Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Vilken helg vi haft! Igår va Ivy kaos och övertaggad. Hoppad gunga, krasch i slalom och rundad lyktstolpe precis intill plan. Idag steppade vi upp och knep tre pallplatser och två pinnar. Nu får hon starta klass 2 i hopp och har en pinne kvar i agilityn :) fantastisk liten hund!
Grattis :bow:
 
Vilken helg vi haft! Igår va Ivy kaos och övertaggad. Hoppad gunga, krasch i slalom och rundad lyktstolpe precis intill plan. Idag steppade vi upp och knep tre pallplatser och två pinnar. Nu får hon starta klass 2 i hopp och har en pinne kvar i agilityn :) fantastisk liten hund!
Kul! Stort grattis :).

Min lilla Hanna var också övertaggad igår - körde glädjerace och egen bana i hopploppet och i ag-loppet var det kul att hälsa på folk som satt runt banan. Suck :D

Idag var hon också på lite avvägar emellanåt, men det var aningens bättre än igår i alla fall. Men några guldkorn fick jag med mig ändå - två grymt snygga slalomingångar och en glad och jobbvillig hund under två dagar. Man får vara glad för det lilla :D
 
Vilken helg vi haft! Igår va Ivy kaos och övertaggad. Hoppad gunga, krasch i slalom och rundad lyktstolpe precis intill plan. Idag steppade vi upp och knep tre pallplatser och två pinnar. Nu får hon starta klass 2 i hopp och har en pinne kvar i agilityn :) fantastisk liten hund!
Grattis, härligt!
 
Vi ska tävla i Frövi på söndag, är det någon som ska dit? :)

Sitter också och velar om jag ska anmäla oss till Kil den 25:e. Anmälan går ut om en timme. Det är ju roligt att tävla men samtidigt har vi rätt mycket den här månaden och tävlingen är en bit bort. Beslutsångest haha!
 
Vi tävlar inget :( Har gått rätt bra på träning ett tag men så började det gå sämre igen och från att springa full fart och hoppa till att bara stanna när det är ett hopphinder :cry: Har varit hos sjukgymnasten idag och visst har min lilla racerråtta rejält ont i bakben/lår :( Så nu ska det vilas en vecka och sen ska hon kollas igen på måndag så får vi se om vi behöver gå vidare till ortoped eller inte.
 
Vi tävlar inget :( Har gått rätt bra på träning ett tag men så började det gå sämre igen och från att springa full fart och hoppa till att bara stanna när det är ett hopphinder :cry: Har varit hos sjukgymnasten idag och visst har min lilla racerråtta rejält ont i bakben/lår :( Så nu ska det vilas en vecka och sen ska hon kollas igen på måndag så får vi se om vi behöver gå vidare till ortoped eller inte.
Tråkigt! Såg att ni var anmälda till Ystad, men sen inte var med. Hoppas det blir bättre med lite vila!
 
Tråkigt! Såg att ni var anmälda till Ystad, men sen inte var med. Hoppas det blir bättre med lite vila!
Nej jag fick en dålig känsla redan i onsdags men testade att köra lite på klubben i helgen så förstärktes min känsla, så strök mig sent, var och kollade henne igår och vila räcker nog inte utan vi ska försöka reda ut vad det är som gör att hon får ont, för det har kommit och gått utan någon förklaring under en längre period nu. Så får vi se om hon kan köra agility kanske nästa år, för jag räknar med att detta kommer ta lite tid.
 
Nej jag fick en dålig känsla redan i onsdags men testade att köra lite på klubben i helgen så förstärktes min känsla, så strök mig sent, var och kollade henne igår och vila räcker nog inte utan vi ska försöka reda ut vad det är som gör att hon får ont, för det har kommit och gått utan någon förklaring under en längre period nu. Så får vi se om hon kan köra agility kanske nästa år, för jag räknar med att detta kommer ta lite tid.
Vad tråkigt :( Hoppas att ni kan reda ut vad det är!
 
Måste få skryta lite, i helgen tog husse och ångloket två hoppcert, så nu är hon champion 🏆🎉 Hon hade agilitychampionatet tidigare, så nu är hon dubbelchampion + dansk hoppchampion då hon tog ett danskt cert i våras! Lilla gosetjejen 💖
35207
 
Har tränat agility varje morgon tre dagar i rad nu, och herregud vad skönt det är att vara tillbaka till gamla vanor!

Till och med galenpannan Asni börjar fatta tjusningen med att ta träningen seriöst när det väl är hennes tur, för det är faktiskt roligare att jobba med matte än att clowna runt på egen tass :D

Tinja är ju bara fantastisk som vanligt :love: Idag blev det fokus på hastighet och säkerhet i slalom, oavsett om jag står still, hoppar, springer åt andra hållet etc. Hon gjorde det riktigt bra!
 
Har nån bra tips på att få upp farten på gunga och bommen? Min hund har stoppade kontaktfält och är inte den snabbaste men jag vill gärna att han galopperar på bommen nedfart istället för att trava och att han kommer längre ut på gungan innan han börjar krypa ihop :)
 
Har nån bra tips på att få upp farten på gunga och bommen? Min hund har stoppade kontaktfält och är inte den snabbaste men jag vill gärna att han galopperar på bommen nedfart istället för att trava och att han kommer längre ut på gungan innan han börjar krypa ihop :)

Ivy stoppade gärna också lite tidigt på gungan och jag ställde ett hinderstöd under ena sidan så hon fick jobba på att springa hela vägen fram och sedan sänka sin tyngdpunkt. Och hon har superfina gungor 90% av tiden nu, hon är ju bara 19 månader så än kan mycket hända :D
 
Har nån bra tips på att få upp farten på gunga och bommen? Min hund har stoppade kontaktfält och är inte den snabbaste men jag vill gärna att han galopperar på bommen nedfart istället för att trava och att han kommer längre ut på gungan innan han börjar krypa ihop :)

Balansen hade jag sänkt eller plockat ner helt. Är det inlärt med target kan du ju backa bak och köra target ett tag. Annars kanske extern leksak som drar framåt?

Gungan hade jag tränat som Nordingran.

(Jag gillar att göra saker i tusen steg dock. Ska lägga 6-12 mnd på att få riktigt bra RC och gunga med Betty. Gör om - gör rätt).

Men tror det är viktigt att tänka stoppat typ som lydnadsrutan. Full jäkla patte till KF och nit helst.
 
Har nån bra tips på att få upp farten på gunga och bommen? Min hund har stoppade kontaktfält och är inte den snabbaste men jag vill gärna att han galopperar på bommen nedfart istället för att trava och att han kommer längre ut på gungan innan han börjar krypa ihop :)
Här är en video min kompis gjort om sin inlärning av gungan och hennes hundar har superfina gungor. Jag har använt hennes metod och har fått en jättebra gunga.

Hos de hundar som har stoppade KF och inte riktigt vet vad kriteriet är blir det gärna att de saktar ner tidigare för de inte riktigt vet när de ska stanna, därför gör de det tidigare och tidigare eller saktar av. Vad är ditt kritierie och hur har du tränat in det?
 
Har nån bra tips på att få upp farten på gunga och bommen? Min hund har stoppade kontaktfält och är inte den snabbaste men jag vill gärna att han galopperar på bommen nedfart istället för att trava och att han kommer längre ut på gungan innan han börjar krypa ihop :)
Jag hetsar Tinja :laugh: Men då gäller det att man har en hund som håller sig i skinnet även vid hetsning.
 
Tack för svar :D
Har 2 på/2av men jag har fuskat en del på tävling vilket antagligen nu biter mig i baken så jag ska plocka fram targeten igen och jobba med bara nedfart och testa metoden du @Kakis föreslår :)
 
Ivy startade en hopp och en agility idag tillsammans med en kompis då jag var lite krasslig. Dom vann agilityloppet och fick 10 fel i hopploppet pga tappade bakben i tajta svängar (bra träningstips) men med en helt fantastisk tid! Nu är hon uppflyttad i både hopp och agility, lilla loppan :love:
35564
 
I helgen har vi varit i Piteå och tävlat agility. 12 lopp har jag sprungit och det känns, fast mest i hjärnan :p.
Maze, den yngsta har gjort 2 starter i agility klass1 och två starter i hopp klass1 och kom i mål i dom två hopploppen idag med rätt så mycket fel. Hon var bara tvungen att kolla in hinderfixaren igen :grin:. Qarusell gjorde också två starter i både agility och hopp klass1. Hon kom i mål i alla sina fyra lopp men med en del fel i agiltyloppen och en andra och en tredjeplats med pinne i hopploppen :love:. Hennes två första pinnar i hopp och hon är 6,5år gammal. Ultima gjorde sina första starter i hopp2 och det gick väl inte så bra. Bra känsla i det första loppet men disk i båda loppen, jag får ta på mig disken i andra loppet då jag skickade henne på fel hinder... Det första agilityloppet hade jag jättebra känsla men hon tog ett hinder från fel håll så det blev disk, men hon vann det andra agilityloppet där endast hon kom i mål av 12 startande :crazy: men med 10fel så det blev ingen pinne :).
Qarusell på bilden :heart
 

Bifogade filer

  • 69762698_10156774411299200_6937824775339245568_n.jpg
    69762698_10156774411299200_6937824775339245568_n.jpg
    54,9 KB · Visningar: 5

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp