Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Betty landade på en 36e plats av 86 hundar i totalen för smallhundar. Och jag hade inte kunnat vara nöjdare, vi gjorde verkligen vårat bästa :heart Hon är inte den snabbaste men vi nollade båda loppen och gjorde utifrån henne bra tider.

Nu har vi lite agilityvila för att på måndag-onsdag nästa vecka åka på Maximerad agility i Söderköping.
Bra jobbat!
Min väninna var på Max ag för nån månad sen, hon var så nöjd! Så hoppas du får med dig massor av bra grejer 😁
 
Bra jobbat!
Min väninna var på Max ag för nån månad sen, hon var så nöjd! Så hoppas du får med dig massor av bra grejer 😁

Är superladdad!

Mitt enda dilemma just nu är att jag håller på och tränar om två kommandon och de lär inte vara satta till måndag :angel: En smula irriterande när man har en plan och påbörjar det sådär sekunden innan haha.

OT
En nyfiken fråga, vad har ni för kommandon till era hundar och hur tänker ni kring svängkommandon som inte är på hinder? Har ni samma för allt inkl hinder, har ni samma för allt utom hinder, har ni olika för balansen och tunnlar osv?
 
Idag var jag och en kompis hos Jenny Damm och tog lektion. Så bra!
Humla har varit lite off när vi tränat de senaste veckorna, och jag har lite tänkt att det är naturligt med en dipp när det gått så bra hela våren. Jenny var dock på mig aktningen släppa igenom allt, och då hade Humla helt plötsligt väldigt mycket mer fokus och energi att ge :angel: Så det var väldigt bra tajmning med denna lektionen! Hoppas kompisen vill ha med mig fler gånger :)
 
Hur går det på agilityfronten? Nu har ju tävlingarna kommit igång igen :) Här är det rätt lugnt, men till helgen blir det Maximerad agilitycamp i Söderköping för husse och tjejerna. Jag är självklart medberoe... eh, medföljande ;) Hur var din kurs @Monifa ?
Lilla hoppan tränar slalom för fullt, nu är allen inte speciellt bred, så hon ska nog lära sig, hon också!
 
Unghunden, Hanna - som har hunnit fylla tre år och väl knappast kan kallas unghund längre :D - har fått springa några blåbärstävlingar i sommar. Det har varit allt från ren katastrof (totalt ointresserad) till riktigt trevliga lopp. På onsdag avslutar vi en kurs, och på lördag har jag anmält henne till två hopplopp i Skabersjö.
Känns kul att få komma ut på en riktig tävling igen :). Det får gå som det går :D.
 
Vi letar ny hund och försöker bestämma vilken ras till och börja med som ska primärt bli husses agilityhund. Både Nano och Nike är ju hundar som inte riktigt har driv, vilket vi varit nöjda med men husse känner att han behöver en hund med mer motor för att ha motivation och komma framåt. Så vi får se vad det blir..
Jag tävlade alla hundarna på inofficiell tävling i helgen och var pinsamt långsam🙈. Nike och Nessie körde dock hopploppen med syrrans kille som börjat träna agility med Qila i somras men hon är bara året så då fick han lite träning i att tävla med våra 😁. Han och Nike vann bägge loppen och med Nessie diskade han sig i bägge och han tyckte att det var jättekul.
Jag vann med Nike i bägge agilityloppen och hon gjorde sååå fina stopp på balansen, hon är en klippa!
Nessie tog sig runt men med tidsfel, hon bromsar tyvärr mycket innan avhopp men så är inte kroppen gjord för agility.
Nano förstod inte alls vad hon gjorde på agilitybanan med fel person och det regnade men vi tog oss runt i ena hopploppet och i den andra missade vi ett hinder. Till agilityn så slutade det regna och vi kom på tredje plats i sista loppet. Det var kul (efteråt iallafall) men jag tror jag överlåter agility tävlandet till maken. Han kunde dock inte tävla då han examinerades till tävlingsledare under dagen 😋.
Vi har väl inte kollat så mycket på tävlingar, alla tjejerna var nyligen i löp och både Nano och Nike brukar bli rätt slöa efter. Kommer antagligen träna på över vintern och satsa på nästa år, kanske anmäler till nån tävling beroende på hur husse känner.

Nike
IMG_20200926_145014.jpg
 
Senaste kursen med Humla blev lite pannkaka. Första två tillfällena gick toppen, sen var jag sjuk, sen blev hon jagad på plan av en annan hund :( Sen blev hon sjuk :(

Vi tränade dock i helgen med min kompis och det gick jättebra :love: Hade bara tanken att hon skulle ha kul, men hon var så taggad att hon var klart mer fokuserad än mig :rofl:

Har blivit inbjuden till en träningsgrupp, så det blir varje vecka oktober-mars inomhus i ridhus. Ska insupa massa inspiration och öva massa på slalom så jag förhoppningsvis kan starta till hopp klass 1 till våren :bump:
 
Hur går det på agilityfronten? Nu har ju tävlingarna kommit igång igen :) Här är det rätt lugnt, men till helgen blir det Maximerad agilitycamp i Söderköping för husse och tjejerna. Jag är självklart medberoe... eh, medföljande ;) Hur var din kurs @Monifa ?
Lilla hoppan tränar slalom för fullt, nu är allen inte speciellt bred, så hon ska nog lära sig, hon också!

Apselut amazing :D Avis på att ni ska dit i helgen.
Eller första passet vi hade med mitt hatmoment, framförbyten var för mig inte så bra att ha först. Men resten var bara så otroligt bra.

Vi tränar på, varit iväg och tränat för Heidi när chansen har givits och skulle testtränat för Annika af Klercker i söndags men träningspolaren blev tyvärr sjuk.

Tävlade helgen innan det i Härryda, Betty hade väldigt jobbigt med miljön och hade svårt att fokusera i ett av de nedre hörnen. Så blev tre disk och ett 15 felslopp. Men hon bjöd ändå på bra tryck, var trevligt. Ska iväg i början av oktober till Jönköping, sen får vi se om det blir jag eller en kompis som tar över tävlandet med henne :)
 
Apselut amazing :D Avis på att ni ska dit i helgen.
Eller första passet vi hade med mitt hatmoment, framförbyten var för mig inte så bra att ha först. Men resten var bara så otroligt bra.

Vi tränar på, varit iväg och tränat för Heidi när chansen har givits och skulle testtränat för Annika af Klercker i söndags men träningspolaren blev tyvärr sjuk.

Tävlade helgen innan det i Härryda, Betty hade väldigt jobbigt med miljön och hade svårt att fokusera i ett av de nedre hörnen. Så blev tre disk och ett 15 felslopp. Men hon bjöd ändå på bra tryck, var trevligt. Ska iväg i början av oktober till Jönköping, sen får vi se om det blir jag eller en kompis som tar över tävlandet med henne :)
Låter ju bra att lägret var kul 😊
Härligt med bra tryck, men varför ska inte du tävla med henne?
 
Låter ju bra att lägret var kul 😊
Härligt med bra tryck, men varför ska inte du tävla med henne?

Hon fixar inte pressen jag sätter på tävling, hon går 200 resor bättre på träning (sätter klass 3 banor på första försöket hemma) men är disträ på tävling. Så vill se om det är kopplat till mig eller miljön :) plus att jag har min son varje helg och vill av den orsaken inte tävla så mycket förrän till sommaren när vi går över till varannan vecka. Har en kompis som står utan tävlingshund så hon kan få träna på tävling.
 
Vi har tävlat några tävlingar sedan det drog igång :). Qarusell har fått köra ett lopp som gick bra även om vi höll på att krocka vid ett hinder och jag fick göra ett hopp över henne 🙈. Ultima har gjort två tävlingar och ska tävla på lördag där vi jagar sista agilitypinnen i klass 2. Hon har ingen hoppinne i klass 2 🤔. Vi tävlade i Piteå förrförra helgen och då var hon den enda som tog pinne i hela klass 2, alla storlekar 😮. Maze har fått tävla lite hon också med en vinst med pinne och några pallplaceringar men hon ska kollas upp i morgon då jag upplever henne trött och orkeslös vid längre promenader och hon sitter och skakar utan anledning.
119667488_10157882369499200_6929838984787119663_o.jpg
 
Hon fixar inte pressen jag sätter på tävling, hon går 200 resor bättre på träning (sätter klass 3 banor på första försöket hemma) men är disträ på tävling. Så vill se om det är kopplat till mig eller miljön :) plus att jag har min son varje helg och vill av den orsaken inte tävla så mycket förrän till sommaren när vi går över till varannan vecka. Har en kompis som står utan tävlingshund så hon kan få träna på tävling.
Bra att kunna släppa det när det känns så 😍
 
Igår hade vi klubbmästerskap i agiltiy på hemmaklubben. Jag fick till ett sjukt bra hopplopp med Ultima som placerade oss som 3:a i hopploppet och även Maze gjorde ett jättebra hopplopp och slutade 5:a där. Sen till agilityloppet där diskade sig såklart Ultima men lilla Maze slog till med 5 fel (hon sprang ut från plan för att hälsa på en hund 🙈) och en sjundeplats vilket gjorde att hon min lilla segpropp tog sig upp till en andraplats totalt i KMet och fick stå på prispallen 😍. Jag har så många gånger funderat på att lägga ner agilityn med Maze och sen slår hon till med en pinne eller som här där hon tävlade mot klass 3 hundar och så hamnar hon på pallen, det kändes så magiskt 😍.
121241281_10157947416229200_3820359777864928806_o.jpg
 
Igår hade vi klubbmästerskap i agiltiy på hemmaklubben. Jag fick till ett sjukt bra hopplopp med Ultima som placerade oss som 3:a i hopploppet och även Maze gjorde ett jättebra hopplopp och slutade 5:a där. Sen till agilityloppet där diskade sig såklart Ultima men lilla Maze slog till med 5 fel (hon sprang ut från plan för att hälsa på en hund 🙈) och en sjundeplats vilket gjorde att hon min lilla segpropp tog sig upp till en andraplats totalt i KMet och fick stå på prispallen 😍. Jag har så många gånger funderat på att lägga ner agilityn med Maze och sen slår hon till med en pinne eller som här där hon tävlade mot klass 3 hundar och så hamnar hon på pallen, det kändes så magiskt 😍.
121241281_10157947416229200_3820359777864928806_o.jpg
Grattis 🏆🥈 Man vet aldrig var man har de små liven 🤩
Vem är pumin som vann? 😜
 
Vi tränar inte längre men vi tävlar. :p Bara inofficiellt dock. Den lilla svarta vann och knäpphunden diskade sig. Hade noll förväntningar så är väldigt nöjd med båda. Nästa tävling är i November.
 
Ultima lyckades till slut ta pinne nr tre och är nu uppflyttad till klass 3 i agility. I hopp 2 har hon ingen pinne än. Våra första starter i klass 3 sker på vår hemmatävling i mitten på november :). Helgen som var åkte vi till Söråker och körde klass 1 och klass 2, ingen av hundarna verkade trivas i hallen men vi lyckades nolla helt jag och Ultima men utanför pinne och Maze fick pyttelite tidsfel.
Idag har vi varit i vår inomhushall och tränat slalom med bågar :)

Maze:

Ultima:
 
Nike är anmäld till Härryda, det är låång resväg för oss men det finns liksom inga klass 2 hopplopp i sikte. Där är det fyra starter så med lite flyt kanske de får den sista pinnen och då är de klara för klass 3 nästa år. Om vi kommer iväg vill säga, hann ju anmäla tidigare i veckan och igår kom det nya covid restriktioner :meh: . Dock så är det inte så många anmälda och det borde gå att hålla avstånd, jag kommer inte följa med utan boa in mig i ett hotellrum medans de tävlar. Planen är att hälsa på Nanos uppfödare då hon har en aktiv tik med intressanta linjer som hon planerar att ta kull på nästa löp och hon bor nästan på vägen men vi får se om vi kommer iväg..

Sen är Nessie anmäld med husse till agilitylopp på AW då hon ändå sprungit riktigt bra med honom så tänkte jag att det kan vara värt att låta dom tävla och se hur det går. Nu får man väl se hur det går med tävlandet öht.

Själv ska jag tävla i heelwork to music på söndag och redan innan så var det väl genomtänkt upplägg så de planerar att hålla det. Bland annat inget insläpp innan sin start, ingen utom den som tävlar och funktionärerna får befinna sig inne i hallen osv så jag är inte orolig för att det blir ett smittspridar event. Gå i närmaste mataffär så får man spel däremot, folk håller inte alls avstånd, är och handlar hela familjen med en miljon ungar som far runt och kladdar på allt och springer in i en och det har varit helt fullsmockat nu kring lön (sett på parkeringen och struntat i att handla då).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp