Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Idag (blåbärs)tävlade jag och Hudson. Det var första gången för oss båda så det var intressant. Han stannade duktigt i starten vilket var bra men sen så var han vild och diskade oss genom att springa i lite tunnlar. Mot slutet på banan samlade han sig och det gick bra. När vi var klara så vägrade han dock att bli infångad och han ville inte ha leksaken. Han tycker att det är lite för självbelönande med agility. Nu vet jag iaf vad vi måste jobba på. Om någon har något tips på hur man på bästa sätt lyckas få ut hunden från banan när man är klar så tar jag tacksamt emot det :angel:
 
Idag hade Ultima sin första agilityträning sedan klobrottet på sporren 1 november. Hon fick köra ett ganska kort pass på kanske totalt 10 - 15 minuter. Det kändes bra förutom att hon har lätt för att halka i hallen och att hon vid några tillfällen satte sig ner och höll upp tassen där klobrottet var som om det var lite obehagligt men det kanske har med att klon där fortfarande är väldigt kort. 🙂

Maze var jätteduktig och gick att skicka iväg på lite avstånd mot tunnlar vilket inte har funkat jättebra tidigare men hon har ju också haft lite paus. 🙂

Qarusell fick mest leka lite runt på planen.
 
Vi har tävlat! 😁
Första loppet fick vi medalj pga felfria. 😁 Andra och tredje loppen var dock bättre, men hon rev tyvärr ett hinder i varje klass pga klantig matte. 😝

Såå himla roligt och jag fick definitivt blodad tand!
 
Vi var på en trevlig jultävling förra helgen (klass 1-bana fast utan slalom). Alla som gick felfritt fick en julklapp :).
Jag körde med båda hundarna. Lilla busan Hanna har börjat skärpa till sig och bli riktigt duktig - det blev ett felfritt lopp och ett med 5 fel för hennes del. Långsamma Disa var också på hugget - ett lopp med 5 fel och sen tyvärr en disk, men det var jag som lurade henne på fel hinder :p.
Men en julklapp fick vi med oss hem, i alla fall :).
 
Jag har börjat träna en kompis aussie (tror jag postat något om honom innan) eftersom Betty inte tränas.

På fredag ska vi till hall o springa bana.
Rolig hund, han har en del luckor i grunderna men vi kämpar oss runt.

 
Birk bjöd på en hel del fint. Och en hel del mindre fint. Och likaså jag :angel:

Men han växte under träningen och gick från "fan inget funkar" till "shit vad kul det är!"


 
Fortsätter med den bruna. Det är så fult :rofl:
Men han gör mycket fint, sen ska föraren bara hänga med i tanke och ben. Är så glad över att jag får träna Birk i väntan på egen stor hund för det är ganska stor skillnad mot Betty. På lördag ska vi åka iväg o träna klass 1 bana, ska bli jättekul.

 
Nu har jag anmält både Tinja och Asni till försäsongens agilitytävlingar.
Är så sjukt taggad på att göra 2020 till vårt tävlingsår. To hell med allt annat, vi ska bara spendera mina extra pengar på friskvård, träning och tävling :love:

Satsar stenhårt på SM 2021 med Tinja 💪
 
Var iväg och tränade bana med Birk idag. Är inte där så jag kan köra banan som jag vill i tanken men det ger mig kvitto på vad vi behöver fokusera på. Sett till framtiden har vi ju allt och träna på men om jag tänker på den närmaste tiden.


Han är så himla rolig. Så lite agility han kört i sitt liv och ändå är så bussig och bara kör.

Blev lite balansbom efter men utan film. Ska bli så spännande att se vart min idé tar oss :angel:
 
Var på Blåbärsbana-träning ikväll, och hade superkul!
Det svåraste med Humla är ju att hon är så otroligt störningskänslig, så tänkte detta som ett bra sätt att träna med snälla störningar. Kändes som jag tänkt rätt :)
Vi hann köra banan tre gånger då det var rätt mycket snack emellan, och inget av våra resultat hade blivit godkänt på tävling, men så himla nyttigt för oss båda att köra i lite ny agilitymiljö (även om vi gått NW-kurserna där), och med nya människor och hundar. Ska definitivt försöka gå igen om det kommer fler tillfällen :bump:
 
Var på Blåbärsbana-träning ikväll, och hade superkul!
Det svåraste med Humla är ju att hon är så otroligt störningskänslig, så tänkte detta som ett bra sätt att träna med snälla störningar. Kändes som jag tänkt rätt :)
Vi hann köra banan tre gånger då det var rätt mycket snack emellan, och inget av våra resultat hade blivit godkänt på tävling, men så himla nyttigt för oss båda att köra i lite ny agilitymiljö (även om vi gått NW-kurserna där), och med nya människor och hundar. Ska definitivt försöka gå igen om det kommer fler tillfällen :bump:

Åh vad roligt! Kul med bra träning och roligt med "nytt" ställe. Perfekt ju! 😁 Vi hänger gärna med framöver 👍😊
 
Var och tränade agility med hund och make på makens initiativ idag. Han kommer stjäla min agilityhund 😂😭
Han är svinduktig verkligen - mycket duktigare än mig med tanke på att detta var andra gången 😝
Funderar på att ge honom en agilitykurs i födelsedagspresent 🥰
 
Var och tränade agility med hund och make på makens initiativ idag. Han kommer stjäla min agilityhund 😂😭
Han är svinduktig verkligen - mycket duktigare än mig med tanke på att detta var andra gången 😝
Funderar på att ge honom en agilitykurs i födelsedagspresent 🥰
Äsch, du har ju redan tränat hunden, mycket lättare för honom då ;)
 
@Sleepan åh vad kul att lyckas snärja in sin partner i träsket också :love: Vore typ drömmen här, fasiken vad mycket kvalitetstid vi skulle få till.

Ska nog önska mig det i 30 års present :angel: (2 år kvar bara haha).

Har han tränat hund i annat sammanhang innan?
 
@Sleepan åh vad kul att lyckas snärja in sin partner i träsket också :love: Vore typ drömmen här, fasiken vad mycket kvalitetstid vi skulle få till.

Ska nog önska mig det i 30 års present :angel: (2 år kvar bara haha).

Har han tränat hund i annat sammanhang innan?

Ja, verkligen roligt 😁

Och nej, han har inte tränat mer än en vardagslydnadskurs och sen lite sporadisk Nosework. Både han och jag är nybörjare förutom att han är uppvuxen med hund på gården typ.

Så, en kurs känns klokt för honom eftersom jag ju själv inte har så bra koll än 😝
Ska bara försöka hitta något som passar 😁👍
 
Ja, verkligen roligt 😁

Och nej, han har inte tränat mer än en vardagslydnadskurs och sen lite sporadisk Nosework. Både han och jag är nybörjare förutom att han är uppvuxen med hund på gården typ.

Så, en kurs känns klokt för honom eftersom jag ju själv inte har så bra koll än 😝
Ska bara försöka hitta något som passar 😁👍
Har han tränat fotboll eller någon annan sport när han växte upp? Har sett flera killar som aldrig kört agility förr men som det går jättebra för från första stund pga att har grym kroppskontroll och smidighet - himla orättvist :p:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp