Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Själv avvaktar jag med tävlingar tills jag fått iaf första vaccin-sprutan, det börjar ju närma sig ordentligt nu så jag kan lika gärna vänta lite till. Är ju inte så himla tävlingsintresserad men nån tävling då och då tycker jag är kul, och så ger det lite träningsmotivation.

Har precis avslutat kursen jag hållt i i vår, det är verkligen roligt att se ekipage som jag lärt upp utvecklas massa och se deras (både förarnas och hundarnas) agilitykärlek växa 😍
 
Själv avvaktar jag med tävlingar tills jag fått iaf första vaccin-sprutan, det börjar ju närma sig ordentligt nu så jag kan lika gärna vänta lite till. Är ju inte så himla tävlingsintresserad men nån tävling då och då tycker jag är kul, och så ger det lite träningsmotivation.

Har precis avslutat kursen jag hållt i i vår, det är verkligen roligt att se ekipage som jag lärt upp utvecklas massa och se deras (både förarnas och hundarnas) agilitykärlek växa 😍
Har fått båda sprutorna (så gammal är jag 😜) så där är jag redo 😊 så nu är det bara resten...
 
Vad har ni använt för metoder? Slalom är ett av mina favorithinder att lära in - både med mina egna hundar och när jag håller kurs 🤩
Vi har kört den klassiska ”leda-med godis”- tekniken. Bågar skulle aldrig funka med henne, och har inte tillgång till slalom som går att göra allé av :) Har en grym agilitytränare (som dessutom är en träningskompis) så vi slår våra kloka huvuden i hop med gämna mellanrum :) Det har gått lite framåt under våren dock, behöver komma igång mer med träningen igen bara 😅
 
Vi har kört den klassiska ”leda-med godis”- tekniken. Bågar skulle aldrig funka med henne, och har inte tillgång till slalom som går att göra allé av :) Har en grym agilitytränare (som dessutom är en träningskompis) så vi slår våra kloka huvuden i hop med gämna mellanrum :) Det har gått lite framåt under våren dock, behöver komma igång mer med träningen igen bara 😅
Heja heja :D 👏
 
Avslutade min agilitykurs igår och lillskruttan var en stjärna 💫 Vi satte en bana på 17 hinder, inklusive slalom 🤩 ok, på andra försöket, men ändå 😜
Här ska tränas kontaktfältshinder i sommar, så kan man nästan se en debut i sikte 😅
 
Fick se en av @fryckan fina grabbar på planen ikväll, så himla härlig energi! :love: Min egen skruttgubbe blev kvar hemma, han kom hem sent med sin husse och hade dessutom fått sig ett helt okej pass dagen igår.
Igår fick jag låna en klubbekants ettåring som egentligen inte tränat agility. Fick lite hjärnsläpp först typ "hur börjar man egentligen", men oj så rolig hon var att träna. En riktigt häftig tjej! Agilitypepp fortsatt på topp här 🥳
 
Var på klubben och tränade igår med en kompis. Humla var så glad och taggad!
Är svårt med henne iom att hon har så många olika lägen i träningen, och man inte vet vilket läge man får innan man börjar (och det kan ändras under träningens gång med 😅) men jag lär mig mycket och vi har kul ihop :love:

På söndag blir det blåbärstävling:bump:
 
Var på blåbärstävling idag :)
Humla brukar vara ruskigt snabb på tävling (mycket snabbare än träning, vilket gör det svårt att vara beredd), men idag var hon mer som på träning. Positivt för att jag kunde genomföra banan precis som jag banvandrat :D Lite tråkigt bara att vi inte blev placerade trots en superfin första runda.
Andra rundan var hon lite trött, så hon stannade på de tre sista hindren och bara tittade sig om kring en stund innan hon hoppade :rofl:

https://www.instagram.com/p/CQWOHeSnnU3/?utm_medium=copy_link
 
Summerar helgens tävlingar i Umeå
🙂

Fredag:
Jag och Ultima debuterade i klass 3 agility, det slutade med en disk efter att Ultima blev störd av något i luften eller på planen. Hon ville inte hoppa åt ett visst håll och drog på sig en par vägringar och sen tog hon ett hinder för mycket.
Lördag:
🔹️
Ultima fick köra 2 agility klass 3 lopp där det blev disk I det första och vi nollade det andra
😮
. Vi slutade på en sjätteplats
😀

🔹️
Maze nollade sitt första lopp och kom tvåa med pinne i klass 1 och i sitt andra lopp vann hon med 5 fel
😍
. Det blev nåt med gungan tror jag men jag är inte helt säker.
Söndag:
🔹️
Ultima slog till med 2 segrar och två pinnar i klass 2 hopp, en till pinne så är hon i klass 3 på heltid
😍

🔹️
Maze hittade på något nytt i det första hopploppet och hoppade upp på en tunnel och sprang på tunneln tillbaka till mig
🙈
😂
, fick många kommentarer på det
😂
. Det blev många fel men vi fick oss ett gott skratt
😂
. I det andra loppet kom hon trea med 5 fel
🙂

Det jag nog är mest nöjd med under helgen är att Ultima satt i alla 5 starterna utan att tjuvstarta
😍
.
Jag är otroligt glad över alla tre pinnarna och att äntligen få tävla agility igen
😍


Jag vet inte om det går att se loppet här 🤔
Ultima hopp 2B

201375502_10158491022564200_5973640950779508034_n.jpg
 
Summerar helgens tävlingar i Umeå
🙂

Fredag:
Jag och Ultima debuterade i klass 3 agility, det slutade med en disk efter att Ultima blev störd av något i luften eller på planen. Hon ville inte hoppa åt ett visst håll och drog på sig en par vägringar och sen tog hon ett hinder för mycket.
Lördag:
🔹️
Ultima fick köra 2 agility klass 3 lopp där det blev disk I det första och vi nollade det andra
😮
. Vi slutade på en sjätteplats
😀

🔹️
Maze nollade sitt första lopp och kom tvåa med pinne i klass 1 och i sitt andra lopp vann hon med 5 fel
😍
. Det blev nåt med gungan tror jag men jag är inte helt säker.
Söndag:
🔹️
Ultima slog till med 2 segrar och två pinnar i klass 2 hopp, en till pinne så är hon i klass 3 på heltid
😍

🔹️
Maze hittade på något nytt i det första hopploppet och hoppade upp på en tunnel och sprang på tunneln tillbaka till mig
🙈
😂
, fick många kommentarer på det
😂
. Det blev många fel men vi fick oss ett gott skratt
😂
. I det andra loppet kom hon trea med 5 fel
🙂

Det jag nog är mest nöjd med under helgen är att Ultima satt i alla 5 starterna utan att tjuvstarta
😍
.
Jag är otroligt glad över alla tre pinnarna och att äntligen få tävla agility igen
😍


Jag vet inte om det går att se loppet här 🤔
Ultima hopp 2B

Visa bifogad fil 72266
Fint 👏🏻🏆 Hon är snabb! Och snygg räddning där på slutet 😜 Grattis!
 
Ikväll ska jag kanske åka och kolla på en blåbärstävling i agility. Grämer mig lite över att jag först nu insåg att jag och Frej hade kunnat vara med då man inte behöver vara klubbmedlem och det varken är balanshinder eller slalom med. Å andra sidan borde vi nog träna lite mer ändå. Och jag är osäker på storleksklass. Tror medium men jag mäter till precis 35 cm med bok mot vägg-metoden och halvbrorsan som ser högre ut är tydligen också mätt till 35 cm.

Dessutom skulle jag ju inte träna agility alls med min bakbensopererade hund men det var ju så mycket roligare än både noswork och rallylydnad och trickträning :o .

Får se hur det slutar, om vi får anledning att skriva mer i den här tråden eller inte.
 
Ikväll ska jag kanske åka och kolla på en blåbärstävling i agility. Grämer mig lite över att jag först nu insåg att jag och Frej hade kunnat vara med då man inte behöver vara klubbmedlem och det varken är balanshinder eller slalom med. Å andra sidan borde vi nog träna lite mer ändå. Och jag är osäker på storleksklass. Tror medium men jag mäter till precis 35 cm med bok mot vägg-metoden och halvbrorsan som ser högre ut är tydligen också mätt till 35 cm.

Dessutom skulle jag ju inte träna agility alls med min bakbensopererade hund men det var ju så mycket roligare än både noswork och rallylydnad och trickträning :o .

Får se hur det slutar, om vi får anledning att skriva mer i den här tråden eller inte.
Ja, det är roligare 🤩 Lycka till!
 
Skrället ska faktiskt tas ur pension för en kväll och tävla blåbär. Såg i PM att höjden skulle ligga på 45 för XL vilket är vad vi tränar på. Får se om han tar mer än tre hinder innan han stannar upp och nosar den här gången :D Det är på välbekant mark i alla fall så även om jag räknar med disk kanske vi åtminstone kan klara av att ta alla hinder på banan innan vi kliver av. Kanske!
 
Ikväll ska jag kanske åka och kolla på en blåbärstävling i agility. Grämer mig lite över att jag först nu insåg att jag och Frej hade kunnat vara med då man inte behöver vara klubbmedlem och det varken är balanshinder eller slalom med. Å andra sidan borde vi nog träna lite mer ändå. Och jag är osäker på storleksklass. Tror medium men jag mäter till precis 35 cm med bok mot vägg-metoden och halvbrorsan som ser högre ut är tydligen också mätt till 35 cm.

Dessutom skulle jag ju inte träna agility alls med min bakbensopererade hund men det var ju så mycket roligare än både noswork och rallylydnad och trickträning :o .

Får se hur det slutar, om vi får anledning att skriva mer i den här tråden eller inte.
Då hade jag anmält till small och bara haft kul :) Blåbär brukar vara en salig blandning av hundar och förare, så man får lägga det på sin egen nivå!
 
Var iväg och tränade med Humla och min träningskompis igår. Humla gick toppenbra, är glad att jag kommit igång lite mer med träningen igen. Har bytt klubb nu med, och på denna klubben finns färdigbyggd bana på vår nivå varje helg, så ska försöka komma iväg och träna lite själv med :)

Startade om med slalom med 4 pinnar och bågar med :o ! (Bågarna var inte alls så läskiga som jag trodde hon skulle tycka, så vi får se vart det landar :D )
 
Ikväll ska jag kanske åka och kolla på en blåbärstävling i agility. Grämer mig lite över att jag först nu insåg att jag och Frej hade kunnat vara med då man inte behöver vara klubbmedlem och det varken är balanshinder eller slalom med. Å andra sidan borde vi nog träna lite mer ändå. Och jag är osäker på storleksklass. Tror medium men jag mäter till precis 35 cm med bok mot vägg-metoden och halvbrorsan som ser högre ut är tydligen också mätt till 35 cm.

Dessutom skulle jag ju inte träna agility alls med min bakbensopererade hund men det var ju så mycket roligare än både noswork och rallylydnad och trickträning :o .

Får se hur det slutar, om vi får anledning att skriva mer i den här tråden eller inte.
Om du inte är särskilt intresserad av resultatet utan bara vill köra någon blåbärstävling för skojs skull så kan du alltid höra med arrangörerna när du anmäler om du kan få starta utom tävlan i XS, om du inte vill att din hund ska hoppa så högt :)

Och ja, agility är den roligaste hundsporten ;)
 
Om du inte är särskilt intresserad av resultatet utan bara vill köra någon blåbärstävling för skojs skull så kan du alltid höra med arrangörerna när du anmäler om du kan få starta utom tävlan i XS, om du inte vill att din hund ska hoppa så högt :)

Och ja, agility är den roligaste hundsporten ;)
Tack för tipset!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp