Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Det är säkert jättelätt, men jag är ändå rädd att göra fel. :p
Ska kolla mer på Youtube och fundera på vad vi kan lära oss innan kursen i höst. :D

Man kan göra om, det tar lite tid men man lär sig så sjukt mycket om varför man gör saker och hur man vill ha det.

Betty är min första hund - jag testar mig fram och analyserar, utvärderar och gör om eller utvecklar. Hon debuterade klass 2 i våras och gjort det bra :) Bitvis tar det lite tid men det får liksom vara värt det. Jag ser det som min egen utbildning till att bli en bättre förare.

Har gått nybörjarkurs 3 ggr (inte för att jag är ett hopplöst fall utan för att man alltid lär sig nått nytt och grunder är aldrig fel) men det mesta vi kan har vi lärt oss själva genom att jag tittat på typ SM/EO/VM, Instagram och grupper på FB och lagt massa tid på att fundera över vilken typ av agility som jag vill köra (lång process som förändrats över tid). Jättebra att gå kurs dock!

Det jag hade velat veta från början var:
- Belöna på hundens linje
- Främja fart
- Olika kommandon på balansbom och gungbräda (de ser likadana ut när hunden springer mot, dålig idé med samma :angel:)
- Belöna inte ur handen vid inlärning av slalom :D
 
Man kan göra om, det tar lite tid men man lär sig så sjukt mycket om varför man gör saker och hur man vill ha det.

Betty är min första hund - jag testar mig fram och analyserar, utvärderar och gör om eller utvecklar. Hon debuterade klass 2 i våras och gjort det bra :) Bitvis tar det lite tid men det får liksom vara värt det. Jag ser det som min egen utbildning till att bli en bättre förare.

Har gått nybörjarkurs 3 ggr (inte för att jag är ett hopplöst fall utan för att man alltid lär sig nått nytt och grunder är aldrig fel) men det mesta vi kan har vi lärt oss själva genom att jag tittat på typ SM/EO/VM, Instagram och grupper på FB och lagt massa tid på att fundera över vilken typ av agility som jag vill köra (lång process som förändrats över tid). Jättebra att gå kurs dock!

Det jag hade velat veta från början var:
- Belöna på hundens linje
- Främja fart
- Olika kommandon på balansbom och gungbräda (de ser likadana ut när hunden springer mot, dålig idé med samma :angel:)
- Belöna inte ur handen vid inlärning av slalom :D

Tack för tips! :D
 
32515

Ni kan aldrig aaana vad vi pysslar med här hemma :D
Förlåt att jag tjatar om vårt slalom, men jag fullkomligt älskar när polletten trillar ner! Fick feedback i helgen på att han inte alls förstår vad vi gör utan bara tittar på mig, vilket jag delvis höll med om; ibland har han tagit flera pinnar klockrent utan en blick på mig och ibland stirrar han på mig som om vi sysslar med fritt följ. Igår var vi ute igen och jag insåg ja, han kan ta det fint några pinnar, sen missar han en och så fort jag säger något eller vi börjar om blir han skitfrustrerad och börjar stirra på mig för vägledning. Så även om jag upplevt att vi gått framåt på sistone så backar vi och hoppas allé ska ge Skrällis mer förståelse och självförtroende än jag lyckats ge honom hittills. Jag kunde ju inget alls när vi började så vi jobbade bara med att locka med godis. Så fel taktik så här i backspegeln :cautious:
 
Har inte skrivit på ett tag mest för att jag inte tränat så himla mycket agility, mest maken som springer med hundarna :p. Nike är helt magisk numera, snabb som en vessla och husse har svårt att hänga med i svängarna. Så är det väl inte så många veckor till då jag tror de är på G i löp, Nano har börjat kissa mer ute och är allmänt yrhättig så husse har fått backa med henne. Senaste blåbärstävlingen så sprang hon sina egna vägar och även ut från planen, sista loppet när husse blev lite arg på henne så gick det hyfsat men hon har tävlingspaus tills vidare (troligen till efter löpet). Nessie är duktig och hoppar som en kratta utom när hon inte ska hoppa för då tar hon hinder hon inte ska ta som är för höga utan problem :confused:. Vi har ju latat oss med att köra hoppteknik ett tag men vi får nog börja med det igen.
Imorgon är det klass 2 tävling för Nike och nu i efterhand så är man lite lessen att man inte anmält till fler tävlingar då hon verkar vara fit for fight.
 
Imorgon är det kennelträff för Asni :D

Vi ska visa upp hur man tränar slalom med 2x2-metoden. Asni har kommit långt med tanke på hur lite vi tränat, senast idag körde vi med helt rakt slalom på fyra pinnar. Men vi får se om hon vill showa off eller muppa runt med publik :rofl:
 
Imorgon är det kennelträff för Asni :D

Vi ska visa upp hur man tränar slalom med 2x2-metoden. Asni har kommit långt med tanke på hur lite vi tränat, senast idag körde vi med helt rakt slalom på fyra pinnar. Men vi får se om hon vill showa off eller muppa runt med publik :rofl:

Finns det filmer att se någonstans på hur du tränat? Lite nyfiken på 2x2. Lärde Betty genom att visa (värdelöst men idag har hon ett bra slalom sån tur är) och Mingla med bågar. Funderar på vad jag ska hitta på nästa gång (allé står med på listan).
 
Finns det filmer att se någonstans på hur du tränat? Lite nyfiken på 2x2. Lärde Betty genom att visa (värdelöst men idag har hon ett bra slalom sån tur är) och Mingla med bågar. Funderar på vad jag ska hitta på nästa gång (allé står med på listan).
Jag skulle kunna slänga ihop en liten film!
Jag körde bågar med Benji, men jag tyckte att det tog för lång tid utan att skapa någon vidare förståelse hos hunden. Med 2x2 måste hunden själv lista ut beteendet på ett annat sätt, lite som att träna target, fast targeten är att springa mellan två pinnar. (Och sen två till, när väl fyra sitter som berget så är det oftast bara att lägga till resten av slalom, Tinja gick från 4 till 12 på ett kurstillfälle)
 
Jag skulle kunna slänga ihop en liten film!
Jag körde bågar med Benji, men jag tyckte att det tog för lång tid utan att skapa någon vidare förståelse hos hunden. Med 2x2 måste hunden själv lista ut beteendet på ett annat sätt, lite som att träna target, fast targeten är att springa mellan två pinnar. (Och sen två till, när väl fyra sitter som berget så är det oftast bara att lägga till resten av slalom, Tinja gick från 4 till 12 på ett kurstillfälle)

Ja gör gärna det!
Jag tänker mer att det är en hjärntvätt av en rörelse som slalom bygger på. För Mingla gick det trögt en period (när jag började experimentera med att plocka bågar) sen trillade polletten ner. Nackdelen jag kan se med bågar kontra allé är att i det förstnämnda fokuserar hunden på rörelsen medan allé ger en mer framåttänkande rörelse (sen finns det såklart undantag).

Sen tvivlar jag på att jag kommer köra bågar med nästa hund (som kommer bli L/XL) men med nuvarande storlek på hund är jag nöjd.
 
Idag har bushunden Hanna fått debutera i klass 1 :). Hade anmält henne till ett hopplopp i Råå. Det var riktigt skitväder - ösregnade nästan hela tiden... Men vi tog oss igenom med 5 fel i slalom + en del tidsfel eftersom hon körde några egna extrarundor på banan :D. Känns ändå helt ok för att vara första klass 1-loppet.
Nu får det bli Ystad nästa gång!
_20190613_152931.JPG


Långsamma kompisen Disa fick 0 fel på hinder i agilityloppet, men missade maxtiden med typ 1,6 sekunder. Typiskt Disa :p
 
Ja gör gärna det!
Jag tänker mer att det är en hjärntvätt av en rörelse som slalom bygger på. För Mingla gick det trögt en period (när jag började experimentera med att plocka bågar) sen trillade polletten ner. Nackdelen jag kan se med bågar kontra allé är att i det förstnämnda fokuserar hunden på rörelsen medan allé ger en mer framåttänkande rörelse (sen finns det såklart undantag).

Sen tvivlar jag på att jag kommer köra bågar med nästa hund (som kommer bli L/XL) men med nuvarande storlek på hund är jag nöjd.
Jag kombinerar ju allé med bågar :D
 
Jag har börjat grovskissa på planeringen för Betty. Hon kommer hem i september och sen blir det en tids rallylydnad men tänker börja med agilityrelaterad träning i november/december med siktet att starta igen maj/juni beroende på vad det finns för tävlingar.

Under våren ska vi åka och privatträna för Sofie Lourié en gång varje/varannan månad samt gå någon kul onlinekurs. Eventuellt kurs i RC också. Är lite som att efter denna kull är hon min och det innebär att resan mot att nå våran bergstopp är påbörjad. Betty är ingen superhund och vi kommer inte nå långt sett till totalen men jag kan bli en bättre förare och samla erfarenhet längs med vägen.
 
Vad är tanken med det?
Bara nyfiken alltså inget "gud vad fel" :rofl:

Tycker överlag att diskussion kring olika metoder och inlärning av hinder är väldigt spännande.
Jag gick en onlinekurs i slalominlärning när jag skulle lära Tage slalom och det var metoden som tränaren använde, och jag gillar den! Det som blir är att hunden vänjer sig vid bågarna medans allén är väldigt bred, så sen när en minskar ner allé-bredden så blir bågarna ett väldigt bra stöd för hunden. Och hela tiden är det full fart som gäller :D
 
Jag kombinerar ju allé med bågar :D
Det gör jag med. Och har fått kanonfina slalom på de två hundar jag kört med den metoden. Jag tycker att det avdramatiserar inlärningen och fokuserar på farten. Hunden behöver bara fokusera på ingången och sen ut och få belöningen, för mig har det gått väldigt snabbt att träna bort bågarna men älskar att jag kan sätta dit dem då jag tränar svårare in- eller utgångar även längre fram :)
 
Jag gick en onlinekurs i slalominlärning när jag skulle lära Tage slalom och det var metoden som tränaren använde, och jag gillar den! Det som blir är att hunden vänjer sig vid bågarna medans allén är väldigt bred, så sen när en minskar ner allé-bredden så blir bågarna ett väldigt bra stöd för hunden. Och hela tiden är det full fart som gäller :D

Vem gick du för?
Ja det blir ju väldigt tydligt :D
 
Det gör jag med. Och har fått kanonfina slalom på de två hundar jag kört med den metoden. Jag tycker att det avdramatiserar inlärningen och fokuserar på farten. Hunden behöver bara fokusera på ingången och sen ut och få belöningen, för mig har det gått väldigt snabbt att träna bort bågarna men älskar att jag kan sätta dit dem då jag tränar svårare in- eller utgångar även längre fram :)
Jag är också jättenöjd med metoden och med Tages slalom! Eltons är på god väg, är bara matte som måste hålla igång slalomträningen så det blir lite mer regelbundet :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp