävlingen i startklass och vi kör två starter (fm och em). Hoppas på att jag ska låta bli att klanta bort alltför många poäng och att Nessie har lite fokus då hon var väldigt, väldigt sniffig när vi körde igenom lite moment på klubben igår :meh:.
Min kropp verkar ha kraschat totalt i den här värmen. Tinja vill träna som vanligt men inte ens på kvällen kan jag få till något vettigt pass, så det blir mest bara småträning.
I am a child of the north. Jag klarar kyla SÅ mycket bättre än värme :rofl:
 
Min kropp verkar ha kraschat totalt i den här värmen. Tinja vill träna som vanligt men inte ens på kvällen kan jag få till något vettigt pass, så det blir mest bara småträning.
I am a child of the north. Jag klarar kyla SÅ mycket bättre än värme :rofl:


Jag kör oftast våra pass direkt på morgonen efter jobbet och det brukar inte ha hunnit bli så varmt då, dock är jag väldigt trött så det blir bara småpass på 5-15 minuter :p. Jag älskar värme men känns inte att man vill köra nåt större pass på dagen i stekande sol för Nessies skull.

Jahopp, tävlingarna i lördags då! På förmiddagen var Nessie verkligen med och superlyhörd om än något överenergisk men jag lyckades klanta till det. Bra på följsamheten förutom sittet på slutet och att hon flöt iväg vid ett tillfälle en aning. Inkallningen var super förutom att hon skuttade mot mitt ben för att bromsa in :D. Sitt under mars kan hon men jag vet inte vad jag pysslade med, för snabb med att gå och glömmer fotkommandot så hon hamnar på efterkälken och sen sätter jag henne men glömmer säga åt henne att stanna (och vi har tränat jättemycket på att hon ska hänga på mig senaste passen) så hon hänger ju när jag börjar gå. Nä, skäms på matte som sumpar bort ett moment hon borde kunna få höga poäng på, vi fick en nolla :o. Apporteringen var typ katastrof, Nessie tycker att det är fjärrdirigering och lägger sig ner efter mycket om och men så kommer hon med apporten och gör ett bra avlämnande efter mycket övertalning från mattes håll så det blir 0 där med. Fjärrdirigeringen däremot är Nessie ytterst tveksam om matte verkligen menar ligg och lägger sig långsamt och tveksamt. Hopp över hinder inga konstigheter förutom att Nessie skuttar mot min hand som avslutning.

Protokoll FM (114 poäng):
36816447_10215264819007989_5101170805358723072_n.jpg


På eftermiddagen har jag försökt värma upp Nessie lite mer, tyvärr med apportbocken och hennes intresse för den är 0. Spelar ingen roll hur mycket jag leker, busar, kastar iväg den, hon tar den inte ens i munnen. Helt övertygad om att vi kommer nolla det momentet biter jag ihop och går in på plan och försöker fokusera på att jag iallafall försöker komma ihåg att ge min hund dom kommandon hon ska ha och kommer ihåg att lyssna på TL. I följsamheten så tycker jag inte att det så stor skillnad mot förmiddagen men får sämre poäng, överlag så får alla startande ganska låga poäng jämfört av domaren på fm. Inkallningen inga problem och sitt under mars så kommer jag ihåg att få med mig Nessie och även säga åt henne att stanna. Apporteringen så är jag övertygad om att här har vi en nolla, ropar "Nessie, apport" och sen apport en gång till när hon är två längder från apporten och hon bestämmer sig för att ta den :banana:! Lämnar den dessutom perfekt och jag var överlycklig. Fjärrdirigeringen åter långsamt, väldigt långsamt ner och sen också upp. Hopp över hinder absolut inga konstigheter, lite lite snett sitt. Får sämre på helhetsintryck men det kan jag köpa då jag hade större fokus på mig själv och hålla reda på att jag inte skulle klanta till det på förmiddagen hade jag mer fokus på Nessie men glömde liksom bort vad jag pysslade med :D.

Protokoll EM (148 poäng):
36796990_10215264818687981_3769567691891802112_n.jpg


Jämfört med förra (och första) tävlingen så var det här supermycket roligare även om vi sumpade mycket poäng på förmiddagen. Mycket bättre organiserat och bra flyt, supertrevliga TL och domare, särskilt TL på förmiddagen var helt underbar, glad och trevlig och väldigt utförlig med informationen.

Har bokat in en privatlektion på torsdag för att få lite kritiska ögon på oss och för att träna på kommenderingen då det där det brister, jag inte van att man ska lyssna på nån och tappar bort mig lite då på tävling. Ska köra på klubben 11 augusti på förmiddagen och vara funktionär på em, dagen efter kör jag både fm och em i Eskilstuna så nu är det bara att försöka träna på!

På grund av Nessies bristande intresse för apporten så blev det mest kast med liten apportbock imorse med alla vovvarna lösa så hon fick tävla lite om att vara snabb och plocka den. Kommer lägga in mer lek med den nu och mindre av själva momentträningen då jag märkte veckan innan tävlingen att Nessies intresse för apporten avtagit.
 
Tänkte fråga om det nån som har koll, det står ju att i klass 1 och klass 2 ska gruppmomenten göras sist, kan man i klass 3 lägga in gruppmoment när som helst?
 
Okej hörni, jag behöver hjälp. Glad i hågen anmälde jag oss till en tävling i startklass i somras, hunden åkte på semester till orten där vi skulle tävla, jag åkte efter glad i hågen och glömde stamtavlan hemma (!) så vi fick vackert stryka oss. Nu håller jag på och anmäler oss till tävlingar i höst, och behöver alla tips och tricks ni kan komma på! Jag har tävlat nån gång på stenåldern men är supernervös och är uppenbarligen förmögen att glömma både mitt eget huvud och hunden, så jag behöver lite stöd... inriktad på att de första tävlingarna bara blir lärpengar, så jag har tänkt anmäla till tre tävlingar tre helger i rad i oktober. Är det en bra plan tror ni?

Alltså: måste ha med:
- stamtavla
- vaccinationsintyg, räcker det med det jag fick från veterinären som sitter i stamtavlan, eller måste jag be om ett separat intyg från vet?
- annat?
 
Okej hörni, jag behöver hjälp. Glad i hågen anmälde jag oss till en tävling i startklass i somras, hunden åkte på semester till orten där vi skulle tävla, jag åkte efter glad i hågen och glömde stamtavlan hemma (!) så vi fick vackert stryka oss. Nu håller jag på och anmäler oss till tävlingar i höst, och behöver alla tips och tricks ni kan komma på! Jag har tävlat nån gång på stenåldern men är supernervös och är uppenbarligen förmögen att glömma både mitt eget huvud och hunden, så jag behöver lite stöd... inriktad på att de första tävlingarna bara blir lärpengar, så jag har tänkt anmäla till tre tävlingar tre helger i rad i oktober. Är det en bra plan tror ni?

Alltså: måste ha med:
- stamtavla
- vaccinationsintyg, räcker det med det jag fick från veterinären som sitter i stamtavlan, eller måste jag be om ett separat intyg från vet?
- annat?

Medlemskort! Om alla vaccinationer finns antecknade i stamtavlan tar du med den.
 
Åh vad det är bra för motivationen att gå kurs! Vi har börjat en tävlingslydnadskurs och var på vårt första tillfälle igår. Hunden har inte gjort nåt sen i juni förutom motion, men plötsligt kan han både springa och gå med apportbocken i munnen, och även hålla till loss-kommando. :bump::banana: Duktig långsnok! Nu återkom ett litet hopp om att vi faktiskt ska ha någotsånär färdiga moment när vi ska tävla den 7/10. :D
 
Åh, där var jag anmäld, men partnern ska jobba, och kombinationen 2-åring och tävling kändes ogörlig. O_o:D Hoppas det går bra för er! Har ni tävlat mycket tidigare?

Äsch, vad synd! Nej, väldigt sporadiskt. Vi började i startklass förra sommaren men då var vi väldigt gröna för uppgiften, hoppade över apporten som moment våra fyra första starter och lite sånt. Vi börjar teama ihop oss alltmer men han är väldigt het med en räv bakom örat, så han är en utmaning. Vi har tävlat sex gånger på ett och ett halvt år, satsade på att ta titeln nu under hösten men det körde ihop sig planeringsmässigt, så av tre anmälda tävlingar kommer vi bara delta i en så som det ser ut just nu.

Vilken klass är ni i? Visst har du collie?
 
Äsch, vad synd! Nej, väldigt sporadiskt. Vi började i startklass förra sommaren men då var vi väldigt gröna för uppgiften, hoppade över apporten som moment våra fyra första starter och lite sånt. Vi börjar teama ihop oss alltmer men han är väldigt het med en räv bakom örat, så han är en utmaning. Vi har tävlat sex gånger på ett och ett halvt år, satsade på att ta titeln nu under hösten men det körde ihop sig planeringsmässigt, så av tre anmälda tävlingar kommer vi bara delta i en så som det ser ut just nu.

Vilken klass är ni i? Visst har du collie?

Vi är också i startklass (eller ja, har ju inte startat än :cautious:). Jag har en långhårig colliehane och börjar äntligen få lite tid för hundträning efter ett stort och enormt tidskrävande projekt som ordförande i rasklubben (och innan dess barn och köp av hus och giftermål och lite såna små detaljer). Han är enormt bussig och arbetsvillig, men vi har egentligen inga färdiga moment och är sjukt ovana vid tävlingssituationen, så det kan gå hur som helst tänker jag. Hade tänkt tävla redan i september och få lite rutin, men det enda som fanns i närheten av oss var rallytävlingar, och jag har insett att det inte funkar så bra för oss att växla mellan de två formerna. Så nu handlar det om att anmäla till en massa tävlingar så jag får en spark i baken att faktiskt träna ordentligt också.
 
Vi är också i startklass (eller ja, har ju inte startat än :cautious:). Jag har en långhårig colliehane och börjar äntligen få lite tid för hundträning efter ett stort och enormt tidskrävande projekt som ordförande i rasklubben (och innan dess barn och köp av hus och giftermål och lite såna små detaljer). Han är enormt bussig och arbetsvillig, men vi har egentligen inga färdiga moment och är sjukt ovana vid tävlingssituationen, så det kan gå hur som helst tänker jag. Hade tänkt tävla redan i september och få lite rutin, men det enda som fanns i närheten av oss var rallytävlingar, och jag har insett att det inte funkar så bra för oss att växla mellan de två formerna. Så nu handlar det om att anmäla till en massa tävlingar så jag får en spark i baken att faktiskt träna ordentligt också.

Ordförande i collieklubben? Huuh, inte avundsjuk.

Ja, anmäl på vettja! Är ju väldigt motivationshöjande tycker jag när man har ett specifikt mål (datum) att vara redo inför. Och är man inte redo just då är det ju inte hela världen! Vi var ju inte alls redo när vi började men jag insåg att jag var tvungen att sparka ut mig själv på tävlingsbanan ändå, för att ta itu med min nervositet. För fy bövelen så nervös och stel jag blir. :p Men nu börjar det släppa lite!
 
Ordförande i collieklubben? Huuh, inte avundsjuk.

Ja, anmäl på vettja! Är ju väldigt motivationshöjande tycker jag när man har ett specifikt mål (datum) att vara redo inför. Och är man inte redo just då är det ju inte hela världen! Vi var ju inte alls redo när vi började men jag insåg att jag var tvungen att sparka ut mig själv på tävlingsbanan ändå, för att ta itu med min nervositet. För fy bövelen så nervös och stel jag blir. :p Men nu börjar det släppa lite!

Hehe, japp. Det var ett.... intressant år. :angel:

Jag är också helt fruktansvärt nervös bara nu när jag tänker på det, och enda sättet att hantera det på är ju att börja tävla.
 
Hehe, japp. Det var ett.... intressant år. :angel:

Jag är också helt fruktansvärt nervös bara nu när jag tänker på det, och enda sättet att hantera det på är ju att börja tävla.

Exakt. Vi har lite träningstävlingar på klubben också som vi kommer delta i nu i höst, ni kanske också har något sånt? Tycker det hjälper lite.
 
Lite uppdatering från mig då! *Lång novell-varning, ni kan scrolla ner till sista stycket för att läsa det som faktiskt betyder nåt!*

Missade 3(!!) starter pga att lydnads-corven kom i löp en månad tidigare än beräknat :arghh:. Hon kändes super-fin på träningarna och jag började få lite ordning på mig själv också och en vecka innan första tävlingen i E-tuna med två starter kommer fröken i löp = jag får inte tävla :cry:. Missar också att tävla på klubben men är där som skrivare för startklass vilket var jätte-nyttigt och roligt.
Det blev lite sporadisk träning under och efter löpet då jag tappade suget lite efter att ha fått ställa in tävlingar, hamnade på nåt mystiskt sätt på agility-plan när jag egentligen åkt till klubben för att köra lydnad :angel:. En och en halv vecka innan tävlingen i Strängnäs kom jag på att vi nog måste köra igenom lite lydnad också, vi plockade upp det rätt bra även om hon inte kändes riktigt lika bra som när vi var igång innan löpet.

Strängnäs i onsdags då! Vi verkar ha lite oflyt med kvällstävlingar, denna gången var inte domaren sen; han dök öht inte upp. De hade himla flyt och lyckades ringa in en domare som säkert åkte till oss på plats med ilfart men vi blev ändå säkert över en timme sena.

Följsamhet - matte lite dålig och går iväg i lite väl raskt tempo, måste jobba på att ha samma tempo som i träningen men det säkert nerverna.. Har inte fått en ordentlig banvandring av följsamheten och inte tittat på de före heller så blir mer och mer osäker ju närmare kanten på tävlingsbanan vi kommer och när TL säger halt och helt om så tänker jag att han glömt språngmarschen. Icke, vi ska tydligen tillbaka och sen blir det språngmarsch och halt. 7.5 p

Inkallning - Nessie helt super-bra, enda lilla negativa är ett litet glädjeskutt i avslutet! 9,5 p

Sitt under marsch - Nessie jätte-duktig men lite mutter/gnäll just när hon sätter sig.. 9 p

Apport - Helt klockren men sätter sig lite bakom och jag får "moment avlutat" från TL istället för "ta apport" och Nessie känner min förvirring och släpper apporten. 7 p

Fjärrdirigering - Lägger sig något långsamt (som vanligt) men annars bra 8 p

Hopp över hinder - Tycker Nessie gör det bra, lite skutt på avslut och på protokollet stod det islag också men det var inget jag noterade själv. 8 p

Helhet - Min känsla är att det inte är så bra då TL distraherar mig lite då han säger fel mer än en gång och Nessie känner att matte inte riktigt vet vad hon gör och blir lite osäker. Kommer på mig själv efter första momenten och försöker fokusera på vad jag ska göra och inte bli distraherad av en förvirrad TL och försöker rädda upp det minskade förtroendet hos Nessie mellan momenten. Fick 9 poäng!

Total: 165,5 poäng och uppflytt!!! :banana: Nästa helg blir det KM på klubben och jag ska försöka vara en bättre förare och ha ordentlig fokus på min hund och inte bli distraherad av eventuella saker runtomkring när vi är inne på banan. Troligen blir det vår sista tävling för i år om allt går enligt planerna.

41109625_10215727888184429_311835151338307584_n.jpg
 
Lydnadskurs igår med blåräven. Oj så fint hon gick :love: Vi tränade på cirkusmomentet inför klass 3. Eller ja, vi tränade på första delen, att springa snabbt som satan, runda en kon tight och springa tillbaka mellan två hopphinder :D Hon var jätteduktig!
Tränade även på apportdelen i momentet, att hon ska i farten plocka upp den från marken. Problemet är att den får så högt värde att hon inte tycker det är värt att släppa den för belöningen :p Men jag snodde leksaken en gång, retades järnet med henne och nästa gång, jävlar vad hon släppte apporten och satsade på att få tag i leksaken innan mig :devil::heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 839
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp