Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Betty har ju ett par månader kvar i ett-tre hinders arbete framför sig innan vi börjar dra igång. Just nu fokuserar vi mycket på baksidor där jag vill kunna få till bra ordförståelse och självständighet.


I sista klippet fick hon testa en del av banan jag körde med lånehunden och hon satte det superfint (hon klippte tunneln istället för hindret där i början nån gång först hehe) vilket gav ett bra kvitto på att vi är på god väg. Vi behöver jobba mer på s-svängar från mig (jag ska inte behöva lägga signal på att hon ska vända runt bortre hinderstödet. Kommandot används enbart för s-svängar).

Jag längtar så mycket efter att få börja köra på riktigt igen men inser också att arbetet vi gör nu är viktigt (särskilt eftersom hon inte är snabb men däremot klarar sig på att vara säker och följsam).

Och ja - jag har rejält armflax :D men varför ändra på något som funkar :angel:
 
Idag var det frost på halva agilityplanen när vi kom dit. Hade egentligen tänkt träna RC men så blev det inte när hela balansen var täckt av frost.
Istället blev det slalom och en kul slalomkombination.
Här gör Asni 12 pinnar superfint :love:
Och här får matte kortslutning, klickar alldeles för tidigt och kastar dessutom leksaken åt helt fel håll :banghead: "Skaffa en smart hund" sa de. "Det blir lättare att träna" sa de.
Hade väl inte riktigt tänkt att hunden skulle lära om till ett helt nytt, helt egendesignat beteende gällande tunnlar bara för att matte gör fel en enda gång :cool:
Det gick att reparera relativt enkelt med lite repetitioner som tur var :rofl:
 
Nike och husse har varit och tävlat, disk i agility loppen med flit då han belönade balansen med leksak och sen vinst och pinne i hopploppet!
Då har de bara en pinne kvar för att kunna flytta upp i klass 3.

Så himla glad för dem ❤️.

IMG_20191102_144011.jpg
 
Trots att Betty för stunden är sjuk och agilityn känns jävligt avlägsen så har jag bokat boende till Hula samt anmält mig till maximera agility. Rimligt :D

Någon mer som ska dit?
 
Vi var och debuterade klass 2 igår med två disk i agilityloppen och en rivning i hopploppet. Är så galet nöjd med henne, så följsam och lyhörd. En förväntad disk då vi ej gjort så mkt diskriminering på tunnel/balans och en sur disk då jag råkade pusha henne ut på ett hinder. Men hon går SÅ fint! :love:

Trots att Betty för stunden är sjuk och agilityn känns jävligt avlägsen så har jag bokat boende till Hula samt anmält mig till maximera agility. Rimligt :D

Någon mer som ska dit?

Vi ska till Hula är tanken! Kommer bli riktigt kul! :D
 
Kan ju inte påstå att jag inte är sugen :p

Klart du ska åka :D
Trots att jag bara kommer tävla vanlig klass 2 (en öppen klass ska vi testa) och egentligen kan åka på vilken annan vanlig tävling som helst så hoppas jag på en otrolig stämning, få se massa bra agility och få springa på inspirerande banor.
 
Klart du ska åka :D
Trots att jag bara kommer tävla vanlig klass 2 (en öppen klass ska vi testa) och egentligen kan åka på vilken annan vanlig tävling som helst så hoppas jag på en otrolig stämning, få se massa bra agility och få springa på inspirerande banor.
Ja alltså det är något speciellt med stora agilitytävlingar! Jag har dock rätt begränsad ekonomi så skulle behöva hitta någon att dela boende med :p

Men det är ju lockande med en så stor tävling där man kan köra med båda hundarna, oavsett om Asni är kvar i klass 1 eller lyckats ta sig till klass 2 :D
 
Ja alltså det är något speciellt med stora agilitytävlingar! Jag har dock rätt begränsad ekonomi så skulle behöva hitta någon att dela boende med :p

Men det är ju lockande med en så stor tävling där man kan köra med båda hundarna, oavsett om Asni är kvar i klass 1 eller lyckats ta sig till klass 2 :D

Jag har plats ledig men unnar mig hotell så går nog att komma billigare undan :rofl:
 
Såg inbjudan till Hula! Ligger veckan före Dania cup i Danmark 😳 Vet inte om vi väljer Danmark, eller båda eller kanske nån dag på Hula...
 
Whoops, har visst råkat anmäla Asni till en tävling i slutet av November.. Och ligger som andra reserv på en precis i början av December :angel: Nu måste jag bara lära henne hur man tar A'et :rofl:
 
Hur mycket har ni tränat innan ni har tävlat inoff för första gången, jag tänker lite på att starta i december men har inte helt bestämt mig :idea:
 
Hoppsan, vi kom visst med på båda starterna på tävlingen den 1:a December :rofl:

Kurs ikväll och vi fick gå vidare till att börja jobba in grunderna för svängar efter running, vi jobbade vidare på slalom med hinder, täta svängar, runt och så vippen. Hon är så satans duktig, min lilla galning. Tror hon kommer bli en superhäftig agilityräv :love:
 
Jag åkte till Kungsör och provade på att tävla Nike då husse behövde sovmorgon. Första hopploppet gick faktiskt riktigt bra men vi diskade oss då hon tog fel tunnelöppning i slutet av banan. Andra hopploppet var mer raka linjer och jag hann inte alls med räjcer-Nike som helt enkelt sprang på de linjer hon tyckte var självklara när matte hamnat på efterkälken 😋. Snabb och glad hund som antagligen hade haft en fördel av att ha husse som handler istället 😁.
Himla kul var det iallafall och kul att hon ändå springer så bra med fel förare, jag kom dessutom ihåg banorna så det var ju alltid nåt!
 
Vi hade första träning i ridhus igår, kul att vara igång igen efter nästan två månaders paus! :up:
Fick frågor av en träningsskompis som utmanade mitt tänk lite kring vårt arbete med KF. När vi gick nybörjarkursen lärde vi oss två-på-två-av-isch, där hunden skulle stanna till i rätt position och så få frikommando. Sedan har vi slackat lite på det och det har ärligt talat gått bra med vår icketräning, han kastar sig inte av KF ändå.
Så igår frågade träningskompisen vad jag ville att han skulle göra egentligen eftersom jag, erhm, inte var så konsekvent :o Stanna till helt som vi fick lära oss på kursen, eller bara låta honom ta det med tanke på att han ändå inte rusar och kastar sig. Newbie-jag fattade knappt vad hon menade. Nu typ lite mindblown att man skulle kunna göra något annat än två-på-två-av (eller RC som jag ser alla träna överallt).
Nu satsar vi ju inte på tävling i dagsläget till skillnad från de flesta här, och jag gissar att min älskade gubbe har ett lite långsammare tempo än era hundar, men hur gör ni? Har ni en tydlig strategi för KF?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp