Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Det var lite ringrostigt idag, blev en pinne på fem fel 😳 drygt 80 starter! En neslig rivning i ett annars fint lopp. I de två ag loppen ett par små missförstånd mellan husse och tjejerna, men bra lopp i övrigt. Hopploppet med lokomotivet lämnar vi därhän 🙄
I morgon är det lagtävling!
 
Okej. Nu har jag och Chanel anmält oss till våra första två tävlingar i juni och juli. Känns helt sjukt overkligt och nervöst att vi verkligen har tänkt genomföra detta. Nu har jag lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på härifrån.

Angående inmätning. När görs denna? Ska man meddela t ex kontaktpersonen för tävlingen eller domaren att man har en hund som ska inmätas?
 
Okej. Nu har jag och Chanel anmält oss till våra första två tävlingar i juni och juli. Känns helt sjukt overkligt och nervöst att vi verkligen har tänkt genomföra detta. Nu har jag lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på härifrån.

Angående inmätning. När görs denna? Ska man meddela t ex kontaktpersonen för tävlingen eller domaren att man har en hund som ska inmätas?
Ja du skriver till tävlingsledaren och då får du en tid när du ska vara på plats för mätning :) Inget krångligt alls!
 
Så lite så. Ett tips är att köra någon blåbärstävling under våren om du tycker det känns nervöst med de officiella tävlingarna :)

Vi deltog på en blåbärstävling i december. Vi blev diskade på den. Ena gången för att Chanel blev väldigt ivrig och tog alla hinder själv (i fel ordning såklart. :laugh: ) och den andra gången skulle vi ha fått ett godkänt resultat om det inte vore för att hon vände i en tunnel och hon tog tunneln igen medan jag funderade på om man skulle ta hindret igen då eller bara fortsätta 🙈, men nu har vi läst på om reglerna och vet hur det går till, så det händer nog inte igen och om det händer så gör det faktiskt inte så mycket egentligen. :) Om det kommer en inofficiell tävling häromkring innan vår debut så kommer vi självklart delta på den, men jag har inte sett någon annonsering om någon sådan än tyvärr.
 
Vi deltog på en blåbärstävling i december. Vi blev diskade på den. Ena gången för att Chanel blev väldigt ivrig och tog alla hinder själv (i fel ordning såklart. :laugh: ) och den andra gången skulle vi ha fått ett godkänt resultat om det inte vore för att hon vände i en tunnel och hon tog tunneln igen medan jag funderade på om man skulle ta hindret igen då eller bara fortsätta 🙈, men nu har vi läst på om reglerna och vet hur det går till, så det händer nog inte igen och om det händer så gör det faktiskt inte så mycket egentligen. :) Om det kommer en inofficiell tävling häromkring innan vår debut så kommer vi självklart delta på den, men jag har inte sett någon annonsering om någon sådan än tyvärr.
Det finns en grupp på facebook som heter "Blåbärstävlingar agility" där det läggs ut om tävlingar i hela landet, kanske du hittar något där :)
 
Herregud så pepp jag är på 2020. Måtte Betty hålla sig frisk och inte insjukna.
4 träningar för Sofie Lourié, 2 dagars läger för Nadine Rinderud och 3 dagars läger för Heidi Penttilä, Linda Enberg och Eva Marie Wergård.

Blir sparsamt tävlande i år, har inplanerat två hemmatävlingar, Hulahopp och ev en till bortatävling. Men nästa år då jäklar :banana:
 
Tävling för kryllorna idag, vita raketen rasslade hem två vinster i hopploppet, och pansarkryssaren slog till med en fjärdeplats 😁 Agilityloppen var inte lika lysande, men varsitt bra lopp, och sista orkade nog vare sig prinsessor eller husse hålla ihop det 😜 Men klart godkänt 🤩 Roliga banor!
 
Var och tränade igår. Vi var tre pers som hyrde in oss i en hall två timmar med instruktör och det var så bra. Två timmar är verkligen perfekt för tre. Utmanande bana för oss som inte kan så mycket ännu men efter att ha brutit upp den i delar så lyckades vi ta oss igenom hela tillslut. Så himla roligt och häftigt! Nu behöver vi nöta slalom - och kontaktfält så vi kan starta både hopp och agility 😁
 
Husse tävlade med Nano i klass 1 igår och hon tog sin tredje pinne i agility, i hopploppet fick hon fem fel då hon missade ingången i slalom. Förra året var det ju mest inoff och blåbärslopp för dem så det ska bli spännande att se hur det kommer gå i år då fröken mognat en del.

IMG_20200227_185955.jpg
 
Var iväg på ”tema blåbärsbana” idag med Humla. Det är verkligen en så bra grej!
En instruktör bygger en blåbärsbana, man för banvandrade på eget huvud, lch sen kör man två lopp med tvälingsregler som tas tid på och man får veta fel och tid och liknande, när alla kört två gånger fortsätter man med delar eller hela banan tills tiden (75 minuter) är slut.
Vi var i en ganska liten inomhushall idag, så alla satt i fikarummet mellan sin tur, vilket var ultimat för Humla då hon ju är så lättstörd när vi tränar.

Båda ”riktiga” loppen tog vi oss runt utan diskning idag, vilket än sist! En vägran på varje lopp, men ändå bra inställning och kul lopp. När vi kört två hela rundor la jag mina turer efter det på att ta delar ur banan två gånger i stöten, istället för att nöta hela. Banan i sig var superlätt, så inget tekniskt att öva på, men märker att det funkar bäst för Humla.

Går inte kurs för denna instruktören, så alltid kul att få lite feedback och tips från nån ny. Hon är väldigt ödmjuk i sin inställning men väldigt peppande, så gillar det i dessa situationer!

Superkul träning, och är taggad för nya kursen som börjar på tisdag :banana:
 
Var på första tillfället på vår nya kurs igår :bump: Utomhus, kvällstid i ösregn :grin:

Men det blev så bra! Fick jordens prestationsångest när vi började, då det var bangång direkt på, och alla andra såg så proffsiga ut. Avskyr att känna mig supersämst i grupp, och tyckte det var jättejobbigt..

Men Humla var magisk! Känns som något hänt i hennes utveckling nu, för helt plötsligt kunde hon springa i banan :D (annars går det fortast när vi tränar helt ensamma, med instruktör och andra hundar i närheten blir hon väldigt distraherad och osäker). Var superkul, och jag var inte den enda med lite utmaningar såg jag sen också. Missar troligen (om inte min konferens ställs in nästa vecka, vilket känns mer och mer sannolikt) nästa tillfälle, men ska bli så kul med de jag hinner med :bump:
 
Var på första tillfället på vår nya kurs igår :bump: Utomhus, kvällstid i ösregn :grin:

Men det blev så bra! Fick jordens prestationsångest när vi började, då det var bangång direkt på, och alla andra såg så proffsiga ut. Avskyr att känna mig supersämst i grupp, och tyckte det var jättejobbigt..

Men Humla var magisk! Känns som något hänt i hennes utveckling nu, för helt plötsligt kunde hon springa i banan :D (annars går det fortast när vi tränar helt ensamma, med instruktör och andra hundar i närheten blir hon väldigt distraherad och osäker). Var superkul, och jag var inte den enda med lite utmaningar såg jag sen också. Missar troligen (om inte min konferens ställs in nästa vecka, vilket känns mer och mer sannolikt) nästa tillfälle, men ska bli så kul med de jag hinner med :bump:

Men åh vad roligt!! Heja er 😍
 
Var på första tillfället på vår nya kurs igår :bump: Utomhus, kvällstid i ösregn :grin:

Men det blev så bra! Fick jordens prestationsångest när vi började, då det var bangång direkt på, och alla andra såg så proffsiga ut. Avskyr att känna mig supersämst i grupp, och tyckte det var jättejobbigt..

Men Humla var magisk! Känns som något hänt i hennes utveckling nu, för helt plötsligt kunde hon springa i banan :D (annars går det fortast när vi tränar helt ensamma, med instruktör och andra hundar i närheten blir hon väldigt distraherad och osäker). Var superkul, och jag var inte den enda med lite utmaningar såg jag sen också. Missar troligen (om inte min konferens ställs in nästa vecka, vilket känns mer och mer sannolikt) nästa tillfälle, men ska bli så kul med de jag hinner med :bump:
Kul att det gick bra! Jag förstår att det är svårt, men försök tänka att det är bra att vara "sämst" för då kan du lära dig massor av de andra :) Jag föredrar att vara "sämst i gruppen" när jag går kurs, men det kanske inte är så vanligt att känna så :angel::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp