Vi som tränar/tävlar bruks del 2

Hoppar in i tråden för att få inspiration :) Är främst intresserad av lydnad och spår, sök skulle vara roligt men är ju svårt att träna ensam... Jag har en liten hund så övriga grenar känns inte som nån vits att sikta mot då jag förstått att mankhöjdskrav finns. Letar kurser där en kan få prova på allt möjligt men har inget hittat i vettigt närområde, hoppas på bättre lycka till vår och sommar nästa år :)

Vore tacksam om nån ville förklara skillnaden för en novis:
Är "bruks" en samling av olika grenar i samma tävling, typ som fälttävlan för hästar eller är det bara en benämning på alla SBK-grenar? Är det skillnad på tex bruksspår och spår? Eller brukslydnad och lydnad? Hur funkar det egentligen med indelningarna av grenarna?
Måste en tävla i alla grenar för att tävla i "bruks" eller kan en välja ut olika grenar, (men då kanske det bara heter att en tävlar i tex spår och inte i bruks?) Kanske röriga frågor, men jag har inte riktigt rett ut dessa olika begrepp och jag har ingen att fråga irl :angel:
 
Hoppar in i tråden för att få inspiration :) Är främst intresserad av lydnad och spår, sök skulle vara roligt men är ju svårt att träna ensam... Jag har en liten hund så övriga grenar känns inte som nån vits att sikta mot då jag förstått att mankhöjdskrav finns. Letar kurser där en kan få prova på allt möjligt men har inget hittat i vettigt närområde, hoppas på bättre lycka till vår och sommar nästa år :)

Vore tacksam om nån ville förklara skillnaden för en novis:
Är "bruks" en samling av olika grenar i samma tävling, typ som fälttävlan för hästar eller är det bara en benämning på alla SBK-grenar? Är det skillnad på tex bruksspår och spår? Eller brukslydnad och lydnad? Hur funkar det egentligen med indelningarna av grenarna?
Måste en tävla i alla grenar för att tävla i "bruks" eller kan en välja ut olika grenar, (men då kanske det bara heter att en tävlar i tex spår och inte i bruks?) Kanske röriga frågor, men jag har inte riktigt rett ut dessa olika begrepp och jag har ingen att fråga irl :angel:

Här kan du läsa mer om de olika bruksgrenarna och vad som ingår i dem :) https://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/bruksprov/.

Alla grenar (spår/sök/rapport/skydd/patrull) innebär att man tävlar i en lydnadsdel och en specialdel (specialen är alltså spår/sök/rapport/skydd/patrull). det tillkommer även budföring (springa en sträcka mellan föraren och en mottagare, 50 meter i appellklass och 100 m med skott i lägreklass) i de två lägsta klasserna och ett uppletande i de två högsta klasserna (hitta 3 föremål i högreklass och 4 föremål i elitklass inom 5 minuter i en 50x50 m stor ruta).

Vill man bara tävla lydnad och inte specialdelarna är det lydnadslydnad/tävlingslydnad man är ute efter :). Brukslydnad och lydnadslydnad skiljer sig både i moment och till viss del i bedömning/utförande. I brukslydnaden är lydnadsprogrammet samma för alla som tävlar i samma klass, oavsett vilken huvudgren man tävlar i.

Det finns inga krav på mankhöjd eller liknande för att få tävla bruks (iaf inte spår/sök/rapport, jag är inte helt inläst på om patrull har andra regler?), alla renrasiga och registrerade hundar får delta. Förutom i skyddet, där är det krav på att hunden är av bruksras (här kan du läsa vilka raser som räknas som brukshundsraser och som SBK har avelsansvar för https://www.brukshundklubben.se/hundar/brukshundraser/ ).

För att få tävla bruks måste hunden även ha gjort en mentalbeskrivning (MH är krav för alla bruksraser, för övriga fungerar det även med BPH) om hunden är över 18 månader (man får starta i den första klassen, appellen, utan att ha gjort mentalbeskrivning om hunden är under 18 månader)
 
Senast ändrad:
@Miao Tack för ditt svar :) Jag har sett att det är en lydnadsdel kopplat till varje specialgren, men har faktiskt aldrig fattat hur den lydnaden skiljer sig från tävlingslydnad... Har även helt missat att det även är budföring :o

Jag vill minnas att rapport och patrull har krav på mankhöjd, nåt minne av att instruktören sa nåt om det när jag gick valpkurs på BHK med min gamla hund 2004. Därefter har jag liksom bara tänkt bort de grenarna ur mitt medvetande, då jag haft små hundar. Men det kanske inte är nån med småhundar som tävlar i rapport heller, pga att de inte är lika snabba som stora långbenta?
 
@Miao Tack för ditt svar :) Jag har sett att det är en lydnadsdel kopplat till varje specialgren, men har faktiskt aldrig fattat hur den lydnaden skiljer sig från tävlingslydnad... Har även helt missat att det även är budföring :o

Jag vill minnas att rapport och patrull har krav på mankhöjd, nåt minne av att instruktören sa nåt om det när jag gick valpkurs på BHK med min gamla hund 2004. Därefter har jag liksom bara tänkt bort de grenarna ur mitt medvetande, då jag haft små hundar. Men det kanske inte är nån med småhundar som tävlar i rapport heller, pga att de inte är lika snabba som stora långbenta?

Ja att ha en lite större och lite mer långbent hund är ju en stor fördel i de flesta grenar då man kan möta på svårigheter terrängmässigt. Det krävs ju även mod, självständigt arbete och motor, i ex rapporten där de i elitklass ska springa runt 6 km (på tid, så kortbenta hundar har ju alltid en nackdel) helt ensamma ute i skogen, vilket många småhundar inte har eftersom de avlats mot andra mål. Samma med söket, eftersom terrängen kan vara olidlig och det går på tid, så kan även det vara en svår gren för småhundar.

Sen tillkommer ju även tungapport och stege i högre/elit, vilket också kan vara svårt för en mindre hund.
Men det finns även småhundar som tar sig till de högre klasserna, vet ex dvärgpudlar som tävlar elitsök och elitspår, och vi har ju en dvärgschnauzer här på Buke som tävlat högreklass spår :) !

Och alla satsar ju inte på elitklass heller, så det är ju egentligen bara att prova och se hur långt man själv och ens hund kommer. För det är KUL med bruksträning :banana: !!!
 
@Miao Dum fråga, men hur vet hunden vart den ska i rapport? :o

Ja, jag tror inte jag kommer så himla långt som till elitklass med min hund med alla nybörjarmissar träningsmässigt. Så tänker jag. Hunden kommer liksom hinna bli gammal innan poletten trillat ner hos mig... den förra hunden spårade jag bara för husbehov, aldrig speciellt inriktat.
Men det vore roligt att få blodad tand, så kanske det blir en mer inriktad hund senare i livet (eller så kan en ju ha fler :angel:)
 
@Miao Dum fråga, men hur vet hunden vart den ska i rapport? :o

I rapporten är man två personer per hund, förare och medförare. Man gör en basstation (A) och sen går en av förarna iväg med hunden till nästa station (B). Sen skickas hunden från B till A så den springer ”känd väg” så att säga :) .

På tävling flyttar sen de som gått ut med hundarna till B vidare (så kallad förlängning, sträcka som är ny/okänd för hunden) till punkt C, och i elit även till punkt D. Så en elithund springer B-A, A-C, C-A och A-D :).
 
Vi tävlade i elitspår i augusti efter ett års uppehåll och för första gången fick jag vara med om att inte klara spåret. Surt eftersom vi tränat massor på lydnaden men uppenbarligen inte på rätt sätt i spåret. Vi är flera erfarenheter rikare i alla fall, bland annat av att gå tillbaka till startrutan och ta upp spåret igen. Det gjorde vi 2 gånger. Lite skönt att det var på hemmaplan iaf, ca 15 min hemifrån.

Resten av hösten är det ju väldigt dåligt med tävlingar så vi får vänta till våren.
 
Har tränat spår någon gång i veckan sedan i somras när jag köpte en ny spårlina som jag faktiskt kan bromsa min snabba, starka hund med. Och jag har börjat lita på henne i spåret också, hon jobbar sig fram till slutet.

Vi tävlade lägre spår nyss och blev uppflyttade trots att vi bara hittade fem pinnar. Fick ungefär samma tid som de andra tävlande, så jag tror inte att hon genade. Tänker starta högre spår i vår när tävlingarna kommer i gång, och undrar om det finns några trix för att få med sig fler pinnar från skogen. Eftersom hon glatt och förväntansfullt markerar pinnarna hon hittar, undrar jag om hon inte går tillräckligt nära spårkärnan.

Vilka tips och trix finns det för att få med sig ALLA pinnar? När vi tränade inför tävlingen brukade en eller två bli kvar i skogen när vi gick 1000m-spår. Hur ska jag lägga upp träningen nu innan snön kommer?
 
Har idag varit iväg och spårat med min hund för första gången. Fick hjälp av min uppfödare att göra raka enkla nybörjarspår på ca 20 meter. Började med att lägga godis och trampa fast bitarna och la sedan godis med täta mellanrum i spåret med avslut med en burk med godis. Min hund älskar ju att använda näsan så hon fattade direkt, andra spåret såg jag tydligt att det var spåret som var grejen för henne, inte godisarna. Det är ett gott tecken känns det som :love:
Hoppas nu att jag kan hitta nån spårkurs i närområdet då detta nog verkligen är hennes grej. Men fattar inte varför det ska vara så svårt, BHK inom 5 mil verkar inte ha en enda spårkurs i höst... :(
 
Har idag varit iväg och spårat med min hund för första gången. Fick hjälp av min uppfödare att göra raka enkla nybörjarspår på ca 20 meter. Började med att lägga godis och trampa fast bitarna och la sedan godis med täta mellanrum i spåret med avslut med en burk med godis. Min hund älskar ju att använda näsan så hon fattade direkt, andra spåret såg jag tydligt att det var spåret som var grejen för henne, inte godisarna. Det är ett gott tecken känns det som :love:
Hoppas nu att jag kan hitta nån spårkurs i närområdet då detta nog verkligen är hennes grej. Men fattar inte varför det ska vara så svårt, BHK inom 5 mil verkar inte ha en enda spårkurs i höst... :(

Kul att ni börjat med spår!

Jag tror det kan va svårt med spårkurser på hösten pga av jakten. Iaf är det så på min klubb, vi har alltid spårkurs på våren just pga det.
 
Kul att ni börjat med spår!

Jag tror det kan va svårt med spårkurser på hösten pga av jakten. Iaf är det så på min klubb, vi har alltid spårkurs på våren just pga det.

Aha. Jag har ju noll intresse för jakt så tänkte inte på det ens :P Men det låter rimligt... dock när jag kollar i närområdet så verkar spårkurser överlag vara svårt att hitta oavsett årstid.
 
Har idag varit iväg och spårat med min hund för första gången. Fick hjälp av min uppfödare att göra raka enkla nybörjarspår på ca 20 meter. Började med att lägga godis och trampa fast bitarna och la sedan godis med täta mellanrum i spåret med avslut med en burk med godis. Min hund älskar ju att använda näsan så hon fattade direkt, andra spåret såg jag tydligt att det var spåret som var grejen för henne, inte godisarna. Det är ett gott tecken känns det som :love:
Hoppas nu att jag kan hitta nån spårkurs i närområdet då detta nog verkligen är hennes grej. Men fattar inte varför det ska vara så svårt, BHK inom 5 mil verkar inte ha en enda spårkurs i höst... :(

Ett problem vad gäller spårkurser är tillgången på mark. I appellen är ju spåret på fält, vilket kan vara svårt att få tillgång till som hundklubb, t ex.
 
Har idag varit iväg och spårat med min hund för första gången. Fick hjälp av min uppfödare att göra raka enkla nybörjarspår på ca 20 meter. Började med att lägga godis och trampa fast bitarna och la sedan godis med täta mellanrum i spåret med avslut med en burk med godis. Min hund älskar ju att använda näsan så hon fattade direkt, andra spåret såg jag tydligt att det var spåret som var grejen för henne, inte godisarna. Det är ett gott tecken känns det som :love:
Hoppas nu att jag kan hitta nån spårkurs i närområdet då detta nog verkligen är hennes grej. Men fattar inte varför det ska vara så svårt, BHK inom 5 mil verkar inte ha en enda spårkurs i höst... :(
Om du är med i en brukshundklubb kan du väl låta det bli känt att du gärna hänger med när någon/några ska ut och spåra? Många tycker det är kul med sällskap medan spåret blir tillräckligt gammalt, och visar nog gärna hur man kommer igång. Jag har aldrig gått någon spårkurs, men hängt med kompisar/hussar och mattar till min hund/klubbkompisar etc. Rent tekniskt är det ju så att ingen människa kan lära en hund hur den ska spåra, möjligtvis kan människan lära sig hur hon eller han motiverar hunden att spåra, och se till att tempot inte blir för högt.
 
@Liran Jag blev medlem i en klubb 4 mil bort våras då jag skulle vara med på en appellkurs i brukslydnad. Men min hund blev sjuk en vecka före kursstarten givetvis så jag fick avsäga mig den platsen. Sedan dess har jag inte hittat nån annan kurs som passar med mitt jobb eller vår nivå, och jag har inte lärt känna nån bruksmänniska att haka på. Så det känns lite avigt att åka dit på träningskvällar utan att ha börjat med att lära mig nåt på en grundkurs, är ju inte så mkt att träna på i egen regi sådär helt novis tänker jag, lättare om en lärt sig nåt iaf innan tex genom en kurs. Känner ingen som är aktiv på BHK nånstans öht så det är inte så naturligt att haka på nånstans :o Men jag skulle ju faktiskt kunna skriva ett inlägg i lokala fb-hundgruppen, kanske är det nån som hänger där som är aktiv i bruks :)
 
På tal om spår så fick vi till ett riktigt bra spår idag, 700 m på blåsig äng. Supernöjd med hela spårarbetet och markeringarna, han lyfte knappt näsan från backen en sekund i spåret och hade superfin intensitet hela tiden :)!

68309D44-0ACC-4979-A5AD-10C122DCE385.jpeg


Till helgen blir det skyddstävling igen, eventuellt sista starterna för i år. Sen blir det en intensiv vinter att träna för att gå ut starkare till vårsäsongen :).
 
Gick ut idag och la ett par korta raka spår, ca 20m. La godis i stegen ganska tätt och avslutade med en god bit torkad lunga. Blåste rejält så jag gick inne i skogen på ett ställe där det är jämnt och fint och mossa, får för mig att det ska vara lättare. Försökte få vinden i ryggen (svårt när vinden hela tiden byter riktning) och lät spåren ligga 30 min.

Hon har fattat grejen nu, ibland missar hon nån godis och börjar gå tillbaka och leta den innan hon går vidare. Men hon tar upp spåret igen utan nån hjälp, jag håller mig ett par meter bakom och hon går själv. En gång idag tappade hon spåret lite och jag visade tillbaka henne varpå hon hittade rätt på en gång. Hoppas det är så jag ska göra om hon tappar?
 
Idag gick jag och mamma ut för att köra rapport i skogen med Asni, en ganska enkel grundövning. Hon tyckte verkligen att det var kul! Inte distraherad alls, jobbar på fint, hittar snabbt. Kan bli riktigt bra det här.

Sen gjorde vi en mer officiell budföring och det tycker hon också är himla kul, och hennes ingångar är ju så härliga :love: Iallafall hos mottagaren, mig råkade hon flyga förbi :angel: Blev lite för taggad, men hittade ingången ändå utan hjälp :D
 
Förra söndagen blev Cliff Tjh (ptrl) :love:
Jag är så otroligt stolt över den här hunden! Inte ens 19 månader gammal gör han ett så fint slutprov att jag bara vill gråta glädjetårar.. Bland annat sitter han 3-4 meter från en löptik, som går in i höglöp dagen efter, och jobbar så koncentrerat.
Det har varit en utmaning att köra upp en så här ung hund, men han har tagit till sig av utbildningen på ett grymt fint sätt, även om jag ibland fått hjälpa honom med fokuset. Nu siktar vi mot tävlingsbanorna nästa år!
IMG_20190929_135551_457.jpg
 
Jag blir inte klok på en sak, kanske någon här kan reda ut den åt mej.

Tollarps BK har spårtävlingar första helgen i november. På lördagen både högre och elit och på söndagen elit. På lördagens elit står det dubblerad men inte på söndagen. Båda dagarna går att anmäla till. Till lördagen är det över 30 anmälda och på söndagen 6st.

Så som jag förstått reglerna kring en dubblerad tävling går den i samma klass, 2 olika tävlingar, 2 olika dagar men att det bara ska gå att anmäla till ”hela helgen” och att man sen blir lottad att få starta ANTINGEN lördagen eller söndagen (eller inte alls om man inte kommer med förstås..) Har jag förstått det rätt?

Om jag har det, varför går det då anmäla till både lördagen och söndagen och varför så få anmälda till söndagen? Elitspårtävlingarna såhär sent på säsongen brukar ju vara knökafulla..
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 487
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 446
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 206
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 481
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp