Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har något smart tips på hur man kan göra i en sån här situation?

Ett sätt som jag jobbat på är att väva in transporten i momentet, alltså att efter TL säger "momentet slut" så påbörjas en liten transport (eller från allra första början kanske bara att hunden bibehåller kontakten med dig), och om hunden håller fokus på dig så kommer en superbelöning. I början kanske bara en transport på nått steg, sen efterhand förlänga transportsträckan som hunden ska hålla fokus på dig, kanske ända fram till nästa moments startpunkt (och när TL då kommenderar dig att starta momentet, DÅ kommer superbelöning)

Ett annat är att separat belöna upp ingångar på plan/transporter mellan moment. Alltså att bara hänga på dig med fullt fokus genererar belöning. Där är en bra grundläggande övning att kasta en godis bakom dig med ett "varsågod". När hunden går och tar den så går du därifrån. Meningen är då att hunden (när den ätit upp godisen) ska söka upp dig på din vänstra sida (grundläggande är ju då att hunden förstår och uppskattar att vara på din vänstra sida). I början blir det klick/beröm och godis så fort hunden kommer upp till vänster om dig, sen så förlänger man sträckan hunden måste följa dig med fokus innan belöning kommer.

Två tips i djungeln av tips som finns ;).
 
Här finns kanske någon som kan komma med ett gott råd.

Tänker också att du ska träna på transportsträckorna efter momenten och träna ihop kedjor och uthållighet.
Annars kommer det bli aptråkigt på tävling.

Har du en bra uthållighet och fina kedjor så kommer det bli helt annorlunda för då blir själva tävlingen "färre moment" och hunden fortsätter jobba istället för att "happ, nu kom det inget godis" och gör lite sämre ifrån sig.
 
SNYGGT!
Härligt med träningskompisar som är pigga på det där engagemanget, du kanske kan skicka hit dom? :D

Det är det roliga nu när jag varit ute och tävlat ett tag, nu har jag hur många såna personer som helst runt hela Sverige :)! Bara starta en konversation på FB och vips :D!

Om ett par veckor ska vi på träningsläger med folk från hela landet :up:
 
Det är det roliga nu när jag varit ute och tävlat ett tag, nu har jag hur många såna personer som helst runt hela Sverige :)! Bara starta en konversation på FB och vips :D!

Om ett par veckor ska vi på träningsläger med folk från hela landet :up:

AVIS!!
Det saknar jag och är en stor anledning till att jag bara står och trampar.
Jag tränar alltid själv. Eller ja, nästan. Och det får mig inte inspirerad och peppad och jag får ingen hjälp med mina problem.
Det är trist..
 
AVIS!!
Det saknar jag och är en stor anledning till att jag bara står och trampar.
Jag tränar alltid själv. Eller ja, nästan. Och det får mig inte inspirerad och peppad och jag får ingen hjälp med mina problem.
Det är trist..

Ja, det kan vara rätt trist. Jag tränar också rätt mycket själv, men vissa saker behöver man verkligen duktiga, ambitiösa träningskompisar för att få bukt med och utveckla! De är verkligen guld värda!

Du får ragga fler träningskompisar :D! Typ på brukshundsklubben, tävlingar, FB-grupper osv. Min allra bästa och närmsta träningskompis hittade jag faktiskt här på buke, @jonnaerixon :love:. De flesta av mina och Lyxas framgångar har hon ett finger med i spelet i :up:!
 
Ja, det kan vara rätt trist. Jag tränar också rätt mycket själv, men vissa saker behöver man verkligen duktiga, ambitiösa träningskompisar för att få bukt med och utveckla! De är verkligen guld värda!

Du får ragga fler träningskompisar :D! Typ på brukshundsklubben, tävlingar, FB-grupper osv. Min allra bästa och närmsta träningskompis hittade jag faktiskt här på buke, @jonnaerixon :love:. De flesta av mina och Lyxas framgångar har hon ett finger med i spelet i :up:!


Ja jag får göra det!
Vi är några som börjat träna lite sporadiskt ihop på brukshundklubben så vi får se om det håller i sig men ibland vill jag ha lyxen att ha typ Brandel som bästa vän haha! Tänk att ba "tja, det är jag. kan jag ta med Jaga och komma över så får du kolla på en grej"
 
Här finns kanske någon som kan komma med ett gott råd. Jag har egentligen inga jätteproblem med själva momenten (tränar för LK3), däremot MELLAN momenten. Så fort ett moment är slut och jag berömmer så börjar min hund nosa på marken, och sen har jag problem med att få honom att släppa det och börja fokusera på mig inför nästa moment.
Jag brukar belöna ofta och mycket (med godis, han är inte intresserad av klappar och föremål) precis innan vi ska in på tävlingsplanen, så han vet om att belöningen finns där, och det första vi gör när vi har tävlat klart är att springa ut från planen och sen får han stoppa ner hela huvudet i fickan och ha självservering (hans roligaste). Han är alltid glad och alert under momenten, men så fort det är klart så ska nosen ner i backen och det är svårt att få honom med sig. Det är en liten hund, han har nära till marken och jag kan liksom inte bara putta honom med mig med mindre än att jag själv får gå dubbelvikt, och det ser ju inte så snyggt ut när man tävlar i lydnad, tycker jag :)

Det är inga problem på träning när jag belönar med godis, för då är intresset för godiset starkare än viljan att nosa på marken, men på tävling går ju inte det. Han kan visserligen hålla ihop och prestera ganska länge utan belöning på träning, men det känns lite tråkigt att behöva vara snål med beröm och jag är rädd för att han inte ska tycka det är lika kul längre om träningarna blir för "tävlingslika".
Någon som har något smart tips på hur man kan göra i en sån här situation?
Varför nosar han? Letar han godis? Avreagerar han på spänningen? Annat?

Jag släpper aldrig min hund mellan momenten. Belönar kort och lågmält med rösten med den är fortsatt fokus som gäller. Berömmer ofta under tiden vi transporterar oss mellan momenten också om det finns tillfälle för det, tycker det gör att man lätt håller ihop bra då.

Spontant tänker jag att du kanske behöver se över dina belöningsrutiner och att du kanske behöver tävlingsträna mycket med fokus på just transporter mellan moment?

Gör hunden samma sak när du kedjar på träning?
 
Helt OT men ändå, jag var på min första träff på tävlingslydnadskursen igår och det var ju APROLIGT!! :D Fast det bara var verkligen basic så var det så himla intressant och ögonöppnare. Så himla roligt med nya verktyg att jobba med och att få börja få en liten förståelse varför det ser ut på vissa sätt och hur man jobbar. Nu vill jag bara hem och träna träna träna :p Min hund kommer vara döless på mig innan detta är klart..haha;) Så mitt problem just nu är att försöka låta henne vara ifred! :D
 
Helt OT men ändå, jag var på min första träff på tävlingslydnadskursen igår och det var ju APROLIGT!! :D Fast det bara var verkligen basic så var det så himla intressant och ögonöppnare. Så himla roligt med nya verktyg att jobba med och att få börja få en liten förståelse varför det ser ut på vissa sätt och hur man jobbar. Nu vill jag bara hem och träna träna träna :p Min hund kommer vara döless på mig innan detta är klart..haha;) Så mitt problem just nu är att försöka låta henne vara ifred! :D

NEEEJJJ du ska inte alls lamna henne i fred, i stallet ska du trana sa hon upplever er traning som det roligaste ni kan gora ... sa HON tigger dig att fa trana mer. :D
 
Kan du inte berömma utan att ge Varsågod?

Jag har inget Varsågod, säger bara "bra" eller "duktig" (samma som jag säger innan jag belönar med godis på träning), men han har uppenbarligen på eget bevåg tolkat in "varsågod" i detta när det är tävling.

Ett sätt som jag jobbat på är att väva in transporten i momentet, alltså att efter TL säger "momentet slut" så påbörjas en liten transport (eller från allra första början kanske bara att hunden bibehåller kontakten med dig), och om hunden håller fokus på dig så kommer en superbelöning. I början kanske bara en transport på nått steg, sen efterhand förlänga transportsträckan som hunden ska hålla fokus på dig, kanske ända fram till nästa moments startpunkt (och när TL då kommenderar dig att starta momentet, DÅ kommer superbelöning)

Ett annat är att separat belöna upp ingångar på plan/transporter mellan moment. Alltså att bara hänga på dig med fullt fokus genererar belöning. Där är en bra grundläggande övning att kasta en godis bakom dig med ett "varsågod". När hunden går och tar den så går du därifrån. Meningen är då att hunden (när den ätit upp godisen) ska söka upp dig på din vänstra sida (grundläggande är ju då att hunden förstår och uppskattar att vara på din vänstra sida). I början blir det klick/beröm och godis så fort hunden kommer upp till vänster om dig, sen så förlänger man sträckan hunden måste följa dig med fokus innan belöning kommer.

Två tips i djungeln av tips som finns ;).

Det låter vettigt, ska tänka på det. På träning (eller egentligen i vilka situationer som helst när han anar att han kan få något gott) så går han i princip självmant in i fotposition och är supertaggad. Det är bara på tävling som problemet uppstår, förmodligen för att han vet att han inte kommer att bli belönad på ett tag och för att matte är nervös och lite konstig och kanske inte lika rolig att vara hos. Sen måste jag förstås jobba med mina egna tävlingsnerver, känner lite att jag andas ut och "släpper allt" när TL säger att momentet är slut. Så det är något att tänka på för egen del.

Varför nosar han? Letar han godis? Avreagerar han på spänningen? Annat?

Jag släpper aldrig min hund mellan momenten. Belönar kort och lågmält med rösten med den är fortsatt fokus som gäller. Berömmer ofta under tiden vi transporterar oss mellan momenten också om det finns tillfälle för det, tycker det gör att man lätt håller ihop bra då.

Spontant tänker jag att du kanske behöver se över dina belöningsrutiner och att du kanske behöver tävlingsträna mycket med fokus på just transporter mellan moment?

Gör hunden samma sak när du kedjar på träning?

Jag tror hans nosande är hans sätt att belöna sig själv när han vet att han inte kommer att bli belönad på ett tag. Jag ska testa med att inte släppa honom och överlag tänka över mitt agerande mellan momenten. Det är inga problem på träning, då är han alltid fokuserad på mig. Men som sagt, har säkert också med mina tävlingsnerver att göra.

Tack allihop för bra input!
 
Tack allihop för bra input![/QUOTE skrev:
Jag brukar ha externbelöning utlagd, både träning och tävling, och jag upplever det som att min hund jobbar bättre och mer fokuserat för hon VET att belöningen finns där och bara tigger efter ett varsågod genom att fokusera och anstränga sig ännu mer.

Men träningstävling och uthållighet ihop med kedjor är nog den stora grejen ni ska fokusera på :)
 
Kul att du hittat hit @mandaaa_ . Jag har något minne av att det var ett himla tjafs när du skulle köpa hunden, men kommer inte ihåg exakt varför. Blev du nöjd med valet av ras och hund? Det verkar ju ha gått ganska bra i alla fall :). Alltid kul när man kan motbevisa några ;)
 
Kul att du hittat hit @mandaaa_ . Jag har något minne av att det var ett himla tjafs när du skulle köpa hunden, men kommer inte ihåg exakt varför. Blev du nöjd med valet av ras och hund? Det verkar ju ha gått ganska bra i alla fall :). Alltid kul när man kan motbevisa några ;)

Tack :D
Haha ja jesus vad folk har pratat, klagat och berättat hur fel det skulle bli med en malle för mig.
Och Jesus vad mycket beröm jag fått för Jaga, hur fin relation vi har, att hon är så lugn och trevlig och att det verkligen är rätt ras för mig.
Ganska skönt haha :)

Tjafset var väl att jag var för ung och okunnig, och att jag köpte från Blacknecks som "ger hund till vem som helst" och det får jag väl vara tacksam över idag då eftersom jag annars stått utan Jaga.

Jag är jättenöjd med valet av ras, och speciellt valet av uppfödare.
Jag har dels blivit jättebra vän med Emma och Jonas och jag har fått sån jävla stöttning därifrån. Dom har vart guld värda.
Tröstat mig, peppat mig, pratat allvar med mig, tränat med mig osv osv.
Supernöjd är jag. Och sen är jag även nöjd med just Jaga, hon är lagom mycket (även om vi haft våra problem som alla andra) och känns som en bra och behaglig malletik att börja med :)
Det var EN ANING surt att sambon vägrade tre hundar när hon hade valpar för ena tikvalpen var gudomlig...
 
Då hade jag tränat som miao skriver, och lärt in ett ord/beteende som betyder "bra jobbat, stanna i position", typ. Så att inte allt är belöningssignal.
 
Om du tranar possitivt kan du inte trotta ut en malle med traning. ;)

Jag har haft lite samma problem och just fatt radet att lata hunden ta ansvar for att halla kontakten med mig. Vi gar ut pa plan och gor ett moment, jag berommer, och om hon inte foljer med mig gar jag tills hon springer forbi ... da vander jag ... och sa vidare tills hon tittar pa mig. Da kommer jatte beloning och vi borjar om med nasta moment. Det tar inte manga ganger innan hunden gar fot av sig sjalv medan man gar och pratar med nagon. :D
 
@hastflicka Vet inte om ditt svar var riktat till mig? Det är inte en malle jag har utan en drivande jakthund som är avlad för att jobba självständigt och långt från föraren. Så det där med att överlåta till en sådan hund att ta ansvar för kontakt med föraren kan vara lite vanskligt, tror jag. Nu är han ju inte dummare än att han tar och håller kontakt så fort han vet att han får belöning, men han har så att säga ingen naturlig förighet i sig. Att vänta ut honom när han har något intressantare för sig kan vara...mycket tidskrävande :) Han har liksom inte den där känslan av att han är för långt bort från föraren. Men det är ju en del av utmaningen att jobba med.

Men jag tar till mig rådet med jättebelöningar vid spontan kontakt.
 
Igår gjorde jag om min rottweiler 15 månader debut i lydnadsklass 1. 163.5 poäng fick vi o ett första pris.
:banana:
Min man o vår bouvier des flandres gjorde sin fjärde tävling tillsammans, första för i år i lydnadsklass 1. De fick 180 poäng o ett förstapris :laugh:
 
Vad gäller vid löp? Har man rätt att få pengarna tillbaka eller är det bara att bita i det sura äpplet? Och behöver man i så fall nåt "bevis"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 716
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp