Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helix och jag tränat en del uppletande nu med externbelöning och det verkar fungera rätt bra! I början kom han inte ihåg belöningen men då provade jag att leka precis innan vi gick in i rutan och nu minns han den. Nu kör vi oftast 6 eller 8 föremål med 2 eller 3 belöningar. Tanken är att han ska bli van vid att leta upp och hämta betydligt fler än 4 föremål för att tävling ska kännas kort och enkelt.
 
Dagens appelltävling på Lilla Edet får beskrivas som ett fall framåt som lämnade mig med en bra känsla och ett hopp om att det här kanske inte är omöjligt trots allt.

Morgonen började med ett spår, precis då nattfrosten börjat lämna gräset, vilket jag av mer erfaret folk fått höra kan ställa till det. Breeze spårade väldigt fint de första två sträckorna, med bra vinklar och pinnarna upplockade. Jag märkte dock att det var svårare; han brukar ligga på rejält och idag fick jag sakta ner på takten för att inte få slak lina, så han fick jobba. Vinkeln mot sista sträckan gick också bra, men sen kände jag direkt att han inte fäste i på samma sätt. Han slog till sidan om spåret (jag kunde i vissa partier se var de hade gått) och verkade påverkad av att det var mer upptinat på den sträckan. Började bli orolig för slutpinnen och det visade sig vara befogat -- plötsligt satte jag foten på den. Snacka om surt, kom precis rätt men han hade väl varit precis vid sidan om just den platsen och aldrig fått den i näsan.

Tänkte först bryta men valde att köra budföringen och lydnaden och ta lätt på det hela. Mitt stora problem är ju att han sticker på lydnaden (och/eller budföringen), så jag tog det som en träning men med så få extra hjälper som möjligt. Och han höll ihop såvida att han inte stack ifrån mig. Sen blev det lite dk:n och ett par onödiga missar, men poängen var inte det viktiga utan att han faktiskt visade att han kunde gå igenom hela programmet utan att börja stirra på folk eller jackor eller nåt annat och utan att självbelöna.
 
Eftermiddagen har spenderats i skogen med sök och uppletande för Tinja med ett härligt gäng. Nu har hon fått börja springa med rullhalsbandet på sig, nästa gång ska vi se om vi inte kan få in att hon ska plocka den också istället för lösrulle. Uppletande var det ett tag sen vi gjorde men hon kom minsann ihåg! Hon tycker ju att det är så jäkla kul alltihop, vilken energi hon har. I både söket och uppletandet far hon ut som ett skott i varje skick :love:

Blir supertaggad på att tävla nästa år! :D
 
Dennis och jag satsar på lägre klass till våren. Om det blir i spår, sök eller skydd återstår att se. Nu i höst blir det MH i början av november.
 
Kan bara konstatera att det återigen blev knapp sök-träning även denna säsong. :down: Känns väldigt surt när det verkligen är något som vi båda gillar, hunden och jag. Tiderna passar oss helt enkelt inte men att försöka hitta en annan grupp är ju dödfött.

Vi har påbörjat fältspår igen genom kurs men det är omöjligt att hålla igång mellan spårtillfällena när man inte har tillgång till något fält att träna på. :arghh:

Mvh pessimisten :p
 
Kan bara konstatera att det återigen blev knapp sök-träning även denna säsong. :down: Känns väldigt surt när det verkligen är något som vi båda gillar, hunden och jag. Tiderna passar oss helt enkelt inte men att försöka hitta en annan grupp är ju dödfött.

Vi har påbörjat fältspår igen genom kurs men det är omöjligt att hålla igång mellan spårtillfällena när man inte har tillgång till något fält att träna på. :arghh:

Mvh pessimisten :p
Finns det inga gräsmattor eller hagar där det går att lägga spår? Allmänning, fotbollsplan eller appellplan på brukshundklubben, på udda tider? Annars skulle jag lägga skogsspår, eller det slags spår som går att lägga i grannskapet. Ett kort spår eller ett skogsspår är bättre än inget spår.

Om det är IPO- eller FH-spår du kursar i, behöver inte spåren vara varken långa eller så gamla i minuter för att ge bra träning.
 
Kan bara konstatera att det återigen blev knapp sök-träning även denna säsong. :down: Känns väldigt surt när det verkligen är något som vi båda gillar, hunden och jag. Tiderna passar oss helt enkelt inte men att försöka hitta en annan grupp är ju dödfött.

Vi har påbörjat fältspår igen genom kurs men det är omöjligt att hålla igång mellan spårtillfällena när man inte har tillgång till något fält att träna på. :arghh:

Mvh pessimisten :p
Håll modet uppe! Jag letade sökgrupp och bytte från grupper som tränade för sällan i typ två år. Men nu har jag hittat en supertrevlig sökgrupp som tränar varje vecka och tiderna anpassas efter när folk kan vara med.

Plötsligt händer det, som man säger :D
 
Finns det inga gräsmattor eller hagar där det går att lägga spår? Allmänning, fotbollsplan eller appellplan på brukshundklubben, på udda tider? Annars skulle jag lägga skogsspår, eller det slags spår som går att lägga i grannskapet. Ett kort spår eller ett skogsspår är bättre än inget spår.

Om det är IPO- eller FH-spår du kursar i, behöver inte spåren vara varken långa eller så gamla i minuter för att ge bra träning.

Nej, tyvärr. Vår egen gräsmatta är inte tillräckligt stort och fotbollsplanen inne i samhället lämpar sig inte, folk går däröver mest hela tiden. Skog har vi spårat i så vana finns där, det är fältspåren vi behöver få till. Imorgon har vi kurs igen (vi går IPO-kurs men det är appellspåret vi satsar på) så jag ska höra mig för bland deltagarna.
 
Håll modet uppe! Jag letade sökgrupp och bytte från grupper som tränade för sällan i typ två år. Men nu har jag hittat en supertrevlig sökgrupp som tränar varje vecka och tiderna anpassas efter när folk kan vara med.

Plötsligt händer det, som man säger :D

De tränar två gånger i veckan men det är alltid kl 9 onsdagar och söndagar vilket tyvärr inte passar mig något vidare. I princip alltid skola vid den tiden på onsdagar och söndagar är det ofta inbokat annat på, allt mellan dop, kalas, tävlingar, utställning, marknader och så vidare. :meh: De andra är pensionärer så för dom fungerar det förstås utmärkt...
 
De tränar två gånger i veckan men det är alltid kl 9 onsdagar och söndagar vilket tyvärr inte passar mig något vidare. I princip alltid skola vid den tiden på onsdagar och söndagar är det ofta inbokat annat på, allt mellan dop, kalas, tävlingar, utställning, marknader och så vidare. :meh: De andra är pensionärer så för dom fungerar det förstås utmärkt...
Ah vad tråkigt :(
De jag tränar med kör på vardagkvällar eller helger :up: Förhoppningsvis hittar du någon sån grupp!
 
44107672_10211802846294671_7147138700839747584_n.jpg

6 av 7 föremål in!
Det var ett tag sedan vi körde uppletande, och så är jag så elak att jag kör ut henne på en fullstor ruta med 7 föremål :devil:
Ville testa hennes uthållighet och om hon hade kvar i minnet hur man gör. Många bra saker! Samma härliga tryck ut i varje skick, bra och stadigt grepp om föremålen hela vägen in, ber aldrig om hjälp, avbryter när jag kallar in, fina raka skick utåt.

Dock ska vi fortsätta jobba med korridorer. Hon tar och arbetar igenom hela rutan direkt istället för att söka av i sektioner. Men men. För att vara första passet på länge så gjorde hon bra ifrån sig! :D
 
millie_sök.jpg
Jag har börjat träna sök med unghunden också.
8 pass har hon tränat hittills och det går som på räls :love:
Inga problem att köra fulldjup direkt (Vilken American Akita springer inte med glädje rakt ut i skogen liksom :D ), målbild på figgarna såklart. Började med lösrulle och påvis pass 6. Fungerar jättebra. Full rulle och superduktig liten gris. Hängt på min storas fastrulle så hon vänjer sig vid att den hänger och slänger runt halsen.

Hade tänkt anmäla till (spår)appell nu i april men väntar, har inte tränat plats med okända hundar tillräckligt mycket så det känns tryggt (hon har blivit påhoppad av 2 hundar vid olika tillfällen, ej vid plats dock, så hon är lite osäker på nya hundar just nu).
 
Planerar en start i spårapellen under sommaren :)
I söndags var jag på en träningstävling i lydnad men passade på att även utnyttja tillfället till att göra en tävlingslik budföring på plan inkl domare, TL och okänd mottagare. Gick superbra!
 
Usch knappt så jag vågar skriva det men vi tävlar på lördag, högre spår 😳
Ett år sedan vi tävlade bruks pga bortlottning och löp. Är så himla nervös och vill så gärna att vi blir uppflyttade nu! 😁
 
Jag är så HIMLA stolt och glad över maken och Pu! Maken har aldrig någonsin tävlat bruks (han är agilityfantast), men den senaste månaden har han tränat på seriöst både med lydnad och skogsarbete, och i söndags debuterade de i brukssammanhang i elitklass spår.

Strongt att gå ut och starta sin första tävling ever i elitklass, och ÄNNU mer strongt att sätta certpoäng på 545 :love: ! 9,5 på upptag, 9 på spåret, 3 föremål i uppletet och inga nollor på lydnaden, så jävvla kul!! Och han blev taggad och har redan börjat kolla på nya tävlingar i sommar :D !

Och jag och Nuke blev uppflyttade till högreskydd i fredags, en GOD brukshelg för familjen :D :up: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp