Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Vi har börjat köra stoppade med alla hundarna, running är ju snabbare men man måste nog träna mycket mer än vad vi pallar med det lättare att vara konsekvent med stoppade och känns som det krävs mindre träning. Våra två små hundar blir dessutom snabbare över själva balansen när de liksom satsar på " stoppet". Min corgi hoppade konsekvent KF så därför börjad jag köra med stopp där. Sen började husse med sin x small hund och då fick hon mycket bättre fart över balansen.
Kan man få till bra running så går det snabbare.
 
Jag kör running på min yngsta och träningen har gått fort tack vare t&t, min äldre är tränad på stopp men jag tvingar henne väldigt sällan att stoppa helt, och nu håller jag på och tränar om till någon hybridvariant eftersom vi ständigt förlorar SM-pinnar till bråkdelar av sekunder :p Tror hon är för hårt skolad på stopp för att få en bra running, hon är inte den som lätt ”lär om” när hon väl är säker på en uppgift. Däremot tror jag att jag kan få till snabbare KF genom den här hybridtekniken, men de kommer nog aldrig bli så snabba som ren running.
 
Vår äldsta visste vi inte vad RC var när hon började tränas, så hon har stoppade kontaktfält. Fast det är ju ” i farten” ändå 😜 Dessutom är hon ruskigt snabb så hon tar in den tiden och ligger i topp ändå. Husse försökte med running men det går inte med henne... Nästa, som är 3,5 år nu, körde konsekvent med RC, redan från valp (nästan 😜)med planka i vardagsrummet och hon har nog 80 % bra träffar 👍🏻 Nu har vi valp igen, och har börjat lite med targetträning, RC ska det bli 😁
 
Jag började med något diffust icke-beteende på balansen. Sen blev det stoppade för att det kändes lättare att få till. Dock är Betty typen av hund som skiter i kriterier, gör först tänk sen. Så vi fick aldrig bra stopp och ärligt så tänkte jag inte så mycket på hur jag skulle göra från första träningen till underhåll av färdigt beteende.

Förra hösten började vi med RC. Oavsett om vi lyckas eller inte så är planen att ha RC med nästa hund så kan likväl utmana mig själv med evighetsprojektet "Betty". Dessvärre kom vi inte så mycket längre än sänkt nedfart och target då hon haft valpar och nu är sjuk.

Har byggt en egen balansbom att ha hemma så jag kan träna lite varje dag. Kommer köra utan target när vi börjar igen, på helt sänkt bom. Bedömer att Bettys största problem är att hon sänker farten över bommen och blir skuttig.
 
Är det någon här som har tävlat hund ganska snart efter att hunden brutit klon på sporren? Ultima gjorde det fredagen den 1 november, på måndagen 4 november opererades klon bort och idag slog hon upp det igen så det blödde vilket hon har gjort typ 3 gånger sen hon opererade bort den den 4 november. Hon är anmäld till agilitytävling till helgen och nästa helg. Vågar jag starta henne tro?
Hon har inte gått på något smärtstillande så karensen är inget problem.
 
Är det någon här som har tävlat hund ganska snart efter att hunden brutit klon på sporren? Ultima gjorde det fredagen den 1 november, på måndagen 4 november opererades klon bort och idag slog hon upp det igen så det blödde vilket hon har gjort typ 3 gånger sen hon opererade bort den den 4 november. Hon är anmäld till agilitytävling till helgen och nästa helg. Vågar jag starta henne tro?
Hon har inte gått på något smärtstillande så karensen är inget problem.

Tycker alltid det är så svårt att bedöma hur andra ska göra vid skador, hur ser det ut? Vad tycker du själv? Har ni kunnat träna som vanligt under tiden och har hon slagit upp det under träningspassen?
 
Tycker alltid det är så svårt att bedöma hur andra ska göra vid skador, hur ser det ut? Vad tycker du själv? Har ni kunnat träna som vanligt under tiden och har hon slagit upp det under träningspassen?
Hon gjorde illa sig på träning och har inte fått träna agility efter det eftersom hallen är så halkig för henne. Nu började det blöda igen när hon var ut på baksidan för att kvällskissa... Hon brukar inte leka så mycket utan mest strosa runt men igår kväll blev det bus med dom andra två.. Men jag ska ta och ringa till veterinären och rådfråga :)
 
Tycker alltid det är så svårt att bedöma hur andra ska göra vid skador, hur ser det ut? Vad tycker du själv? Har ni kunnat träna som vanligt under tiden och har hon slagit upp det under träningspassen?
Var hos veterinären i morse och det blir typ vintervila nu tills det har läkt. Veterinären tyckte att det såg fint ut och att det måste ha varit yttersta tippen hon slog/rev upp så det blir veterinärintyg och strykning både nu i helgen och nästa helg som vi var anmälda till tråkigt nog men hon måste ju få bli bra.
 

Bifogade filer

  • 75580123_10157001646194200_6712890629308809216_o.jpg
    75580123_10157001646194200_6712890629308809216_o.jpg
    159 KB · Visningar: 5
Är det någon här som har tävlat hund ganska snart efter att hunden brutit klon på sporren? Ultima gjorde det fredagen den 1 november, på måndagen 4 november opererades klon bort och idag slog hon upp det igen så det blödde vilket hon har gjort typ 3 gånger sen hon opererade bort den den 4 november. Hon är anmäld till agilitytävling till helgen och nästa helg. Vågar jag starta henne tro?
Hon har inte gått på något smärtstillande så karensen är inget problem.
Opererade de bort klon utan att sedera eller ge smärtstillande???
 
Var hos veterinären i morse och det blir typ vintervila nu tills det har läkt. Veterinären tyckte att det såg fint ut och att det måste ha varit yttersta tippen hon slog/rev upp så det blir veterinärintyg och strykning både nu i helgen och nästa helg som vi var anmälda till tråkigt nog men hon måste ju få bli bra.

Tråkigt, men låter klokt. Får hoppas att det läker bra. Ni betar ju av lite vintervila iallafall mitt i alltihopa :idea::p Så kan ni stryka den sen om ni skulle haft en (annars kommer du snabbt på att ni skulle ha det)
 
Kan tänka mig att @igbest menar att hon inte ätit smärtstillande efter borttagningen :) svårt att tro att veterinären opererade utan sedering.
Jag misstänker också det men då det är 28 dygns karens på många sederingspreparat(finns några med 7 också) undrade jag eftersom det stod att det inte var någon karens. :)
 
Opererade de bort klon utan att sedera eller ge smärtstillande???
Hon var sederad men det var den 4 november och det stod att det var en 7 dagars karsens på pappret jag fick från veterinären. Hon åt inget smärtstillande då hon blev risig i magen i samband med veterinärbesöket så vi avvaktade med det :)
 
Hon var sederad men det var den 4 november och det stod att det var en 7 dagars karsens på pappret jag fick från veterinären. Hon åt inget smärtstillande då hon blev risig i magen i samband med veterinärbesöket så vi avvaktade med det :)
Vad bra att du fick det med kort karens :) Jag tycker det är bra att veterinärerna börjat skriva ut karenstiderna för innan var det många som inte brydde sig alls om dem. Kanon att du har koll :up:
 
Tips på roliga instruktörer i mellan/södra Sverige?

Vi har börjat spåna på att ta in någon eller några externa instruktörer. Och finns ju så många men vilka är värda att kontakta.

Har själv tränat för Enya Habel, Lilly Leete, Sofie Lourié och Matilda Hemborg. Lite olika nivå på dessa och de har olika styrkor. Är lite nyfiken på Anneli Hermansson och Annika af Klercker.
 
@Monifa

Vi har kört privatlektion både för Annelie Hermansson och förut för Heidi Pentillä, och sen brukar ju Heidi hålla kurser tillsammans med Linda Enberg. Nu ska maken vara med i coachgrupp på våren med Heidi och Linda, han har kört nån träningstävlingsgrej med coaching emellan och tyckte att Linda var riktigt bra på att förklara.
Jag som inte är så himla bra på agility tycker Anneli funkar bra då hon kan sänka sig till min nivå, Heidi är superduktig och jag älskar hennes dialekt men jag har bara tränat för henne när vi var super-gröna så det var ett tag sen. Linda har jag ingen egen erfarenhet av men maken tycker som sagt att hon verkar riktigt bra.
Nu är jag iofsej anmäld till valpkurs "sikta mot stjärnorna, agility valp " i januari för Linda så det ska bli spännande :D.

Skulle nog säga att Anneli är duktig på att anpassa till olika ekipage, Heidi är tekniskt superkunnig (och väldigt innördad som hon själv sagt nån gång) och Linda tyckte maken var bra men kommer inte ihåg exakt motivering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp