Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det upp och ner. Milla fick ont i ryggen igen förra veckan, kunde knappt gå :( Som tur var går det över snabbt men är så tråkigt när det händer :cry: Hon får vila fram till våren nu så får vi se om hon vill springa mer då.

Vips är jätteduktig på träning :love:

Så tråkigt med Milla! :(

Är det i Kongsmarken du är? Är den hallen bra? :)
 
Så tråkigt med Milla! :(

Är det i Kongsmarken du är? Är den hallen bra? :)
Ja det är trist och jag vill absolut inte hon ska ha ont, men jag är tacksam för all tid jag fått med henne, hon är ju trots allt 12,5 år och har fått en liten comeback i XS :love:

Ja det är Kongsmarken. Den funkar super för Vips som behöver träna ostört, på mindre yta för att vara i kontroll och inte bryr sig om dofterna i mattan. Milla fixar inte att träna där för hon är bara i mattan och vill kissa över alla dofter så hon får bara titta på där(nu får hon såklart bara titta på i vilket fall som helst). Jag tycker det är lite litet för större hundar och vissa tycker det är för hårt underlag, men för min lilla funkar det bra. Ska man träna running får man ha balansen på diagonalen för att få till en ok raksträcka både före och efter.
 
Vi har kört igång igen lite smått efter valparna, Nike, Nano och husse körde igång lite tidigare men inte mycket då jag vart nojjig då jag sett att det gått mkt kennelhosta under hösten och ville inte riskera nåt i onödan med valparna hemma. Nu har de iallafall flyttat för ett tag sen men på lördag kommer en liten krabat tillbaka och ska bo hos oss över julen :love:.
Nessie har egentligen varit igång rätt mycket, det gick knappt en vecka efter valpning så klättrade hon på väggarna men vi körde mest lugnare lydnadsträning och promenader i hennes tempo (som efter två veckor var fullt ös medvetslös över stock och sten jagandes de andra hundarna, matte var lite tråkig och bröt en del i början). Måste säga att hon är i fantastisk kondition nu, pälsen glänser och hon har himla bra flås och är nog lite lättare än innan parning. Nu har vi iallafall börjat ta upp agilityn även om vi kört lite lugnare i trädgården med slalom och träna in kommandon runt hinder innan. Hon har fått springa ca tre-fyra korta rundor på några träningar nu och har gått super, nästa vecka ska vi tävla inoff, blåbärsklass och sen får vi se om vi kör hopploppen det beror på hur svåra de är och på hinderhöjden.
Nike har varit snabbare än någonsin på träningarna och husse som är van att kunna springa långa vägar har fått börja sprinta på, hoppas det håller i sig nu på tävling! Nano är också super-duktig, hon har fått göra nåt kort inhopp i träningsgrupp (då vi ofta inte ens använt hälften av vår tid innan vi är klara) och skött sig bra trots främmande människor och hundar runtomkring.
Har bokat privatlektion till oss allihopa i julklapp, med mest fokus på husse och Nano tänkte jag :D.

Nessies valpar:
47365349_10216364067008502_6825071932380020736_n.jpg
 
Ja det är trist och jag vill absolut inte hon ska ha ont, men jag är tacksam för all tid jag fått med henne, hon är ju trots allt 12,5 år och har fått en liten comeback i XS :love:

Ja det är Kongsmarken. Den funkar super för Vips som behöver träna ostört, på mindre yta för att vara i kontroll och inte bryr sig om dofterna i mattan. Milla fixar inte att träna där för hon är bara i mattan och vill kissa över alla dofter så hon får bara titta på där(nu får hon såklart bara titta på i vilket fall som helst). Jag tycker det är lite litet för större hundar och vissa tycker det är för hårt underlag, men för min lilla funkar det bra. Ska man träna running får man ha balansen på diagonalen för att få till en ok raksträcka både före och efter.
Hoppas hon repar sig!

Okej :) Är inte så lätt att hitta info om den hallen via nätet, så bra att få höra lite :) Fick bra inspiration från ditt klipp också, så tack för det ;) Tycker det är svårt att hitta bra grejer att träna på när jag är själv. Men ska till närmsta hallen från mig idag och träna lite så var perfekt att se din film innan :up:
 
Alltså jag blir kär i den där blåräven på nytt när vi tävlar :love:
Idag var första gången jag inte tänkte alls på resultat, utan bara på hur kul det är att äntligen få tävla igen. Och vad hon var med mig! Vi som inte tävlat på evigheter och knappt tränat, men ändå är hon så jäkla duktig :heart

Visst, det blev fem fel i varje lopp och första loppet blev en dålig tid men det var ju för att jag glömde av min handling. I andra loppet råkade hon riva. Men hon var så duktig ändå! Så länge jag faktiskt säger det jag ska och kör min handling som jag planerat så flyger hon fram och har så jäkla fina svängar, är helt bergsäker och har full kontroll. Min finaste blåräv :love:

Nästa tävling blir i februari tror jag, ser fram emot det!
 
Imorgon har vi tävling i inoff och maken har ryggskott så det ser ut som om jag åker själv och tävlar bägge hundarna.. Jag som knappt handlat Nike på några månader och brukar lyckas med att tappa bort henne på banan :nailbiting:. Nessie är super-taggad i träningen så jag hoppas att hon går lika bra imorgon och framförallt att jag ska komma ihåg banan! Sen är jag och Nessie anmälda till en klass 1 i januari i Bollnäs, där finns ingen toa på plats tydligen då det är i ett ridhus så det kan bli hur spännande som helst.. :wtf:
 
Igår var vi och tävlade inoff med Nike och Nessie, husse och Nike vann en av sina klasser. Jag och Nessie kom tvåa och trea (tvåa i blåbärsklass). Nessie bromsar in nåt enormt innan hindren, sen gjorde jag inte det bättre genom att springa fel och bryta henne i sista sekunden. Önskar att jag kört på och diskat oss istället men det kom liksom automatiskt och hon är så lyhörd så hon fattar att nåt är fel och bryter, vilket leder till att hon inte litar på att matte verkligen har koll på tävling.
Idag körde vi privatträning, hon som tränade oss kom fram till att Nessies ansatsproblem är mattes fel då Nessie hoppade utan problem när hon inte höll koll på matte. Hon sa att det är som om din hund försöker ta dig runt banan istället för tvärtom :o och att vi ska dels jobba på själva hopptekniken men framförallt att Nessie ska sluta hålla koll på mig så hon kan fokusera framåt.
Nike och husse körde mycket byten och en ganska teknisk bana som gick riktigt bra. Nano tyckte tränaren var en mysko filur och skulle skälla ut henne men efter ett tag gick det bra, blev mest prat om grundträning. Nano blev provmätt både igår och idag och ligger med knapp marginal i medium och är nu fjorton månader så vi få väl se om hon lyckas hålla sig där tills det dax för inmätning :nailbiting:.
 
Jag och Tage tränade lite slalom idag, och framför allt att han inte ska bry sig om vart jag befinner mig. Godismaskin alltså :love:
Blev tyvärr inte jättebra kvalite på filmen men här är lite småklipp iaf :)



Tillägg; tydligen kan jag inte bädda in insta-filmer längre, så ni får nöja er med länken ^^
 
Senast ändrad:
Nytt år = vilan är snart slut :banana:
Igår körde vi lite hoppteknik till Bettys stora lycka så nu är planen att i januari gå utanför stig i skogen 2 dgr i veckan och köra hoppteknik 2 dgr i veckan. Utöver det kör vi på med targeten ett par dagar i veckan.

1/2 är vilan slut och vi ska börja köra kombinationer så hon är redo för kurs 17/2 för Lilly Leete :love: Ska bli så kul.

1/3 börjar vi banträna klass 2 för att sen vara på topp i april och tävlingar.
 
Jisses vilken peppig vår det blev. Först kurs utan hund för Eva Marie Wergård sen agilitykurs för Lilly Leete 17/2 och sist kurs för Enya Habel 1/5 :o

Ett litet problem bara, veckan som Enyas kurs är har jag schemalagda studier i Sundsvall och kursen är i Söderköping. Hoppas innerligt att det inte är tänkt att vi ska ha obligatoriska moment där på röddag :wtf:
 
Jisses vilken peppig vår det blev. Först kurs utan hund för Eva Marie Wergård sen agilitykurs för Lilly Leete 17/2 och sist kurs för Enya Habel 1/5 :o

Ett litet problem bara, veckan som Enyas kurs är har jag schemalagda studier i Sundsvall och kursen är i Söderköping. Hoppas innerligt att det inte är tänkt att vi ska ha obligatoriska moment där på röddag :wtf:
Wow, vilka spännande kurser! Duktiga allihopa :)
 
Wow, vilka spännande kurser! Duktiga allihopa :)

Ja :)

Nyfiken fråga (inte bara till dig)
- Vad ger ni för kurs med 30 mins träningstid per ekipage? För person som startat sm? Som är eller har varit med i landslaget? Som tävlat typ EM/VM?

Hur många tycker du är lagom att vara i varje grupp?

Jag är ju med och driver en inomhushall och kommer efter årsmötet enbart sitta i en rally/agilitysektor och förhoppningsvis ta dit en hel del olika förare. Jag är själv sån att jag kan åka ganska långt (har 2,5 h till kursen för Enya) och tycker att beroende på tränarens meriter/kunskaper kan jag betala mellan 600-1000:- för de 30-45 min
 
Hittade en pärm på klubben med massa agilitybanor i som var några år gammal, himla kul att se vilken skillnad det är på banorna sen tidigt 2000-tal :rofl: för oss som inte kört alls länge. Klass 3 banorna såg ut som nåt man skulle kunna få springa idag i klass 1, däremot så märks det att man inte hade samma tänk kring placering av tex. däck och säcken på den tiden.
Imorgon ska vi iväg och träna vovvarna på eftermiddagen sen så träningsgruppen för mig igång på söndag men jag tror maken får köra med Nike istället då Nessie ska tävla på måndag (kvällstävling). Sen så kör makens coachgrupp igång i slutet av månaden också och jag funderar på att ta en privatlektion med Nessie igen då.

@Monifa Jag tycker att mer än sex per grupp känns inte så givande, blir för mycket vila för hunden om man kör efter varandra. Är man för få så känns det som det blir för lite paus men det beror på hur länge man kör per omgång också. Jag är rätt nöjd med 3-5 minuter per "runda" men det beror ju på hur tränarna lägger upp det. En av de sämsta träningarna jag vart på var för en internationell förare som la ner typ 15-20 minuter på vissa ekipage medans man själv typ fick två minuter och ingen feedback mer än att "det ser bra ut". Det blir för långt emellan rundorna då och för få rundor för att det skulle ge oss nåt. Gillar då de som haft med tidtagar-ur på sina träningar för att säkerställa att alla får "sin" tid och som kan lägga sig på olika nivå beroende på ekipage. Tycker samma som du angående pris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 205
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp