Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Igår kväll var det blåbärstävling. Anmälde oss för att kolla hur Asni hanterade tävlingsmiljön inomhus inför debuten i helgen. Balansen var med, och vi är fortfarande inte färdiga med RC-träningen, men alltså.. Min lilla rödräv :heart
20,9 sekunder (nu vet jag inte hur fort de andra sprang men fick kommentaren 'vilken galen tid!' så gissar att hon var rätt snabb :p), 0 fel och VINST!
Hon gjorde så mycket fint :D Satt kvar i starten, körde sin running, jag fick ta i lite med sväng-kommandot (vi hade tränat däcket en del dagen innan så jag visste att hon nog gärna skulle sikta på det) och det räckte för att hon skulle lyssna och göra som jag ville. Framkommandot är också work in progress men hon fixade det ändå.
Idag upptäckte jag att japp, hon löper. Det förklarar varför hon känts så disträ och hormonell. Ändå går hon in och presterar så bra, lillmuppan :love:
 
Jag och Maze har tävlat i helgen, det blev en bra helg med en andraplats och en disk på lördagen och en vinst med pinne och ett lopp med massa fel i på sömdagen :love:.
Film från vinstloppet :)
 
Tips på roliga instruktörer i mellan/södra Sverige?

Vi har börjat spåna på att ta in någon eller några externa instruktörer. Och finns ju så många men vilka är värda att kontakta.

Har själv tränat för Enya Habel, Lilly Leete, Sofie Lourié och Matilda Hemborg. Lite olika nivå på dessa och de har olika styrkor. Är lite nyfiken på Anneli Hermansson och Annika af Klercker.
CrazyDog (Kalle Karlsson) är en rolig tränare. Har gått ett par kurser för honom - det är mycket fokus på fart :). Min favorittränare just nu är annars Claes Andersson, men jag vet inte om han åker iväg och håller privatkurser, eller om han nöjer sig med att bara hålla kurser på hemmaklubben (Burlövs bk).
 
CrazyDog (Kalle Karlsson) är en rolig tränare. Har gått ett par kurser för honom - det är mycket fokus på fart :). Min favorittränare just nu är annars Claes Andersson, men jag vet inte om han åker iväg och håller privatkurser, eller om han nöjer sig med att bara hålla kurser på hemmaklubben (Burlövs bk).

På vilket sätt fokuserar han på fart? Blir man sågad längst med fotknölarna om man har en hund som är långsam? Eller fokuserar han på hur man handlar sin hund för optimal bibehållen fart?
 
På vilket sätt fokuserar han på fart? Blir man sågad längst med fotknölarna om man har en hund som är långsam? Eller fokuserar han på hur man handlar sin hund för optimal bibehållen fart?
Nä, man blir inte sågad :D. När jag gick kurs med min extremt långsamma Disa, så lyckades Kalle få fart på både mig och Disa :).
Så handling för optimal fart - bästa vägval med utgångspunkt från hundens och förarens kapacitet. Och klockar gärna tiden för att man ska kunna jämföra olika alternativ.
 
Nä, man blir inte sågad :D. När jag gick kurs med min extremt långsamma Disa, så lyckades Kalle få fart på både mig och Disa :).
Så handling för optimal fart - bästa vägval med utgångspunkt från hundens och förarens kapacitet. Och klockar gärna tiden för att man ska kunna jämföra olika alternativ.

Låter som Enya Habel, fast lite billigare kan jag tänka mig :p
 
CrazyDog (Kalle Karlsson) är en rolig tränare. Har gått ett par kurser för honom - det är mycket fokus på fart :). Min favorittränare just nu är annars Claes Andersson, men jag vet inte om han åker iväg och håller privatkurser, eller om han nöjer sig med att bara hålla kurser på hemmaklubben (Burlövs bk).
Supertrevliga båda två 🤩
 
Supertrevliga båda två 🤩

Men! Jag hade ingen aning om att Claes höll kurser! Vi umgicks i samma kompisgäng för många år sedan och då var han inte hundintresserad, men sen har jag förstått att det gått väldigt bra för honom i agilityn. Så himla kul att han håller kurser också 😁😁
 
Men! Jag hade ingen aning om att Claes höll kurser! Vi umgicks i samma kompisgäng för många år sedan och då var han inte hundintresserad, men sen har jag förstått att det gått väldigt bra för honom i agilityn. Så himla kul att han håller kurser också 😁😁
Han är en naturbegåvning :). Jag tränar i samma gäng som den instruktör som en gång lärde Claes agilityns grunder. Men numer är det hon som går kurs för honom :D.
 
Han är en naturbegåvning :). Jag tränar i samma gäng som den instruktör som en gång lärde Claes agilityns grunder. Men numer är det hon som går kurs för honom :D.

Men shit vilken grej! 😁 Jag visste att han var bra - men inte så bra! Så himla kul!
Inte träffat honom på typ tio år. Men så skoj att han blivit så agilitybiten 😊
 
Jag fick precis reda på att jag blev godkänd på A1-utbildningen jag har gått (två helger under hösten) så nu är jag agilityinstruktör :D Bästa Tage som alltid ställer upp och ger 100 % och hjälpte mig att bli godkänd :love:
Grattis! 🎉

Har varit lugnt med tävlingar ett tag nu, men till helgen blir det Tånga hed! Nån mer som ska dit?
 
@nordingran missade er, såg att ni körde på fm på lördagen, vi kom framåt 15-tiden 😊

Grå atlantångaren tog en femteplats i hopploppet på lördagen, av 50 starter, och vita Raketen lyckades vinna ena hopploppet idag (60 starter) 🎉 Sen strök husse sista, ett knä som krånglar 😞 Men trevliga dagar i Tångahallen 🤩
 
@nordingran missade er, såg att ni körde på fm på lördagen, vi kom framåt 15-tiden 😊

Grå atlantångaren tog en femteplats i hopploppet på lördagen, av 50 starter, och vita Raketen lyckades vinna ena hopploppet idag (60 starter) 🎉 Sen strök husse sista, ett knä som krånglar 😞 Men trevliga dagar i Tångahallen 🤩

Förstår de! Jag kollade dock på klass 3 så jag såg nog dina, riktigt häftiga! :D

Vi hade en riktigt trevlig helg. Hon fick springa med en kompis på fredagen då min kropp sa ifrån, men dom kom tvåa och plockade en pinne i hoppklassen. I lördags sprang jag själv med 10 fel i agilityloppet som bäst, en vägran i slalom och en riven bom. Det var sista tävlingen iår, så nu tar vi lite vila och detaljträning.
 
Förstår de! Jag kollade dock på klass 3 så jag såg nog dina, riktigt häftiga! :D
Tack! Fast just idag är den grå i onåd, hon har fått för sig att skälla och sticka på allt möjligt, ingen impulskontroll alls, och då drar hon med sig valpen, de triggar ihop 😡 Så nu blir det lina på 😠
Du skulle kommit och sagt hej! Grattis till pinnen 🎉
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp