Vi som tränar/tävlar bruks del 2

Känns som att jag spammar den här tråden men så får det vara :p

Det har gått rätt fort med framförgåendet. Nu förstår hon att det är fokus framåt, hon drar inte mer än att kopplet är spänt, stannar när jag stannar och börjar gå när jag går. Vi går ännu bara väldigt korta sträckor eftersom jag har så litet hemma, men känns som att vi kommer kunna flytta ut träningen nu.

Kryp har vi börjat lite med, förståelsen att det är ett ben i taget och inte grodhopp jag vill ha har inte riktigt fastnat ännu.

Lägganden jobbar vi vidare på. Det är riktigt snyggt från sitt, från stå är det inte riktigt så snabbt som jag vill ännu.
 
Nu måste jag skryta lite med min lilla bruna 🤩
Apporteringar har alltid varit ett gissel för oss, vi har någon form av ingångskonflikt vilket lett till fullfartgalopp ut och halvsnabb trav in och superlångsam ingång. Oavsett apport. Detta blev tusen gånger värre när tungapporten skulle tränas in för den var dessutom TUNG (läs skitäcklig om du frågar Wissla)!

Men igår GALOPPERADE hon in med tungen (3kg apport och 15kg kelpie)!! 🤩

Vi har sista tiden attitydkampanjat metallen och det tog hon tydligen med sig alldeles själv till tungen 😍
Oftast förbannar jag den där ”kan -bäst -själv” och ”tänka-själv” attityden men när hon gör så, så får hon tänka själv hur mycket hon vill! 😁
 
Blev uppflyttade till högre spår i helgen. Känns skönt att äntligen vara på gång!
Fullt i skogen men nollade budföringen (han sprang till skytten och gjorde en sökmarkering) :)
En del missar i lydnaden men också mycket som var bra. Framförallt tappade han inte tempot och glädjen trots att det var jättevarmt och kvavt. Visa bifogad fil 31578

När du började spåra gjorde du det via brukshundsklubben då eller tränade du på egen hand och sen började anmäla till olika tävlingar? Är helt ny på bruks och har så mycket funderingar 🙂
 
När du började spåra gjorde du det via brukshundsklubben då eller tränade du på egen hand och sen började anmäla till olika tävlingar? Är helt ny på bruks och har så mycket funderingar 🙂
När jag hade min första hund gick jag kurser på brukshundklubben och lärde känna folk. På så sätt kom jag sedan med i träningsgrupper med mycket kunskap. Numera har jag en klar bild av hur jag vill göra så nu spårar jag själv :)
 
Dennis har fått vila från skyddet i två månader, tänkte att det kunde vara bra att låta honom landa lite och läka ev småskador som han säkert dragit på sig. Istället har vi kört mycket sök och det har verkligen tagit sig! Siktar på lägre klass till våren.
I helgen var det då dags att köra skydd igen efter vilan. Han var precis tokig. Helt jävla galen 😂 Vi körde sammanlagt fyra pass och de två sista var okej och de två första var fruktansvärda. Lovat mig själv att han aldrig mer ska få vila! 😂
 
Igår gick startskottet för Asnis hårdträning inför rapportdebut. Hennes största svårighet är passivitet under förväntan. Hennes förväntan är skyhög när vi kommer till klubben så då använde jag det, byggde station och så hängde vi bara i tystnad under 10 minuter medan jag drack mitt kaffe. Sen lekte vi intensivt, jag drog upp henne rejält och sen satt vi ytterligare 15 minuter. Hon gjorde bättre ifrån sig än jag vågat hoppas! Hon pep bara några enstaka gånger och bara lite halvhjärtat.
78A171BB-6B55-4C27-AB6B-3671CD47774D.jpeg

Det regnade så vi gömde oss under tak på altanen, men nästa gång ska jag komma ihåg paraply så vi kan sitta ute på planen eller i skogen även om det regnar :p

Sedan fick hon träna på hopp över hinder, men jag höll träningen rätt lätt eftersom vi på kvällen skulle dra till kurs i brukslydnad. Hon var duktig! Hon har alltid fixat kursmiljöer väldigt bra, även när andra hundar kommer fram så är hon mer intresserad av att jobba med mig.

Idag ska vi chilla lite tills eftermiddagen, då ska vi iväg och träna igen:D
 
Deccenniumets första sökpass för oss idag :D! Och första sökpasset sen tävlingen i oktober :)!
5F423A8D-D91C-4839-B1C2-DCDCA7B04977.jpeg


Och det kändes RIKTIGT bra, bara lite ringrostiga detaljfel :up:! Så helhetsmässigt riktigt bra, är riktigt nöjd med utgångsläget inför tränings/tävlingsåret 2020 :)!
 
Har jobbat igenom ställande och läggande ikväll med Asni, försöka så dem riktigt snärtiga och stadiga. Sen jag började med externbelöning för det har det gått väldigt fort framåt! Känns himla kul. Vi fortsätter även jobba på krypet, hon grodhoppar mycket mindre nu och reser sig i princip aldrig, det största problemet är att hon har så satans bråttom :rofl:
 
Fantastiskt tillfälle på kursen idag. Asni var verkligen på hugget, jag blir så lycklig över att hon tycker träning är så himla kul. Vi har gått samma kurs tidigare men det var länge sedan och hon har förändrats en hel del, så det ger otroligt mycket även denna gång :D

Har lite nya verktyg för att komma vidare med krypet, det känns bra!
 
Det går framåt 👍 Nu har vi rehabat både hemma och hos Fysio sen juli, var på återbesök hos Fysio i veckan och nu ligger Wira i "varukorgen" för en start i Högre Spår i april, vi fick ju godkänt där i våras men det var då jag misstänkte att allt inte stog rätt till.
Så kanske kanske kan vi ha turen att få våran dröm, en uppflytt till Elit spår, det vore så häftigt. Vi har ett fysiobesök inbokat innan tävling för att checka av 👍
Jag trodde aldrig att vi skulle komma tillbaks, och vi har ju imte startat än, mycket kan hämda, men just nu verkar allt ok 👍
 
Vad har ni för sele till spår? Jag har använt samma y-sele som jag tidigare haft till promenader, men jag tycker det är så meckigt att trä in hunden i den inför spår. Jag vill ha en sele som är enkel och snabb att trä över huvudet och som endast används till spår så att hunden förknippar selen med arbetet.
Idag gör jag så att jag lägger spåret, går en promenad på 30-60 min och sedan går vi spåret. Hunden har lärt sig att ta på sele + lina betyder arbete och taggar till då vilket känns positivt. Men nu vill jag ha en lättmanövrerad sele på en liten ivrig hund...

Kan tillägga att hunden är liten och lätt och ej drar i spåret, så den korta stund hon har selen på är jag inte orolig för att en bröstsele ska ligga an mot bogen och störa. Jag vill inte ha ett halsband eftersom jag inbillar mig att det bromsar henne, och hon behöver väl snarare lära sig att rappa på lite :angel:
 
Vad har ni för sele till spår? Jag har använt samma y-sele som jag tidigare haft till promenader, men jag tycker det är så meckigt att trä in hunden i den inför spår. Jag vill ha en sele som är enkel och snabb att trä över huvudet och som endast används till spår så att hunden förknippar selen med arbetet.
Idag gör jag så att jag lägger spåret, går en promenad på 30-60 min och sedan går vi spåret. Hunden har lärt sig att ta på sele + lina betyder arbete och taggar till då vilket känns positivt. Men nu vill jag ha en lättmanövrerad sele på en liten ivrig hund...

Kan tillägga att hunden är liten och lätt och ej drar i spåret, så den korta stund hon har selen på är jag inte orolig för att en bröstsele ska ligga an mot bogen och störa. Jag vill inte ha ett halsband eftersom jag inbillar mig att det bromsar henne, och hon behöver väl snarare lära sig att rappa på lite :angel:
Jag använder en Julius K9 till spårning och hunden trivs bra med det. Enkel att ta med bara ett knäppe.
 
Jag vill gärna prova på sök, och tänkte försöka få ihop en grupp nu till våren. Hur många är lagom att vara i en sökgrupp, tycker ni?
 
Jag vill gärna prova på sök, och tänkte försöka få ihop en grupp nu till våren. Hur många är lagom att vara i en sökgrupp, tycker ni?
Ju fler desto bättre tycker jag eftersom alla inte kan komma varje gång. Är det så att alla kommer vid något tillfälle går det ju att dela upp gruppen i två eller flera sökgäng den dagen. En sådan sökgrupp funkar bra både för dem som satsar stenhårt på söket, och dem som vill träna ibland, eller har ont om tid. Dessutom blir det fler olika figgar att träna på, fler hundar att figga för, och fler personer att få tips av eller härma.
 
Ju fler desto bättre tycker jag eftersom alla inte kan komma varje gång. Är det så att alla kommer vid något tillfälle går det ju att dela upp gruppen i två eller flera sökgäng den dagen. En sådan sökgrupp funkar bra både för dem som satsar stenhårt på söket, och dem som vill träna ibland, eller har ont om tid. Dessutom blir det fler olika figgar att träna på, fler hundar att figga för, och fler personer att få tips av eller härma.
Nackdelen är väl kanske att det tar längre tid ju större gruppen är, och med en liten grupp så kan man vara mer flexibel med dagar och tider.
Minimi-antal, då?
 
Nackdelen är väl kanske att det tar längre tid ju större gruppen är, och med en liten grupp så kan man vara mer flexibel med dagar och tider.
Minimi-antal, då?

En stigchef, två figgar och en hundförare. Helst ytterligare en som värmer upp sin under tiden. Så fem, skulle jag säga. Vi har kört fyra också någon enstaka gång.
 
Nackdelen är väl kanske att det tar längre tid ju större gruppen är, och med en liten grupp så kan man vara mer flexibel med dagar och tider.
Minimi-antal, då?
Eftersom folk ska gå och hämta sina hundar ur bilen, och värma dem tar det lika lång tid om man är fem som om man är sju. Det är svårt att få ihop en liten grupp där alla är 1) flexibla 2) alltid friska 3) alltid har kuranta hundar 4) har sökträning som prio ett i livet och 5) saknar familj eller jobb som också ställer krav på förarens tid.

Hundar som ska tävla kan inte bara träna på figgar den har lärt känna. Är ni fem i ert gäng så tycker din normalbegåvade hund att de fyra som figgar för er är bekantingar efter max tre tillfällen. Jag håller fast vid att inte begränsa antalet. Den perfekta sökgruppen har många medlemmar. Kommer fem kör ni ett gäng, likaså om det kommer sju. Kommer femton kör ni två gäng. Alternativt kan man stänga när åtta medlemmar anmält sitt intresse för ett visst pass på Fb. Först till kvarn får vara med, och då får man också figurantrotationen.
 
Mycket taggad här!
Börjar vår första brukslydnadskurs i april, och igår kom vi med en uppletandekurs som startar nu i februari också. Så kul! 😁
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 515
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 371
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 790
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp