Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska trappa ner på tävlandet med Disa, treåringen, eftersom hon är så förtvivlat långsam - det är inte så kul att alltid komma i mål med tidsfel. Däremot så blir hon superlycklig när vi tränar Nosework, så hon får nog bli en Nosework-hund istället!

Unghunden Hanna, däremot, tror jag kommer att kunna bli en bra agilityhund om jag bara får lite bättre kontroll över henne. Just nu är hon inne i en sån period där hon drar hejvilt på alla hinder - inget fel på fart och hindersug där inte - men det hade ju varit bra om hon hade varit lite mer uppmärksam på sin matte :p. Så nu ska vi börja med en basic-kurs i foundation nästa vecka 😊. Sen får det väl bli några blåbärstävlingar i vinter/vår innan vi är mogna för att starta klass 1.
 
Varit och tränat idag med vovvarna, de var så duktiga!
Nike som varit duktig på slalom hela tiden verkar ha kommit in i en riktigt snygg och framförallt effektiv teknik nu och tryckte på bra även när hon började vara trött.
Nessie har mer vilja än teknik i slalomet och hon försöker vara snabb men det ser just nu rätt lustigt ut då hon inte riktigt har koll på vad hon gör :p. Hon lyckas iallafall ta sig igenom men ibland trillar hon ut eller springer rätt in i en pinne i all iver.
Nano sprang mest enkla sträckor och jag tror husse börjar inse att han måste tänka om i handlingen då hon hinner springa över halva planen när han hunnit tre steg.
 
Jag ska trappa ner på tävlandet med Disa, treåringen, eftersom hon är så förtvivlat långsam - det är inte så kul att alltid komma i mål med tidsfel. Däremot så blir hon superlycklig när vi tränar Nosework, så hon får nog bli en Nosework-hund istället!

Unghunden Hanna, däremot, tror jag kommer att kunna bli en bra agilityhund om jag bara får lite bättre kontroll över henne. Just nu är hon inne i en sån period där hon drar hejvilt på alla hinder - inget fel på fart och hindersug där inte - men det hade ju varit bra om hon hade varit lite mer uppmärksam på sin matte :p. Så nu ska vi börja med en basic-kurs i foundation nästa vecka 😊. Sen får det väl bli några blåbärstävlingar i vinter/vår innan vi är mogna för att starta klass 1.
Låter ju som en bra plan :)
 
Jag har precis börjat med agility och håller på att lära in slalom. Vilka metoder har ni använt? Är ni nöjda med resultatet? På kursen tränar vi med bågar men Hudson hoppar med över dem. :meh:
 
Jag har precis börjat med agility och håller på att lära in slalom. Vilka metoder har ni använt? Är ni nöjda med resultatet? På kursen tränar vi med bågar men Hudson hoppar med över dem. :meh:
Jag använder bågar i kombination med alléslalom, då vänjer de sig vid bågarna (och lär sig att inte hoppa över) i god tid innan slalomet står rakt och när det väl står rakt är bågarna en stor hjälp :up:

Såhär såg det ut med min unghund häromdagen, vi började med slalomträningen ordentligt i november förra året och nu har vi inte långt kvar till ett rakt slalom :)
 
Jag har precis börjat med agility och håller på att lära in slalom. Vilka metoder har ni använt? Är ni nöjda med resultatet? På kursen tränar vi med bågar men Hudson hoppar med över dem. :meh:
Alle med bågar till de två senaste hundarna. Den metoden funkar fantastiskt bra för mig. Om din hund hoppar över bågarna, gör slalomet kortare och sätt på flera bågar ovanpå varandra. Fokusera först på att hunden inte ska hoppa över bågarna, det är steg 1. När det funkar kan du börja tänka slalom :D
 
Jag har precis börjat med agility och håller på att lära in slalom. Vilka metoder har ni använt? Är ni nöjda med resultatet? På kursen tränar vi med bågar men Hudson hoppar med över dem. :meh:
Vi har bara använt allé till den yngsta, hon har ett säkert och bra slalom nu som 2,5-åring. Med första hunden användes ”ingenting”, godis och traggla, och hon har faktiskt ett fantastiskt slalom! Hade redan som 2-åring. Så jag tror att det spelar inte jättestor roll, bara man tränar metodiskt och envist 😊
 
@sasmal jag hade precis som @Tajger ingenting till Betty. Hade godis och envishet. Körde 4 - 8 - 12 pinnar. När fyra funkade ökade jag på dvs. Sen skaffade jag en godismaskin och tack vare den har jag idag en rätt säker och hjärntvättad hund på slalom :D

Körde slalom typ 2-5 min varje dag. Har slalom hemma så kan (okej inte nu när det är kallt) skicka ut henne på slalom lite spontant fortfarande.
 
Vi har tränat idag och jag är så nöjd med det sista loppet idag. Vi hade kört banan åt andra hållet först men eftersom hundarna har en tendens att lära sig banan så vände vi typ på den. Ibörjan av passet var Ultima övertaggad och rusade mest runt men här fick vi till det :D.
 
Måste skryta, Nessie tog sin första pinne idag!!! :banana:

Så det var ju lyckat att husse handlade henne, troligen får han fortsätta med det :D.

_20190115_005754.JPG
 
Har tid i träningsgrupp ikväll, det är ett gäng ifrån klubben som bokar halltid och kör gemensamt nu vintertid. Lyckades dock halka till igår så har rätt ont i knät.. Maken skulle försöka åka och träna sig själv lite, det har inte hunnits med i veckan, så jag får försöka så gott det går. Hoppas det blir en bana som lämpar sig att träna skicka hund på eller bra linjer där jag kan träna "fram" på. Alla leksaker och träningsgrejjer ligger såklart i makens bil (han är på jobbet), tur att Nessie gillar att jobba för mat :p.
 
Vi har tränat idag :D
Ultima är helt magisk att köra agility med när hon har sprungit ur sig den värsta överskottsenergin :p

Å så Maze som fyllde 1 år igår och fick prova balansen ett par gånger i somras nu tog hon den som ett proffs :love::love:
 
Träningen gick okej, tror jag lyckats sträcka ljumsken också för kan knappt gå öht nu :banghead:. Det var rätt bra linjer på banan vi körde så jag placerade ut en godisskål strategiskt som Nessie fick som avslut för att ändå hålla hyfsad fart då matte linkade fram. Sista varvet fick en annan tjej från klubben springa hela banan med Nessie, förutom att hon spanade efter matte mellan varven så skötte hon sig strålande :D.
Hade tänkt träna mig själv imorgon men just nu känns det rätt kört, få se hur det känns efter en natts sömn..
 
Idag var hade vi lyckats få två platser i en träningsgrupp vi är reserver på, himla bra då vi hann med att köra alla hundarna. Dessutom väldigt trevliga folk och väldigt effektiva så man hinner med ganska bra antal rundor på tiden som man har.
Nessie körde två jättefina rundor med riktigt bra distanshandling (med våra mått mätt), sen körde hon en super-fin runda med husse också. Näst sista rundan lyckas hon gå omkull precis innan första hindret men verkar ok, bryter dock ganska snart då hon känns så tveksam men troligen var det mer en reflektion av att jag går och kollar av henne mer än vad jag fokuserar på träningen. Gör en liten runda till på slutet som gick riktigt bra, gör ett bakombyte när hon går in i slalom vilket jag är riktigt nöjd med (inte planerat men jag var för långsam).
Husses Nike var lite halvseg, sprang på rätt bra ändå men kändes inte riktigt taggad så som hon brukar vara. Jag körde en runda med henne också när maken körde min hund men sen fick hon avsluta.
Nano fick hoppa in lite med husse, första rundan var inte så bra alls då det mest handlade om att jaga ifatt en Nano som tyckte folket och hundarna i hallen var mer spännande än husse. Hade maken bara varit lite snabbare och planerat lite mindre utan haft koll på henne så hade det nog inte varit några problem men han började med lite för höga förväntningar. Jag tog nästa runda som bestod av fot, hit och mycket lek och godis men fick in några hinder också och hon hade bra fokus och försvann inte en enda gång. Sen körde maken två vändor till där hon skötte sig jätte-bra. Maken glömmer bort att hon är unghund och även om hon är super-duktig så är det just miljön kring andra hundar och folk som hon har svårt med och då måste han försöka lägga ribban jätte-lågt iallafall innan han vet om hon är med eller inte.
Nöjda hundar här hemma nu iallafall och på lördag har vi privatlektion med Nessie och Nano :banana:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 369
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp