Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Fråga

Vad var ni för olika kommandon på de olika momenten? Tänker framförallt på de olika bytena i fjärren, inkallningen och typ sitt/ligg under marsch.

Jag har sån fantastisk fantasi. :D
Inkallningen: "Lasse hit". För Gibbs har det mest blivit ett "BIIIIIIBS!" i extrem tonart. :angel:
Fjärr: "Ligg" (+ handrörelser). "Fot" vid uppsättandet.
Sitt under marsch: "Stanna" (de sätter sig ju automatiskt när man stannar eftersom de är i fotposition tills TL säger att man ska kommendera).

OBS att detta är startklass.
 
Varning för skryt. Idag gjorde vi vår andra start i startklass och lyckades även denna gång få uppflytt men den här gången skrapade vi ihop hela 182 poäng (av 200 för den oinsatte). Vi fick lite nedslag på följsamheten och lätt tugga vid apporteringen så det jobbar vi vidare med. Fick 9 på helheten med orden piggt ekipage med mycket energi (kanske lite för mycket energi)

Känner mig stolt över mitt yrväder.
Nu har vi en tävling kvar i år. Blir det ett LP så pausar vi för i år och går in helhjärtat för brukset till våren istället
 
Varning för skryt. Idag gjorde vi vår andra start i startklass och lyckades även denna gång få uppflytt men den här gången skrapade vi ihop hela 182 poäng (av 200 för den oinsatte). Vi fick lite nedslag på följsamheten och lätt tugga vid apporteringen så det jobbar vi vidare med. Fick 9 på helheten med orden piggt ekipage med mycket energi (kanske lite för mycket energi)

Känner mig stolt över mitt yrväder.
Nu har vi en tävling kvar i år. Blir det ett LP så pausar vi för i år och går in helhjärtat för brukset till våren istället

Vilka poäng! Bra jobbat!
 
  • Gilla
Reactions: Is
Alltså jag känner mig så korkad. Startklass: 160 p och över innebär uppflytt. Dvs en får tävla i klass 1. Varför fortsätter ni tävla i startklass när ni fått uppflytt? Är det för titeln? Behöver en alltså få tre uppflyttningsresultat i varje klass för att få titeln?
 
Alltså jag känner mig så korkad. Startklass: 160 p och över innebär uppflytt. Dvs en får tävla i klass 1. Varför fortsätter ni tävla i startklass när ni fått uppflytt? Är det för titeln? Behöver en alltså få tre uppflyttningsresultat i varje klass för att få titeln?

japp, det är ett uppflyttningsresultat som behövs för att få starta i nästa klass, men 3 för att få titel :).

Kan gissa att många stannar kvar i klassen antingen för titeln eller för att få mer tävlingserfarenhet innan man avancerar :) .
 
japp, det är ett uppflyttningsresultat som behövs för att få starta i nästa klass, men 3 för att få titel :).

Kan gissa att många stannar kvar i klassen antingen för titeln eller för att få mer tävlingserfarenhet innan man avancerar :) .

Precis! Finns ingen anledning att jäkta heller tänker jag. Allt för mycket hets idag om att snabbt som attans ta sig upp i klasserna. Upplever att många tycker att en hund är bättre desto snabbare den tagit sig upp i klasser (typ oavsett gren). Själv tänker jag att även om man får ett uppflyttningsresultat så kan man ju vilja vara kvar i klassen för att fortsätta känna av och utvecklas just där. Öka självförtroende kanske, eller bara skaffa sig massor av erfarenhet. :D
 
Jag har ett uppflytts-resultat kvar för titeln men kommer inte flytta upp förrän vi börjar sätta följsamheten bra och vi måste ju dessutom hinna träna in samtliga klass 1 moment, eller iallafall de flesta innan vi startar i den klassen :p.
 
SÅ besviken efter dagens tävling! Jag försöker verkligen inte att ta ut något i förskott på tävling men allting kändes så bra. Två uppflyttningsresultat på raken med fina poäng, och nu tävling på hemmaklubben framför vänner och träningskompisar. Klart att jag hade hoppats ro hem titeln. Men icke. Jättefina poäng, men jag tappade honom helt (igen) på följsamheten där vi bara fick en femma vilket ledde till 155,5 totalt. Så otroligt bitter jag kände mig vid prisutdelningen.

Jag visste ju att följsamheten gått dåligt, det var idel nos i backen och en meter framför trots kroppshjälp och dubbelkommandon. I språnget fick jag ändå med honom och tyckte att vi gjorde ett fint avslut men upptäcker i kommentarerna att han inte hade satt sig ner vid halten. :( Jag ser ju inte eftersom jag försöker hålla blicken fram och han är så liten. Jävla skit. Så otroligt besviken att jag bara tog papperna, satte mig i bilen och körde (och tjöt, jag hade visst peppat upp detta alldeles för mycket).

Det är ju inte första gången det händer och det är så otroligt frustrerande. Han är alltid hur fin som helst på uppvärmningen men så tappar jag honom när TL säger "framåt marsch". Vi startade som nr 10 och dofterna från de som gått tidigare verkar bli alldeles överväldigande.
 
Gräver upp denna tråden igen!

Nessies valpar har hunnit bli sex veckor och vi tränar på lite smått här hemma. Har börjat lägga in så vi kör en längre sträcka fotgående på promenaderna då det varit lite av en svaghet tidigare. Det har gett resultat, få se om det märks sen på tävling också. Tänkte försöka ta mig iväg på tisdag och köra lite med träningsgruppen på klubben för att få lite miljöombyte.
Vi är anmälda till tävling annandag jul, sen 27:e januari och 3:e februari och man borde ju lyckas knipa sista uppflyttet i startklass hoppas jag. Går alla tävlingarna bra och jag känner att det sitter så blir det nog till att anmäla i klass 1 sen, annars kör jag nån tävling till. Drömmen är att få 9 eller mer i fritt följ på nån av tävlingarna eller helst alla :D.
Jag har hunnit med att bli klar tävlingsledare också trots sömnbrist och noobighet, hoppas på att slippa vara det för klass 2 på första taget iallafall då jag har sämst koll på den klassen. Startklass kör jag ju, klass 1 har jag börjat nosa på och klass 3 var jag ju tvungen att lära in för examinationen men klass 2 har jag liksom knappt hunnit kika på..

Hur går det för er andra?
 
Var håller lydnadsfolket på buke hus? Har ni gått i vinter-ide? :p

Jag och Nessie åkte och tävlade idag på Östhammar BK och det gick väl sisådär. I träningen så har Nessie varit väldigt ovillig i fjärren, både till att lägga sig och att ligga kvar tills matte ger annat kommando. Annars så har vi väl tränat på en del men lagt mest fokus på att det ska vara roligt och på fotgåendet.

Följsamhet Jag drar på i rätt raskt tempo då underlaget är ojämnt och bitvis halt och jag hoppas mest på att det ska vara över snart utan att jag står på näsan. Har inte riktigt koll på Nessie då jag är upptagen med att hålla mig på benen. 9p

Inkallning Nessie sköter sig klockent och kommer som skjuten ur en kanon, farten gör att hon missar att bromsa in på matte och hon gör ett ovanligt snyggt avslut där hon nästan sladdar in. 10p

Sitt under marsch kommer jag inte ihåg riktigt men den gick väl okej, fick kommentaren något långt fram. 8,5p

Apportering Nessie leker kanonkula igen men lyckas plocka apporten i förbifarten men missar matte och springer lite långt förbi i farten, ställer sig brevid iallafall och släpper apporten. 7p

Fjärrdirigering Här går det faktiskt vägen även om själva läggandet var långsamt och motvilligt. 8p

Hopp över hinder Ska vara Nessies paradgren egentligen men eländes corven tar upp rumpan något och är verkligen på helspänn innan hon får kommendering av mig varpå hon hoppar som skjuten ur en kanonkula och swishar förbi matte i världens fart gör extra looop men kommer och sätter sig sen när hon får ett extra kommando. 6.5p

Helhetsintryck Haha, Nessie har verkligen varit ett yrväder mellan momenten, börjat jaga snökokor matte råkar sparka upp, äta snö, springer runt yvigt och matte har svårt att få hennes fokus såpass att vi kan inta utgångsposition innan flera moment. Väldigt glad vovve iallafall men väldigt busig, eftersom jag råkar skratta åt hennes upptåg efter första momentet så blir hon bara värre och värre nedrans clown-hund! Hade jag lyckas hålla ihop mig själv så hade det troligen gått bättre. 6p

TOTALT: 159,5 poäng!!! Ett halvt poäng från uppflytt, jag var dock inte så besviken då jag trodde vi fått betydligt sämre poäng.

I efterhand så hade Nessie behövt en runda på agilityplan eller tio dagen innan eller på morgonen för att ladda ur sig den värsta överskottsenergin. Å andra sidan hade jag en riktigt riktigt laddad och överentusiastisk hund och jag försöker ta med mig det till nästa tävling (alltså känslan av hur kul hon tycker det är, nästa tävling ska jag försöka se till att hon inte har lika mycket överskottsenergi). Väldigt nöjd över att ha fått en nia i följsamheten då det är nåt vi hela tiden måste jobba med.

Nessie som ser lagom oskyldig ut efter tävlingen:
49132484_10216528017507162_2704466577587175424_n.jpg



49180811_10216528017787169_6685019426883895296_n.jpg


Den 27:e januari är det dax igen, dåhoppas jag att vi ska lyckas plocka det sista uppflyttet och få titeln..
 
Kollade på sbktävling igår och såg att det 38(!!!) anmälda i startklassen den 27:e, jag hoppas det blir flera domare annars kommer jag inte hem förrän efter midnatt då det är en kvällstävling (vilket jag missat när jag anmälde mig) :meh:.
På klubbens tävling är det hittills "bara" 24 anmälda men anmälan har inte stängt än.. Just nu hoppas jag bara på att få uppflyttspoäng så kan vi harva i 1:an istället där det betydligt färre deltagare typ under 10 på alla jag sett. Inte alls jätte-sugen på att tävla just nu, träningen har knappt blivit av då det varit halvstorm ute, isbana överallt och kallt :yuck:.
 
Det blev inte en enda lydnadstävling förra året. Jag har hamnat i något skräcktänk angående det, precis som jag har inför brukset. Himla tråkigt.

Men nu har jag tagit mig i kragen och anmält mig till två starter i Juli! Nu är det bara att slipa på momenten tills dess. Vittringen är det som gör mig mest orolig, bara för att jag har svårt att träna det själv och vill inte besvära andra med att hjälpa mig.
 
Det blev inte en enda lydnadstävling förra året. Jag har hamnat i något skräcktänk angående det, precis som jag har inför brukset. Himla tråkigt.

Men nu har jag tagit mig i kragen och anmält mig till två starter i Juli! Nu är det bara att slipa på momenten tills dess. Vittringen är det som gör mig mest orolig, bara för att jag har svårt att träna det själv och vill inte besvära andra med att hjälpa mig.

Jag känner samma här, att jag skulle behöva lite träningssällskap och kommenderingshjälp. Har kört nån gång i träningsgrupp på klubben men det tar så himla mycket tid, jag vill liksom träna effektivt och dessutom ligger typ alla i klass 3 eller har kört i evigheter. Jag har precis börjat slipa så att jag ska komma runt en klass 1 :o.
Har träningstävling på onsdag så få se hur vi ligger till och så ska jag gå en klass 1 kurs i vår. Var på föreläsning i veckan om "planera för kvalitet i träningen" och då sa hon att man ska börja planera för klass 3 redan från början om man vet att det dit man vill, vilket naturligtvis är lätt om man redan varit uppe och kört klass tre men för mig som tävlar för första gången nånsin inom hundsport med Nessie har ju börjat inse att man gjort en hel del missar på vägen så man får ju hålla på att träna om en massa smågrejs man inte tänkt på från början.
Kikar lite på en tävling i april men tror inte vi hinner bli klara med alla moment tills dess, fast om jag anmäler oss så lär vi nog träna på bättre än om jag inte anmäler oss. Vi har svårt med rutan och den nedrans fjärrdirigeringen görs oftast under högljudda protester 😖.
Du får väl hojta till om du vill ha hjälp, som TL behöver jag träna på fixa vittring smidigt också så för min del skulle det bara vara bra med lite träning på att hantera dom. Visst höll du också till i sthlm?
 
Jag känner samma här, att jag skulle behöva lite träningssällskap och kommenderingshjälp. Har kört nån gång i träningsgrupp på klubben men det tar så himla mycket tid, jag vill liksom träna effektivt och dessutom ligger typ alla i klass 3 eller har kört i evigheter. Jag har precis börjat slipa så att jag ska komma runt en klass 1 :o.
Har träningstävling på onsdag så få se hur vi ligger till och så ska jag gå en klass 1 kurs i vår. Var på föreläsning i veckan om "planera för kvalitet i träningen" och då sa hon att man ska börja planera för klass 3 redan från början om man vet att det dit man vill, vilket naturligtvis är lätt om man redan varit uppe och kört klass tre men för mig som tävlar för första gången nånsin inom hundsport med Nessie har ju börjat inse att man gjort en hel del missar på vägen så man får ju hålla på att träna om en massa smågrejs man inte tänkt på från början.
Kikar lite på en tävling i april men tror inte vi hinner bli klara med alla moment tills dess, fast om jag anmäler oss så lär vi nog träna på bättre än om jag inte anmäler oss. Vi har svårt med rutan och den nedrans fjärrdirigeringen görs oftast under högljudda protester 😖.
Du får väl hojta till om du vill ha hjälp, som TL behöver jag träna på fixa vittring smidigt också så för min del skulle det bara vara bra med lite träning på att hantera dom. Visst höll du också till i sthlm?
Jag tränar alltid för att eventuellt komma upp i klasserna, jag blir lätt uttråkad om jag träningsmässigt ska harva i startklasserna. Har precis börjat leka lite rally med Asni och kör från början med att träna högerhandling, snurrar åt båda hållen etc. Mitt största problem är att jag får sådan prestationsångest över att tävla. Rally funkar för då får jag fjanta mig och prata hela tiden vilket stillar nerverna, agility är typ den mest ödmjuka sport som finns eftersom man för jämnan diskar sig bredvid SM-ekipage. Men lydnad och bruks, där är allt så ordnat, så städat, så precist. Då tar nerverna över.

Japp, vi håller till i stockholm! Norrort. Vore ju super om vi kunde hjälpa varandra :D
 
@Fisherling ja, det svårt när man börjar på noll, även om man har ambitionen så får man ju erfarenhet allteftersom ju längre man håller på. Föreläsaren i veckan sa att ha tagit upp en hund till högsta klassen är lite som doping när man börjar på nästa hund, man har en enorm fördel jämfört med de som är helt nya, kul jämförelse men stämmer nog ganska bra 😁.
Vi bor också norrut mot Bålsta, nu i det här vädret tränar vi en del i hundhallen i Väsby 😋.
 
Debuterade i startklassen med min lilla i lördags. Lite smådetaljer här och där som inte klaffade och sen så hoppade hon inte hindret, vilket var oväntat. Men med tanke på att hon fick sitta i bilen ett par timmar innan start, liten trång hall med publik tätt inpå (aldrig haft publik) så får jag väl ändå känna mig nöjd med prestationen. Hon var förvånansvärt obrydd ändå om det hela och höll ihop bra genom programmet men det syntes att hon var trött för hon presterade inte alls så bra som hon kan.

Nu vet vi vad vi ska jobba vidare på; uthålligheten i fokuset och fortsätta traggla med apporteringen...

Domaren och övriga funktionärer tyckte att hon var en härlig hund med potential så det känns ju kul att höra :love:

Följsamhet: 7 (startskall, dålig halt (flöt iväg för hon fick syn på tejpmarkering på golvet som hon tvunget skulle undersöka))
Inkallning: 8 (lägger sig, dk för att sätta upp henne igen)
Sättande under marsch: 9 (plogar något)
Apport: 6 (tuggar, sitter snett)
Fjärr: 10
Hopp: 0 (hoppar ej)
Helhet: 8,5 (fokuserar på tejpmarkeringar på golvet)
Slutade med 142,5p och 7e-placering.

Nu blir det att träna på till nästa tävling, dröjer dock typ en månad innan vi har tid att åka.
 
Blidde ingen träningstävling för oss då det snö med skare så pga underlaget så ställdes det in. Nessie har kommit i löp också, inte för att hon brukar bry sig men av hänsyn till andra så håller vi oss borta från träningen på klubben.
 
Tränade i hyrd hall idag med rävarna. Eftersom jag anmält Tinja till två starter i lydnadsklass 2 i sommar så gäller det att skaka loss rosten, blev ju inte en enda lydnadstävling förra året :angel:

Hon är så taggat på träning! Dock har tiden gjort att hon gärna vill gå för långt fram i fria följet, och ingång med apport blir sned, så det är saker vi kommer jobba på först och främst.

Asni körde jag bebisfot med, grunder grunder grunder. Allt i den nya kursens anda, får vi se i vilket metod vi landar. De sätten krockar inte, så det gör inget att öva på två samtidigt :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 376
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp