Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

På tal om tvångsmässiga beteenden så kollar jag bidragen på tok för många gånger om dagen. Gör fysiskt ont i mig när folk lämnar in bidrag med tider på 30:xx :rofl: Spring fortare för i helvete, det är ju sååååå nära :angel: Jag känner mig väldigt otillfredsställd över att ingen kommit under 30 än haha.

(Helt normal, ohja)
Maken gör ett sista försök i morgon med Vita raketen 😜 Det är så nära...
 
Jag har kört och skickat in för båda hundarna jag anmälde. Det blir dock inget mer "SM för alla" för Ultima för hon sprang runt i stugan i lördags och mitt i ett galoppsprång föll hon ihop och skrek som bara den, hennes bakdel var helskum men hon kunde gå efter en liten stund men var väldigt påverkad och hela söndagen så låg hon bara i soffan och sov och gnällde lite när vi lyfte ner henne för att äta eller kissa. Idag var hon i princip helt återställd men vi åkte in till veterinär ändå som bedömde att hon sträckt sig ordentligt och ordinerade vila och onsior.


Maze tyckte att det var på tok för varmt (ca 28grader) och travade en bit men jag skickade in hennes film trots det. Vi ligger trea från slutet just nu :p

 
Jag har kört och skickat in för båda hundarna jag anmälde. Det blir dock inget mer "SM för alla" för Ultima för hon sprang runt i stugan i lördags och mitt i ett galoppsprång föll hon ihop och skrek som bara den, hennes bakdel var helskum men hon kunde gå efter en liten stund men var väldigt påverkad och hela söndagen så låg hon bara i soffan och sov och gnällde lite när vi lyfte ner henne för att äta eller kissa. Idag var hon i princip helt återställd men vi åkte in till veterinär ändå som bedömde att hon sträckt sig ordentligt och ordinerade vila och onsior.


Maze tyckte att det var på tok för varmt (ca 28grader) och travade en bit men jag skickade in hennes film trots det. Vi ligger trea från slutet just nu :p

Oj, hoppas sträckningen läker snabbt, så otäckt 😔
 
Nu har jag skickat in Maze agilityvideo. Vi får ju inga toppresultat men så är hon ju i klass 1 och har bara tagit en pinne så här långt i livet. Ultima fick ju som sagt stå över tråkigt nog men på den här banan hade det nog blivit mycket fort och fel för henne 🙈 😂
 
Vi ska spika agilitybanan imorgon. Sprang den i torsdags och då var Betty mer än lovligt disträ. Kom runt banan med synlig belöning men det kan vi ju inte skicka in... Lite kul att jämföra tid, med leksak: 43 sekunder, utan leksak 45 sekunder. Så jag vet ju vad vi ska sikta på imorgon hehe.
 
Betty fortsatte vara disträ :D Hon åt iallafall inte gräs under träningen. Men det var segt, kan väl säga att mina ben kändes som betongklumpar. Filmen kan man leta reda på om man är nyfiken, tog emot att skicka in den för det var fult handlat med flaxiga armar :angel:
 
Jag behöver tips på hur jag ska få Maze att bli säkrare i slalomet. Med henne började jag med två + två och det fungerade bra från början men jag får henne inte att bli säker + självständig. Jag vill att hon ska kunna ta det även om jag inte är i närheten. Hon klarar av att jag är på båda sidorna men inte riktigt om jag viker av lite från slalomet, att jag försöker lämna henne själv.
Jag har inte möjlighet att ha slalomet ståendes framme hemma utan måste åka till klubben för att träna eller sätta upp och ta bort här hemma.
Jag är lite sugen på att testa alléslalom med henne men funderar på om det blir ett problem då hon ju kan slalom egentligen och är det svårt att göra det då slalomet måste tas ner mellan gångerna, tänker då på avståndet i allén.
Jag har en belöningsmaskin eller rättare sagt jag får snart hem en ny då den gamla gått sönder. Bågar har vi använt till viss del.
 
Jag behöver tips på hur jag ska få Maze att bli säkrare i slalomet. Med henne började jag med två + två och det fungerade bra från början men jag får henne inte att bli säker + självständig. Jag vill att hon ska kunna ta det även om jag inte är i närheten. Hon klarar av att jag är på båda sidorna men inte riktigt om jag viker av lite från slalomet, att jag försöker lämna henne själv.
Jag har inte möjlighet att ha slalomet ståendes framme hemma utan måste åka till klubben för att träna eller sätta upp och ta bort här hemma.
Jag är lite sugen på att testa alléslalom med henne men funderar på om det blir ett problem då hon ju kan slalom egentligen och är det svårt att göra det då slalomet måste tas ner mellan gångerna, tänker då på avståndet i allén.
Jag har en belöningsmaskin eller rättare sagt jag får snart hem en ny då den gamla gått sönder. Bågar har vi använt till viss del.
Med tanke på att Maze's slalom är bättre än Skrällets och du har betydligt mer erfarenhet än mig är ju jag antagligen fel person att ge råd :D Men med det sagt är jag supernöjd med att jag "började om" och testade allé och extern belöning förra sommaren (tror jag det var). Det gick snabbare än jag väntat mig och han är betydligt självständigare än innan. Var lite nervös att han skulle bli förvirrad eftersom han "kunde" slalom redan, men det var inga problem. För vår del gjorde jag så att jag la på kommando ganska sent; till en början vara det bara glesa pinnar och full fart framåt, verbalt kommando la jag på när pinnarna började vara ganska tighta och mer påminde om ett slalom. Om det var rätt eller inte vet jag inte, men det kändes logisk för vår del just för att inte förvirra honom :)
 
Med tanke på att Maze's slalom är bättre än Skrällets och du har betydligt mer erfarenhet än mig är ju jag antagligen fel person att ge råd :D Men med det sagt är jag supernöjd med att jag "började om" och testade allé och extern belöning förra sommaren (tror jag det var). Det gick snabbare än jag väntat mig och han är betydligt självständigare än innan. Var lite nervös att han skulle bli förvirrad eftersom han "kunde" slalom redan, men det var inga problem. För vår del gjorde jag så att jag la på kommando ganska sent; till en början vara det bara glesa pinnar och full fart framåt, verbalt kommando la jag på när pinnarna började vara ganska tighta och mer påminde om ett slalom. Om det var rätt eller inte vet jag inte, men det kändes logisk för vår del just för att inte förvirra honom :)
Då kanske jag ska våga mig på att prova ändå :) jag tänkte också att det kan förvirra men det kanske det inte gör.
 
Maken och vita raketen kom fyra i ”SM för alla” 🇸🇪 Ganska bra, med tanke på att de inte kört Agility sen i mars! 🤩 pansarkryssaren lyckades också ha två godkända lopp och kom 32:a. Måste försöka få henne snabbare i slalom, hon tappar flera sekunder där...
Nästa blir att jag ska tävla rally med dem 😱 men nån ag bana får det nog bli med jämna mellanrum 😁
 
Maken och vita raketen kom fyra i ”SM för alla” 🇸🇪 Ganska bra, med tanke på att de inte kört Agility sen i mars! 🤩 pansarkryssaren lyckades också ha två godkända lopp och kom 32:a. Måste försöka få henne snabbare i slalom, hon tappar flera sekunder där...
Nästa blir att jag ska tävla rally med dem 😱 men nån ag bana får det nog bli med jämna mellanrum 😁
Hurra, så bra jobbat! :banana:
 
Maken och vita raketen kom fyra i ”SM för alla” 🇸🇪 Ganska bra, med tanke på att de inte kört Agility sen i mars! 🤩 pansarkryssaren lyckades också ha två godkända lopp och kom 32:a. Måste försöka få henne snabbare i slalom, hon tappar flera sekunder där...
Nästa blir att jag ska tävla rally med dem 😱 men nån ag bana får det nog bli med jämna mellanrum 😁
Åh, vad roligt :) Grattis :D
Maze som kunde genomföra båda loppen slutade 73:a av 86 i small men så är hon ju ganska nybörjare :)
 
Vi har tävlat för första gången idag :D (på lite lägre nivå än sm-banan :rofl: nämligen Björnbärsklass. (Varför de inte kallade det blåbär förstår jag inte riktigt, men upplägget är samma).

Frågade innan vad som skulle krävas för att inte få springa klart (typ om man inte får fortsätta efter disk eller så), och då sa de lite skämtsamt ”om hunden kissar och bajsar på banan”. Vad tror ni Humla gjorde? Trippeldiskad 😬
MEN jag var supernöjd! Hon var väldigt lättstörd och fundersam innan vi gick in på banan, men taggade igång superfint när vi körde!

Sen fick vi köra ett varv utom tävlan, och det gick så mycket bättre! En eller två vägran då hon stannade till lite när hon blev distraherad. Men vi kom runt :bump:

Suoerbra event med tre veckor irad, så nästa vecka kör vi igen! Första veckan missade vi tyvärr.
 
Betty landade på en 36e plats av 86 hundar i totalen för smallhundar. Och jag hade inte kunnat vara nöjdare, vi gjorde verkligen vårat bästa :heart Hon är inte den snabbaste men vi nollade båda loppen och gjorde utifrån henne bra tider.

Nu har vi lite agilityvila för att på måndag-onsdag nästa vecka åka på Maximerad agility i Söderköping.
 
Vi hade tredje tillfället med Enya Habels coachgrupp idag, och det har genomgående varit så. Jäkla. Bra! Grym tränare och guld värt att få ett par nya, erfarna, ögon på oss när jag blivit lite hemmablind och missat den utvecklingen som skett och vad vi behöver trappa upp på. Framförallt tror jag hundfarbrorn kan ha haft ett av sina roligaste agilitypass nånsin, och jag med honom :love:
 
Vi hade tredje tillfället med Enya Habels coachgrupp idag, och det har genomgående varit så. Jäkla. Bra! Grym tränare och guld värt att få ett par nya, erfarna, ögon på oss när jag blivit lite hemmablind och missat den utvecklingen som skett och vad vi behöver trappa upp på. Framförallt tror jag hundfarbrorn kan ha haft ett av sina roligaste agilitypass nånsin, och jag med honom :love:

Nä lägg av så avis jag blir! Vilken dröm att ha möjligheten att träna regelbundet för Enya!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp