Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Targa

Trådstartare
En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :).
I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig träning för min tokiga unghund. Det kommer nog att ta ett tag innan hon mognar i huvudet, men det går i alla fall bättre och bättre! Samma med min handling - blir också (förhoppningsvis!) bättre och framförallt snabbare.
Nu är några blåbärstävlingar inplanerade under våren, går allt bra, så kanske vi kan debutera klass 1 framåt sensommaren.

Lilla loppan
_20190415_105323.JPG
 
Idag har vi varit och tränat en timme på klubben, perfekt väder för det. Tinja fick fokusera på hoppteknik och att undvika hinderfällor, så det blev en del svårigheter men hon blev bara bättre och bättre :D

När Tinja pausade fick Asni köra lite med gungan. Andra eller tredje gången hon går på gungan, och jag tycker hon är en himla duktig liten löpskrutta :love:
 
Jag var iväg i lördags tidig morgon och körde agility innan lydnadstävling mest för att ösa ur unghunden som skulle med och ligga mest i bilen. Jag kör ju sällan med Nano då det är makens agilityhund men hon är ju heeeelt magisk!! :love:
Det stod hinder uppställda så lockande att jag testade köra diskriminering, lämnar Nano vid start och går förbi en lång tunnel och därefter fanns det hopp och rak tunnel uppställda jämsides med varann tunneln innan är aningen svängd så det blir en lite mer lockande linje till tunneln (som redan är lockande) än till hoppet. Två ggr så fattar Nano att "aha! matte vill att jag lyssnar på vad hon säger". På slutet lämnar jag Nano vid start och går ända upp till kortsidan till slalomet som står där och hon tar fortfarande rätt hinder klockrent, hon är ju ruskigt snabb så så fort hon är i första tunneln får jag börja ropa rätt hinderkommando och sen kommer hon upp till mig och vinklar in i slalomet. Det var fullt ös medvetslös och det tog inte många vändor förrän hon var trött :p. Nessie fick också träna lite och även hon var helt klockren även om det blir en lite annan fart med de korta benen och hon kör ju aldrig helt på maxfart heller.
Mycket suktad att sno Nano från husse men jag hinner liksom två steg på den tiden hon dragit nästan hela långsidan av hallen så jag tror det lugnast att husse får ha henne ifred. Den tredje maj ska vi mäta in henne och sen gör hon tävlingsdebut, blir spännande att se om hon hamnar i medium då hon låg precis, precis på gränsen sist hon provmättes.
 
Var en snabbis på klubben igår och körde hoppteknik med Nessie, husse tränade främst på gungan med Nano och även när de inte tränade gungan så var Nano där för den är tydligen jätterolig! Nike fick också köra lite hoppteknik men hon var och tävlade inoff med husse i förrgår så egentligen var det bara lite bonus då hon satt och såg så förväntansfull ut. Hon hade tydligen sprungit på hyfsat på tävlingen så jag tror det tar sig, sa till maken att vi försöker tävla henne så mycket det går för jag tror hon kommer igång bättre när hon har tävling regelbundet.

På måndag ska maken tävla Nessie i klass 1! Imorgon ska vi simma hundarna, vi har klippkort på hundsimmet nu. Det främst för Nessies skull jag vill simma i lite förebyggande syfte då hon inte riktigt har den optimala kroppstypen för agility så jag vill stärka upp lite.
 
Lekte lite med Ultima och distanshandling i slutet av träningen i torsdags. Vi tränade slalom med unghundarna, därav ett kort slalom. Jag vet inte om hon hade klarat ett långt på det avståndet från mig men det får jag väl testa någon gång :)
 
Var en snabbis på klubben igår och körde hoppteknik med Nessie, husse tränade främst på gungan med Nano och även när de inte tränade gungan så var Nano där för den är tydligen jätterolig! Nike fick också köra lite hoppteknik men hon var och tävlade inoff med husse i förrgår så egentligen var det bara lite bonus då hon satt och såg så förväntansfull ut. Hon hade tydligen sprungit på hyfsat på tävlingen så jag tror det tar sig, sa till maken att vi försöker tävla henne så mycket det går för jag tror hon kommer igång bättre när hon har tävling regelbundet.

På måndag ska maken tävla Nessie i klass 1! Imorgon ska vi simma hundarna, vi har klippkort på hundsimmet nu. Det främst för Nessies skull jag vill simma i lite förebyggande syfte då hon inte riktigt har den optimala kroppstypen för agility så jag vill stärka upp lite.

Ska ni till Nynäshamn på måndag? Vi ska dit, ska bli så att köra ute igen! :)
 
@EmpireB ja, det blir Nynäshamn på måndag. Hoppas att det fina vädret håller i sig 😊.

Idag tränade vi rallylydnad på klubben och sen avslutade vi med nåt varv på agility banan, såhär i efterhand kunde nog Nessie stått över det egentligen då hon ska tävla på måndag.
 
@EmpireB ja, det blir Nynäshamn på måndag. Hoppas att det fina vädret håller i sig 😊.

Idag tränade vi rallylydnad på klubben och sen avslutade vi med nåt varv på agility banan, såhär i efterhand kunde nog Nessie stått över det egentligen då hon ska tävla på måndag.

Kul! Jag kör med min cavalier i small :)
 
Lång dag i Nynäshamn och jag tycker lite synd om klass 3 ekipagen då de fortfarande inte kört klart L och XL i klass 1 när vi åkte hemåt vid fyra-tiden.
Nessie kom tvåa i hopploppet men tyvärr med typ 1,5 tidsfel så det blev ingen pinne, ja hon var långsam även för att vara henne då hon stegade väldigt innan hindrena. I agilityloppet kom de trea och nollade så där blev det en pinne :banana:. Få se om husse får fortsätta tävla Nessie, det verkar ju gå rätt bra för dom :D.
Träffade även @Fisherling med Tinja så man kunde prata bort lite tid, trevligt, trevligt! Håller tummarna för att de får bra lopp nu i klass 3, hon är väldigt fin blåräven och inte mycket större än Nano.
Allt som allt en riktigt bra dag idag förutom att jag nu ser ut som en kräfta då jag fått lite väl mycket sol på mig..

58419583_10217374172820516_1313692575856590848_n.jpg
 
Ibland kan ett litet delmål kännas som en seger :). Som det där med att hålla ihop ett helt lopp med en tossig unghund med glädjefnatt...
Men idag fixade vi det! Förutom en liten extrasväng runt en tunnel så satte Hanna ett helt lopp idag. Det bidde visserligen 5 fel, men tiden var grymt bra - trots extrasvängen :D. Känns jätteskönt!
 
Lång dag i Nynäshamn och jag tycker lite synd om klass 3 ekipagen då de fortfarande inte kört klart L och XL i klass 1 när vi åkte hemåt vid fyra-tiden.
Nessie kom tvåa i hopploppet men tyvärr med typ 1,5 tidsfel så det blev ingen pinne, ja hon var långsam även för att vara henne då hon stegade väldigt innan hindrena. I agilityloppet kom de trea och nollade så där blev det en pinne :banana:. Få se om husse får fortsätta tävla Nessie, det verkar ju gå rätt bra för dom :D.
Träffade även @Fisherling med Tinja så man kunde prata bort lite tid, trevligt, trevligt! Håller tummarna för att de får bra lopp nu i klass 3, hon är väldigt fin blåräven och inte mycket större än Nano.
Allt som allt en riktigt bra dag idag förutom att jag nu ser ut som en kräfta då jag fått lite väl mycket sol på mig..

58419583_10217374172820516_1313692575856590848_n.jpg
Nollat lopp, sjätteplats med 5 pinnar i klassen så det var surt :P

Orkade inte ens vänta på andra loppet, åkte därifrån strax efter 18..
 
Nu lever jag igen och kan reflektera över gårdagen.

Aldrig mer att jag anmäler mig till en tävling med bara en bana om den inte körs i block. Aldrig heller att jag accepterar något så diffust som att det börjar på ”eftermiddagen” för igår gick första starten nästan 17:30 för klass 3 och det räknar jag verkligen inte som ”eftermiddag”. Strax efter 18 åkte jag och då hade Large precis startat första loppet, jag var inte ensam om att skippa andra loppet för att kunna komma hem i rimlig tid.

Men loppet gick fint! Jag var helt mosig efter en heldag i sol och vind, och trots en superkrånglig start så fixade vi det och skaffade oss en sjätteplats på en helt hyfsad tid som säkert varit bättre om jag varit piggare :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp