Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Belöna efter 2 hinder? Innan han börjar nosa dvs.
Min hund kan också få för sig att hon ska nosa på väl utvalda fläckar (hon tvärnitar :cool:) och så fort jag märker att hon inte är helt hundra kör jag med synlig leksak och belönar när jag tycker hon går bra alt. efter mål. Hon har blivit mycket bättre sedan vi debuterade för nått år sedan.

Sen: hur är hunden efter uppvärmningen (det ni gör precis innan ni går in på banan)? Jag har fått experimentera mycket och börjar komma ganska nära den galna hund jag vill ha. Kampar innan vi går in och sen skallar jag igång henne i startposition. Funkar för oss.

Gör han likadant på träning eller kommer beteendet fram på tävling allt som oftast? Då kan det vara att han tycker situationen är jobbig eller försöker lugna dig :)
Tack för alla tankar!
Min första tanke var att vi kanske behöver träna ännu mer hela banor, vilket vi kanske behöver just vid träning, med du har nog helt rätt i att belöna snabbt på tävling ett tag framöver! :)
Idag känns det lite lugnare igen efter gårdagskvällen bitterhet och jag tänker lite klarare. Dels har båda senaste tävlingarna varit kvällstävlingar, så det funderar jag på att hålla mig ifrån. Lite för sent på kvällen (nästan 21.30) för gubb-hunden som vanligtvis tar natt vid kl 20. Han var rätt seg vid uppvärmningen och vi kom som inte igång alls.
En annan tydlig sak så här dagen efter är att första tävlingen var på hemmaplan, de andra på helt nya ställen. Kan hända att sambon har rätt i att ta ut honom i ganska god tid för att snusa runt lite och se vad det är för ställe lugn takt innan han ska ut på banan.
 
Tack för alla tankar!
Min första tanke var att vi kanske behöver träna ännu mer hela banor, vilket vi kanske behöver just vid träning, med du har nog helt rätt i att belöna snabbt på tävling ett tag framöver! :)
Idag känns det lite lugnare igen efter gårdagskvällen bitterhet och jag tänker lite klarare. Dels har båda senaste tävlingarna varit kvällstävlingar, så det funderar jag på att hålla mig ifrån. Lite för sent på kvällen (nästan 21.30) för gubb-hunden som vanligtvis tar natt vid kl 20. Han var rätt seg vid uppvärmningen och vi kom som inte igång alls.
En annan tydlig sak så här dagen efter är att första tävlingen var på hemmaplan, de andra på helt nya ställen. Kan hända att sambon har rätt i att ta ut honom i ganska god tid för att snusa runt lite och se vad det är för ställe lugn takt innan han ska ut på banan.
Det där med kvällstävling - jag var iväg på en kvällstävling i tisdags, och jag märkte skillnad på min vanligtvis supertaggade lilla loppa. Visserligen kutade hon på hyfsat (det blev en 2:a plats och en 5:e plats), men det var inte samma härliga fart i henne som det brukar vara. Långsam i starten och stannade också för att nosa vid ett tillfälle. Så jag funderade också på om hon helt enkelt var lite kvällstrött 😊.

Sen har du ju rätt i att det lätt kan strula de första gångerna man tävlar på bortaplan. Nytt ställe och nya dofter - mycket som kan distrahera! Man får se det en som nyttig träning och jobba lite extra på att få hunden fokuserad - själv vill jag gärna ha möjlighet att köra några framhoppningshinder för att få hunden på tårna innan vi ska in 😊.
 
Jag och Mingla var i torsdags på blåbärstävling för att känna på miljön. Hon kampade något sämre men lämnade inte planen, satt kvar i starterna och klarade av att latja på uppvärmningen. Hon får helt enkelt MVG i uppförande.

Banmässigt hade jag absolut inga tankar på att jaga några felfria rundor men hon gör första halvan fin i alla tre loppen (har dock bara film på första och sista). I andra loppet diskar jag oss från start och springer med leksak i handen samt tar om det som blir fel. I första och sista låter jag det vara utan fokuserar på fart, hindersug etc. Vi har bara sprungit hel bana en gång innan så vi behöver bygga uthållighet nu fram till debuten i slutet av augusti. I alla tre loppen tappade hon det mot slutet :D

 
Vilken tävlingsvecka vi haft i Danmark 🇩🇰 Båda hundarna har gjort bra lopp, men haft lite småfel. Sista chansen att kvala till final slår Vita faran till och vinner 🎉 Direktkval till final 👍🏻 Grå pansarkryssaren fick en åttondeplats och vi tänkte inte mer på det, men sen hade jag en stund över och skulle kolla vilka andra som gått till final, då visar det sig att hennes 3, 5 och 8-platser räckte sammanlagt, så av drygt 80 hundar var båda med bland de 14 som gick till final 🤩 Flera nordiska landslagsekipage var med 😳 Sen drog de på sig 10 och 15 fel och slutade på 10 och 11 plats, men härligt ändå! Särskilt grå kändes lite trött efter fem tävlingsdagar, även om det var en vilodag mitt i veckan. Maken var bra sliten också 😜
Men riktigt roligt och har vi möjlighet planerar vi absolut in en semestervecka i Danmark nästa år också 😍
 
Nu har Maze gjort sina första starter i agility uppe i Skellefteå :love:, hon har testat på flera av dom klassiska sakerna som att kolla in hinderfixare, nummerskyltar och dra en repa över hela planen :laugh: men det allra första loppet, agilityloppet kom vi runt iallafall :)
Maze agilitylopp

Maze hopplopp (kolla in när hon hittar en hinderfixare :laugh:)

Jag vet inte riktigt vad Ultima hade för plan i det här loppet förutom att tjuvstarta, jag trodde aldrig att hon skulle lyckas ta däcket så snett. Av nån anledning så har hon börat gå ur slalomet när det är typ två portar kvar så fort det är en tunnel efter så det måste vi träna på om vi ska ta den där sista pinnen så vi kommer till tvåan helt...

Jag är i princip helt nöjd med alla loppen i helgen, agilitytvåan har vi ju bara startat några lopp i och där får jag ta på mig felen då jag glömde att säga åt Ultima var hon skulle, jag skyller på värmen då det nästan var 30 grader varmt båda dagarna. Banorna var jätteroliga hela helgen :). Maze kom runt i två lopp dock med en hel del fel och fick disk i två och jag är jättenöjd :D
 
Efter många om och men gjorde Fenna och jag 4 starter i Munkfors, kan säga en sak nu och jag vill bara MEEEEEER!
Fenna hade inte alls sina gamla tendenser till att frysa vid tävlingssammanhang utan gjorde allt hon skulle, enda negativa är farten men den anpassar hon efter mig, jag är inte den snabbaste som har kassa lungor :rofl:
Men nu blev jag så taggad att jag känner att jag behöver fler hundar och vill tävla mer mer mer!
 
Vilken helg vi haft! Herregud, vad hon överraskar mig. Två lopp i lördags = två vinster. Agilityloppet var jag lite vimsig, men vi löste det tillsammans. Hopploppet var inget att klaga på. Lillstjärnan!

Två lopp igår = två disk. Agilityloppet gick hon SÅSÅSÅ fint. Fin running på balansen, fint slalom och en magisk gunga. Vi var alltså nolla i mål. Men jag startade innan visslan :cautious: Trälig disk HAHA! Hopploppet gick hon fint, men blev ett missförstånd i slalom så valde att göra om och göra rätt, dvs ge henne en schysst linje in i slalomet genom att ta om hindret innan.

Men vi hänger inte läpp för det, hon har tagit 3/4 slalom helt perfekt, 2/2 runnings, en galet bra gunga och ett superfint A-hinder. Helt okomplicerad att ha med sig, supertaggad men ändå harmonisk. Vad ska det bli av henne tro? :love:
 

Bifogade filer

  • 70.jpg
    70.jpg
    125,9 KB · Visningar: 16
Vilken helg vi haft! Herregud, vad hon överraskar mig. Två lopp i lördags = två vinster. Agilityloppet var jag lite vimsig, men vi löste det tillsammans. Hopploppet var inget att klaga på. Lillstjärnan!

Två lopp igår = två disk. Agilityloppet gick hon SÅSÅSÅ fint. Fin running på balansen, fint slalom och en magisk gunga. Vi var alltså nolla i mål. Men jag startade innan visslan :cautious: Trälig disk HAHA! Hopploppet gick hon fint, men blev ett missförstånd i slalom så valde att göra om och göra rätt, dvs ge henne en schysst linje in i slalomet genom att ta om hindret innan.

Men vi hänger inte läpp för det, hon har tagit 3/4 slalom helt perfekt, 2/2 runnings, en galet bra gunga och ett superfint A-hinder. Helt okomplicerad att ha med sig, supertaggad men ändå harmonisk. Vad ska det bli av henne tro? :love:
Det där med att starta innan startsignal ska nog de flesta gå igenom 🤣 Grattis till en bra helg 🎉😁
 
Vilken helg vi haft! Igår va Ivy kaos och övertaggad. Hoppad gunga, krasch i slalom och rundad lyktstolpe precis intill plan. Idag steppade vi upp och knep tre pallplatser och två pinnar. Nu får hon starta klass 2 i hopp och har en pinne kvar i agilityn :) fantastisk liten hund!
 

Bifogade filer

  • IMG_20190811_184855_657.jpg
    IMG_20190811_184855_657.jpg
    61,3 KB · Visningar: 11

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp