Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Vilken härlig påskhelg på Gåsahoppet ☀️ Maken sprang och sprang och sprang, många lopp med utmanande banor och två pigga hundar 😁 vita raketen gick till final, där det tyvärr blev ett litet missförstånd vilket håll ett hinder skulle tas = disk 🙄
Och lilla grå, som förresten fyller tre i veckan, tog sista hoppinnen och är nu kvalad till SM 🎉🏆
Vilken agilitysommar det kommer att bli!!!
 
Vi var på ännu en blåbärstävling igår! Min lilla hund tyckte det var ett bra tillfälle för höglöp. :p Så i första loppet stannade hon och nosade innan andra hindret.. 😂 Men jag fick fart på henne efter det och hon körde resten av banan superfint! 👌🏼 Till andra loppet däremot hade hon kommit på varför vi var där och flög runt banan vilket räckte till en andraplats! 🏆😍

Vi hade nästan hela lapphundsgänget med oss och alla skötte sig super! 👌🏼

iCGtTjw.jpg


gLIXkDS.jpg
 
Lång dag i Nynäshamn och jag tycker lite synd om klass 3 ekipagen då de fortfarande inte kört klart L och XL i klass 1 när vi åkte hemåt vid fyra-tiden.
Nessie kom tvåa i hopploppet men tyvärr med typ 1,5 tidsfel så det blev ingen pinne, ja hon var långsam även för att vara henne då hon stegade väldigt innan hindrena. I agilityloppet kom de trea och nollade så där blev det en pinne :banana:. Få se om husse får fortsätta tävla Nessie, det verkar ju gå rätt bra för dom :D.
Träffade även @Fisherling med Tinja så man kunde prata bort lite tid, trevligt, trevligt! Håller tummarna för att de får bra lopp nu i klass 3, hon är väldigt fin blåräven och inte mycket större än Nano.
Allt som allt en riktigt bra dag idag förutom att jag nu ser ut som en kräfta då jag fått lite väl mycket sol på mig..

58419583_10217374172820516_1313692575856590848_n.jpg

Grattis till fina placeringar och pinne! :D

För våran del gick det superbra och jag är jätte nöjd över Milla! Det blev vinst i båda loppen och femte hopppinnen så nu har hon fått en ny titel! I maj ska vi testa klass 2 för första gången, det ska bli spännande!

IMG_20190423_130357_115.jpg
 
Hyfsat trött efter att ha arrangerat Gåsahoppet, men tror de flesta var nöjda. Det var iaf vi :D
58375741_2401733593390810_249784135315357696_o.jpg


Gick kurs för Enya på annandagen och fick en hel del matnyttiga tips för min lilla röding så nu ska jag träna på hennes fokus lite mer innan vi går vidare med att tävla.
 
Hyfsat trött efter att ha arrangerat Gåsahoppet, men tror de flesta var nöjda. Det var iaf vi :D
58375741_2401733593390810_249784135315357696_o.jpg


Gick kurs för Enya på annandagen och fick en hel del matnyttiga tips för min lilla röding så nu ska jag träna på hennes fokus lite mer innan vi går vidare med att tävla.
Vi hade väldigt trevligt, och så kul med omväxlande och utmanande banor 😁
 
Igår var vi i Kista, jag var egentligen anmäld med Nike men maken fick tävla då jag hade jobbat natt. De gjorde riktigt bra lopp och sista loppet var helt klockrent! Husse så glad att Nike verkar vara tillbaka på banan igen och jag var lite förvånad över hur bra hon gick då vi inte hunnit tävla så himla mycket.
Det som gjordes annorlunda igår var dels att husse höll sina egna tävlings nerver i schack, dels att han tar av halsbandet i god tid (så hon inte börjar skaka på huvudet precis innan start) och att han tränar mer fokuserade övningar ifrån rallylydnaden istället för att försöka tagga upp henne och går in med henne i fotposition till start. Sen hjälper det såklart att det nu är ett tag sen hon var i löp så de värsta hormonerna har lagt sig.
Första agilityloppet var hon inte supersnabb i och missar ett kontaktfält så där kom dem trea, i hopploppet sen visar husse henne väldigt slarvigt in i slalom så hon tar fel ingång och får fem fel i ett annars fint lopp 4:e plats av 12, nästa agilitylopp nollar de och kommer trea och i sista hopploppet kommer de tvåa men får ingen pinne då det var nån som strök sig.
Vi var väldigt väldigt nöjda med fröken och det känns kul att hon är tillbaka till sitt vanliga jag och gått från att som senast jag tävlade att komma runt med som bäst nio tidfel till att ligga väl inom referenstiden och inte mer än nån sekund från snabbaste tiden överlag kan man ju inte vara annat än supernöjd med. Hon är ju fortfarande inte riktigt så snabb som hon kan vara, slalomen satt inte riktigt så bra som på träning och över balansen så travar hon men jag har sagt till husse att låta det vara tills hon börjat sätta kontaktfälten ordentligt, tror att när hon väl fattat vad man vill så kommer farten där också. Sen så är hon inte ultrasnabb som vissa hundar men kan ta igen det en del på att hon tar tighta svängar istället och bra vägar.

Fröken när hon simtränade förra fredagen:
57240526_10217351662857781_4882049012800159744_n.jpg
 
Jag skrev lite här förra året, då jag gick nybörjarkurs och fick blodad tand. Sen har jag varit gravid och fött barn och därför tränat lugnt och sporadiskt men nu börjar vi komma igång igen. Det är ju så kul :love: Jag upplever att det är lite svårt att komma vidare i träningen på egen hand, vet egentligen inte riktigt vad nästa steg är men jag behöver bli en bättre handler och min hund behöver bli bättre på kontaktfält, så nu är vi anmälda till lite kurser under försommaren och sen ska jag försöka ta mig iväg till någon tävling för att se "hur det går till". Förhoppningsvis kan vi tävla något under hösten!

Något som skaver lite nu är huruvida hunden ska kastreras eller inte. Hade nästan bestämt mig för att testa kemisk kastrering men fick lära mig att man inte får tävla på det. Tillbaka på ruta 1 helt enkelt :cautious:
 
Vi går två onlinekurser för Fanny Gott nu så jag hoppas att vi fortfarande kan utvecklas trots att Max är 7,5 :D skulle vara trevligt om pinnjäklarna i ag2an kunde sitta nån gång:p
 
Äntligen har vi barmark här uppe! Jag och skruttSkrälle tog oss ut till klubben för agility för första gången sen september. Något övertaggad hund, men jäklar så fint han gick :love: Vi är dock också i läge ganska nybörjare och svårt att veta hur vi ska lägga upp träningen. Får se om det kommer finnas möjlighet att gå någon kurs i sommar.

Jag är ju lite nojig att köra igång igen, men tänkte smyga igång lite försiktigt och sen ha en uppföljning med fysio ganska snart så får vi se hur han känns i kroppen. Fjälliv med turande och drag har då gått fint åtminstone.
 
Det är en klass 1 tävling i mitten av juni "bara" ca 12 mil bort... Blev lite sugen efter att han var så duktig igår :o
MEN, det här med externbelöning! Kursledaren på halvdagen jag gick i april påpekade hur jäkla fokuserad Skrälle är på mina händer. För det är ju där belöningarna kommer ifrån. Igår blev det så himla tydligt när vi skulle göra ett byte och han kom fram och nafsade i armen efter leksak istället för att springa på hinder. Gick fint på kursen när instruktören stod med leksak och var extern men jag tränar oftast själv. Det jag är lite fundersam över är att bara lägga ut något, lite nojig att han bara kommer springa rätt på belöningen efter första hindret utan att jag hinner med att stoppa.
Så, kära Buke (ni som orkat läsa så här långt) är en maskin typ Treat&Train värd sina pengar? Eller är det helt enkelt att vänja in honom vi extern, första bara låta honom ta ett hinder och få belöning för att sedan utöka antal hinder? Hilfe!
 
Det är en klass 1 tävling i mitten av juni "bara" ca 12 mil bort... Blev lite sugen efter att han var så duktig igår :o
MEN, det här med externbelöning! Kursledaren på halvdagen jag gick i april påpekade hur jäkla fokuserad Skrälle är på mina händer. För det är ju där belöningarna kommer ifrån. Igår blev det så himla tydligt när vi skulle göra ett byte och han kom fram och nafsade i armen efter leksak istället för att springa på hinder. Gick fint på kursen när instruktören stod med leksak och var extern men jag tränar oftast själv. Det jag är lite fundersam över är att bara lägga ut något, lite nojig att han bara kommer springa rätt på belöningen efter första hindret utan att jag hinner med att stoppa.
Så, kära Buke (ni som orkat läsa så här långt) är en maskin typ Treat&Train värd sina pengar? Eller är det helt enkelt att vänja in honom vi extern, första bara låta honom ta ett hinder och få belöning för att sedan utöka antal hinder? Hilfe!
Jag har trixies variant av treat&train till mina hundar och har använt mig av den jättemycket :) speciellt till min mellanhund i slalomträningen då jag var kass på att kasta leksak i rätt tid å så och det har funkat jättebra. Jag använder den även i starterna för att träna på att stanna kvar i starten vilket kan vara svårt när man har en övertaggad hund. Jag använder den även till min yngsta hund just i slalomet och på att träna starter :).
Det borde funka att sätta den efter flera hinder och trycka på knappen när hunden gjort rätt och är klar med övningen :).
 
Det är en klass 1 tävling i mitten av juni "bara" ca 12 mil bort... Blev lite sugen efter att han var så duktig igår :o
MEN, det här med externbelöning! Kursledaren på halvdagen jag gick i april påpekade hur jäkla fokuserad Skrälle är på mina händer. För det är ju där belöningarna kommer ifrån. Igår blev det så himla tydligt när vi skulle göra ett byte och han kom fram och nafsade i armen efter leksak istället för att springa på hinder. Gick fint på kursen när instruktören stod med leksak och var extern men jag tränar oftast själv. Det jag är lite fundersam över är att bara lägga ut något, lite nojig att han bara kommer springa rätt på belöningen efter första hindret utan att jag hinner med att stoppa.
Så, kära Buke (ni som orkat läsa så här långt) är en maskin typ Treat&Train värd sina pengar? Eller är det helt enkelt att vänja in honom vi extern, första bara låta honom ta ett hinder och få belöning för att sedan utöka antal hinder? Hilfe!
Här kommer en film från när vi typ började med den i slalomet i november. Hon hade kört lite utan den innan.

Å så en från en träning för tre veckor sedan ungefär. Hon har jag tänkt starta när hon blir 18 månader i juli.
 
Jag har trixies variant av treat&train till mina hundar och har använt mig av den jättemycket :) speciellt till min mellanhund i slalomträningen då jag var kass på att kasta leksak i rätt tid å så och det har funkat jättebra. Jag använder den även i starterna för att träna på att stanna kvar i starten vilket kan vara svårt när man har en övertaggad hund. Jag använder den även till min yngsta hund just i slalomet och på att träna starter :).
Det borde funka att sätta den efter flera hinder och trycka på knappen när hunden gjort rätt och är klar med övningen :).
Åh, perfekt, tack! Jag har nämligen kikat lite på Trixies också. Det är ju något humanare pris åtminstone...
Under kursen gjorde vi så att instruktören ställde sig i position efter kanske 5 hinder så tänker att det borde kunna funka med maskin också. Kul att se hur du använde den vid slalomen :up: Alla andra hinder tar han helt okej (för att vara nybörjare alltså) men slalom vill han gärna slarva lite igenom. Det och byten till höger sida, där har vi två fokusområden jag har klurat fram efter gårdagen. Det är så jäkla kul att vara igång igen! :D
 
Det är en klass 1 tävling i mitten av juni "bara" ca 12 mil bort... Blev lite sugen efter att han var så duktig igår :o
MEN, det här med externbelöning! Kursledaren på halvdagen jag gick i april påpekade hur jäkla fokuserad Skrälle är på mina händer. För det är ju där belöningarna kommer ifrån. Igår blev det så himla tydligt när vi skulle göra ett byte och han kom fram och nafsade i armen efter leksak istället för att springa på hinder. Gick fint på kursen när instruktören stod med leksak och var extern men jag tränar oftast själv. Det jag är lite fundersam över är att bara lägga ut något, lite nojig att han bara kommer springa rätt på belöningen efter första hindret utan att jag hinner med att stoppa.
Så, kära Buke (ni som orkat läsa så här långt) är en maskin typ Treat&Train värd sina pengar? Eller är det helt enkelt att vänja in honom vi extern, första bara låta honom ta ett hinder och få belöning för att sedan utöka antal hinder? Hilfe!

Jag har en Treat&Train och jag skulle ärligt inte klara mig utan den nu. Använder den främst i RC träningen på balansen, men även på vippen, framkommando och ibland även riktningsbelöningar. Så JA, för mig är den mycket väl värd pengarna :)
 
Idag tävlade vi Klass 1 (hopp) för andra gången och med oss hem fick vi vår allra första pinne :love: Vi kom 3a av 26 tävlande i klassen. I det andra loppet diskade vi oss men känslan där var också super, är bara jag som inte är van att lära mig långa banor än :D

Pinnloppet:
 
Idag tävlade vi Klass 1 (hopp) för andra gången och med oss hem fick vi vår allra första pinne :love: Vi kom 3a av 26 tävlande i klassen. I det andra loppet diskade vi oss men känslan där var också super, är bara jag som inte är van att lära mig långa banor än :D

Pinnloppet:
Snyggt 👏👏:love:
 
Vi fortsätter träna grunder, jag och Asni. Nu har jag börjat försvåra ingångarna i den slalomport jag ställt upp och det märks att hon verkligen fattar uppgiften! Ibland försöker hon fuska, men det kommer hon inte undan med :p
 
Grattis @McFlurry 🎉
Våra två har tävlat i helgen, 4xag på lördagen och 4xhopp på söndagen.
Vita var sååå nära att ta den där sista SM-pinnen i ag, men det ville sig inte riktigt. Däremot vann hon en hoppklass 👍🏻
Grå vann också en hoppklass och fick sitt första hoppcert 🏆 Hon är agchampion, men tiderna har inte riktigt räckt i hopp. Men jäklar vad hon börjat springa 😳 Husse får ligga på rejält 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp