Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Jag har lite smått dragit igång träningen med Birk med målsättningen att bygga grunder över vintern (dvs i linje med samma periodisering jag hade med Betty). I söndags jobbade vi på baksidor som han tycker är lite jobbiga när det blir fullhöjd så vi får jobba mycket självförtroendestärkande samt in och s-svängar. Han är så fantastiskt lättlärd, jag är inte van vid det.

I övrigt på våran att göra lista är att jobba på självständighet i slalom och att ta tag i balansbommen.
 
Vi hade avslut för den här terminen i söndags, byggde bana med 21 hinder vilket vi inte tagit i ett svep på väldigt länge. Himla rolig och flytig bana, fick se både att en del vi tränat på sitter ganska bra nu och en del utvecklingsområden kring bla självständighet (som är pågående evighetsprojekt). Lite småsugen på att boka ridhuset nån sväng under uppehållet bara för att det är så roligt just nu, men tror vi ska fokusera på fysträning och småpill som höger-vänster, ut osv på hemmaplan istället :)
 
Jag och unghunden har börjat på Pre-Agilitykurs, och hitintills verkar han tycka det är kul. Första gången var han så fokuserad och duktig, men sist blev det jobbigt med en del störningsmoment, han kunde lika gärna varit på en annan planet... Så idag körde jag iväg med honom till klubben bara för att ge honom en ärlig chans att testa tunneln som introducerades förra gången, och efter lite tvekan så vågade han! Så stolt!
 
Har ni anmält till några tävlingar än? Jag har anmält till vår klubbs hemmatävling 18-20 juni :D
Både jag och Ultima ska starta klass 3ag för första gången, både nervöst och roligt :crazy:
 
Har ni anmält till några tävlingar än? Jag har anmält till vår klubbs hemmatävling 18-20 juni :D
Både jag och Ultima ska starta klass 3ag för första gången, både nervöst och roligt :crazy:
Åh, såg att det skulle vara och blev nästan sugen på en trip söderut bara för det! Men Skrället får nog fortsätta vara förtidspensionär tyvärr. Hoppas på en ny blivande agilitystjärna i sommar istället :D

Och det blev ju en jättebra anledning att fylla upp med hinder, så imorgon hämtar jag hem ett sånt där rackligt inlärningsslalom som klubben auktionerade ut. Tyvärr hade jag en beslutsam motbudare på gungan, Skrällets favorit. Imorgon räknar vi äntligen med barmarkspremiär! :love:
 
0797CB3B-979C-4E2D-B0C4-1665CAA9821E.jpeg

En rosett blev det, även om den var snäll 😜 Hon sprang till mig ett par gånger när inte jag var tillräckligt snabb att visa vart hon skulle 🤷‍♀️ Lillskrutt är semisnabb till snabb, beroende på situation. Tunnlar vet hon ju vad hon ska, så dem är hon ute ur snabbare än en gris blinkar... Vi tränar på 💪🏻🏃🏽‍♀️
 
Vi kom igång med coachgruppen i veckan, och Skrällsson fick beröm över hans utveckling vad gäller hindersug och fullföljande/dedikation jämfört med förra sommaren av coach Enya. Roligt att höra från en som inte sett oss en förra sommaren. Även för ett snart sexåringt måndagexemplar sker utveckling! :D Vi har kört korta pass en vi fick hem i lärningsslalomet och även där ser jag tydliga framsteg.
Coachgruppen gick fint, men på slutet var han rätt avstängd och ville mer Ferdinand-lukta på gräset är träna. Gull-knäppo :heart
 
Nike har varit iväg på tävling med husse idag, resultat blev vinst i alla tre loppen och två pinnar. Tyvärr litet tidsfel i hoppklassen där hon behöver pinne för uppflytt men riktigt bra jobbat då de inte tävlat mer än en tävling förra året och är lite ringrostiga.

IMG_20210611_194431_325.jpg
 
Vissa dagar känns det som att vi kommer att få hålla oss till blåbär 🤷‍♀️ Eller möjligen hoppklasser...Lilla loppan hatar vippen/gungan 🤨 Nu har vi fått nya tips, så jag återkommer om en månad om de funkar 🙄
 
Vissa dagar känns det som att vi kommer att få hålla oss till blåbär 🤷‍♀️ Eller möjligen hoppklasser...Lilla loppan hatar vippen/gungan 🤨 Nu har vi fått nya tips, så jag återkommer om en månad om de funkar 🙄

Agilityklass tror jag aldrig jag och Humla kommer till, av samma skäl. Men jag hoppas verkligen vi kan sätta slalomet snart och komma ut i hopplösas.. har tragglat det i snart två år :(
 
Vissa dagar känns det som att vi kommer att få hålla oss till blåbär 🤷‍♀️ Eller möjligen hoppklasser...Lilla loppan hatar vippen/gungan 🤨 Nu har vi fått nya tips, så jag återkommer om en månad om de funkar 🙄
Jag körde bara hoppklasser med Tage i början just för att han var rädd för vippen! Gällde att hitta tävlingar i block bara så man inte satt och väntade heeeela dagen, men nu i coronatider körs väl alla tävlingar i block så :D Sen gav jag mig bara tusan på att en månad att bota hans "vipp-skräck" och jag lyckades 🥳
 
Agilityklass tror jag aldrig jag och Humla kommer till, av samma skäl. Men jag hoppas verkligen vi kan sätta slalomet snart och komma ut i hopplösas.. har tragglat det i snart två år :(
Vad har ni använt för metoder? Slalom är ett av mina favorithinder att lära in - både med mina egna hundar och när jag håller kurs 🤩
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp