Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Vi var och bar ner hinder på klubben häromdagen och idag körde vi ett kort pass med alla vovvarna.
Nano hade med matskålen då hon blir helt tossig vid matdags och det funkade bra att ha den som belöning med lite torrisar i. Även om hon var lite all over the place så tryckte hon på ordentligt nu. Husse vill få på mer energi och det fick han.
Nike kördes lite planlöst men riktigt snygga skick på distans in i slalom som hon tog klockrent.
Nessie körde vi "fram" på med trick n trainern då hon ska jobba på att springa på och släppa mig.
Lilla Qila körde vi tunnlar med då vi inte kört så mycket alls, både rak tunnel och böjd tunnel och så två tunnlar i följd på slutet, så duktig ❤️.
Blev bara kort träning och alla vovvarna var taggade på mer, planen är att köra lite kortare men fler pass nu när man kan träna ute.

Qila 7 månader
IMG_20200415_141059.jpg
 
Blev unghundskurs del två idag (igår nu) för Qila, husse fick köra henne för jag hade sovit alldeles för lite. Det blev framåtsändande och sen en övning med diskriminering, jättenyttigt och nåt vi ska jobba mer på med alla hundarna.
Maken ska eventuellt träna Nano imorgon om han orkar och sen ska vi köra tredje corona cup banan på söndag 😁.

Trött corv ❤️
IMG_20200422_174139.jpg
 
Blev unghundskurs del två idag (igår nu) för Qila, husse fick köra henne för jag hade sovit alldeles för lite. Det blev framåtsändande och sen en övning med diskriminering, jättenyttigt och nåt vi ska jobba mer på med alla hundarna.
Maken ska eventuellt träna Nano imorgon om han orkar och sen ska vi köra tredje corona cup banan på söndag 😁.

Trött corv ❤
Visa bifogad fil 49415
Vill du dela med dig av diskrimineringsövningen? Låter intressant med en sån som är anpassad till unghundar :)
 
Vill du dela med dig av diskrimineringsövningen? Låter intressant med en sån som är anpassad till unghundar :)

Haha, vet inte om den är så anpassad till unghundar men instruktören gör det inte lätt för en. Testade idag med de andra hundarna och det gick faktiskt över förväntan, sen gör man det svårare genom att visa mindre och jobba med ordförståelsen och stå längre bort.
Vi körde dock en rak kort tunnel på kursen.

 
Idag har vi varit i inomhushallen och tränat :) idag kändes Maze mycket mera med, jag vet inte om det berodde på att jag peppade mer eller om det var för att jag körde kortare pass med henne :love:

Ultima var också med, sjukt övertaggad och mest helt galen men lite fick vi till i alla fall :love:
 
Har en liten Borzoihane på 7 månader som ska få testa agility när han växt till sig. Ni verkar ju kunniga här inne så tänkte höra hur ni bygger upp en bra grund. Nån som sitter på nån bra tips som inte innebär hinderträning?
 
Har en liten Borzoihane på 7 månader som ska få testa agility när han växt till sig. Ni verkar ju kunniga här inne så tänkte höra hur ni bygger upp en bra grund. Nån som sitter på nån bra tips som inte innebär hinderträning?

Börja med att träna in lek, belöning och kamp. Det en jättestor fördel tycker jag att hunden tar både godis, boll och kampleksak tycker jag och att de verkligen taggar på belöningar. Stanna kvar är bra att ha, runt kon eller hinderstöd åt bägge hållen osv. Att det kan smälla, att det kan röra sig under tassarna och att det till och med är lite kul.

Har en sju månaders, vi har börjat träna in tunnlar, svängar och rakt fram på hinder (på lägsta eller med sk "bumpers"). Jag har ogärna bommar på marken då de kan rulla iväg om hunden trampar på dem. Det jag planerar att jobba en hel del på är framåtsändande, att hunden kan springa rakt fram i full fart utan att jag är med. Vi har börjat med gungan, att leka smälleken, dvs hunden trycker ner ena änden av gungan i marken själv och jag belönar. Ju mer smäll, desto mer entusiasm och belöning. Till slut blir nästan smällen själva belöningen och jag tycker det funkat bra på Nano som fullkomligt äääälskar gungan.
 
Haha, vet inte om den är så anpassad till unghundar men instruktören gör det inte lätt för en. Testade idag med de andra hundarna och det gick faktiskt över förväntan, sen gör man det svårare genom att visa mindre och jobba med ordförståelsen och stå längre bort.
Vi körde dock en rak kort tunnel på kursen.

Tack! :) Såg inte helt snäll ut nej, men nyttig :D
 
Har en liten Borzoihane på 7 månader som ska få testa agility när han växt till sig. Ni verkar ju kunniga här inne så tänkte höra hur ni bygger upp en bra grund. Nån som sitter på nån bra tips som inte innebär hinderträning?
Lek mycket. Torrhandling/cirkelträning. Träna stadga i startposition. Runda träd/lyktstolpar/osv. Finns massor man kan göra utan hinder :D :up:
 
Sprang tredje corona banan idag med Nessie, nog så utmanande att ta sig runt även om man inte kör domarens val.
Maken körde med domarens val med Nike som sprang på som ett riktigt agility proffs med layering och flickar och allt vad det var.. Mycket glad husse! Nano kördes med sin matskål som belöning och idag tryckte hon på bra, riktigt bra fart på fröken. Himla kul träning!
 
Vi körde igenom tredje coronabanan i sin helhet. Helgen innan delade jag upp den i två och hon var klockren. Denna gången gick det spöken i sista tunneln, jag kröp ihop och petade in henne i fel ingång :rofl: gjorde tre försök sen sket jag i det haha. Mest för att jag har jättemycket problem med magkramper och vill inte pressa kroppen över gränsen för rimlighet :angel:

 
Nya coronabanan. Kliar i fingrarna, så många sekvenser att plocka ut och nörda ner sig i.

Vi började med slalomsekvensen. Vi har försök med denna typ av skick från slalom en träning innan för 2 år sedan. Sen har jag lagt det på is :o Men på två år har vi båda utvecklats en hel del och det satt fint efter lite uppdelning. Även fast att jag ser på filmen att jag skickar med olika händer, sen vill jag inte att mitt handkommando ska behöva vara avgörande utan snarare det verbala (för att kunna göra det på distans).

 
Vi ska försöka oss på blåbärs-coronabanan! Känns lagom omöjligt för oss. 😅😂

Ni har ju två veckor på er :D:angel:

Här ska det tränas sekvenser hela veckan, vi ska bygga banan på fredag men vettekatten om jag inte bygger den själv på onsdag bara för att jag är såååå sugen på det omöjliga :angel:

(Kan vara så att jag är en smula bitter över att vi inte satte Quarantine på en sketen tunnelingång)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp