Vi som tränar/tävlar bruks del 2

Miao

Trådstartare
Gamla tråden med många år på nacken hade blivit låst, så jag startar upp en ny :D! Och börjar med kort presentation som uppfräschning om vilka bukebruksarna är, och hoppas ni andra följer efter :)!

Vi har i familjen 6 hundar varav 2 är aktivt tävlande brukshundar, Pu och Nuke.

02CBAB78-3396-48AE-A291-1006848F1210.jpeg


Pu är 5 år om 2 v, australian shepherd, tik, är uppflyttad till elitskydd och tävlar elitspår med certpoäng som högsta merit. Jag var den som tävlade upp henne till elitklass, men nu har maken tagit över tävlandet med henne. Han har aldrig tävlat bruks förut, men slängde sig in i elitklass och de har nu tävlat 3 elitspår tillsammans :) !

Nuke blev 3 i januari, malle, hane. Jag tog honom som omplacering när han var drygt 2 år, så han har bott här lite drygt 1 år. Vi är uppflyttade till elitskydd och tränar för att bli redo för elitstart förhoppningsvis i höst :)
 
Självklart hänger vi på! 😀

4E05C0FB-2F02-4DC3-993A-CFAC4A4BB500.jpeg


Det här är Wissla, kelpietik på 6år i sommar som precis blivit uppflyttad till elitspår. Vi satsar på start i eliten till hösten.

För övrigt så har vi precis kommit hem från ett fantastiskt kennelläger! Med oss hem har vi förutom 3 bra spår i ryggsäcken även en massa tips på hur vi kommer vidare med läggandet i inkallningen och hur krypet ska vidareutvecklas som havererade strax innan tävlingen 😊
 
Jag och Asni har ju precis kommit hem från aussielägret i Gimo där vi gått i bruksgruppen för appell-lägre.
30756

Hon har en otroligt naturlig spårnäsa så jag kommer trotsa min egen lathet och faktiskt börja spåra med henne. Jag tycker att spår är tråkigt. Inte när man väl går det, det är lärorikt, fascinerande och kul, men förarbetet är hemskt tråkigt.

Så nu ska jag leta spårkurs för att få en rejäl spark i baken!
 
Har en 6-årig dvärgscnauzertik, godkänd Högre Spår och startad men bröt i elitlydnad (gamla klassen). Men ska prova en klass 3 start i höst.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190603_075159.jpg
    Screenshot_20190603_075159.jpg
    466,6 KB · Visningar: 26
Vi har en jäkla massa hundar men bara en som körs i brukset och det är Dennis som precis fyllt två år. Vi har endast kört appellen än så länge men är anmälda till lägre spår om ett par veckor och ska köra lägre skydd i augusti. Förhoppningsvis blir det start även i lägre sök och högre skydd i höst. Dennis är solklart den bästa hund jag haft och jag hoppas vi får ihop allt så vi kan vara med på något SM i skydd såsmåningom.
20181229_124137.jpg
 
Här har jag förhoppningar om att hamna framöver.
Än så länge har både jag och hunden för dålig koll, men vi roar och aktiverar oss med spår än så länge - och tycker att det är så kul båda två! :D
Planen är att försöka några bra brukskurser framöver, men tävlingar ligger långt, långt fram.
Kommer läsa, inspireras och följa er här :)

Ebba, 14 månader. Australian Shepherd.
20190422211629.JPG
 
Här är ytterligare en bruksare! Äger 2 rottisar, Doris som fyllde 8 i februari. Numera aktiv pensionär, men uppflyttad till högre. Hann dock inte tävla pga hennes kropp protesterade mot den träningsmängd som krävdes.
Sen har jag lilla Cliff, 15 månader gammal. Vi utbildar oss just nu till hundekipage i hemvärnet, så tävlingarna får vänta till nästa år.
20190514_062310.jpg
 
Nu börjar den där svettiga tiden på året, igår var det 29-30 grader varmt hos oss 😅! Och jag avskyr temperatur över 20 grader 🤪! Men vill man kunna tävla i alla väder måste man träna i alla väder, så igår körde vi upplet, lydnad och skydd. Hunden var duktig och föraren ville dööö av värme 😂
FFEF9DFD-2FF3-46AA-8FD7-904E47E47A68.jpeg
 
Vi kör 2-dagars nu, spår och upplet idag och lydnad imorrn. Kanske blir bra när det är så varmt. Ett riktigt jobbigt spår blev det, nästan allt i blåbörsris, så jag hoppas hon inte är helt slut till uppletandet. Fullt på spåret men tyvärr bakspår.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190608_121420.jpg
    IMG_20190608_121420.jpg
    630,6 KB · Visningar: 33
Vi kör 2-dagars nu, spår och upplet idag och lydnad imorrn. Kanske blir bra när det är så varmt. Ett riktigt jobbigt spår blev det, nästan allt i blåbörsris, så jag hoppas hon inte är helt slut till uppletandet. Fullt på spåret men tyvärr bakspår.

Heja 👏👏!!
 
Vi bröt, 2 föremål på uppletandet som hon släppte framför föttena efter att ha jobbat i sakta lunk. Så det blev jobbigt i värmen och vi har redan ett godkänt resultat, så jag sparar på hunden. Men börjar fundera på om allt verkligen är bara värme, tänker jag efter lite så tycker jag att hon tappat sin härliga fart. Så jag funderar på en koll, kropp och rörelser.
 
Blev uppflyttade till högre spår i helgen. Känns skönt att äntligen vara på gång!
Fullt i skogen men nollade budföringen (han sprang till skytten och gjorde en sökmarkering) :)
En del missar i lydnaden men också mycket som var bra. Framförallt tappade han inte tempot och glädjen trots att det var jättevarmt och kvavt. 20190616_192559.jpg
 
31580


Dahlia 7-årig dvärgschnauzer. I söndags var sista tillfället på appellkursen i spår. Bilden är tagen efter att vi gått ett ängsspår i knähögt gräs, 24 grader och gassande sol. Övade på vinklar samt fick ett färskt viltspår som korsade då ett rådjur tydligen hoppade över när spårläggaren gick ut spåret.

Vi är anmälda till tävling nästa vecka, men med 31 st anmälda i appellspår så kom vi tyvärr inte med men är som första reserv. Så håll tummarna för att någon hoppar av!
 
Vi vill också vara med här!

32616


Det här är Tage, en Australian Shepherdhane på 15 veckor. Han är min första hund och min plan är att vi ska satsa på brukset tillsammans. Just nu leker vi in grunderna i lydnaden och har precis introducerat spår. Vi börjar ettårig brukskurs med inriktning spår på klubben i september vilket ska bli superroligt! Målet är att vi ska starta i appellspår på klubbens årliga appelltävling i slutet på maj/början av juni nästa år.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 514
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: russinbulle
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 370
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
158 789
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp