Vi som tränar/tävlar bruks del 2

Vi vill också vara med här!

Visa bifogad fil 32616

Det här är Tage, en Australian Shepherdhane på 15 veckor. Han är min första hund och min plan är att vi ska satsa på brukset tillsammans. Just nu leker vi in grunderna i lydnaden och har precis introducerat spår. Vi börjar ettårig brukskurs med inriktning spår på klubben i september vilket ska bli superroligt! Målet är att vi ska starta i appellspår på klubbens årliga appelltävling i slutet på maj/början av juni nästa år.
Kan inte se bilden?
Kul med en aussie till, min stjärna är knappt 15 veckor ❤🐶
 
Vi vill också vara med här!

Visa bifogad fil 32616

Det här är Tage, en Australian Shepherdhane på 15 veckor. Han är min första hund och min plan är att vi ska satsa på brukset tillsammans. Just nu leker vi in grunderna i lydnaden och har precis introducerat spår. Vi börjar ettårig brukskurs med inriktning spår på klubben i september vilket ska bli superroligt! Målet är att vi ska starta i appellspår på klubbens årliga appelltävling i slutet på maj/början av juni nästa år.

Kul att se er här - känner igen er från Instagram!
Låter guld med en ettårig kurs! 👌😊
 
Idag blev Wira sjukpensionär, det visade sig att hela ryggen var full av artros. Så nu handlar det om ett smärtfritt liv och rehab. Och jag har gråtit, för att hon trots smärta har jobbat på och tagit sig till Högre utan att visa nåt, fram nu till i våras, då jag började ana att det fanns smärta i ryggen.
 
Kul att se er här - känner igen er från Instagram!
Låter guld med en ettårig kurs! 👌😊
Vad kul!
Ja, jag var ny medlem på klubben i höstas och fick frågan vad "vi ungdomar" ville att klubben skulle hitta på :D och då sa jag att jag ville köra bruks. Därför kör de favorit i repris på brukskursen :up: Perfekt för en nybörjare som jag!
 
Tävlar elitspår med Helix en Australian kelpiehane på 5 år. Startade 3 gånger förra året men ingen gång hittills i år. I augusti är det tänkt att vi ska tävla igen på hemmaplan.

Helix är en mycket högenergisk hund dom älskar att jobba. Dock har jag haft svårt att hålla ihop honom så det har vi jobbat en hel del med. Våra största svagheter är de tre första momenten i lydnaden, uppletande (orken i kroppen är ok men hjärnan tar slut) och slarv med pinnar i spåret. Så vi har en del att träna på...

Vi kämpar vidare med framförgåendet. Långsamtdelen blir allt bättre (långsammare alltså) så nu ska vi möta avsaktningen.

Vi har tränat massor av uppletande så jag hoppas verkligen vi ska slippa låsningar där.

Vi ska på lydnadskurs om två veckor då jag hoppas jag får lite bra verktyg då.

Får se om bilden går att se.
Q38Vx52OJsiYku8MaOIr2Y4Ak0njbplkrdyLQb9vxI9tlVqRh8nNHRtzCNR6uJuUkBKXY44aEvaCCcqYfXi5xWscG8sEJA3oyyjo1EDNQiheHUlI_ggsrvyeUG13X8ejEP44gRZtNndu3oeEuChN9yJKOy-DAISmJJPlapV52xEM-bCXlyM73upnbLQEbqFW7VWk3YsNjdGl_zSY4YI5CTIekwCgxPH8-a4AkB3KF9a2puT2487cOPryX1v_bj1YS6oaiKiwdcJ87I-5nJFKztPJUlp0h6H79wp8UnCh1jX6psXL327v_kUawEbfJypVXoc9ULryUeA0N_eon6QGb0r3PfGjBmQqnf0Q_zHDKdmbc-8ffDd6zRqAZFFwy98SEY3w0H30-AqA4HTHAljBX2NTIwVcp0UxESKd0ANPrZL7KAgd9BAr-f9W5Xz9CZcgG6_TMfLZUI8RO0p-7rnWt5cS00KSHQ1AIq7ZnQ6UHdd27mWR4gm33tcX85vU_YW1KxMhjsyXXXhH2h6tqiv8BjE0cKkDWDzWyrvlbHthjkgvBPoJwvcM7uSbb8AFA2lFQnjbZVw8-Mn03VVxtZC1QVgdG1uRyzf5c1L5vLacL7Cag5U3aq-yoY5P-L9aqmsBbRXxjfmeOeZi6tBj-eKuUhqKWh_CpQE=w1542-h867-no
 
Vi hade en så himla fin träning igår, både på lydnadspasset och skyddspasset :) ! Känns som att så många bitar faller på plats just nu, alltid gött när man är i en sån period i träningen!

0BE569E7-508A-4917-8C29-967F9E4D5A46.jpeg


Vi har sikte inställt på elitskyddsstart i september/oktober, en liten testtävling för att se vad som håller och vad som faller och vad vi ska träna stenhårt på i vinter 💪!
 
Det är spännande hur det kan gå upp och ner i träningen väldigt fort, det är väl det som är utmaningen när man har med levande varelser att göra :D!

I fredags hade vi en heldags träning (11-20) med spår, sök, upplet, lydnad, skydd. Allt kändes riktigt bra, förutom söket som var ett riktigt hejkomochhjälpmigNOLLhörsamhet med en hund som tyckte han skulle sköta allt själv :p ! Kändes lite svettigt när vi har planerat elitskyddsdebut om bara tre v... :D

Igår körde vi sök igen, och nu kändes det toppen, även om det inte var perfekt :up: ! Så får hoppas att bara lite regelbunden träning nu under veckorna kan se till att vi håller den nivån :) !

16CA6751-46E8-4280-9B54-D3B0A1BB8642.jpeg
 
Det är spännande hur det kan gå upp och ner i träningen väldigt fort, det är väl det som är utmaningen när man har med levande varelser att göra :D!

I fredags hade vi en heldags träning (11-20) med spår, sök, upplet, lydnad, skydd. Allt kändes riktigt bra, förutom söket som var ett riktigt hejkomochhjälpmigNOLLhörsamhet med en hund som tyckte han skulle sköta allt själv :p ! Kändes lite svettigt när vi har planerat elitskyddsdebut om bara tre v... :D

Igår körde vi sök igen, och nu kändes det toppen, även om det inte var perfekt :up: ! Så får hoppas att bara lite regelbunden träning nu under veckorna kan se till att vi håller den nivån :) !

Visa bifogad fil 34777
Hoppas debuten går bra, såg att du anmält till gmbk. Så himla kul tävling att vara med på! Jag åker inte dit i år men kanske nästa.

Letat lite tävlingar och hoppas kunna starta lägre sök och även högre skydd i höst :)
 
Hoppas debuten går bra, såg att du anmält till gmbk. Så himla kul tävling att vara med på! Jag åker inte dit i år men kanske nästa.

Letat lite tävlingar och hoppas kunna starta lägre sök och även högre skydd i höst :)

Tack :)! Vi hoppas att de närmsta tre veckorna flyter på bra och att vi har tur vid ev lottning så vi kommer till start. Annars har vi några tävlingar till som vi tittat ut, en elitdebut innan säsongen är slut ska vi banne mig få till om inget konstigt händer :D !
 
Vi debuterade i elitskydd helgen som gick, och jag är SÅ stolt, glad och nöjd ❤️ :banana: !

Visst kunde det gått bättre på vissa ställen, ex fick vi bara 2 föremål i uppletet (men svåra vindförhållanden gjorde att tre var högsta antal som kom in), och vi kunde gjort ett bättre avsök (söket är min akilleshäl då jag är så noob på det samt skogsdyslektiker :D ) men fick iaf 7-7,5 på söket (några grunda slag och ohörsam ibland) och 10-10 samt 9-8,5 (glest skall) på figgarna.

Men vi satte dagens bästa lydnad ( 😍) och den kändes lika fin som på träning, vi höll ihop hela vägen (trots att jag ville avlida av nervositet inför varje delmoment :D ) och gjorde ett prydligt och rent skyddsprogram med bara en nolla i protokollet (0-7 på dubbeln)

Att på debuten sätta certpoäng på 648,5 och för första gången stå med på SM-kvallistan, det hade jag INTE förväntat mig 😍!! Så glad och pepp att träna vidare och förbättra!!

631F782D-9A45-4A84-96C3-24BE0B45D557.jpeg
 
Vi debuterade i elitskydd helgen som gick, och jag är SÅ stolt, glad och nöjd ❤ :banana: !

Visst kunde det gått bättre på vissa ställen, ex fick vi bara 2 föremål i uppletet (men svåra vindförhållanden gjorde att tre var högsta antal som kom in), och vi kunde gjort ett bättre avsök (söket är min akilleshäl då jag är så noob på det samt skogsdyslektiker :D ) men fick iaf 7-7,5 på söket (några grunda slag och ohörsam ibland) och 10-10 samt 9-8,5 (glest skall) på figgarna.

Men vi satte dagens bästa lydnad ( 😍) och den kändes lika fin som på träning, vi höll ihop hela vägen (trots att jag ville avlida av nervositet inför varje delmoment :D ) och gjorde ett prydligt och rent skyddsprogram med bara en nolla i protokollet (0-7 på dubbeln)

Att på debuten sätta certpoäng på 648,5 och för första gången stå med på SM-kvallistan, det hade jag INTE förväntat mig 😍!! Så glad och pepp att träna vidare och förbättra!!

Visa bifogad fil 36336
Stort grattis!
 
Vi debuterade i elitskydd helgen som gick, och jag är SÅ stolt, glad och nöjd ❤ :banana: !

Visst kunde det gått bättre på vissa ställen, ex fick vi bara 2 föremål i uppletet (men svåra vindförhållanden gjorde att tre var högsta antal som kom in), och vi kunde gjort ett bättre avsök (söket är min akilleshäl då jag är så noob på det samt skogsdyslektiker :D ) men fick iaf 7-7,5 på söket (några grunda slag och ohörsam ibland) och 10-10 samt 9-8,5 (glest skall) på figgarna.

Men vi satte dagens bästa lydnad ( 😍) och den kändes lika fin som på träning, vi höll ihop hela vägen (trots att jag ville avlida av nervositet inför varje delmoment :D ) och gjorde ett prydligt och rent skyddsprogram med bara en nolla i protokollet (0-7 på dubbeln)

Att på debuten sätta certpoäng på 648,5 och för första gången stå med på SM-kvallistan, det hade jag INTE förväntat mig 😍!! Så glad och pepp att träna vidare och förbättra!!

Visa bifogad fil 36336
Stort stort Grattis 👍👍👍
 
Liten uppdatering:
Vi siktar mot start i högre skydd sent i höst. Inte säkert att vi hinner bli klara men hoppas det.
I lydnaden kämpar vi främst med framåtsändandet och skallet (svårt att få tyst på honom). Såklart måste vi också få ordning på platsliggningen (svårt att ligga still).
Uppletandet börjar se bra ut så bara jobba vidare med raka skick och minimera tugg.
Spåret känns bra så det lägger jag ingen tid på just nu.
I skyddet handlar det om att rikta honom i korgen så han inte blir låg. Sen är det ju transporter, släppanden, utbackningar mm som man alltid får jobba på. :)
FB_IMG_1555329329249.jpg
 
Idag har vi provat på att tävla elit. Inte så länge dock för vi kom inte runt spåret 😞
Iväg på ett supersnyggt upptag (10 av båda domarna) och vidare säkert 500m i spåret men sen var vi borta. Och på dom 500 första metrarna hittade vi heller inga apporter.. enligt spårläggaren så var vi rätt på det fram till en stor mosse men sen var vi väck. Ja Wisslan ”spårade” vidare på samma sätt men spåret fanns inte där..
Vet inte vad jag ska göra åt det? Hur kommer jag åt att hon skenspårar när hon går av spåret? Några tips där?

Det är så surt när hon vissa gånger spårar fullt och andra gånger bara tappar bort oss totalt men ser ut att ha spåret fortfarande? Nog för att hon skulle kunna byta till vilt men jag tror ändå inte det..
 
Idag har vi provat på att tävla elit. Inte så länge dock för vi kom inte runt spåret 😞
Iväg på ett supersnyggt upptag (10 av båda domarna) och vidare säkert 500m i spåret men sen var vi borta. Och på dom 500 första metrarna hittade vi heller inga apporter.. enligt spårläggaren så var vi rätt på det fram till en stor mosse men sen var vi väck. Ja Wisslan ”spårade” vidare på samma sätt men spåret fanns inte där..
Vet inte vad jag ska göra åt det? Hur kommer jag åt att hon skenspårar när hon går av spåret? Några tips där?

Det är så surt när hon vissa gånger spårar fullt och andra gånger bara tappar bort oss totalt men ser ut att ha spåret fortfarande? Nog för att hon skulle kunna byta till vilt men jag tror ändå inte det..
Så tråkigt :( Det enda jag kan komma på just nu är att snitsla tätt så du hundra vet var spåret går och sedan tala om för henne att det där var fel när hon gått en bit i fel spår. Gå tillbaka till rätt spår, helst där hon bytte, tar hon det då och fortsätter rätt så hade jag belönat med leksak/godis i burk etc över huvudet så hon får belöningen framför sig. Inte så lätt att lägga ut belöningen direkt i spåret när man lägger ut det då du ju inte vet var hon kommer byta spår. Finns säkert någon annan som har något bättre tips :D
 
Så tråkigt :( Det enda jag kan komma på just nu är att snitsla tätt så du hundra vet var spåret går och sedan tala om för henne att det där var fel när hon gått en bit i fel spår. Gå tillbaka till rätt spår, helst där hon bytte, tar hon det då och fortsätter rätt så hade jag belönat med leksak/godis i burk etc över huvudet så hon får belöningen framför sig. Inte så lätt att lägga ut belöningen direkt i spåret när man lägger ut det då du ju inte vet var hon kommer byta spår. Finns säkert någon annan som har något bättre tips :D

Problemet är att det här extremt sällan händer när vi tränar, varken när jag själv lägger spår eller någon annan..
Till och med provat förledningsspår, vilket hon kollar av snabbt ochsen vidare i rätt spår.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 510
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 457
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 360
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 777
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp