Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis börjat med agility och håller på att lära in slalom. Vilka metoder har ni använt? Är ni nöjda med resultatet? På kursen tränar vi med bågar men Hudson hoppar med över dem. :meh:
Använde allé-metoden. För mig kändes den bäst för att få fart och egen förståelse för vad uppgiften innebär :)
 
Varsin pinne blev det till husse och tjejerna 😍 Den yngsta som startade sin första klass 3 hopp nollade alla loppen på lördagen, och i ett av dem räckte tiden till en sjundeplats, där var åtta pinnar! Hon har satt alla slalomingångar, duktig tjej 👏🏻
Vita raketen var wild and crazy som vanligt, men sista ag loppet på söndagen slog de till och vann klassen 🎉
En trevlig helg, bara lite nervös hemfärd med rejält snöande över åsen!
 
I lördags hade vi privatlektion med Nessie och Nano och det var jätte-givande. Maken och Nano tränade mycket grunder med bara ett hinder, wraps, s-sväng m.m. från olika sidor och Nano blev rätt trött i huvudet. Nessie fick köra distanshandling. Vi kom på att vi nog behöver köra mer grunder med alla hundarna, det blir liksom oftast banträning eller annat ambitiöst :o.

Igår tränade vi med Nike och Nessie, Nessie fick köra hoppteknik och husse och Nike jobbade mest på balansen. Idag ska vi testa på hundsim och imorgon ska husse ta Nano och försöka köra bara med henne i träningsgrupp.
 
Jag och Tage tävlade vår första klass 1-tävling i söndags :) Tage var superduktig! Vi körde två hopplopp och i första så missade han en tunnel pga jag sprang iväg för snabbt och tog ner armen (bra med film så en ser allt knasigt en gör :p) :cautious: I andra loppet var vi felfria men jag safeade lite för mycket så två andra var snabbare än oss. Vi var bara 4 stycken i klasserna så det var bara 1an som fick pinne, men det låter ju trevligt när jag säger att vi kom 2a i första loppet och 3a i andra :D
 
Alltså lilla Röd :love:
Har ju kämpat på med hennes "ADHD" och känslighet för miljöer osv. Idag var vi på blåbärstävling med 3 lopp. Första loppet, sitter hon i starten och är fokuserad, men springer förbi ett hinder som inte riktigt är i linje. Andra loppet, lika fokuserad, sätter vi och vinner med nästan 2 sekunders marginal på en 10-hinders bana, tredje loppet är lika klockrent fram till sista hindret som jag visst råkar missa att visa :banghead: Men vad gör det om 100 år? Är hur som helst superstolt över min lilla dam som verkar ha tagit ett stort steg i sin utveckling :love:

51129495_10157029383196228_4257700105290776576_n.jpg
 
Var och tränade hundarna tidigt imorse, för Nessie blev det hoppteknik igen och det börjar faktiskt bli mer flyt på henne :banana:. Jag värmde upp med tunnlar och slalom innan och distanshandlade och det gick super, satte riktigt bra slalomingångar i vinkel efter tunnel med en matte som inte hann vara på plats :D.
Husse tränade Nike, hon satte också riktigt snygga slalom där hon bara flöt igenom och så blev det träning på ett hinder och fokus på olika handling.
Nano var riktigt ofokuserad idag, sprang egna vägar och ville inte riktigt vara med. Tror att hon dels hade en hel del överskottsenergi då det knappt går att gå ute hemma och dels kanske hon inte hann göra allt hon behövde innan träningen då hon var nödig när vi kom ut. Sen hjälper det inte att det plötsligt kliver in en främmande person mitt i träningen, efter det höll hon stenkoll på ingången.

Ska försöka mig på att träna i träningsgrupp på onsdag med Nessie efter bara nån timme sömn men behöver banträning och på fredag har jag klubbens träningsgrupp. Jag föreslog för maken att han kanske tar Nano och bara fokuserar på henne på fredagen då hon även behöver lite miljöträning så tränar vi de andra hundarna efter då jag var smart och bokade timmen efter så vi kan träna alla hundarna på en gång. På lördag åker vi bort i några dagar så hundarna ska klara sig ett tag utan träning. Helgen efter ska vi på WAO-uttaget, vet inte alls hur jag tänkte där då jag har svårt att komma runt en klass 1 bana men men. Jo, jag tänkte väl att det skulle vara kul att testa på att tävla i Snooker/Gambler men vi får väl se hur man känner sen.
I mars så har vi nog tävling varje helg, husse är anmäld till nån tävling med bara hoppklasser med Nessie och sen kör jag agilityklass med henne helgen efter och helgen efter det tänkte jag försöka ta mig runt både en hoppbana och agilitybana med fröken. Sen har husse nån klass 2 tävling med Nike, tror hon bara vart anmäld till hoppklass. Se om man hittar nån lämplig tävling för Nano att göra premiär på då hon fyller 18 månader till maj, dock så lyser blåbärstävlingarna med sin frånvaro men de kanske dyker upp längre fram.

51436235_10216816013266876_7836736996323098624_n.jpg
 
Jag och Ultima var och tävlade agilityklass igår i Skellefteå, första tävlingen sen november. Första loppet hade hon lämnat hörseln utanför planen och lyssnade inte helt men vi blev ändå 3:a med typ 17 fel varav typ alla fel var slalomet som hon är så bra på i vanliga fall. Tror att hon inte riktigt får fäste i ridhus och tappar rytmen ibland :(. Andra loppet blev vi 4:a på 5 fel och där var det slalomet som spökade igen.
På prisutdelningen fick vi domarens pris :D:banana:
51914286_10156329792059200_7052371501583958016_o.jpg
 
Vi är anmälda till tävling den 24:e feb i Fagersta och det ska bli så kul att komma igång igen! Någon annan som ska dit? :banana:

Har tränat en del i hall nu i vinter men saknar att träna ute. Känner mig stressad när man bokat tid och försöker få in för mycket på varje pass.
 
Körde i träningsgrupp med Nessie igår, att lyckas komma runt en bana var helt chanslöst då jag inte sovit nåt och dan innan fick jag väl tre timmars sömn i sträck :crazy:. Sen hjälpte det inte att det saknades nåt nummer på banan när jag skulle banvandra.
Trots en ganska oentusiastisk och trög matte så var agility-corven magisk! Hon sprang på bra och tog egna initiativ när matte var för långsam med signalerna, blev såklart kanske inte rätt men hon fortsatte på den linje hon var på så man kan bara vara stolt. Satte varenda slalom och ingång från olika vinklar, inte så snabb men helt rätt :love:. Kändes som om hopptekniks-träningen börjar ge effekt då jag tyckte hon hade bättre flyt över hindrena än tidigare. Igår kände jag att man är ta mig tusan så orättvis mot sin hund när man bara ser alla "fel" för hon var den säkraste och tom den snabbaste vovven i gruppen igår (de andra hade lite av en svacka) så kanske sluta kolla på SM/VM-ekipage och ramla ner på jorden och se hur hon ligger till på den nivå vi är på. Hon kommer aldrig slå en supersnabb sheltie men den dagen alla dom diskar sig så står hon på pallen :p:rofl: (troligen med husse då).
Så summa summarum: matte rätt värdelös och corven magisk :heart.

52326986_10216896419396979_4979051699583844352_n.jpg


52536776_10216896419076971_1151200494031470592_n.jpg
 
Jag har inte varit ute och tävlat sedan tidigt i höstas, men idag var det äntligen dags igen. Och det är ju så himla roligt!!
Unghunden, Hanna, fick debutera i en blåbärstävling, och det blev två felfria lopp med en tredjeplats och en sjundeplats (i lopp två sträckte jag en lårmuskel - aj! - och fick slå av på farten lite)
Är supernöjd med debuten med min goa lilla tjej!
_20190216_120639.JPG
 
Första tävlingen för året avklarad. Mitt agilityflås är helt borta. Jag har ju ansträngningsastma så jag har aldrig kunnat springa mer än tre lopp per dag utan att typ dö lite, men idag klarade jag knappt ett :o
Jag darrade som ett asplöv när jag kom av banan och halsen var som att andas knivar.

Men första loppet gick så fint! Hon har så jäkla snygga tighta svängar, trots att vi knappt tränat så följde hon mig superfint. Tyvärr missbedömde hon hoppet på tredje sista hindret och rev, vilket gjorde att hon kom av sig och missade en tunnelingång.
Andra loppet diskade vi oss i, så nu blir det att träna slalom med rak-på-ingång och tunnel bakom :D
 
Jag har också tävlat blåbär idag! Alpina var helt jäkla klockren och haffade två tredjeplatser! :love: Shiera hade jag inga förväntningar på alls. Hon var mest med för miljöträningen men hon var superduktig i första klassen även om hon råkade missa ett hinder på vägen. :p I andra klassen så nollade hon och kom på fjärdeplats efter Alpina! Sjukt stolt över båda mina knasbollar idag! :heart

BLU9WKv.jpg
 
Vi var också på blåbärstävlingen igår i Kongsmarken, disk i första, vinst i andra (och riktigt bra tid :love:). Nu börjar hon bli stabilare i olika miljöer, så hoppas på att det räcker med två-tre blåbärstävlingar till innan jag börjar med Hopp 1 :D. Våra RC behöver några månader till innan det är dags för agilityklass.

52464418_10157064942196228_4922134522394312704_n.jpg
 
Vi var också på blåbärstävlingen igår i Kongsmarken, disk i första, vinst i andra (och riktigt bra tid :love:). Nu börjar hon bli stabilare i olika miljöer, så hoppas på att det räcker med två-tre blåbärstävlingar till innan jag börjar med Hopp 1 :D. Våra RC behöver några månader till innan det är dags för agilityklass.

52464418_10157064942196228_4922134522394312704_n.jpg
Jag blev impad av din lilla tjej igår - hon är ju grymt snabb :love:
 
Wiho, vi har anmält oss till en halvdag handlingskurs i mars!
Ska börja smyga igång lite träning efter måndagsexemplarets katastrofhöst med ont i kroppen så får vi se hur det går. Nu vet jag inte om vi någonsin kommer träna för tävling igen, men hans tokglädje när vi var i hall förra vecka och jag plockade fram hindren :love: Filmade träningen, även om jag som nybörjare känner mig lite löjlig, och det syntes ju tydligt vad vi har att träna på :up:
 
Har hunnit vara iväg en sväng på semester på Gran Canaria och vila i sol och värme några dagar och bli förkyld på kuppen..
Igår var maken iväg och tränade lite med Nano och med Nike nötte han lite på balansen, Nessie fick nöja sig med lite lydnadsträning hemma med en sjuklig matte. Idag har maken coachgrupp på kvällen men han funderar på att köra med Nano så Nike är utvilad för helgens tävling, direkt efter det åker vi ner till S-köping och sover en natt på hotell och sen är det tävling. Jag hoppas på att må hyfsat imorgon så jag kan ta mig runt, har inga större förhoppningar om att komma runt banorna men nån ska komma sist också :p. Nessie kommer antagligen vara sjukt övertaggad imorgon till skillnad från mig men jag ska försöka att låta henne dra på och inte sabba om det så att jag är för långsam eller tappar bort mig utan låta henne köra på så hon får bra lopp.
 
Lycka till @Bulldoozer !
Vi har varit på tävling idag, är ju enklare nu med båda i klass tre 😊 Lillvovven, som gjorde sin andra klass tre, lyckades tillsammans med husse springa hem en förstaplats med cert 🏆 Och en andraplats!!! Jätteroligt på svåra, men roliga banor.
Vita faran var crazy och gjorde en del lysande sekvenser, men höll inte ihop det hela vägen. Hon och husse behöver synka lite mer efter valpar och skador som tagit en del tid. Men det kommer 😁
 
Vi har blåbärstävlat igen. Var i en ny hall där vi aldrig varit innan så var verkligen ett test om Vips nya stabilitet verkligen siter där och tjoho det gjorde den :D Är anmäld till en blåbär till och sen blir det klass 1 :banana:

Kul med en blåbärstävling som uppmanar till belöning av start och man fick belöna i startpositionen med :love:

A-klassen: Disk då hon sprang förbi ett hinder, då jag märkte att hon halkade ville jag inte ge mer press på hennes linje så lät henne flyta ut dit hon behövde.

Felfritt:
 
Jag kom ihåg banorna idag iallafall, hurra! Vi fick en massa fel också i agilityklassen varav två rivningar och kom runt hoppklassen på dubbla tiden nästan jämfört med sheltisarna, snooker blev lite snöpligt då Nessie tog ett hinder från fel håll men himla kul.
Maken och Nike kom faktiskt trea i hoppklassen och fick en gottis påse. Vi har kul men det är en bra bit över vår nivå, roliga banor och kul att se alla jätte duktiga ekipage.

Mys med vovvarna på hotellet och imorgon tävling igen.
_20190223_204747.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 423
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp