Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha fött barn i början på januari har jag nu bestämt mig för att komma igång med agility igen. Vi är ju väldigt mycket nybörjare, både jag och Pax men vi har roligt :D Men nu måste jag fråga er om det här med skällande. Jag var med i en träningsgrupp i höstas och några av hundarna där skällde som galna, både när de sitter och väntar på sin tur och även när de håller på "in action". Jag har så svårt för det, blir helt galen, men ingen annan verkade bry sig nämnvärt. Nu har min hund börjat likadant :rage: :wtf: :rage: Och jag avskyr det! Jag förstår att han blir exalterad och tycker det är roligt men jag vet inte hur jag ska hantera det. Just nu blir jag arg på honom, och det är ju inget jag vill vara på planen såklart, men jag har verkligen inget tålamod med detta "okynnesskällande". Hur ser ni på detta? Hur vanligt är det? Hur hanterar ni det? Får de ens skälla på tävling?
 
Vi hade såå kul i helgen, jag och Nessie kom näst sist och Maken kom snäppet bättre med Nike totalt :p. De flesta som var med var ju på en helt annan nivå (typ klass tre/sm/vm nivå), otroligt lärorikt att se handling på riktigt hög nivå på samma bana som man själv sprungit. För övrigt väldigt trevliga banor med bra flyt och linjer även om de var svåra, jag hade inga problem att komma ihåg dom. Kom fram till att jag har svårt för att komma ihåg banor när det blir lite hackigt och ologiska linjer vilket det lätt blir om det inte är så rutinerade domare som gör dom (och dom gör ju då oftast så lätta banor i klass 1 så det inte så mycket att reflektera över, de nyare är ju lite väl överambitiösa oftast).

Igår var jag och tränade vovvarna själv på en färdiguppställd bana, körde två varv med varje hund och var så slut sen. Nano som jag inte brukar handla var jag lite väl långsam för men då tog hon lite egna iniativ, fördelen med henne är att hon går att skicka rätt bra så man behöver inte springa med så mycket. Nike var till och med lite taggad, hon är på G in i höglöp snart tror jag så få se om det blir lite paus för henne sen. Nessie var inga konstigheter, hon är ju alltid mer eller mindre taggad. Sen tränade jag balans med Nike och Nessie, vi har bestämt oss för att lägga in stopp igen för att de envisas med att hoppa kontaktfälten (igen). Nano fick träna lite slalom och sen tog jag nåt slalom med Nike och fick till bra bakombyten in i slalomet medans Nessie efter första bakombytet in i slalom så funkade det inte alls då hon skulle hålla stenkoll på mig så jag inte skulle hitta på dumheter igen :rofl:. Blev till att ge upp och gå hem och klura på hur jag ska kunna träna in det med min hund som har stort kontrollbehov..


@superstar Hundar får skälla i agility och många ser det som nåt positivt att de "taggar" upp eller nåt, att tänka på är att det på vissa inomhustävlingar önskas en lite lägre ljudvolym så en vrålskällande hund får man då hålla i bilen.
Nessie som har lätt till skall och har bra energi oavsett (och ett högt och kraftigt skall) har jag dämpat då jag tycker inte skällandet gör till eller från. Nike som är en tystare hund och har långt till skall, där är skall innan träning/tävling enbart positivt och visar att hon är på tårna (hon skäller inte hej vilt heller utan mer smågläfser alternativt kvittrar så man tror att det en flock burfåglar man har och inte en hund) och henne dämpar vi aldrig om hon börjar hålla på. Hon är också lite mer av en lågenergi hund så det är bara positivt om hon går igång lite. Nano har ett väldigt gällt och enerverande skall så henne dämpar vi för att alla runtomkring ska slippa få migrän, hon är taggad ändå utan att behöva hålla låda innan.
 
Efter att ha fött barn i början på januari har jag nu bestämt mig för att komma igång med agility igen. Vi är ju väldigt mycket nybörjare, både jag och Pax men vi har roligt :D Men nu måste jag fråga er om det här med skällande. Jag var med i en träningsgrupp i höstas och några av hundarna där skällde som galna, både när de sitter och väntar på sin tur och även när de håller på "in action". Jag har så svårt för det, blir helt galen, men ingen annan verkade bry sig nämnvärt. Nu har min hund börjat likadant :rage: :wtf: :rage: Och jag avskyr det! Jag förstår att han blir exalterad och tycker det är roligt men jag vet inte hur jag ska hantera det. Just nu blir jag arg på honom, och det är ju inget jag vill vara på planen såklart. Hur ser ni på detta? Hur vanligt är det? Hur hanterar ni det? Får de ens skälla på tävling?
Vi hade såå kul i helgen, jag och Nessie kom näst sist och Maken kom snäppet bättre med Nike totalt :p. De flesta som var med var ju på en helt annan nivå (typ klass tre/sm/vm nivå), otroligt lärorikt att se handling på riktigt hög nivå på samma bana som man själv sprungit. För övrigt väldigt trevliga banor med bra flyt och linjer även om de var svåra, jag hade inga problem att komma ihåg dom. Kom fram till att jag har svårt för att komma ihåg banor när det blir lite hackigt och ologiska linjer vilket det lätt blir om det inte är så rutinerade domare som gör dom (och dom gör ju då oftast så lätta banor i klass 1 så det inte så mycket att reflektera över, de nyare är ju lite väl överambitiösa oftast).

Igår var jag och tränade vovvarna själv på en färdiguppställd bana, körde två varv med varje hund och var så slut sen. Nano som jag inte brukar handla var jag lite väl långsam för men då tog hon lite egna iniativ, fördelen med henne är att hon går att skicka rätt bra så man behöver inte springa med så mycket. Nike var till och med lite taggad, hon är på G in i höglöp snart tror jag så få se om det blir lite paus för henne sen. Nessie var inga konstigheter, hon är ju alltid mer eller mindre taggad. Sen tränade jag balans med Nike och Nessie, vi har bestämt oss för att lägga in stopp igen för att de envisas med att hoppa kontaktfälten (igen). Nano fick träna lite slalom och sen tog jag nåt slalom med Nike och fick till bra bakombyten in i slalomet medans Nessie efter första bakombytet in i slalom så funkade det inte alls då hon skulle hålla stenkoll på mig så jag inte skulle hitta på dumheter igen :rofl:. Blev till att ge upp och gå hem och klura på hur jag ska kunna träna in det med min hund som har stort kontrollbehov..


@superstar Hundar får skälla i agility och många ser det som nåt positivt att de "taggar" upp eller nåt, att tänka på är att det på vissa inomhustävlingar önskas en lite lägre ljudvolym så en vrålskällande hund får man då hålla i bilen.
Nessie som har lätt till skall och har bra energi oavsett (och ett högt och kraftigt skall) har jag dämpat då jag tycker inte skällandet gör till eller från. Nike som är en tystare hund och har långt till skall, där är skall innan träning/tävling enbart positivt och visar att hon är på tårna (hon skäller inte hej vilt heller utan mer smågläfser alternativt kvittrar så man tror att det en flock burfåglar man har och inte en hund) och henne dämpar vi aldrig om hon börjar hålla på. Hon är också lite mer av en lågenergi hund så det är bara positivt om hon går igång lite. Nano har ett väldigt gällt och enerverande skall så henne dämpar vi för att alla runtomkring ska slippa få migrän, hon är taggad ändå utan att behöva hålla låda innan.
Ja alltså denna hund har energi så det räcker och blir över :p Så det är kanske egentligen det som gör att jag reagerar som jag gör, han behöver verkligen inte tagga ännu mer. Jag får kanske jobba mer med att försöka dämpa honom (vilket han behöver ändå!) Så kanske skällandet lugnar sig automatiskt.

Tack för ditt svar!
 
Ja alltså denna hund har energi så det räcker och blir över :p Så det är kanske egentligen det som gör att jag reagerar som jag gör, han behöver verkligen inte tagga ännu mer. Jag får kanske jobba mer med att försöka dämpa honom (vilket han behöver ändå!) Så kanske skällandet lugnar sig automatiskt.

Tack för ditt svar!
När de springer eller är på väg in på banan accepterar vi att de skäller (har ju tyvärr ett riktigt vasst skall, det skär i öronen ) men när de sitter och väntar på t ex träning får de inte hålla på att skälla. Det är olidligt 😱 Men det är inte enkelt, de är rejält taggade 😜
 
Jag är med som hjälpinstruktör/assistent 😜 på agilitykurser, och det är så härligt att se när eleverna klarar en bana som de aldrig trodde skulle gå 😁 Jag lär mig en del också, önskar ibland att jag hade en lagom hund att träna på 🤪
Vi var på tävlingar i helgen och lillhunden aka bulldozern tog två SM-pinnar med maken, årets mål är uppnått med råge 💖
 
Jag är med som hjälpinstruktör/assistent 😜 på agilitykurser, och det är så härligt att se när eleverna klarar en bana som de aldrig trodde skulle gå 😁 Jag lär mig en del också, önskar ibland att jag hade en lagom hund att träna på 🤪
Vi var på tävlingar i helgen och lillhunden aka bulldozern tog två SM-pinnar med maken, årets mål är uppnått med råge 💖
Jag ska vara hjälpinstruktör på min första agilitykurs under våren, ska bli väldigt roligt!
Grattis till pinnarna :love:

kl eller vad man skriver nu för tiden ;)
Jag håller koll på tävlingar till Tage men han blev rädd för vippen förra våren så han är inte redo för agilityklasser och jag vill att det ska finnas två hoppklasser samma dag för oss om vi ska åka iväg och det utbudet är inte stort för tillfället för mig som inte har råd att turnera land och rike runt :p Helgen är ju räddad med massa agility från Crufts iaf 👌
 
Vi har varit förkylda här hemma + att Nike och Nano kommit löp och Nessie är väl också på G så ingen träning i veckan. Idag åkte maken och tävlade Nessie i hoppklass x 2 och det hade gått bra tydligen, de hade haft riktigt bra flyt i första rundan men diskat sig då Nessie hoppade tillbaka över ett hinder där husse inte var tillräckligt tydlig. I andra rundan kom de runt med 0.98 tidsfel och maken sa att hon var lite avslagen men superduktig ändå. Nu när tjejerna löpt så har de ju inte fått springa lösa heller ute som de brukar så konditionsträningen har ju uteblivit.
På måndag har jag bokat halltid och planen är att köra hoppteknik och balansen, på lördag ska jag tävla Nessie i agilityklass x 2 och på söndagen blir det debut för Nano i blåbärsklass med husse:up:.

Jag är himla less på att vara förkyld nu, det som räddat upp de senaste dagarna är att man iallafall kan ligga i soffan och kolla på livesändningarna från crufts.
 
Superhärlig agilityträning idag, genrep inför helgens tävlingar. Tinja var duktig! Och jag skämdes faktiskt inte över min handling :D

Asni fick öva på följsamhet, tunnlar och runda hinderstöd. Toppenkul tyckte hon! Men nu blir det ingen mer tunnelövning på ett tag, hon tyckte dem var lite för kuliga :o
 
I söndags var vi på blåbärstävling, en vinst och en andraplats(pga dålig handler) med nollade lopp och ett lopp med en vägran men 3:e bästa tid fick vi med oss hem. Vi behåller stabiliteten i tävlingsmiljö så nu är det dags för hoppettan för oss :love:

Var iväg och tränade idag, för första gången sen Vips varit hos kiropraktorn så ville testa svänga som hon haft problem med innan och hej vad det gick, fick så dåligt samvete för att hon verkligen haft något som gjort ont innan och det är därför hon inte velat träna svängar 😢

Gjorde lite slalomträning med och smög in lite skikthandling för det kan väl vara bra att kunna i klass 1 🤓

 
Vi var också på blåbärstävling i helgen! Tre nollade lopp räckte till en andra- och en tredjeplats! 😍

txMoD3w.jpg


Det är tur att hunden har öron när matte är så sjukt långsam! 🙄😂

 
I söndags var vi på blåbärstävling, en vinst och en andraplats(pga dålig handler) med nollade lopp och ett lopp med en vägran men 3:e bästa tid fick vi med oss hem. Vi behåller stabiliteten i tävlingsmiljö så nu är det dags för hoppettan för oss :love:

Var iväg och tränade idag, för första gången sen Vips varit hos kiropraktorn så ville testa svänga som hon haft problem med innan och hej vad det gick, fick så dåligt samvete för att hon verkligen haft något som gjort ont innan och det är därför hon inte velat träna svängar 😢

Gjorde lite slalomträning med och smög in lite skikthandling för det kan väl vara bra att kunna i klass 1 🤓

Grattis än en gång till fina lopp!

Och jag lärde mig - på samma tävling - att det där med stabilitet i tävlingsmiljö är något som Hanna och jag behöver träna mycket på! Hon fick fullständig glädjefnatt och glömde helt bort att lyssna på matte...
Så det får nog bli några blåbärstävlingar till innan vi vågar oss upp i klass 1 :p.
 
Anmälde Corinne till två blåbärshopp på söndag men tror jag ångrar mig i efterhand.... jag gör mig redo att ha en whippet hängandes i fläsket för hon har en hemsk tendens att bitas när hon blir för triggad :down:
Längtar tills den snälla hunden är hemma igen :angel:
 
I helgen tävlade dogsen och lillhönan lyckades, tillsammans med stand in-förare, ta en andraplats och cert 🏆
Husse och Vita raketen vann en hoppklass, tänk om hon kunde lära sig kontaktfält också 🙄
Nu väntar kvällstävling i morgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 423
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp