Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Nu har jag en fundering på vad ni har för utrustning och vilken klass ni kör i?
Jag har hittills bara samlat på mig lite olika apporter i trä, koner till rutan, "hattar " och så diverse leksaker då som belöning (till min hund som egentligen är mest godisdriven men försöker jobba in det :p). Har också en trick n train maskin som vi köpt in till agilityn egentligen men har testat den lite i sändandet till rutan och i fjärren ibland.
Nu tänkte jag inhandla en sån där pinne (man sticker ner i marken) man kan sätta upp belöning på att ha tex i rutan ute eller börja jobba lite på framåtsändande, tänker att den inte syns så bra på avstånd och att den är en bit över marknivå så hunden inte börjar sniffa runt efter belöning på marken. Sen tror jag jag kanske ska köpa vittringspinnar också och börja lite smått med det även om det ett bra tag kvar dit och en metallapport då Nessie haft så kämpigt med apporteringen så känns det som man vill börja introducera den i väldigt god tid. Tänkte kolla här om det nåt mer jag kanske skulle fundera på att inhandla på en gång?

Så vad har ni i ert tränings-kit?
 
Nu har jag anmält oss till vår första klass 1 tävling i mitten av april. Pga att jag varit lite slö på att träna så är fotgåendet lite svajjigt, det har mest(bara) blivit agilityträning när vi kört inomhus. Dock så börjar rutskicket ta sig, jag har hittills bara haft koner men ska nu lägga till band också, runda kon funkar också, ställande och så har jag valt att satsa på sättande under gång funkar bra egentligen är det gruppmomentet jag inte kunnat träna på alls och risken är att jag har en övertaggad voffande hund där :meh:. Ska försöka komma iväg på träning på klubben imorgon och se om vi kan testa det.
 
Imorgon är det dax för första klass 1 tävlingen och träningen har väl inte gått sådär superbra :nailbiting:.

Rutan har fungerat riktigt bra men jag har kört för kort avstånd till den så när jag kör på rätt avstånd vill hon lägga sig en meter framför rutan. Sen så är det inte alltid hon ens ser rutan och konen då jag gjort misstaget att plocka fram grejjerna när hon är på plats, i efterhand har jag kommit på att det bättre att lämna Nessie inne eller i bilen medans jag plockar fram grejjerna så hon ska lära sig söka av omgivningen. Försöker se morgondagens tävling mer som en träning då det inte känns som om vi är riktigt klara för klass 1 än.
 
Det blev så himla sent med allt igår så jag hann knappt få nån sömn innan det var dags att gå upp men vi kom iväg iallafall. Vi åkte och tränade en snabbis agility-träning på morgonen för att Nano som skulle få sitta mest i bilen skulle få ösa ur sig lite och tränade lite med Nessie också när man ändå var på plats.

Väl på plats så känns Nessie ovanligt lugn och inte alls taggad, kan bero på att matte var ganska opepp också (eller att vi tränade lite för mycket i agilityn). Fria följet var dåligt, hon var inte alls med och svävade ut en del och nästan i alla moment fick jag ge extra eller dubbelkommandon då fröken satt och drömde sig bort eller tittade på annat och missade att matte kanske sa nåt därborta. Rutan nollade vi precis som jag trodde men hon sprang iallafall mot den och stannade nån meter innan så det ju en början iallafall.
Vi fick en 10:a på gruppmomentet, min hund var för en gångs skull nöjd med att bara sitta still och slappa vilket inte alls är likt turbo-corven!
Jag är nöjd ändå, det var en flytig tävling och jag har tränat pinsamt lite så jag är glad att vi tog oss igenom 9 av 10 moment! Dessutom skötte sig Nano utmärkt på nytt ställe med främmande hundar och människor och charmade in sig hos folk.

Poängen räckte iallafall till ett tredjepris med en poäng till ett andrapris, vi blev väl 5:a av 6 startande så jag är nöjd med tanke på att det första tävlingen i klass 1.

56819101_10217311814421595_2172008740188848128_n.jpg


57009116_10217311814181589_1410862852264165376_n.jpg


Den 28:e försöker vi igen, dagen innan tävlar vi i rally för första gången :D.
 
Hur har ni tränat in följsamhet/fritt följ? Har en hund som är ganska följsam men hon är gärna lite för långt ut och hon hänger inte riktigt med i högersvängarna. 🙈
 
Om ni inte kommit igång förrän på slutet så skulle jag satsa på bättre uppvärmning. Hur värmer du upp idag?
Just nu kör vi bara rally men tänkte att lydnaden skulle vara kul att testa på. :angel:

Jag tycker ändå att jag värmer upp ordentligt så hon är pepp och med på uppgiften. Går in på banan så dör hon.. Det har ju mest med mina nerver att göra och lite därför vi vill testa något nytt. Så vill gärna höra hur ni värmer upp för att få en så bra start som möjligt. :)
 
Träning på klubben idag, ingen i träningsgruppen behagade att dyka upp då de var upptagna (eller om det berodde på regnet) vilket är synd för jag hade behövt träna på att kommendera. Sen kan det ju vara så att en del ska tävla på lördag och inte känner för att träna ett pass så tätt inpå.
Nessie fick köra rutan, körde den igår också när vi var på agilitytävling med Nike då hon behöver lära sig hitta den olika miljöer. Sen så började jag träna in nytt kommando på konen då jag har haft " runt" innan men det har jag i agilityn också så det ju bara en tidsfråga innan hon tar hopphindret istället om den står lägligt till, nu blev det "konen" istället så kanske jag kommer ihåg det :p. Fjärrdirigeringen börjar äntligen ta sig lite och så riktigt bra fotgående där matte jobbar på att få bort lite ticks jag börjat med i rallylydnaden.
Nano fick också hänga på och hon är ju knappt tränad mer än att hon sätter sig bra i fotposition men vi skulle nog ta oss igenom en startklass utan alltför mycket träning. Idag var hon jätte-duktig iallafall det lilla vi körde vilket var hopp över hinder, inkallning, fjärr och lite fot.

Senaste tävlingen med Nessie gick jätte-kasst, vilket inte alls var hennes fel utan mattes, så jag valde att stryka mig från klubbens tävling på lördag då jag ska vara TL i två klasser för första gången och kände att det blir inte riktigt rättvist att försöka klämma in en start med Nessie om jag kommer ha mycket annat i huvudet. Jag har kommenderat fruktansvärt lite, är med i två träningsgrupper men ändå är det svårt att få till det då de gånger jag kunnat så har det ställts in pga väder eller annat så det var flera veckor sen jag tränade med nån sist. Så jag kommer få sitta och gå igenom de klasser jag ska TL:a ordentligt nu innan lördagen, startklassen är nog inga större problem men i klass 3 så ska man ju komma ihåg en massa, typ läggande i start av inkallning, kolla om de lägger eller ställer hunden först i rutan (om inte domaren väljer att ta det på genomgången innan) påminna om skiftena i z m.m. Jag har ju inte kommenderat klass tre sen examinationen i höstas 🤪. Som tur är vi två TL så jag har sagt att hon får ta fritt följ och gruppmomentet iallafall så får vi se hur vi delar på resten.
 
Just nu kör vi bara rally men tänkte att lydnaden skulle vara kul att testa på. :angel:

Jag tycker ändå att jag värmer upp ordentligt så hon är pepp och med på uppgiften. Går in på banan så dör hon.. Det har ju mest med mina nerver att göra och lite därför vi vill testa något nytt. Så vill gärna höra hur ni värmer upp för att få en så bra start som möjligt. :)

Skaffa en startrutin! Ger trygghet åt både dig och henne. Typ denna leksaken får du bara efter tävling. Det här kopplet använder vi. Vi kör alltid lite snurrar/apport/det moment som gör henne pepp precis innan. Och bygg förväntan på att när du är så där tråkig och konstig dvs när ni tävlar, då baskemig blir det party och hallaballoo efteråt!
 
Just nu kör vi bara rally men tänkte att lydnaden skulle vara kul att testa på. :angel:

Jag tycker ändå att jag värmer upp ordentligt så hon är pepp och med på uppgiften. Går in på banan så dör hon.. Det har ju mest med mina nerver att göra och lite därför vi vill testa något nytt. Så vill gärna höra hur ni värmer upp för att få en så bra start som möjligt. :)

Då skulle jag träna just det, alltså ingångar på tävling. Värm upp som du brukar och agera sedan som om ni blir inropade och uppställda på markering. Sen tokberömmer du. Bäst är om någon kan kommendera in dig, så att det blir lite tävlingsaktigt.
 
Min hund har tyvärr börjat bygga på sig skotträdsla vilket gjort att jag helt tappat sugen för tävling. Det skjuts ju inte på lydnadstävlingar men gissa hur många bk som ligger nära en skjutbana? Det är så jäkla trist när min träningsgalna hund plötsligt bara vill gå till bilen när vi tränar för att det skjuts. Ingen ska lasta uppfödaren, det är fritt i hans släkt från skotträdsla, det är väl bara den här genetiska rädslan i rasen som ibland ploppar upp trots att en gjort allt en kan både som uppfödare och valpköpare... Nu är det inget som påverkar honom i vardagen alls, och ett par skott fixar han, men han bygger på sig och luften går ur honom om det skjuts under en längre tid. Blääää.
 
Min hund har tyvärr börjat bygga på sig skotträdsla vilket gjort att jag helt tappat sugen för tävling. Det skjuts ju inte på lydnadstävlingar men gissa hur många bk som ligger nära en skjutbana? Det är så jäkla trist när min träningsgalna hund plötsligt bara vill gå till bilen när vi tränar för att det skjuts. Ingen ska lasta uppfödaren, det är fritt i hans släkt från skotträdsla, det är väl bara den här genetiska rädslan i rasen som ibland ploppar upp trots att en gjort allt en kan både som uppfödare och valpköpare... Nu är det inget som påverkar honom i vardagen alls, och ett par skott fixar han, men han bygger på sig och luften går ur honom om det skjuts under en längre tid. Blääää.

Men vad trist! Har faktiskt bara råkat ut för det en gång, då fick ekipagen själva välja om de ville ha full återbetalning eller starta ändå.
 
Men vad trist! Har faktiskt bara råkat ut för det en gång, då fick ekipagen själva välja om de ville ha full återbetalning eller starta ändå.

På tävling har vi sluppit, det är på träning det har hänt hittills, men det gör att jag tappar motivationen till att träna tyvärr. En vet ju aldrig riktigt om arrangören kan garantera skottfria tävlingar.
 
Fick stryka Nessie från träningstävlingen ikväll då det krockar med ett möte med vår samfällighet (jag är kassör så känner att jag kanske måste vara där :p).

Var på lydnadskurs igår, det var nyttigt men jag känner verkligen inga positiva vibbar alls från en av instruktörerna. Efteråt kände jag att det kanske inte ens lönt att hålla på med det här då det vart så himla negativt i slutet (samtidigt så måste de ju ge kritik, hur ska man annars bli bättre). Var inte särskilt ledsen att stryka mig från träningstävlingen då jag just nu har så negativa känslor med lydnaden så det var väl lika bra.
Sen hjälper det verkligen inte att vi haft två tävlingar nu som verkligen känts " dåliga", jag har varit låg innan pga annat och då blir det en dålig känsla på plan. Jag har iallafall en tävling till inbokad om nån vecka och då hoppas jag att det ska bli en bättre känsla.
 
Fick stryka Nessie från träningstävlingen ikväll då det krockar med ett möte med vår samfällighet (jag är kassör så känner att jag kanske måste vara där :p).

Var på lydnadskurs igår, det var nyttigt men jag känner verkligen inga positiva vibbar alls från en av instruktörerna. Efteråt kände jag att det kanske inte ens lönt att hålla på med det här då det vart så himla negativt i slutet (samtidigt så måste de ju ge kritik, hur ska man annars bli bättre). Var inte särskilt ledsen att stryka mig från träningstävlingen då jag just nu har så negativa känslor med lydnaden så det var väl lika bra.
Sen hjälper det verkligen inte att vi haft två tävlingar nu som verkligen känts " dåliga", jag har varit låg innan pga annat och då blir det en dålig känsla på plan. Jag har iallafall en tävling till inbokad om nån vecka och då hoppas jag att det ska bli en bättre känsla.
Låt inte en person påverka din sinnesstämning i negativ riktning. Ta kritiken opersonligt, bara som ett tips på vad ni behöver träna mer på.

För att lyckas på lydnadstävling måste ni ha några bergsäkra 10-moment, och veta att ni får poäng på resten av momenten utan att ni har tur just vid tävlingen. Har ni kommit så långt brukar det bli ett förstapris.

Avståndet från startklass till klass ett är stort, och träningsmängden som behövs för uppflyttning i klass 1 är mycket större än den som krävs från valp till LD Start. Alltså, ge inte upp utan träna på!
 
@Liran jo, jag vet. Jag gick ju kursen för att det skulle bli kul men just nu känns det inte kul alls. Sen tog jag väldigt illa upp av att hon kallade min hund för "olydig " när hon är den lydigaste hunden på kursen, det som hon ser som olydnad är ju jag som varit dålig/otydlig med att instruera i. Det känns lite som om det glöms bort att alla kanske inte hållit på med lydnad i 100 år och framförallt känns det som om man skulle ha kommit med en färdig klass 1 hund till kursen. :( Tror egentligen det helt enkelt blev alldeles för mycket fokus på allt som var dåligt i två timmar och vad som var fel på min hund, min träning osv. Tror jag fick en positiv kommentar på hela passet..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 369
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp