Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

@Liran jo, jag vet. Jag gick ju kursen för att det skulle bli kul men just nu känns det inte kul alls. Sen tog jag väldigt illa upp av att hon kallade min hund för "olydig " när hon är den lydigaste hunden på kursen, det som hon ser som olydnad är ju jag som varit dålig/otydlig med att instruera i. Det känns lite som om det glöms bort att alla kanske inte hållit på med lydnad i 100 år och framförallt känns det som om man skulle ha kommit med en färdig klass 1 hund till kursen. :( Tror egentligen det helt enkelt blev alldeles för mycket fokus på allt som var dåligt i två timmar och vad som var fel på min hund, min träning osv. Tror jag fick en positiv kommentar på hela passet..
Se det som att instruktören väntar sig bättre av dig och hunden och alltså tycker att ni har potential, annars skulle hen inte fokusera på förbättringsområden.

Folk har yttrat sig kritiskt om min nuvarande hund, och om mig som hundförare. En del av genuin vilja att hjälpa oss att bli bättre, en del av avundsjuka tolkar jag det som, för jag har hela tiden varit övertygad om att det är en riktig diamant till hund jag har. Och hon har levererat vinster och placeringar tävlingsmässigt när vi har varit färdiga för klassen i fråga.
 
Känns fortfarande rätt motigt med lydnadsträningen men tvingade iväg mig själv att åka och träna med lydnadsgruppen nu på förmiddagen och tog även med Nano (som är husses blivande agilityhund).
Vi körde lite "rutan " och det gick superbra, även på lite längre avstånd, lite apport och lite lite fot, Nessie var taggad men duktig. Vi ska tävla rallylydnad ikväll så jag kände inte att vi behövde träna så mycket mer, var mest rutan jag kände att vi behöver försöka hålla uppe träningen på.
Nano tränade jag medans de satt och fikade, jag varnade för att hon kunde komma voffandes men hon skötte sig super. Bättre utan koppel än med! Vi gjorde egentligen alla momenten i startklass utom apporten som jag inte tränat på alls och hon gick som om hon aldrig gjort annat. Blev lite sugen nu på att anmäla henne till startklass så småningom, vi kanske ska börja kika lite på apporten först bara :p.

60204850_10217520395755998_4216584121373163520_n.jpg
 
Tredje tillfället på kursen idag, hade inte alls lust att åka och har knappt tränat sen förra gången men tog mig iväg ändå. Idag hade vi bara en kursledare men det var nästan mindre rörigt då, Nessie var faktiskt jätte-taggad och duktig och idag kändes det mycket mer positivt också då det även lyftes fram det som faktiskt var bra.
På fredag har vi tävling, eftersom vi knappt tränat så försöker jag ta det som ett träningspass. Skulle hon se rutan och ta den så skulle jag bli jätteglad. Det är det vi tränat lite på iallafall att jag passat på att ta med konerna och ställt upp på lite olika ställen när vi åkt iväg och hon har blivit mycket bättre på att se dem.
 
Jag behöver bolla lite tankar och hoppas på hjälp från er med mer vana 🙂

Jag har nyss fått hem min valp, som jag förhoppningsvis framöver ska komma ut och tävla med. Därav funderar jag på hur jag ska tänka med "kommandon" som än så länge bara är ord utan betydelse 😄

Hon är fin med sitt kontaktsökande och följsamhet, vilket jag förstärker så mycket som möjligt. Hon lystrar bra på sitt namn, som jag vill ha som uppmärksamhetssignal, inte inkallning. Hon kommer gärna, vad jag än säger och ofta utan att jag säger något. Nu vill jag börja sätta ord på denna "vardagsinkallning", helt utan krav på att den ska utvecklas till något tävlingsmässigt. Och nu till mitt dilemma (sorry för många ord!!) -
Jag tänker att jag ska använda vardagsordet redan nu, men bör jag i stället använda tävlingsordet för att dra nytta av hennes egen vilja att komma? Eller riskerar jag att förstöra det ordet då, och det blir svårare att jobba om till något för framtida träning?

Än så länge tänker jag inte träning alls, utan bara skapa kontakt, bygga relation och ha kul. Men vill såklart ta vara på de beteenden hon bjuder på själv 🙂
 
Jag behöver bolla lite tankar och hoppas på hjälp från er med mer vana 🙂

Jag har nyss fått hem min valp, som jag förhoppningsvis framöver ska komma ut och tävla med. Därav funderar jag på hur jag ska tänka med "kommandon" som än så länge bara är ord utan betydelse 😄

Hon är fin med sitt kontaktsökande och följsamhet, vilket jag förstärker så mycket som möjligt. Hon lystrar bra på sitt namn, som jag vill ha som uppmärksamhetssignal, inte inkallning. Hon kommer gärna, vad jag än säger och ofta utan att jag säger något. Nu vill jag börja sätta ord på denna "vardagsinkallning", helt utan krav på att den ska utvecklas till något tävlingsmässigt. Och nu till mitt dilemma (sorry för många ord!!) -
Jag tänker att jag ska använda vardagsordet redan nu, men bör jag i stället använda tävlingsordet för att dra nytta av hennes egen vilja att komma? Eller riskerar jag att förstöra det ordet då, och det blir svårare att jobba om till något för framtida träning?

Än så länge tänker jag inte träning alls, utan bara skapa kontakt, bygga relation och ha kul. Men vill såklart ta vara på de beteenden hon bjuder på själv 🙂

Jag kör vardagsord i inkallning en med Viktor. Tänker att tävlingsinkallningen är en helt annan sak och kommer träna den senare när han är äldre.
 
Är det nån som kör lydnad här?

Jag tappade helt suget efter sista tävlingen där man bara såg topparna på konerna i det höga gräset och vi nollade rutan, även om min hund inte har fixat rutan helt så blir det ju stört omöjligt när den dessutom inte syns. Konen har jag försökt byta kommando för men inte kommit så långt då motivationen som sagt tog slut. Har kört rally istället och ganska snabbt flyttat upp till fortsättningsklassen och har ett kval. resultat kvar för att kunna gå upp i avancerad. Krävs mindre av hundan där och mycket har man gratis från lydnaden, det krävs desto mer av föraren men det är rätt kul.

Idag körde jag lite lydnad för första gången på länge och Nessie är ju himla glad i fotgåendet, hon backar riktigt bra och vi fixar även sidosteg åt bägge hållen. Skulle jag bara få till rutan och runda kon så tror jag att resterande moment skulle gå rätt lätt att putsa upp till tävlingsutförande. Valde att inte anmäla mig till lydnaden på KM då jag kände att det blir för mycket med agility och rally på samma dag. Nu har det dock bestämts att skjuta på agilityn men anmälningstiden för lydnaden har gått ut :crazy:.

Funderar på om jag ska orka köra upp lydnaden lite för att försöka tävla innan årskiftet men jag står lite stilla och stampar med rutan, jag tror att det bästa egentligen är att ge det tid och nöta på (tog ju ett år för Nessie innan polletten trillade ner helt och hon fattade slalomet i agilityn).

Hur går det för er?
 
Ja, jag kör även lydnad, Indigo och jag har startat två gånger i startklass nu i sommar med uppflyttningsresultat båda gångerna. Tränar nu på klass 1-momenten och funderar på att starta nån gång nu under hösten/vintern. Det mesta funkar, behöver få rutan säkrare - han springer väldigt gärna dit men eftersom han är lång som en följetong och har bra fart mot rutan så är det inte helt lätt att få stopp på honom på rätt ställe :angel: :D

Sen brinner jag väl lite mer för rallyn, som jag dessutom har utbildat mig till instruktör inom, men även lydnaden är kul tycker jag, Indigo själv tycker att det är kul att jobba, oavsett vad vi gör. Dock tänker jag en del på hur mycket vi ska satsa på det pga hans kropp - han är opererad i sitt knä tre gånger och han har haft ett diskbråck (som tack och lov läkt ut av sig själv). Även om knäet är bra nu så har han redan lite artros pga alla ingrepp (fast inget som ger honom problem än) och jag vet inte hur länge han håller sig fräsch. Rallyn är snällare mot kroppen; tex inga full fart - tvärstopp som i lydnadens apporteringsmoment, lägre hopphöjd etc. Så med honom blir det nog inte nån extrem satsning på just lydnaden.

Sen har jag ju River, nu 15 månader och riktigt rolig att jobba med men med en hel del osäkerhetsproblematik. Jag kommer att ta det väldigt lugnt med henne vad gäller tävling så hon får växa till sig. Träningsmässigt är hon nog typ klar för att tävla startklass och vi har börjat träna på en del klass 1-moment, men mentalt tror jag inte att hon riktigt fixar tävlingsmiljön ännu, så vi tar det lugnt.

Tycker de nya lydnadsmomenten med tex runda kon och sånt är roliga och är tacksam att tandvisningen har försvunnit - med Indigo var det hopplöst eftersom han ÄLSKAR människor och helst ville stå på bakbenen med tassarna på domarens axlar och pussas... Med River, som tycker främmande människor är lite läskiga så är det skönt att slippa mecka med den biten. :grin:
 
Idag gjorde jag och Gibbs vår sista start i startklassen. :) Vi hade en riktigt bra känsla, tittar aldrig på poängen men förstod på publikens jubel att det gick riktigt bra - och så skippar han hoppet. Gud vilken besvikelse. Satte mig i bakluckan och grät lite efteråt. :angel:

Men, resterande moment visade sig vara 10or och 9or, vilket räckte till 171 poäng, uppflytt, titel och en andraplacering! :love: Med denna hund har jag verkligen blivit bortskämd med pallplaceringar. Dessutom tog vi hem KM-titeln på hemmaklubben förra helgen!

IMG_20190921_121229.jpg
 
Har börjat bli sugen på att tävla lydnad igen. Tinja ska ju börja klass 2, jag är mest nojig över vittringen även om jag egentligen tror att hon skulle fixa det galant. Måste bara våga. Fotgående, tja... Det är gott nog. Ska träna i vinter, se om vi inte vågar oss ut nästa år.

Asni tror jag kan bli en riktigt häftig lydnadshund. Hon är så snäv och snärtig! Problemet är dock att hon är mer clown än Tinja, som tar allt väldigt seriöst. Jag tror hon skulle dra nytta av principen att bara träna om hon ber om det, om hon är med till 100%, det konceptet har flera instruktörer hyllat.. Problemet är att jag har väldigt svårt att tillämpa det i praktiken.
Vad konkret gör man om hunden inte bjuder upp till kontakt? (Vilket hon i princip alltid gör, bjuder på ingångar och allt, men vill veta ändå)
Vad gör man om hunden släpper fokus på träningen? Avslutar man? Hur då? Hur länge? Vad ska man vänta på från hunden innan man påbörjar träning igen?

Kanske dags att börja kika efter fler lydnadskurser :angel: Känner mig rätt rostig.
 
Det uppdateras sällan här men idag fick jag äntligen filmat lite träning, så då passar jag på och lägga upp det här. Fokus idag låg på att träna med, för min flamsiga hund, supersvåra störningar. Trattkonerna är favoriter, att gå runt apporter är inte heller lätt och att bästa hundkompisen var i samma hall var en extra störning. Hon jobbade på fint idag, är supernöjd med henne. Hon har senaste månaderna varit lite jobbig då hon kommit in i en såndär slyngelperiod, men vi jobbar vidare och idag ansträngde hon sig verkligen för att göra rätt. :love:


hmm.. min härliga julmusik försvann från filmen:cautious:
 
Det finns flera roliga trådar om olika grenar, men jag saknar en för tävlingslydnaden!
Jag skulle gärna ha en tråd till att nörda lydnad och allt som hör till. Diskutera moment, målbilder, tävlingar osv, och kanske dela med sig av filmer från träning och tävling?

Jag har en aktivt tävlande lydnadshund:
received_1483015055194876 (2).jpg

Vilja, 4 år. Vi gjorde vår första lydnadsstart i juli -19. Har hunnit tävla en hel del, mestadels fina starter med uppflyttningsresultat men några riktigt dåliga tävlingar också där jag varit hemskt nervös och brustit som förare och Vilja har blivit jättelåg. Vi gjorde vår senaste tävling i startklass i februari på 188,5 poäng och med helt fantastisk känsla, så har bestämt mig för att det får vara en bra avslutning i startklassen och att vi inte ska tävla mer innan vi är redo för klass 1. Det mesta i klass 1 sitter, men sändande till rutan är ett lotteri och jag är inte alls nöjd med stegförflyttningarna bakåt. Så vi lär träna på ett tag till :angel: Sen har jag pumin som förhoppningsvis blir lydnadshund. Men han är bara liten valp så det får tiden utvisa :D

Vad har ni för hundar? Mål med träning och tävling? Tränar ni på något speciellt just nu? Planer på att tävla i sommar trots rådande omständigheter?
 
Jag har två hundar, en 7-årig labradorblandning och en 4-årig storpudel.

Lydnad är definitivt inte min huvudgren, då jag själv har svårt för det här med att allt ska vara så uppstyltat och exakt och att man inte får röra sig eller säga något (jag har huvudsakligen tränat rallylydnad ;) ). Men jag tränar i alla fall lite med båda :) Pudeln dock utan någon som helst tävlingsambition eftersom jag bland annat inte vet om jag någonsin kan få henne att apportera ordentligt.

Blandrasen har jag tävlat med i startklass några gånger, 1 ggr/år de senaste 3 åren, och nu de senaste två gångerna fick vi godkänt resultat i alla fall :D Vilket är något bättre än första tävlingen, då hon fick för sig att mitt under tävlingen springa 10 varv runt banan istället, och springa och lukta på saker :p Vi har lite problem med tuggande och tempo i apporteringen, sneda sättanden och att behålla fokus i fotgåendet när man bara går, men vi jobbar på det. Och även att jag ska sluta röra på mig så mycket :p Men utöver det har vi även börjat titta på momenten i de kommande klasserna - tävlingslydnad är som sagt inte riktigt min favoritgren, men vi är uppe i mästarklassen i rallylydnad nu och behöver nya saker att träna på utöver finliret i rallyn ;)

IMG_20200105_140130972 (1).jpg
 
Det finns flera roliga trådar om olika grenar, men jag saknar en för tävlingslydnaden!
Jag skulle gärna ha en tråd till att nörda lydnad och allt som hör till. Diskutera moment, målbilder, tävlingar osv, och kanske dela med sig av filmer från träning och tävling?

Jag har en aktivt tävlande lydnadshund:
Visa bifogad fil 50924
Vilja, 4 år. Vi gjorde vår första lydnadsstart i juli -19. Har hunnit tävla en hel del, mestadels fina starter med uppflyttningsresultat men några riktigt dåliga tävlingar också där jag varit hemskt nervös och brustit som förare och Vilja har blivit jättelåg. Vi gjorde vår senaste tävling i startklass i februari på 188,5 poäng och med helt fantastisk känsla, så har bestämt mig för att det får vara en bra avslutning i startklassen och att vi inte ska tävla mer innan vi är redo för klass 1. Det mesta i klass 1 sitter, men sändande till rutan är ett lotteri och jag är inte alls nöjd med stegförflyttningarna bakåt. Så vi lär träna på ett tag till :angel: Sen har jag pumin som förhoppningsvis blir lydnadshund. Men han är bara liten valp så det får tiden utvisa :D

Vad har ni för hundar? Mål med träning och tävling? Tränar ni på något speciellt just nu? Planer på att tävla i sommar trots rådande omständigheter?

Jag har en tvåårig Australian Shepherd. Startat startklass en gång med uppflyttningsresultat. Det var i november och sen dess har vi pysslat med massa andra grejer. Dock väldigt sugen på att komma igång ordentligt med lydnaden igen! Hoppas kunna tävla i sommar igen, men kommer behöva traggla en del innan dess 😅
Påbörjat brukslydnaden också som just nu känns som mer prio, men det är ju flera moment som är samma så vi kör på båda. 👍
 
Jag har en Dvärgschnauzertik på 8 år som är i klass 2.
Vi är i läget där moment sitter på det stora hela men det behöver finslipas en del saker. Svåraste är vittringen och få rätt mindset från början. Om hon är för taggad så kan hon bli slarvig pga bristande koncentration och plocka upp fel pinne i farten. Hon älskar det momenten och blir få gärna övertaggad så vi jobbar med förberedelse och lägga ut godisar mellan pinnarna emellanåt för att få henne att lugna ner sig och slå på nosen OCH hjärnan - då går det superbra.
Kommer snart kunna börja länka ihop olika moment till en kedja också, men inte riktigt där än. Skulle kunna tänka mig att vi är tävlingsredo i augusti. Hoppas det kommer finnas lite tävlingar att anmäla sig till då. Jag ogillar att tävla om jag inte vet att vi kan få första pris. Jag vill inte förlita mig på tur.

Min andra tik, Dvärgschnauzer på 7 år är uppflyttad till klass 1. Vi har inte kommit lika långt än men tränar på :)

Har inte blivit så mycket lydnadsträning alls detta år pga allt med Corona och att jag börjat gå kurser i nosework, så mest fokus på det även om vi fortsatt träna lydnad för tränare ca var tredje vecka tillsammans med en kompis.
Vi hade en sån himla bra träning i fredags så nu är jag riktigt taggad på att köra mer intensivt igen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 372
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp