Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

För info:

Från och med idag och framåt är det inte längre tillåtet att arrangera officiella agilitytävlingar. Från SAGIK:

VU har fattat beslut att det inte är tillåtet att arrangera officiella agility tävlingar. Beslutet gäller med omedelbar verkan och så länge som någon region i Sverige lyder under skärpta allmänna råd.

Vet vet att beslutet får stora konsekvenser men i rådande situation där smittspridningen går upp i många regioner måste alla ta sitt ansvar. Klicka här för att läsa protokollet.

Styrelsen har möte 31/10 efter detta möte kommer styrelsen kunna svara på frågor kring beslutet. Håll avstånd – håll ut

https://agilityklubben.se/beslut-om...0xkPVPZFDyUVbUzIu62_HsZeba_83PNVYGBksOLaWxI00
 
Betty har ju flyttat och jag har sörjt typ varje pass jag varit uppe med kompisens aussie (som jag förvisso tränat med tidigare) över hur mycket jag saknar att springa med Betty. Men idag gick han som en klocka och hoppet om att få springa häftig agility igen väcktes :love: Han är så otroligt annorlunda att träna mot Betty som var hårt drillad på verbal ordförståelse och att skita i vad min kropp visar. Känslig på så många sätt och grön såklart :idea:

 
Idag hyrde jag och min kompis ett ridhus här i närheten och körde agility. Vi har ju en innomhushall men den är inte så stor så det är skönt med ridhusträning så hundarna kan springa på lite :). Vi hade bara hyrt en timme så vi byggde inte fram så jättemycket men en tunnel några hopphinder och slalom.
Maze börjar ta för sig lite mer både på banan och i slalomet och eftersom Ultima och Maze blev filmade så jämförde jag deras slalom i slowmotion och fick till min förvåning se att Maze börjar få till samma teknik som Ultima :love:
Ultima springer först :)

Maze :love:

Ultima som har lite mycket spring i benen så svängarna blir väldigt vida ibland :love::p
 
Maken har fått lite nytändning i agilityn, förra fredagen var det en bana ritad av Jenny Damm i hallen och han åkte och körde den på söndagen också med Nike. Han tog nån runda med Nessie som sprang förvånansvärt bra och Nano fick bara leka lite.
I onsdags hade jag bokat privatlektion för Fanny Gott som en överraskning och för att prata lite bc, maken blev jätteglad! Nike och Nessie skötte sig strålande och Nano boade in sig i en tunnel och tyckte att det var jättemyysigt 😁.

Nano
IMG_20201118_122127.jpg


Idag var det fredagsträning igen och bana ritad en duktig domare, väldigt trevligt. Nike var lite trött, Nessie sprang jättebra men blev trött rätt fort hon också. Nano passade jag på att träna lite medans de andra banvandrade, lek och nåt enstaka hinder och hon var jätteduktig trots störning ❤️. Maken fick dessutom prova springa med vår duktiga klubbkompis två bc s och det gick riktigt bra med tanke på att våra hundar har helt andra kommandon och inte samma fart 😁. Hon har själv sjukt bra distanshandling på sina hundar vilket får mig att känna att det borde gå att köra agility även om man inte kan springa så mycket..
 
Maken har fått lite nytändning i agilityn, förra fredagen var det en bana ritad av Jenny Damm i hallen och han åkte och körde den på söndagen också med Nike. Han tog nån runda med Nessie som sprang förvånansvärt bra och Nano fick bara leka lite.
I onsdags hade jag bokat privatlektion för Fanny Gott som en överraskning och för att prata lite bc, maken blev jätteglad! Nike och Nessie skötte sig strålande och Nano boade in sig i en tunnel och tyckte att det var jättemyysigt 😁.

Nano
Visa bifogad fil 60370

Idag var det fredagsträning igen och bana ritad en duktig domare, väldigt trevligt. Nike var lite trött, Nessie sprang jättebra men blev trött rätt fort hon också. Nano passade jag på att träna lite medans de andra banvandrade, lek och nåt enstaka hinder och hon var jätteduktig trots störning ❤️. Maken fick dessutom prova springa med vår duktiga klubbkompis två bc s och det gick riktigt bra med tanke på att våra hundar har helt andra kommandon och inte samma fart 😁. Hon har själv sjukt bra distanshandling på sina hundar vilket får mig att känna att det borde gå att köra agility även om man inte kan springa så mycket..

Men vilken fin överraskning! Kan tänka mig att han blev glad!! 😁
Är det planer på bc nu? 😁
 
Här är det lite öken nu, maken har jätteont i höften Och har fått diagnosen artros. Hoppas han kan träna sig i form och slippa smärtan. Jag kan ju springa med lilltjejen i klass 1, men att jag skulle gå in med torpederna i klass 3 😳 Det kommer inte att hända...
 
@Tajger själv har jag artros i knäna sen 15 år tillbaka och är relativt smärtfri men är så ostabil i knäleden att jag inte törs springa agility då jag ofta får ont pga tvära vändningar. Jag hoppas att det löser sig och att behandlingen hjälper, han fick inte antiinflammatoriska också? Det är flera år sen jag var inne för knät och det enda jag fick var antiinflammatoriska utskrivet, att jag skulle sluta belasta knäna med tunga lyft (tävlade i kraftsport då så det var inte nåt man ville höra) och försöka gå ner i vikt..
 
@Tajger själv har jag artros i knäna sen 15 år tillbaka och är relativt smärtfri men är så ostabil i knäleden att jag inte törs springa agility då jag ofta får ont pga tvära vändningar. Jag hoppas att det löser sig och att behandlingen hjälper, han fick inte antiinflammatoriska också? Det är flera år sen jag var inne för knät och det enda jag fick var antiinflammatoriska utskrivet, att jag skulle sluta belasta knäna med tunga lyft (tävlade i kraftsport då så det var inte nåt man ville höra) och försöka gå ner i vikt..
Han är vältränad, har smärtstillande och ska börja med sjukgymnastik. Han visade en tävlingsfilm för sjukgymnasten och klargjorde målbilden 😜
 
Vi kom hem från träning igår och Skrället var en liten stjärna, i vanlig ordning nu för tiden känns det som. Inte så att han klarar allt vi tar oss för, nejnej 😅 Men vi lyckas ändå båda hålla oss i en bra balans. Sambon påpekade skillnaden att förra året kom jag hem från ridhuset ganska less och frustrerad, och nu är jag hur nöjd som helst. Enyas coachgrupp har verkligen gett så mycket till agility och mina hundtränarskills överlag. Också en del bekräftelse i dom utmaningar jag själv anat. Han är en liten tänkare och märker han att det blir fel (vilket han gör snabbt) så avbryter han mitt i och går upp i frustration på ett ögonblick. Han går inte att skicka några längre sträckor, för även om han har låst på ett hinder så kommer han lika lätt "låsa av" om jag sticker lite åt ett annat håll. Han är en riktigt liten mattegris :heart
Oavsett fortsätter vi träna och har jäkligt kul på vägen, samtidigt som jag på ett sätt sänkt förväntningarna på ett rimligt sätt. Livet ihop med honom blir så mycket roligare så.
 
Idag när vi var och tränade i vår innomhushall fick jag verkligen en WOWkänsla :love: jag filmade inte så mycket men jag lyckades filma när unghunden (snart 3år) sätter slalomet med mig en bra bit ifrån för att vi egentligen skulle till hindret jag sprang mot men när hon styrde mot slalomet så ropade jag slalom istället och hon tog det och gick hela utan att gå ur :love:. Hon är inte jättesjälvständig så det kändes super :love:
 
Vi tränar på, maken har börjat springa med Nessie som går från klarhet till klarhet. Nike gick riktigt bra på senaste träningen.
Jag har tagit över att träna (snarare leka) agility med Nano, hon och husse har varit i en negativ spiral i träningen så jag tar över ett tag för att bryta den. Senaste passen har bara bestått av att leka på plan då hon varit så låg, igår fick hon springa en halv bana och har börjat tagga igång igen.

IMG_20201211_164818.jpg
 
Förra gången ville Skrället helst bara äta hästskit hela större delen av passet. Fick lite coachning av en kompis på slutet och kände att vi kunna avsluta bra åtminstone. Idag däremot var stjärnan tillbaka :love: Det må låta löjligt enkelt för många mer erfarna, men idag kunde vi springa en hel bana som jag handlade med favoritleksaken i handen. I vanliga fall försöker han hoppa upp och sno den bara det syns en skymt av den, alternativt bli skitfrustrerad och skälla ut mig, idag blev han bara mer fokuserad och hade drömdriv. Han tog till och med slalom med fart och driv, det trodde jag aldrig skulle hända 😅 Älskade skrutthund!
 
Agilityträning både i fredags och igår med alla hundarna. Nessie har gjort superbra framsteg med husse och vill bara springa mer, så himla synd att hon inte är lämpligare byggd bara.. Nike har börjat vara lite off, sniffar, strosar och allmänt ofokuserad så nu har husse helt sonika tagit henne av plan då och tagit en runda med Nessie istället. Nästa vända var Nike med och hade fokus, hon är himla duktig men ojämn.
Nano lekte agility med mig och har börjat komma igång igen, vill inte gå av plan nu istället 😁. Husse körde också nån liten vända men bara lätt och roligt och det var himla bra fart på henne så jag tror att hon kommer bli superbra så länge man inte lägger press på henne utan ser till att det är roligt. Nano är en hund som är väldigt lyhörd för ens sinnestämning så är man inte på humör så ska man låta bli att träna henne för det gör mer skada än nytta. Jag har sagt att kommer tävlingarna igång så kör jag henne tills hon funkar på tävlingsplan för jag tror husses tävlings nerver och Nano inte är en bra kombination förrän hon är trygg i vad hon ska göra där.

Sen så hoppas vi på en valp nästa år man kan ha på uppväxt ❤️.

Nessie
IMG_20201218_093124.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp