Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Startklass idag. Hade henne inte med mig alls. 😝 Godkänt resultat, men ingen uppflytt.
Bara tre av 22 starter som lyckades med det så det var svårt idag 😅
Kul iaf. Nu i efterhand iaf 😁

Anmälde mig direkt till nästa 😂
 
Har en fundering kring uppflyttning mellan klasser, kanske någon här som har koll?

Vi tävlar startklass just nu, och är anmälda till en startklass 22 augusti. Efter den tävlingen ska vi flytta upp till klass 1, men klass 1 tävlingen vi planerar att starta har sista anmälningsdatum 21 augusti. Jag skulle alltså behöva anmäla till klass 1 samtidigt som vi är anmälda till och tävlar i startklass. Hur löser man det? Via SBK eller arrangören? Eller kan jag anmäla till startklassen och sedan höra av mig innan tävlingen om att jag har flyttat upp hunden och vill byta klass?

Eller är det så enkelt som att jag kan flytta upp redan nu och anmäla till klass 1, eftersom att vi redan är anmälda i startklass? Den anmälan försvinner väl inte för att jag flyttar upp tänker jag.
 
Eller är det så enkelt som att jag kan flytta upp redan nu och anmäla till klass 1, eftersom att vi redan är anmälda i startklass? Den anmälan försvinner väl inte för att jag flyttar upp tänker jag.

Flytta upp kan du ju göra först när du har ett uppflyttningsresultat. Vad har du för resultat sedan innan? Jag tror att man kan anmäla till båda så länge startklassen kommer tidigare än klass 1. När du startat klass 1 kan du inte längre tävla i klassen under.
 
Vi har 6 st uppflyttningsresultat i startklass :) Ja precis, att jag inte kan gå tillbaka till startklass när vi har startat klass 1 har jag koll på. Tänker också att jag innan 21/8 borde kunna flytta upp och anmäla till klass 1 men ändå behålla min anmälan i startklass 22/8, för att sedan tävla klass 1 i september?
 
Eller är det så enkelt som att jag kan flytta upp redan nu och anmäla till klass 1, eftersom att vi redan är anmälda i startklass? Den anmälan försvinner väl inte för att jag flyttar upp tänker jag.

Helt rätt, du kan gå in och ändra på hundens information i sbktävling att den kan starta i klass 1 och sen anmäla till klass 1, den anmälan till startklass som du redan har kommer inte att försvinna eller ändras på något sätt.
 
Vi har 6 st uppflyttningsresultat i startklass :) Ja precis, att jag inte kan gå tillbaka till startklass när vi har startat klass 1 har jag koll på. Tänker också att jag innan 21/8 borde kunna flytta upp och anmäla till klass 1 men ändå behålla min anmälan i startklass 22/8, för att sedan tävla klass 1 i september?

Jamen dåså. :) Det behövs ju bara ett uppflyttningsresultat för att få starta nästa klass.
 
Jag har stött på problem med mina egna ticks och stimming som jag gör. Jag tenderar att klappa mycket i händerna, både när jag belönar, berömmer, blir allmänt stolt eller glad etc.
Detta har gjort att jag har två hundar som blir väldigt till sig om jag eller någon annan klappar i händerna, eller de hör liknande ljud. Väldigt gulligt, men inte så kul när jag tävlar och någon vid sidan om klappar av någon anledning. De blir liksom lite för distraherade.
Så nu har jag börjat träna plats med hak-target, så de får lära om sig att klappande inte ALLS betyder tjohoo yay som de tror.
Speciellt Asni tycker jag gjorde stora framsteg!
 
Idag var det tävling, valde att stryka Nano från Startklassen då hon varit så ofokuserad senaste veckan (misstänker att det löp på G).
Nessie gjorde en minst sagt kreativ runda i klass 1.. Vi startade som nummer ett så de efter behövde inte känna nån press på att prestera då vi nollade fyra moment! Fritt följ var dåligt, hon svävade ut och satt snett och jag gick dessutom fel. I ställande under gång la hon sig istället, i ligg under gång stannade hon och var flera meter bakom när jag skulle kommendera henne och konen sprang hon fram till och välte med nosen?? Sitt i grupp nollade vi också då hon la sig ner när det var fem sekunder kvar 😝.
Det positiva är att hon sprang in i rutan utan tvekan idag även om hon vred sig i läggande. Sen var det flera som sa att hon har en härlig attityd, det har hon också och det lite det som ställer till det att hon liksom taggar över på tävling.

Aja, vi hade kul iallafall och bjöd på lite skratt, TL sa att konen var en ny variant för honom 😂.

IMG_20200815_182432.jpg
 
Idag var det tävling, valde att stryka Nano från Startklassen då hon varit så ofokuserad senaste veckan (misstänker att det löp på G).
Nessie gjorde en minst sagt kreativ runda i klass 1.. Vi startade som nummer ett så de efter behövde inte känna nån press på att prestera då vi nollade fyra moment! Fritt följ var dåligt, hon svävade ut och satt snett och jag gick dessutom fel. I ställande under gång la hon sig istället, i ligg under gång stannade hon och var flera meter bakom när jag skulle kommendera henne och konen sprang hon fram till och välte med nosen?? Sitt i grupp nollade vi också då hon la sig ner när det var fem sekunder kvar 😝.
Det positiva är att hon sprang in i rutan utan tvekan idag även om hon vred sig i läggande. Sen var det flera som sa att hon har en härlig attityd, det har hon också och det lite det som ställer till det att hon liksom taggar över på tävling.

Aja, vi hade kul iallafall och bjöd på lite skratt, TL sa att konen var en ny variant för honom 😂.

Visa bifogad fil 55792

En 8:a i helhet efter de där betygen är ju ändå inte fy skam! :D
 
Lasse är anmäld till 4 tävlingar framöver, klass 1. En varje helg i september. Våra första försök i klassen så jag förväntar mig inte några stordåd, men jag skulle säga att det mesta sitter. Det gäller bara att han kopplar på öronen och inte blir alltför övertaggad. Rutan är det som är mest svajigt, men med rätt uppvärmning kan det också funka utmärkt. I fria följet har vi problem med att han glider fram alltför mycket, men jag och min tränare fnular på lite lösningar där.

Överlag är jag otroligt nöjd över hans framsteg den senaste tiden. Ju svårare det blir, desto mer fokus och mindre dryg attityd. I och med att Gibbs är halt så har jag inte heller kunnat byta hund och slänga in Lasse i bilen när tålamodet tryter :angel: så vi har helt enkelt fått kämpa oss igenom det med resultatet att vi faktiskt teamat ihop oss ordentligt. På tävling kan allting hända, men det känns bra. :)
 
Riktigt fint pass igår! Han har så häftiga ingångar och så mycket energi och vilja, älskar honom:love: Så gullig också för hans haka darrar när han är taggad så det blir så tydligt att han tycker det är kul!
 
Tävling igår kväll med Nessie och Nano, minst sagt stressigt!
Började bra med att Nano sprang och gömde sig under sängen när vi skulle åka så fick lirka ut henne, kommer ut till bilen och upptäcker att jag har fel bilnycklel, springa in igen och kör till klubben. Kommer på att jag lämnat påsen med hundarnas papper och grejer på parkeringen 😝. Springer in och anmäler mig i sista minuten samtidigt som jag ringer maken som kommer med grejerna. Eftersom bägge har löpt så ska båda gå sist i var sin klass och de startar samtidigt och ligger jämt till så jag vet inte vilken hund jag ska in med först.
Ettan blir klar först och då har näst sista (jag är sist) hunden gått halva programmet i startklass så det är verkligen jämnt!

Dammar av Nessie som får en halv minut uppvärmning och sen är vi inne på plan. Hon gör ett bra fotgående men vi får en hel del avdrag för extra kommandon och så är det nåt tillfälle där hon inte sitter men jag är nöjd då hon haft bra fokus på mig. 6, 5 p

Ställande går bra men jag får avdrag för att jag kikar för att se så hon stannat 😋. 8,5 p

Inkallning får lite avdrag för att Nessie stutsar in i mig på slutet. 9p

Läggande, får avdrag för att jag sänkt tempo vid läggande (var inte medveten om det) 7p

Rutan, Nessie springer in från sidan och jag hinner inte ge kommando innan hon är ute. 0p

Apportering, jättefint hänt men hunden ställer sig bredvid mig och spottar ut apporten. Onödigt avdrag för att jag plockar upp apport utan att vänta på TL också 😁. 5p

Fjärr nosar tydligen när jag lämnar henne, dk upp men bra skiften. 8p

Hopp, dk och hoppar in i mig i avslut samt ljud. 7p

Konen ger dk och får ge extra kommando då hon saktar in halvvägs och tittar på mig. 7p

Sitt i grupp. 10p

Helhet får nerdrag på alla dk men omdömet härlig energi. 7p

Totalt 213p

Ganska nöjd, vissa dk var med flit som i rutan och konen men många var omedvetna och jag måste verkligen jobba bort dom så jag slipper onödiga avdrag.

Springer av plan, belönar Nessie och springer och hämtar Nano och lämnar Nessie till en bekant som varit vänlig nog att hållet i dom åt mig. Springer bort till startklass, glömt egen apport men men.. Går in på plan med Nano utan nån uppvärmning och ger henne rätt mycket pepp och dk genom momenten så det blir inga höga poäng och hon nollar apporten då hon tycker den är äcklig 🙈. Slår i hindret också (och hon ska vara agilityhund?!). Skrapar ihop 121,5 poäng med henne och är jättenöjd! Har inte kunnat träna henne alls senaste veckorna pga att hon tappat allt i huvudet under löpet och vi har aldrig haft tillfälle att träna kommendering och med folk på plan så jag är mer än nöjd då hon ändå höll sig till mig och inte blev så distraherad av TL, domare och skrivare som jag befarade.

Ska inte tävla två löptikar igen, det var onödigt stressigt! 😅😅😅
 
Nu har vi gjort sista lydnadsträningen inför vår debut i klass 1 i helgen. Vi tävlar två dagar i rad, en start på lördag och två starter på söndag. Nu när jag väl har vågat flytta upp är det väl lika bra att köra på tänker jag :D

Det kändes himla fint på träningen idag iaf, vi körde igenom hela klass 1 tävlingsmässigt med kommendering och alla moment satt utan några större missar. Vilja gjorde ett helt klockrent rutskick vilket gjorde mig SÅ glad, jösses vad vi kämpat med det momentet! Apporteringen och konskicket var också riktigt fina och det är moment som har tagit lång tid att få ihop till en helhet, så det är kul att det känns så stabilt nu.

Imorgon blir det ut och spåra, och vi har lyxen att ha nära till tävlingsplatserna och samling sent på fm båda dagarna så vi hinner med ordentliga långpromenader innan vi åker. Målet för helgen är att lyckas få en lagom taggad hund, som är samlad och fokuserad och inte har så mycket energi att hon är mer uppe i luften än på marken inne på planen. :angel: Går momenten bra så får det vara en bonus!
 
Nu har vi gjort sista lydnadsträningen inför vår debut i klass 1 i helgen. Vi tävlar två dagar i rad, en start på lördag och två starter på söndag. Nu när jag väl har vågat flytta upp är det väl lika bra att köra på tänker jag :D

Det kändes himla fint på träningen idag iaf, vi körde igenom hela klass 1 tävlingsmässigt med kommendering och alla moment satt utan några större missar. Vilja gjorde ett helt klockrent rutskick vilket gjorde mig SÅ glad, jösses vad vi kämpat med det momentet! Apporteringen och konskicket var också riktigt fina och det är moment som har tagit lång tid att få ihop till en helhet, så det är kul att det känns så stabilt nu.

Imorgon blir det ut och spåra, och vi har lyxen att ha nära till tävlingsplatserna och samling sent på fm båda dagarna så vi hinner med ordentliga långpromenader innan vi åker. Målet för helgen är att lyckas få en lagom taggad hund, som är samlad och fokuserad och inte har så mycket energi att hon är mer uppe i luften än på marken inne på planen. :angel: Går momenten bra så får det vara en bonus!

Nämen, då träffade jag ju en fellow bukefalist! Vad kul! Grattis till fina resultat. :)

/Din namne
 
Håhå jaja.

Nu har vi hunnit med några tävlingar, och det har varit otroligt svajigt, minst sagt. Lasses förväntan på arbete är ju alltid skyhög. Där har vi mycket jobb. Men det innebär att han dels kan ljuda något otroligt, dels tar en del egna initiativ och ständigt har ett jävla driv framåt.

I helgen har vi haft tre tävlingar. Lördagens tävling slutade med ett tredjepris och en tredjeplacering. Eftersom tävlingssäsongen hittills inte varit särskilt lyckad för oss så provar jag mig fram en del vad gäller uppvärmning och dylikt, så inför söndagens första start kom vi till tävlingsplatsen ganska sent. Endast rastning och sen in i bilen. Min tanke var att han kanske inte skulle hinna gå upp i varv, men ack, det slog minsann fel. :D Vi hamnade sist med ett 0-pris. Okej, "skitsamma", tänkte jag och gjorde en ruta med 9 föremål i skogen som han jobbade jättefint med. Sen ner på uppvärmningsplan där jag riktigt jobbade ur honom i säkert 30-40 min.

Andra starten - åh, så fin han var! Trött, men så otroligt fin. Jag kunde till och med belöna honom mellan momenten utan att han exploderade! Ett par retliga missförstånd och en lite slarvig fjärr, men ett andrapris på 238,5 p och en andraplacering på pallen! Vi avslutade med tre tior på protokollet. 8:a på fria följet. Galet nöjd! Den känslan kommer jag leva på länge. :)
 
Då var våra första starter i klass 1 avklarade och det var inte alls så nervöst som jag väntat mig. Snarare skitkul och jag ångrar nästan att jag inte vågat flytta upp tidigare :idea:

På lördagens start var Vilja väldigt övertaggad, till den nivån att hon vill göra så mycket rätt att det mest bara blir tokigt typ. Och jag blir jättestressad av att känna att jag inte riktigt når fram till henne så jag gör också massor med tokiga saker och blir otydlig. Blev några urspårningar, dels en dåligt förberedd vänstersväng i fria följet där jag råkade trampa henne på tassen, när hon tjuvade på apporten för att sedan släppa den direkt för att nosa, och en gång när hon kastade sig omkull för att rulla i gräset mellan momenten. Fick med oss fyra st tior i protokollet, men även tre nollor så det räckte inte långt poängmässigt trots bra betyg i övrigt.

Igår var Vilja fortfarande jättetaggad men betydligt mer samlad. Vi var i bubblan hela tiden och det kändes så himla samspelt :love: Första starten kändes hur fin som helst men vi lyckades med en del missar. Krångel i fjärren samt ett sändande runt kon som råkade bli "sändande runt tävlingsledare" drog ner poängen. Sista starten var verkligen jättefin, engagerat och samlat både under och mellan momenten. Småmissar, handtecken i runda kon och 0:ad ruta resulterade i 232 poäng.

Är galet nöjd över helgen, framförallt för den fina känslan igår men även över klockrena tior på alla helgens läggande under gång samt sitt i grupp. Bakläxa på rutan som vi har nollat gånger tre, samt fjärren där tävlingsledaren stjäl fokus och gör att jag får använda extra kommandon. Fick höra från domaren att Vilja ser ut att vara en hund med helt rätt energi och driv för att klättra uppåt i klasserna med, känns himla kul så nu ska vi verkligen träna på :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 372
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp