Vi som tränar/tävlar bruks del 2

I helgen testade vi att tävla elitskydd både lördag och söndag med massa fina delar och utföranden :) ! Så här glada och nöjda kan man vara när man gjort sitt absolut bästa avsök någonsin 😍!

2BE26CF8-64C6-4EA9-9DED-90B3FA7E7C07.jpeg


Synd nog så bommade vi en figge, men fick maxbetyget man kan få (7) med en figge bort, och massa lovord från domare och tl efteråt :)! Det var helt fantastiskt bra, så KUL när det börjar släppa och jag börjar fatta vad vi håller på med, söket är ju som jag nämnt tidigare min absoluta akilleshäl pga noob och skogsdyslektiker :D! Men Nuke var suverän ❤️!

Ingen direkt fullträff poängmässigt, 610,5 och GK på lördag där vi ex tappade två pinnar i spåret, 646,25 och GK (saknades 3,5 p i huvuddelen för certpoäng) på söndagen, olika delar strulade på vardera tävlingen.

Men jag tar med mig känslan av det GÖTTIGA söket på söndagen, 9 lör och 9,5 sön på FF, 9 lör och 9,25 sön på inkallning, 10 på modprov både lördag och söndag och 10 på fasttagande på söndagen!

Så med lite mer finslip, erfarenhet och lite tur så hoppas vi kunna sätta alla våra fina delar på en och samma tävling snart i framtiden :).
 
I helgen testade vi att tävla elitskydd både lördag och söndag med massa fina delar och utföranden :) ! Så här glada och nöjda kan man vara när man gjort sitt absolut bästa avsök någonsin 😍!

Visa bifogad fil 37754

Synd nog så bommade vi en figge, men fick maxbetyget man kan få (7) med en figge bort, och massa lovord från domare och tl efteråt :)! Det var helt fantastiskt bra, så KUL när det börjar släppa och jag börjar fatta vad vi håller på med, söket är ju som jag nämnt tidigare min absoluta akilleshäl pga noob och skogsdyslektiker :D! Men Nuke var suverän ❤!

Ingen direkt fullträff poängmässigt, 610,5 och GK på lördag där vi ex tappade två pinnar i spåret, 646,25 och GK (saknades 3,5 p i huvuddelen för certpoäng) på söndagen, olika delar strulade på vardera tävlingen.

Men jag tar med mig känslan av det GÖTTIGA söket på söndagen, 9 lör och 9,5 sön på FF, 9 lör och 9,25 sön på inkallning, 10 på modprov både lördag och söndag och 10 på fasttagande på söndagen!

Så med lite mer finslip, erfarenhet och lite tur så hoppas vi kunna sätta alla våra fina delar på en och samma tävling snart i framtiden :).
Hejja er! Nästa gång sitter det :)
 
Lite över två timmar på klubben idag. Började fixa lite med framförgåendet med Asni, körde en del fritt följ och så passade jag på att hoppa in i en platsliggning några andra gjorde, vilket var väldigt nyttigt. Snodde även åt mig en av dem för en budföring, Asni var så duktig! Helt ny människa, första gången vi kör det, men det gick galant. Sen fick jag leka skytt och säga "pang!" när en annan hund också passade på att köra en budföring.

Med Tinja körde jag fritt följ, inkallningar, ställande och fjärrdirigering. Duktiga lilla toka :love: Under tiden jag körde Tinja passade jag på att belöna Asni så länge hon var lugn, eftersom hon kan pipa av förväntan och typ avundsjuka ibland :p Det blev stor skillnad på kort tid, så tror att hon inom rapport kommer kunna sitta lugn och tyst när det inte är hennes tur.

Sen kom några som skulle köra tävlingsträning i lydnad, så då passade vi på att sitta och titta på och belöna att Asni var lugn. Till slut låg hon bara på rygg och typ snarkade :rofl: Snodde sen även åt mig en av dem för att köra en till budföring, åter igen gick det jättefint. Tinja fick också köra en budföring. Hon kommer inte köra bruks, men hon äääälskar budföring :love:
 
Ge lite input på hur jag går vidare, ni som kan detta...

När jag lägger spår börjar jag med några godisar (typ korv eller annat supergott) och då kliver jag på dem, lägger sedan godis regelbundet i spåret och kliver på dem. Går väldigt tätt och med två steg i bredd så att spåret liksom "hänger ihop". Jag försöker lägga spåret med vinden i ryggen och har kommit dit att jag introducerat en vinkel, idag blev det två vinklar men det var mkt enkelt. Spåren är ca 20m.
Jag tycker att min hund fattat grejen, hon är metodisk men inte speciellt snabb.

Hur mkt godis ska en lägga i spåret? Om hon tappar spåret ska jag styra tillbaka då eller vad gör man? Har tackolov bara hänt en gång och det var idag att hon vindade in slutgömman (godisburk) och missade då sista metern av spåret och gick en lov efter mitt "utgångsspår" och hittade sedan godisgömman på syn. Var sådan terräng att jag inte lyckades gömma den så bra. I övrigt tycker jag att hon är bra på att hitta spåret ifall hon glider iväg lite under vägens gång, men idag styrde jag tillbaka henne en meter så att hon kom rätt eftersom hon började sätta av efter mitt utgångsspår, ska jag göra så?

När ska jag börja med längre spår?
Hur ska en tänka med vindriktning när en gör vinklar?
Hur tätt ska en lägga godis?
Hur länge ska jag använda godis i spåret öht? Jag tänker att det är ett bra sätt att få ner näsan i spårkärnan, men det kan ju även bli så att om hon missat en godis går hon tillbaka och tar den innan hon går vidare (gör det nåt? Jag har låtit henne göra det när hon kommer på det, de godisar hon missar har jag inte brytt mig om)
 
Ge lite input på hur jag går vidare, ni som kan detta...

När jag lägger spår börjar jag med några godisar (typ korv eller annat supergott) och då kliver jag på dem, lägger sedan godis regelbundet i spåret och kliver på dem. Jag försöker lägga spåret med vinden i ryggen och har kommit dit att jag introducerat en vinkel, idag blev det två vinklar men det var mkt enkelt. Spåren är ca 20m.
Jag tycker att min hund fattat grejen, hon är metodisk men inte speciellt snabb.

Hur mkt godis ska en lägga i spåret? Om hon tappar spåret ska jag styra tillbaka då eller vad gör man? Har tackolov bara hänt en gång och det var idag att hon vindade in slutgömman (godisburk) och missade då sista metern av spåret och gick på syn. Var sådan terräng att jag inte lyckades gömma den så bra. I övrigt tycker jag att hon är bra på att hitta spåret ifall hon glider iväg lite under vägens gång.

När ska jag börja med längre spår?
Hur ska en tänka med vindriktning när en gör vinklar?
Hur tätt ska en lägga godis?
Hur länge ska jag använda godis i spåret öht? Jag tänker att det är ett bra sätt att få ner näsan i spårkärnan, men det kan ju även bli så att om hon missat en godis går hon tillbaka och tar den innan hon går vidare (gör det nåt? Jag har låtit henne göra det när hon kommer på det, de godisar hon missar har jag inte brytt mig om)

Man BEHÖVER inte lägga godis i spåret, om man inte känner att det hjälper en och ens hund. Jag har aldrig lagt godis i själva spåret med någon hund, däremot så har jag använt snusdosor med godis i för markeringar av föremål osv.

Tänkte bara säga det så du inte känner att du måste fokusera så mycket på godis i spåret, för det går att lära in spår utan. Men om det hjälper dig, din hund och sättet du vill att hunden ska spåra på, så ska du ju göra det :) .
 
@Miao Hur noga är det att hunden går i spårkärnan? Jag upplever att hon är mkt noggrann men långsam. Har det med godiset att göra kanske? Hon kanske får upp hastigheten lite om hon inte måste gå oh sniffa efter gobitar... hon har ju fattat grejen att följa spåret i sig och gör det fint även de bitar där det ej är godis.
 
@Miao Hur noga är det att hunden går i spårkärnan? Jag upplever att hon är mkt noggrann men långsam. Har det med godiset att göra kanske? Hon kanske får upp hastigheten lite om hon inte måste gå oh sniffa efter gobitar... hon har ju fattat grejen att följa spåret i sig och gör det fint även de bitar där det ej är godis.

Om man ska tävla IGP/BSL; VÄLDIGT noga! Där bedöms i stort sett allt i hundens spårarbete, den ska helst inte lyfta nosen från spårkärnan en enda gång, spåra med intensiv näsa men lugn i kroppen (tempot ska vara lugnt, lågt och absolut inte drag i linan) och markera alla föremål med liggmarkering (som ska vara rak i spårets riktning) och de får absolut inte lyfta föremålen. Hela spåret bedöms, man startar på 100 p och får sen avdrag för avvikelser.

Om man ska tävla svenskbruks; inte alls noga egentligen, bara hunden tar sig från start till mål och markerar alla pinnar så man får med sig dem (och håller sig inom tiden) så spelar det ingen roll hur hunden löser problemet eller vilken teknik de använder vare sig i spårandet eller markering av apporterna :D. Förutom i appellen,där ser/bedömer domaren hela spåret så där kan man få lite avdrag poängmässigt om hunden är alldeles för fladdrig.

Men det är ju alltid tryggt att ha en hund som man vet följer spårkärnan någorlunda så man inte behöver oroa sig att den spårar bort sig/spårar annat :). Så man ska ju givetvis vara noggrann vid inlärning, men man behöver inte bli detaljanal om det är svenskbruks-personspår man ska spåra :) .
 
@Miao Tack för svar. Det är den sista spårtypen jag är ute efter ;) Hur ska pinnar introduceras? När ska en börja med det? Min hund har ett föremålsintresse, hon apporterar leksaker jag gömmer i skogen osv så ligger det nåt i spåret som ej ser ut att höra dit kommer hon nog tala om det på nåt vis... ska det vara människolukt på pinnarna eller vad?
 
@Miao Tack för svar. Det är den sista spårtypen jag är ute efter ;) Hur ska pinnar introduceras? När ska en börja med det? Min hund har ett föremålsintresse, hon apporterar leksaker jag gömmer i skogen osv så ligger det nåt i spåret som ej ser ut att höra dit kommer hon nog tala om det på nåt vis... ska det vara människolukt på pinnarna eller vad?

Ja, det ska vara människolukt på pinnarna, på tävling håller spårläggaren dem i handen och lägger ut under tiden hen går ut spåret :).

Det finna massa sätt att introducera pinnar, jag brukar börja med att leka med dem tillsammans med hunden för att få upp ett intresse för dem, gärna kasta iväg dem så hunden får hämta och komma tillbaka med dem till mig (om hunden har förkunskaper och viljan att komma tillbaka med saker till mig), och sen introducera dem i spåret samma som jag gjort med leksaker eller snusdosor med godis i.

Och ibland med vissa hundar räcker det bara att lägga pinnar i spåret, och när de stöter på dem och visar intresse så får de belöning med godis/leksak, och sen så markerar de alla pinnar sen för att få sin belöning. Får man en sån hund är det supersmidigt, andra får man kanske jobba lite mer med :D .
 
Ge lite input på hur jag går vidare, ni som kan detta...

När jag lägger spår börjar jag med några godisar (typ korv eller annat supergott) och då kliver jag på dem, lägger sedan godis regelbundet i spåret och kliver på dem. Går väldigt tätt och med två steg i bredd så att spåret liksom "hänger ihop". Jag försöker lägga spåret med vinden i ryggen och har kommit dit att jag introducerat en vinkel, idag blev det två vinklar men det var mkt enkelt. Spåren är ca 20m.
Jag tycker att min hund fattat grejen, hon är metodisk men inte speciellt snabb.

Hur mkt godis ska en lägga i spåret? Om hon tappar spåret ska jag styra tillbaka då eller vad gör man? Har tackolov bara hänt en gång och det var idag att hon vindade in slutgömman (godisburk) och missade då sista metern av spåret och gick en lov efter mitt "utgångsspår" och hittade sedan godisgömman på syn. Var sådan terräng att jag inte lyckades gömma den så bra. I övrigt tycker jag att hon är bra på att hitta spåret ifall hon glider iväg lite under vägens gång, men idag styrde jag tillbaka henne en meter så att hon kom rätt eftersom hon började sätta av efter mitt utgångsspår, ska jag göra så?

När ska jag börja med längre spår?
Hur ska en tänka med vindriktning när en gör vinklar?
Hur tätt ska en lägga godis?
Hur länge ska jag använda godis i spåret öht? Jag tänker att det är ett bra sätt att få ner näsan i spårkärnan, men det kan ju även bli så att om hon missat en godis går hon tillbaka och tar den innan hon går vidare (gör det nåt? Jag har låtit henne göra det när hon kommer på det, de godisar hon missar har jag inte brytt mig om)

Angående att tappa spår: jag står still, säger inget, utan låter hunden själv jobba sig tillbaka till spåret. Berömmer med ett försiktigt "bra" eller liknande när hunden har hittat tillbaka.
 
Angående att tappa spår: jag står still, säger inget, utan låter hunden själv jobba sig tillbaka till spåret. Berömmer med ett försiktigt "bra" eller liknande när hunden har hittat tillbaka.

Då har jag gjort rätt. Jag stannar i linan och inväntar att hon fått upp spåret när hon vinglat iväg lite tex vid nån vinkel, me det handlar alltså om sekuder och inget direkt tapp. Dock idag när hon tappade det helt och istället hittade mitt utgångsspår och ville fortsätta i det så kände jag att jag var tvungen att agera, annars hade hon ju spårat hela vägen ut....
 
Ja, det ska vara människolukt på pinnarna, på tävling håller spårläggaren dem i handen och lägger ut under tiden hen går ut spåret :).

Det finna massa sätt att introducera pinnar, jag brukar börja med att leka med dem tillsammans med hunden för att få upp ett intresse för dem, gärna kasta iväg dem så hunden får hämta och komma tillbaka med dem till mig (om hunden har förkunskaper och viljan att komma tillbaka med saker till mig), och sen introducera dem i spåret samma som jag gjort med leksaker eller snusdosor med godis i.

Och ibland med vissa hundar räcker det bara att lägga pinnar i spåret, och när de stöter på dem och visar intresse så får de belöning med godis/leksak, och sen så markerar de alla pinnar sen för att få sin belöning. Får man en sån hund är det supersmidigt, andra får man kanske jobba lite mer med :D .

Ska pinnarna se ut på nåt speciellt vis? Kan jag träna med samma pinnar flera ggr? gör det nåt om det är tuggmärken på dem, tex om det leks med dem först?
Jag brukar ta upp pinnar, kottar etc när vi är ute och går i skogen och sedan kasta iväg. Hon hittar dem och antingen leker hon med dem men oftast vill hon komma tillbaka med dem och leka ihop. det känns som en bra utgångspunkt:angel:
 
Ska pinnarna se ut på nåt speciellt vis? Kan jag träna med samma pinnar flera ggr? gör det nåt om det är tuggmärken på dem, tex om det leks med dem först?
Jag brukar ta upp pinnar, kottar etc när vi är ute och går i skogen och sedan kasta iväg. Hon hittar dem och antingen leker hon med dem men oftast vill hon komma tillbaka med dem och leka ihop. det känns som en bra utgångspunkt:angel:
I de lägre klasserna används typ vittringspinnar. Dvs 10 cm långa och två centimeter tjocka och fyrkantiga. Jag använder mina tills de går sönder. På tävling kan man få avdrag om de är väldigt tuggade men på träning bryr jag mig inte om det.
I elitklass anvnds naturpinnar i samma storlek.
På träning varvar jag med leksaker i spåret för motivationens skull.
 
Idag har vi avslutat tävlingssäsongen med att genomföra vår första elitspårtävling tillsammans 😍

Poäng och resultatmässigt var vi kassa (men godkända blev vi) 😆 men jag är så sjukt nöjd ändå med hund! Återigen ett toppenupptag (10 av båda domarna) och hon kämpade på fint i uppletande trots lite svåra förhållanden och klurigt lagda föremål. Från lydnaden tar jag med mej apporteringarna, det vi kämpat så med sista tiden satt fint idag även på tävling! Momenten som gav helt klart sämst poäng var enbart rena förarfel så matten har en del att träna på i vinter 😏
 
Idag har vi avslutat tävlingssäsongen med att genomföra vår första elitspårtävling tillsammans 😍

Poäng och resultatmässigt var vi kassa (men godkända blev vi) 😆 men jag är så sjukt nöjd ändå med hund! Återigen ett toppenupptag (10 av båda domarna) och hon kämpade på fint i uppletande trots lite svåra förhållanden och klurigt lagda föremål. Från lydnaden tar jag med mej apporteringarna, det vi kämpat så med sista tiden satt fint idag även på tävling! Momenten som gav helt klart sämst poäng var enbart rena förarfel så matten har en del att träna på i vinter 😏
Grattis! Nästa år smäller det :)
 
Vi jobbar ju på fysträningen inför rapport. Idag drog vi iväg till mina gamla barndomstrakter för att köra intervallträning upp för pulkabacken som finns där. Det är väl ungefär 100+ m brant backe. Gick uppvärmningspromenad och sen placerade jag dem längst ner, gick upp för backen och kallade in. Alltså den där backen.. Den blir ju liksom bara brantare desto längre upp man kommer, jag blev sjukt flåsig :rofl: Lite det jag misstänkte, att det skulle bli kondisträning för mig med :p Orkade bara göra två skick med backen, sen fick det bli kortare intervallskick längs stigen på vägen hem.

Åkte även en sväng till klubben, hade tänkt köra uppletande men det var folk på planen så passade på att bara köra med Asni och jobba med vår träningsbubbla. Välbehövligt! Vi körde lite fritt följ med fokus på attityd och kontakt men hon hade faktiskt riktigt fin position, sedan tränade vi lite på stadga i sitt ligg och stå, lite läggande under gång och sen till sist lite grunder på krypteknik. Hem till ett minipass med core-träning och balansboll. Vi började med sån träning för kanske två veckor sen och det märks redan att hon har mycket bättre koll på kroppen, inte alls lika sladdrig och obalanserad. Finaste lilla rödräven :love:

Tinja har ju kört sånt ett rätt långt tag så hon har fått gå över till att sitta fint på balansbollen :D
 
Har varit ute och spårat idag. Glömde att få med mig apporter i form av leksaker så fick bli ett vanligt spår, la dock in en till vinkel (3 totalt). Har nu insett att jag behöver göra iordning klädnypor med snitslar, eftersom min hund är den som vet vart vi ska och inte jag :o Jag var tvärsäker på att hon missat en vinkel och höll in i linan, varpå min hund stretar några ggr och sedan vänder sig om med blicken "vafan gör du? är du dum i huvet?". Då inser jag att Jag har missat vinkeln, trodde den var 2m innan men inser där och då att jag svängde vid en viss stubbe just för att känna igen mig... Tack och lov störde det inte ut min hund som glatt fortsatte så fort jag gav efter i linan. Jag har slutat lägga godis tätt nu, hon bryr sig inte så mkt om dem ändå. För henne är spåret i sig belöningen :love: I slutet gömmer jag en burk med godis och då verkar hon ha kopplat ihop det med att då är vi klara...

Har säkert frågat förr men minns dåligt: Ska jag leka med apporterna när hon hittar dem eller bara berömma och ge godis?
 
Har varit ute och spårat idag. Glömde att få med mig apporter i form av leksaker så fick bli ett vanligt spår, la dock in en till vinkel (3 totalt). Har nu insett att jag behöver göra iordning klädnypor med snitslar, eftersom min hund är den som vet vart vi ska och inte jag :o Jag var tvärsäker på att hon missat en vinkel och höll in i linan, varpå min hund stretar några ggr och sedan vänder sig om med blicken "vafan gör du? är du dum i huvet?". Då inser jag att Jag har missat vinkeln, trodde den var 2m innan men inser där och då att jag svängde vid en viss stubbe just för att känna igen mig... Tack och lov störde det inte ut min hund som glatt fortsatte så fort jag gav efter i linan. Jag har slutat lägga godis tätt nu, hon bryr sig inte så mkt om dem ändå. För henne är spåret i sig belöningen :love: I slutet gömmer jag en burk med godis och då verkar hon ha kopplat ihop det med att då är vi klara...

Har säkert frågat förr men minns dåligt: Ska jag leka med apporterna när hon hittar dem eller bara berömma och ge godis?
Beror på hund skulle jag säga, huvudsaken är att hunden uppskattar belöningen. Sen spelar det ingen roll om hunden får oxfilé, kli bakom öronen, boll eller leka med pinnen - hitta något som gör att hunden inte vill missa pinnarna :)
 
Körde lite grundande av framförgående här hemma. Är typ andra eller tredje gången vi försöker, men första gången jag har vett nog att påbörja helt ny inlärning hemma och inte på klubben :idea: Har ju ändå en pyttekorridor där hon inte har så mycket val än att gå rakt framför.

Så det blev mest övning på att hon ska röra sig förbi mig, ha fokus framåt utan att rusa fullt ös eller tvärstanna av förväntan på belöning. Det börjar redan arta sig. Asni har liksom två växlar, fullt ös eller full tvärnit, så vi håller på att öva in alla de där växlarna i mitten :p Inte speciellt enkelt för en ADHD-räv att gå långsamt.
 
Äntligen känns det som att det klickat med apporten! :D Hon har aldrig haft problem med att ta den olikt Tinja som jag fick jobba jättemycket med då apporten var det äckligaste hon någonsin skådat. Däremot har Asni haft problemet att hon släpper så fort hon kommer i närheten av mig.
Men nu så! Med hjälp av handtarget och separat stadgaträning med greppande så kan hon trycka in nosen i handen på mig även med något i munnen :love:
Vi har helt ärligt inte tränat speciellt mycket på det då fokus har hamnat på annat, men känns bra att med rätt metod så går det fort framåt!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 486
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 446
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 205
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 471
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp