Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Vi har gjort tävlingsdebut i hoppklass. I första loppet rev han tyvärr ett hinder, annars hade vi tagit en pallplats :) Andra loppet kom vi på en andra plats med pinne :banana: Tyvärr ser det ut som att det kan bli svårt att åka på fler tävlingar i år, men nästa år hoppas jag att vi kommer iväg på många! Förhoppningsvis kanske vi hinner få till de där jäkla kontaktfälten också :D
Inte dåligt i debuten! Bara att nöta kontaktfält 😜
 
Saker börjar verkligen falla på plats med Asni i agilityn! Idag tog hon fyra pinnar slalom från olika håll, det verkar ha klickat nu. Nu är det bara mängdträning, sen kör vi på fler och fler pinnar.

Tulpanbollen är verkligen bra! Hon tycker att springa efter bollar är skitkul, men godis är också väldigt poppis, så nu blir det en kombo, vilket var en hit! Vi körde en bana på 12 hinder med både mjuk sväng, skarp sväng och framåt. Började med staket, inga problem. Vippen börjar se riktigt fin ut. Är taggad på den här lilla rävens agilityframtid!
 
Inte dåligt i debuten! Bara att nöta kontaktfält 😜

Nej, jag är jättenöjd med mitt lilla troll! Speciellt med tanke på att mitt mål var att han skulle sitta kvar i starterna och köra färdigt hela slalomet, och han fixade båda sakerna :love: Det gav mersmak kan jag säga :D Jajamän, det är vinterns projekt!
 
Tävling idag, årets sista utomhus har vi bestämt. Jag och Nessie gjorde att okej första agilitylopp, lite strul i slalomet och fel där men fokus på kontaktfält där vi tränat in stop och det gick bra. Körde ordentlig uppvärmning och höjde upp till över maxhöjd sista uppvärmningshoppet och hon stegade inte alls så som hon brukat göra i loppet. I andra loppet fick husse köra Nessie, även här bra kontaktfält men fel i slalom men riktigt bra fart runt banan.
Nano och husse diskade sig första loppet, superofokuserad hund som skulle kolla på folk med paraplyer och inte ville lyssna alls. Lopp två fick hon sitta och titta på husse och Nessie som tävlade innan och sen titta på när de lekte. Precis innan start hämtade husse Nano och de nollade sitt lopp och fick pinne. Tredje pinnen och hon har bara disk annars, så när det går bra går det jättebra och när det går dåligt så går det inte alls :p.
Sista hopploppet strök vi då det regnade hela dagen och vi redan känner oss småförkylda, det blir att krypa ner i soffan snart.
 
Ivy sprang tre lopp med en kompis till mig idag i ösregnet. Disk i första agilityloppet då hon halkade i en tight sväng tillbaka och valde då att hoppa hindret tillbaka. Annars superfint lopp. Andra agilityklassen blev en vägran i slalom, hon tycker att den öppna ingången är svår, måste vi träna på. I hopploppet slog dom äntligen till med en nolla, 3e plats och 5e pinnen. Så nu kan hon lägga till AgHD I innan sitt långa namn! :love:
 
Ivy sprang återigen med en kompis till mig igår och plockade 5e pinnen i agilityklassen med en vinst och 6e pinnen i hoppklassen med en 4e placering. Hon är helt fantastisk, går som tåget :love:

Nu har vi en klass 1 tävling kvar sedan blir det upp i klass 2 och testa vingarna, lite läskigt men kul!
 
Ivy sprang återigen med en kompis till mig igår och plockade 5e pinnen i agilityklassen med en vinst och 6e pinnen i hoppklassen med en 4e placering. Hon är helt fantastisk, går som tåget :love:

Nu har vi en klass 1 tävling kvar sedan blir det upp i klass 2 och testa vingarna, lite läskigt men kul!
Äsch, det är bara tävlingar det också 😊 kul att det går så bra 🤩
 
Äsch, det är bara tävlingar det också 😊 kul att det går så bra 🤩

Det är helt fantastiskt! Det är min första tävlingshund och jag själv är helt grön. Att det skulle gå såhär bra fanns inte i min vildaste fantasi. Fick dessutom veta att hon toppar medium listan i klass 1, inte illa pinkat då hon debuterade i mitten av juli, 18 månader gammal med en helt grön matte :love:
 
Igår var det träning med Tinja på tapeten, en coachgrupp. Den är superbra, på bara två tillfällen har jag lärt mig enormt mycket - bland annat hur många otjänster jag gör Tinja i agilityn :o "Hon kan ju, släpp henne, sluta glo!" Och visst kan hon. Och hon vill så jäkla mycket. Hon är verkligen i toppform! Också väldigt skönt att instruktören kan ta över hunden när som och köra. Tinja bryr sig inte, allt handlar om vem som ger henne leksaken i slutet :rofl:

Jag hade köpt en extraplats på samma kurs som gick direkt efter, så då fick Asni komma ut och smaka på banan. Hon är ju livsglädje förkroppsligad, hon bara kör, gör, och är lycklig över det. Det blir inte alltid rätt, men hon fortsätter försöka! Det är ju ändå mycket kvar att lära sig. Vi övade på ett "in"-kommando, så instruktören ställde sig på andra sidan hindret, preciiis bredvid hinderstödet. Inte mer än 5 cm mellanrum, just för att agera "vägg"
Gissa vem som sprängde sig genom väggen? :rofl: "Jag SKA nog hit- FLYTTPÅRE" Min lilla rödräv utan självbevarelsedrift.

Men det jag blev gladast över var nog att jag kunde lämna över Asni till instruktören. Hon har aldrig träffat henne förut, nästan aldrig lekt kamplek med någon annan än mig förut, definitivt inte kört agility med någon annan än mig - men hon bara köper det och kör på, kampar och har skitkul :love: Är himla glad över att ha en till hund som är så lätt att lämna till andra.
 
@Tajger och @nordingran Grattis till er båda! 👏

Tage har försvarat sin Klubbmästar-titel sen förra året och sen tävlat en officiell agilityklass för första gången. I första klassen (av två) tog han en pinne, så himla kul :love: 🌟

Han har ju varit rädd för vippen innan, men vi har tränat den massor de senaste veckorna och nu tar han den 🙌:heart
 
@Tajger och @nordingran Grattis till er båda! 👏

Tage har försvarat sin Klubbmästar-titel sen förra året och sen tävlat en officiell agilityklass för första gången. I första klassen (av två) tog han en pinne, så himla kul :love: 🌟

Han har ju varit rädd för vippen innan, men vi har tränat den massor de senaste veckorna och nu tar han den 🙌:heart
Hur har du tränat för att få det att fungera med vippen?
Min Hanna stenvägrar att ta vippen inne på tävlingsbanan. Vi tränar massor på hemmaklubben och även på kursen vi går nu. Och då funkar det bra, hon tycker vippen är kul på träningen (tack vare massvis med godis :D), men sen när det är tävlingsdags så tvärvägrar hon. Om vippen står som framhoppningshinder kutar hon över utan problem, men när vi kommer in till vippen på tävlingsbanan vill hon inte. Knepigt - jag vet inte riktigt hur jag ska få det att funka på tävling. Anmäler henne bara till hoppklasser nu tillsvidare.
 
Igår kväll körde vi en timme på klubben, idag blev det en timme till. Har kört igång Projekt Slalom och Running Contacts :up: Lär inte bli lätt att lära om Tinja, hon är ju helt hjärntvättad på 2+2. Men redan efter ett pass tycker jag att jag ser skillnad! Inte jättestor, men ändå. Asni kör ju RC från början, och så jobbar vi vidare med slalom. Nästa steg är att gå vidare till ett fast åttapinnarsslalom.

Asni slalom, igår och idag:
(Ignorera ljudet. Jag låter hemskt högt för jag måste ännu peppra med kommandon genom slalom :o)

Asni RC, igår och idag:
Ingen vidare hastighet än, men videon från idag är alla skick. Så många fina träffar! :love:

De är duktiga, mina små rävar :heart Tyvärr låter buke mig inte lägga upp fler än fem videor, men ni kan lita på att Tinjas videos ser mycket bättre ut idag än igår :D
 
Hur har du tränat för att få det att fungera med vippen?
Min Hanna stenvägrar att ta vippen inne på tävlingsbanan. Vi tränar massor på hemmaklubben och även på kursen vi går nu. Och då funkar det bra, hon tycker vippen är kul på träningen (tack vare massvis med godis :D), men sen när det är tävlingsdags så tvärvägrar hon. Om vippen står som framhoppningshinder kutar hon över utan problem, men när vi kommer in till vippen på tävlingsbanan vill hon inte. Knepigt - jag vet inte riktigt hur jag ska få det att funka på tävling. Anmäler henne bara till hoppklasser nu tillsvidare.
Låter svårt! Känner att jag inte kan råda riktigt då vi inte haft den sortens problem. Men jag har vant honom med bang-lek och med hjälp av klubbens höj- och sänkbara vipp. Och min favorit såklart - godismaskinen :love::D Men hon kör alltså banor där vippen ingår på träning?
 
Låter svårt! Känner att jag inte kan råda riktigt då vi inte haft den sortens problem. Men jag har vant honom med bang-lek och med hjälp av klubbens höj- och sänkbara vipp. Och min favorit såklart - godismaskinen :love::D Men hon kör alltså banor där vippen ingår på träning?
Det är ungefär så jag har tränat med Hanna också. Jag fick en del hjälp av instruktören på kursen igår. Vad han kunde se så handlar det inte om att Hanna är rädd för vippen, utan snarare att hon inte riktigt förstår vad jag vill att hon ska göra med det hindret (svårt att förklara - vi hade en lång och intressant diskussion om det igår :)).
På träningen tar hon det av bara farten, men när det blir "skarpt läge" så är hon inte riktigt med.
Vi kom i alla fall fram till att jag ska börja om från scratch med vippen igen - det får bli ett vinterprojekt :).
Härligt att det funkar för er!
 
Vi har inte tränat agility på några veckor nu, sen kursen tog slut.
Tränade med en kompis idag, och så fanns det inga bågar till slalomet men vi testade ändå trots att vi bara kört bågar förut (med varierat resultat) - och så kunde hon? Duktiga duktiga hund! 🥰🤩

Åtta pinnar utan bågar fixade hon som en dans idag! Kommer fortsätta variera med bågar framöver - men så glad för den här lilla tokan. Vad hon kan!
 
Det är ungefär så jag har tränat med Hanna också. Jag fick en del hjälp av instruktören på kursen igår. Vad han kunde se så handlar det inte om att Hanna är rädd för vippen, utan snarare att hon inte riktigt förstår vad jag vill att hon ska göra med det hindret (svårt att förklara - vi hade en lång och intressant diskussion om det igår :)).
På träningen tar hon det av bara farten, men när det blir "skarpt läge" så är hon inte riktigt med.
Vi kom i alla fall fram till att jag ska börja om från scratch med vippen igen - det får bli ett vinterprojekt :).
Härligt att det funkar för er!
Skönt att ha en teori att utgå ifrån och träna utifrån det :) Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp