Vi som tränar/tävlar bruks del 2

Mycket taggad här!
Börjar vår första brukslydnadskurs i april, och igår kom vi med en uppletandekurs som startar nu i februari också. Så kul! 😁

Åh, det var precis en sån kurs jag missade förra våren pga skada :love: Vill gärna gå en, men har lite gått in i väggen själv. Kennelhosta och löp samt lite andra odefinierade bekymmer på det har inte direkt gjort att träna och kursa varit prio. Tur att min ras blir gammal...
Jag är nöjd om vi går långa promenader och lägger lite spår för husbehov ibland. Kör NW under långa tråkiga pass på jobbet.
 
Jag vill gärna prova på sök, och tänkte försöka få ihop en grupp nu till våren. Hur många är lagom att vara i en sökgrupp, tycker ni?
Fyra till fem stycken tycker jag är rätt lagom. Har kört med tre stycken också många gånger, men då med figgar jag känt väl och tränat med länge samt hundar som kommit en bit i träningen. Dessa gånger har vi såklart anpassat träningen utifrån antalet figgar och haft en tydlig plan. Det finns många delar att bryta ut och träna specifikt på. Utöver detta så tränade vi minst en gång i månaden med andra, inte lika kända och/eller okända figgar. När vi tränade som mest så körde vi sök ungefär två ggr/vecka, funkade även under den mörka delen av året då vi körde sök i mörker en vardagskväll. Att köra mörkersök kan vara bland det roligaste jag tränat inom brukset :D
 
Åh, det var precis en sån kurs jag missade förra våren pga skada :love: Vill gärna gå en, men har lite gått in i väggen själv. Kennelhosta och löp samt lite andra odefinierade bekymmer på det har inte direkt gjort att träna och kursa varit prio. Tur att min ras blir gammal...
Jag är nöjd om vi går långa promenader och lägger lite spår för husbehov ibland. Kör NW under långa tråkiga pass på jobbet.

Hoppas ni kan komma med på någon i framtiden,tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Ska bli väldigt roligt att komma igång med det iaf, både lydnaden och uppletandet. Skulle vilja gå någon spårkurs också även om vi börjar få hyfsad koll på det så är det alltid bra med kurs - särskilt för mig som är nybörjare på allt. 😝
 
Hoppas ni kan komma med på någon i framtiden,tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Ska bli väldigt roligt att komma igång med det iaf, både lydnaden och uppletandet. Skulle vilja gå någon spårkurs också även om vi börjar få hyfsad koll på det så är det alltid bra med kurs - särskilt för mig som är nybörjare på allt. 😝

Känner samma, men har varit svårt att komma in i nåt gäng eller hitta nån kurs där jag bor. Så jag hankar mig fram efter bästa förmåga. Hade varit roligt att nån gng komma till tävling men jag känner att det är en tanke som alltmer bleknar. Huvudsaken min hund är aktiverad och nöjd i vardagen, däremot ha lite hundtränande vänner hade inte varit helt fel.
 
Känner samma, men har varit svårt att komma in i nåt gäng eller hitta nån kurs där jag bor. Så jag hankar mig fram efter bästa förmåga. Hade varit roligt att nån gng komma till tävling men jag känner att det är en tanke som alltmer bleknar. Huvudsaken min hund är aktiverad och nöjd i vardagen, däremot ha lite hundtränande vänner hade inte varit helt fel.

Var bor ni någonstans då?
Jag är ju ny med hund sedan ett år tillbaka och har hittat många nya vänner via sociala medier. Instagram och Facebook har visat sig vara grymt när det gäller sånt här. Här finns jäkligt gott om kurser också, men så bor vi ju i Göteborg.

Ni kanske kan hitta någon helgkurs framöver? Klart ni kommer kunna komma ut och tävla om det är målet. 😊
 
Var bor ni någonstans då?

Bor i en småstad. Det finns säkert utbud av saker inom reseavstånd, mitt problem är snarare att jag har så många järn i elden både vad gäller skiftjobb inkl helger, nytt jobbprojekt på ledig tid utöver det, stalluppdrag samt att jag har släkt och vänner 100 mil bort som också vill hälsas på. Så jag har helt enkelt inte orkat söka mig så långt bort. Dessutom är jag ruskigt oflexibel pga tidigare nämnda orsaker, så jag gav upp när det inte gick att hitta kurser nära. Går en ringträningskurs i en grannkommun som pecis gick att få ihop med jobbet, det får duga för stunden.
 
Kul och trevlig post idag 👍 Min bästa kompis 😍 Till vårdagarna kör vi igen efter en lång rehab 👍
 

Bifogade filer

  • IMG_20200219_125428.jpg
    IMG_20200219_125428.jpg
    200,3 KB · Visningar: 15
Verkligen! Vi har testat lite själva, men inser ju att vi gjort en del tokigheter. Så ni blir det till att lära om och göra rätt. Ska bli så himla kul med mer och bättre verktyg! 😁

Uppletande är verkligen min to-go-to när motivation och ork sinar för annan träning! Hundarna älskar det och blir så nöjda efter ett pass och min insats är minimal. :D
 
Uppletande är verkligen min to-go-to när motivation och ork sinar för annan träning! Hundarna älskar det och blir så nöjda efter ett pass och min insats är minimal. :D

Ja, jag märker att hon blir både trött i skallen och fysiskt av det så det är ju toppen 😁
Nu få vi lära oss lite mer om inlärning och strategier, så det inte bara blir att skicka på tur 😁👌
Lååångt bort innan vi kan tävla i det ju, men tills dess kan vi kanske få till ett kick as-uppletande, plus använda det som aktivering under tiden 👌
 
Ja, jag märker att hon blir både trött i skallen och fysiskt av det så det är ju toppen 😁
Nu få vi lära oss lite mer om inlärning och strategier, så det inte bara blir att skicka på tur 😁👌
Lååångt bort innan vi kan tävla i det ju, men tills dess kan vi kanske få till ett kick as-uppletande, plus använda det som aktivering under tiden 👌

Ja alltså jag räknar nog med att vi inte kommer att komma upp i de klasserna där uppletande används (den äldste är redan 5 och ännu inte startad i appellen pga vill inte markera apporter i spåret, och den yngre har en tillväxtrubbning), så vi har det helt enkelt som en rolig extra-aktivering!
 
Hur gör ni med hunden när ni lägger spår själva?
Jag tog nyligen körkortet och har inte behövt tänka så mycket på det innan då jag har fått skjuts ut till spårskogen, så det har alltid varit någon vid bilen när jag har gjort spår.
Nu, när jag äntligen kan ta mig överallt på egen hand, så har jag däremot börjat fundera mycket på hur jag ska göra. Jag gillar inte att lämna mina hundar i bilen när jag inte har någon direkt uppsikt över den. Särskilt nu när sommaren och varmare väder snart är här och behöver ha fönster och baklucka öppet. Jag är så rädd att förbipasserande med hundar eller annat springer fram till mina hundar i bilen t.ex. då mina verkligen inte skulle uppskatta det. Så hur gör ni när ni är själva och lägger spår?
 
Hur gör ni med hunden när ni lägger spår själva?
Jag tog nyligen körkortet och har inte behövt tänka så mycket på det innan då jag har fått skjuts ut till spårskogen, så det har alltid varit någon vid bilen när jag har gjort spår.
Nu, när jag äntligen kan ta mig överallt på egen hand, så har jag däremot börjat fundera mycket på hur jag ska göra. Jag gillar inte att lämna mina hundar i bilen när jag inte har någon direkt uppsikt över den. Särskilt nu när sommaren och varmare väder snart är här och behöver ha fönster och baklucka öppet. Jag är så rädd att förbipasserande med hundar eller annat springer fram till mina hundar i bilen t.ex. då mina verkligen inte skulle uppskatta det. Så hur gör ni när ni är själva och lägger spår?
Antingen lämnar jag hunden/hundarna hemma eller så väntar de i bilen. Vi är allt som oftast där inga andra hundar och människor är. Är det sol/varmt så ser jag till att hundarna och bilen är i skugga. Mina reagerar oftast inte när det är någon som går förbi, de är vana vid att ligga i bilen.
 
Hur gör ni med hunden när ni lägger spår själva?
Jag tog nyligen körkortet och har inte behövt tänka så mycket på det innan då jag har fått skjuts ut till spårskogen, så det har alltid varit någon vid bilen när jag har gjort spår.
Nu, när jag äntligen kan ta mig överallt på egen hand, så har jag däremot börjat fundera mycket på hur jag ska göra. Jag gillar inte att lämna mina hundar i bilen när jag inte har någon direkt uppsikt över den. Särskilt nu när sommaren och varmare väder snart är här och behöver ha fönster och baklucka öppet. Jag är så rädd att förbipasserande med hundar eller annat springer fram till mina hundar i bilen t.ex. då mina verkligen inte skulle uppskatta det. Så hur gör ni när ni är själva och lägger spår?

Jag gör som @attheedge
 
Alltså, brukslydnadskursen! Älskar't!!
Alltid kallt och jävligt, och idag blåste halv storm. Men det är så satans kul!
Fick ett litet genombrott i framförgåendet idag vilket känns fantastiskt! 😁😁
Och hon älskar budföringen. Duktiga hund. 😍
 
Kan någon vänlig själ berätta lite hur lägre spåret går till?tänker just själva påsläppet. Lydnadsmässigt hur pass snyggt kryp behövs för poäng? Hon är fortfarande lite hög bak så det kämpar vi med just nu. Vill helst inte nolla då vi kommer avstå platsen då hon bli lite för exalterad vid skott just nu 🙈
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 516
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 373
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 793
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp